ros och ris till lts

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

ros och ris till lts

Inläggav celef » 2004-09-25 19:44

ros för att de står på barikaden i en annars så korrupt bransch

ris för att rekommendationstlistan innhehåller mest gamla utgångna apparater
Bikinitider

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-09-25 19:46

ska du åka skidor ?
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-25 20:20

nope, rob-a-bank! 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 20:28

hajjar noll, vad har korrupta branscher med skidor att göra? och med LTS?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-25 20:30

Bill - det gällde nog celefs avatarbild...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 20:37

Hej igen!

Vem är Avatar?

Mvh A*!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-25 20:40

<----- Det där är en avatar.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Re: ros och ris till lts

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 20:41

Hej!
celef skrev:Ris för att rekommendationstlistan innhehåller mest gamla utgångna apparater.

- A*lltså den där rekommendationstlistan är bara för bedrövlig! Uppgradera och förfinA* eller
skippa den helt och hållet! Hemsidan är okej! A*nse dock den vara i rejält behov av en ordentlig...
... DeceniumSekelMillenium-Städning/Rennovering!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-25 20:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 20:43

Nattlorden skrev:Bill - det gällde nog celefs avatarbild...

aha... ja den är ju lite, ehh... ja alltså, annorlunda.....

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-25 21:17

Bill50x skrev:

/ B

...fast bättre än A*s :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 21:25

Svante skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Kan inte du A* tanka upp din avatar igen så vi får se hur den ser ut?

Håller med om att LTS´ rekommendationslista är bedrövlig, den handlar ju i stort sett bara om apparater som inte längre går att få tag på.... Å ena sidan är ju inte LTS ansvarig för alla täta modellbyten - å andra sidan är tillverkarna/användarna inte ansvariga för LTS´ utgivningstakt.....

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 22:07

Hej!
A* skrev: Hej!
Bill50x skrev:
Svante skrev:
Bill50x skrev:

Kan inte du A* tanka upp din avatar igen så vi får se hur den ser ut?

- Hur görA* :??

Mvh A*

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-25 22:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-25 22:11

Klicka på "din profil" högst upp på sidan och byt avatar (långt ner).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-25 22:26

Bild` Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-25 22:33

Läskigt...!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 22:42

Apropå OT... trådens namn är... ?

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 23:50

...
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-26 16:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-26 13:49

Jag tror medlemskapet i LTS skulle vara ofantligt dyrt om man skulle ha heltidsanställda för att testa alla nya apparater.
Man får inte glömma att LTS är en ideel förening och därmed testas all apparatur på medlemarnas fritid.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-26 16:27

"Man får inte glömma att LTS är en ideel förening och därmed testas all apparatur på medlemarnas fritid."

och? 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-09-26 17:11

Celef!
Det är en väsentlig skillnad på att vara en medlemstidning och att vara en reklamfinasierad kommersiell tidskrift. Det är märkligt vilket samband det finns mellan goda recensioner och annonsidorna i de kommersiella tidskrifterna.... Är ganska pinsamt för dessa tidskrifters trovärdighet. På senare tid har det kommit allt fler förtäckta reklamblad där skribenternas kunskapsnivå lämnar mycket i övrigt att önska. Det räcker inte med att planka reklamens löften om det perfekta ljudet.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-26 17:26

RogerGustavsson skrev:Celef!
Det är en väsentlig skillnad på att vara en medlemstidning och att vara en reklamfinasierad kommersiell tidskrift. Det är märkligt vilket samband det finns mellan goda recensioner och annonsidorna i de kommersiella tidskrifterna.... Är ganska pinsamt för dessa tidskrifters trovärdighet. På senare tid har det kommit allt fler förtäckta reklamblad där skribenternas kunskapsnivå lämnar mycket i övrigt att önska. Det räcker inte med att planka reklamens löften om det perfekta ljudet.
Nämen! Snacka om att springa från ämnet!!! 8O Varför hugger du på tidningarna istället för att säga att "JA Lts har svårt för att hinna och få till stånd bra tester så att vi (/dom) kan hålla en uppdaterad lista"?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 17:56

Hej!

Japp, A*ntingen har man en lista med produkter som går att köpa eller...
så skippar man att ha en lista!

A*v Lawrence & MagnUS rekommenderade produkter:

Bästa Cd-spelaren: Unsaigi 1828 (finns ej längre)
Ypperlig spelare i 2600 kr´s klassen som saknar nästan alla återgivningsfel. CD-spelaren var
i första Uzbekistan-tillverkade utgåvan praktiskt taget transparent, OBS! Detta gälla enbart
#6542-8653, Tjeckien, 1983-86.

Bästa Förstärkaren: Thomson BRA*-585 SE (finns ej längre)
Receiver där effekt o förförstärkare lämnar ytterst lite o önska, förutom mer effekt (15W).
Viktigt det är SE-utgåvan, då normal-modellen är klart undermålig som musikförmedlare!
- Skottsk byggsats ifrån 70-talet.

Bästa Högtalare: TNT 1.5 (finns inte längre)
Neutral högtalare som behöver uppbackning av subwoofer för o täcka hela det hörbara
frekvensområdet men annars halvbra som musikåtergivare. Kräva dock mycket effekt.

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-26 18:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-26 18:03

Audiomanikern skrev:A*v Lawrence & MagnUS rekommenderade produkter:

En ypperlig spelare i 2600 kr´s klassen som saknar nästan alla återgivningsfel. CD-spelaren var i
första Uzbekistan-tillverkade utgåvan praktiskt taget transparent se bara till att tillverknings-no är
6542-8653, Tjeckien, 1983-86.

RDS-receiver, där effekt och förförstärkare lämnar ytterst lite att önska, förutom mer effekt (15W).
Viktigt det är SE-utgåvan, då normal-modellen är klart undermålig som musikförmedlare! Skottsk
byggsats ifrån 70-talet.

En neutral högtalare som behöver uppbackning av subwoofer för att täcka hela det hörbara
frekvensområdet, men annars halvbra som musikåtergivare. Kräva dock mycket effekt.

Mvh A*

Hahahaha!

/ B

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-09-26 18:13

nope, rob-a-bank!

Tycker du ser ut som en viss person i Pulp Fiction.
"Bring out the gimp" :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-26 18:21

EngelholmAudio skrev:
RogerGustavsson skrev:Celef!
Nämen! Snacka om att springa från ämnet!!! 8O Varför hugger du på tidningarna istället för att säga att "JA Lts har svårt för att hinna och få till stånd bra tester så att vi (/dom) kan hålla en uppdaterad lista"?

Det sista först; men LTS rekommenderar ju bland annat, precis som CarlssonPlanet, Pioneer 668 som en alldeles utmärkt CD och DVD-spelare. Den är väl inte nerlagd än?

När det gäller annonser och recensioner; tja vad ska man säga. Det måste vara tufft att bita den hand som föder en... Fast dom som recenserar tror nog att dom är objektiva, men hur lätt är det när man sitter med importören/tillverkaren i knät och som berättar exakt varför just hans skapelse är den bästa?

Ibland funderar jag också lite över "hönan eller ägget". Om jag tillverkade någon pryl som jag visste skulle få strålande recensioner, då skulle jag nog bygga på med lite annonsering....

Ett större problem med tidningarnas tester tycker jag dock är bristen på referenser. I ett nummer testas 5 olika stativhögtalare, som utmynnar i någon sorts omdöme hur dom låter. Det kan man ju sedan koppla ihop med sina egna preferenser och kanske få en bild av vilken man skulle gilla bäst. Några nummer senare testas 10 olika golvhögtalare med liknande omdömen. Men ingen hänvisning till tidigare tester. Alltså, man hänger i luften lik förbenat....

Ponera nu att jag är ute efter ett par nya högtalare, kanske tycker att mina DQ10or tar för mycket plats eller nåt. Då är jag väl inte så dum att jag redan från början låser mig för vilken typ av högtalare jag letar efter? En stativare tar inte mindre plats än en golvstående, så det är helt egalt. Vad jag är intresserad av i det här fallet är att hitta något som låter bra, kanske med maxstorlek i åtanke eller en given budget. Eller kanske att högtalarna inte behöver mer än de beskedliga 75 watt som mina stärkare ger. Blir jag hjälpt i det sökandet av tidningarnas tester? Nä.

Samma sak med förstärkare. Ena gången testas rörsteg, nästa gång transistor, tredje gången integrerat. Återigen utgår testarna ifrån att vi redan gjort ett val av vilken typ av apparat vi vill ha.

Kopplingen till en referens över tiden är lika dålig den. Dagens stativare, hur låter dom jämfört med förra årets?

Tester i tidningar, och det spelar mindre roll om det är MoLT eller High Fidelity, ser jag mer som ett tips om vad som kan vara intressant att lyssna på. I övrigt är det de egna öronen som får avgöra....

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-09-26 19:40

Jovisst har Ljudtekniska Sällskapet svårt att hinna kolla den aldrig sinande strömmen av apparater! Där finns ju ingen som har betalt för att på heltid plöja igenom marknaden. Vad väntar sig folk? Att någon ska lägga ner all sin fritid för att kunna presentera en lista med rekommenderade audioprodukter?
Pioneer 668 är en av de produkter som har rekommenderats i likhet med i flera tidskrifter. Men hur många av de andra har fått liknande kritik? Tittar man på flera av de stora hifitidskrifternas listor ser det ut som om rangordningen följer prislapparna....

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 19:46

Hej!
Bill50x skrev:Fast dom som recenserar tror nog att dom är objektiva,

- Jo! och om man poängterar osannolika orimligheter blir många sååå väldigt upprörda
fast, när saker & ting är osannolika, dem då väääldigt ofta också ej heller är sanna! Ex,
hur komma det sig att i Franska HifiTidngar får Franska Hifiprylar betydligt bättre kritik
än i andra länder HifiMagasin! Italien så är det Franska, neeeju Italienska Hifiprylar som
där får betydligt bättre kritik än annars! Uti Sverige får, visserligen Italienska men även,
Svenska HifiPrylar bättre kritik än i.... Är detta endast en (smått osannolik) slump, eller... 8)!

Bill50x skrev:Kopplingen till en referens över tiden är lika dålig den.
Ett större problem med tidningarnas tester tycker jag dock är bristen på referenser.

- Japp (nästan) allt som testas i specifik prisklass är bäst ingen protest samtidigt som
jämförelser mellan de olika prisklasserna (i stort sätt) inte förekommer! Är man A*ningen
konspiratoriskt lagd A*nas snabbt ett mönster i kontur av löndörr vars skylt bär texten
Svär oss fria ifrån alla former av ansvar som oss överhuvudtaget skulle kunna ålaggas!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 20:05

Hej!
RogerGustavsson skrev:Vad väntar sig folk? Att någon ska lägga ner all sin fritid för att kunna presentera en lista med
rekommenderade audioprodukter?

- A*bsolut inte! Dock har man den hööga status som ju LTS faktiskt.se (välförtjänt) har ibland
många (i.A*.f. hos en heel del :D!) tyckA* inte rekommenderat håller den kvaliteten man kan
förvänta sig! A*lltså, A*ntingen lever man upp till LTS´s i övrigt höga standard samt seriositet
även vad det gäller Av LTS & MoLT rekommenderade produkter, eller så få man helt enkelt ta o
låta bli att ha Av LTS & MoLT rekommenderade produkter! För det är väl ingen som tvingar
LTS o ha Av LTS & MoLT rekommenderade produkter faktiskt.se i sig självt är etter värre fiende...
... än vad de värsta av de värsta av korrupta branschNissar någonsin varit... tillsammans, elle?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 20:59

Hej igen!

MenA* var faktiskt.se ingen tillfällighet det tog A* typ 0.3 sek samt 0% A*nsträngning
att trA*versera Av LTS & MoLT rekommenderade produkter o var heller ej utav elakhet
utan var faktiskt.se tänkt att fungerA* som 1st A*udiomansk VäckA*rKlockA*, elle...
... bli ni bara nu A*rgà A*?

Audiomanikern skrev:A*v Lawrence & MagnUS rekommenderade produkter:

Ypperlig spelare i 2600 kr´s klassen som saknar nästan alla återgivningsfel. CD-spelaren var
i första Uzbekistan-tillverkade utgåvan praktiskt taget transparent, OBS! Detta gälla enbart
#6542-8653, Tjeckien, 1983-86.

Receiver där effekt o förförstärkare lämnar ytterst lite o önska, förutom mer effekt (15W).
Viktigt det är SE-utgåvan, då normal-modellen är klart undermålig som musikförmedlare!
- Skottsk byggsats ifrån 70-talet.

Neutral högtalare som behöver uppbackning av subwoofer för o täcka hela det hörbara
frekvensområdet men annars halvbra som musikåtergivare. Kräva dock mycket effekt.

Mvh A*

matson

Inläggav matson » 2004-09-26 22:12

LTS rekommenderat lista finns (väl främst) till för LTSmedlemmar och diskussioner kring den försiggår då rimligtvis i MoLT....."icke medlemmars" åsikter är kanske inte så intressanta?

Kanske rent av totalt ointressanta?(Vem vet? Inte jag)

Då LTS är en ideell förening så finns det en enkel lösning! Gå med i LTS och skriv apparatrecensioner(utifrån föreningens krav på noggrannhet)(Va! Verkar det krångligt och tidskrävande och inget man kan kräva av någon?).

Att kräva att någon annan skall göra detta på ideell basis är.....jag vet inte......fyll i själva valfritt smått nedsättande ord?

Denna besatthet av vad som pågår inom LTS utan att man själv är medlem kan kanske vara intressant ur något psykologiskt perspektiv, men för mig framstår det som.....sorgligt(inte så sorgligt som att inte delta på "forumfika" men ändå..... :P ).

Idén om att utgångna produkter inte skulle vara med på listan är så befängd att det borde insetts inom ca 0,1 s(dvs innan inläggen var färdigskrivna). (Exakt vad är svårt att förstå med att en apparat lever på beg. marknaden i 10-40 år och därför är det en j*****t bra idé att inte ta bort dom för att dom ersatts av en ny modell?)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi