Låter dåliga inspelningar bättre i dåliga anläggningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Låter dåliga inspelningar bättre i dåliga anläggningar?

Inläggav Svante » 2004-09-27 21:09

Jo, det här med anläggningars och inspelningarnas kvalitet. Är det så att vissa skivor passar till vissa anläggningar, eller är det så att en bra inspelning låter bra i de flesta bra anläggningar? Låter en dålig inspelning bättre i en dålig anläggning?

Kan en bra anläggning ta död på lusten att lyssna på vissa skivor fast de egentligen innehåller bra musik men med dålig kvalitet?

Jag har kommit på mig själv med att gilla gamla distade gitarrer mycket bättre när jag kör den i min MP3-spelare med halvdassiga lurar under morgonpromenaden, än när jag lyssnar på dem hemma. Jag fokuserar mer på låten och mindre på ljudet när det låter sådär lite halvilla.

Är det fler som har den erfarenheten?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-27 21:14

Här funkar allt. Komprimerade skivor låter komprimerat, men detaljerna kommer fram bra ändå. OK. riktigt usla pressar blir jobbiga i längden, men det mesta är njutbart. Fina pressar låter suveränt givetvis. :) Däremot har jag ett annat problem, att ljudkvaliten går lite upp o ner... Hög störnivå i bygget? Nätströmmen? etc?

Audion Premier, Sterling - SAP Quartette.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-27 22:05

Här är stor skillnad på skivor. Vissa låter för djävligt, andra kalasbra!

På grejjorna vid datorn (datorhögtalarna tjänstgör nu som ordinarie, då dessa byggs om) så är skillnaden mindre. Usla inspelningar avslöjas inte lika obamhärtigt. Men fina inspelningar låter liksom "ovanligt bra".

Ranefjord: Alla har problem med att ljudkvaliteten går upp och ned. Det beror nog främst på lyssnaren, man olika bra dagar helt enkelt. Närströmen kan påverka, men det beror lite på var man bor tror jag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-27 22:14

Hej!

A*nser (tror) det är somså att uti riktigt bra anläggning ljuda nästan all musik bättre än
uti mindre bra audio-anläggning medan dåligt inspelad och/eller sönderkomprimerad musik
ljuda bara lika bra/dåligt uti dem bägge men att detta utav vissa omtolkats till att "dålig"
musik skulle ljuda sämre i en riktigt bra anläggning! Härifrån härstammar också myten om
suveräna hifisystemet som med viss musik ljuda jättedåligt, p.g.a. att musiken A*vslöjas!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-27 22:19

Alla har problem med att ljudkvaliteten går upp och ned. Det beror nog främst på lyssnaren

Inte en chans. Men jag vet ju inte hur det är i just ditt fall. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-09-27 22:56

Jag tycker man kan jämföra det med en bra skivspelare. Visst låter repiga skivor repigt men jag menar att felen blir mindre märkbara med en bättre anläggning.
Let forever be

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-27 22:57

Audiomanikern skrev:Härifrån härstammar också myten om
suveräna hifisystemet som med viss musik ljuda jättedåligt, p.g.a. att musiken A*vslöjas!

Men... Inte kan du mena att min Dell Axim handdator med MP3-spelare och plugghörlurar för 200 pix är bättre än min visserligen hemgjorda hemanläggning för knappa 10kkr? Bara för att jag gillar vissa inspelningar bättre på handdatorn.

Det kanske är solskenet och rytmen i promenaden som gör det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-27 22:58

Nej

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-27 23:01

Harryup skrev:Nej

??? Vem svarar du på vad? :?

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-09-27 23:18

Med bättre anläggning hörs det att inspelningen suger, och det är irriterande. I en anläggning som suger hörs inte "extrasuget" från inspelningen, och har man väl kommit över irritationen med den sugande anläggningen (eller aldrig irriterat sig på att den suger) så blir lixom nämnda sugande inspelning inte en irritationsfaktor.

R: i mitt fall var det en dörr som var boven. Stängd dörr, svag bas. Helt öppen dörr, rörigt stereoperspektiv. 5 cm öppen dörr :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-27 23:22

Svante skrev:
Harryup skrev:Nej

??? Vem svarar du på vad? :?

Svarade på din fråga :D

Dåliga inspelningar kommer inte låta bra på dåliga grejor.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-27 23:32

Frågan var väl om dåliga inspelningar kommer låta bättre (el. mindre dåligt) på en sämre anläggning än på en bättre. Relativt alltså, att de låter dåligt i vilket fall är ju givet liksom.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-09-27 23:38

Alla fel adderas, så även en dålig inspelning låter - allt annat lika - bättre i en god anläggning. Man får bara låta bli att spela alltför högt. Jag slölyssnade härom natten. Som omväxling till förhållandevis oprocessad 60-talspop spelade jag George Michaels "Praying for time". Även på låg volym lät det precis så vasst och otrevligt som många 80-talsinspelningar har ovanan att göra. Så man har det lättare som musikvän om man råkar uppskatta musik från den tiden då inte branschen var översållad av hetsiga och lomhörda masteringgubbar och -tanter i förekommande fall. Att äldre inspelningar generellt innehåller mer dist är ofta lättare att fördra än taggtrådsvass diskant. George Michael är för övrigt en underskattad artist. Nästan tragiskt att karln ska behöva döpa ett album till "Listen without prejudice"...

Pekka

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-27 23:46

Alla fel adderas, så även en dålig inspelning låter - allt annat lika - bättre i en god anläggning.

Ok, pekka. Anta ett specialfall. Säg att diskanten på en viss inspelning låter som en slö cirkelsåg. Spelar du den inspelningen genom en anläggning som maskerar diskanten så kommer det att låta bättre. Det resonemanget går att föra på mindre extrema fall än så, tex om en inspelning har små klickljud i sig eller distar på ett äckligt sätt. Har du en anläggning som maskerar de ljuden så låter det mer behagligt och mindre irriterande. Är det inte så att fel också kan maskeras av andra fel och inte bara adderas?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-09-27 23:52

Jodå, en anläggning utan högfrekvensåtergivning värd namnet maskerar förstås en viss del högfrekvent distorsion eller vassa diskantljud. Jämför med en tonkontroll! Men även tonkurveavvikelser är en form av distorsion som för oss längre från hifi-begreppet. Vissa ljudåtergivare kan både maskera diskant och lägga till distorsion, och då blir det inte roligt alls. Ett exempel är min klockradio där allt låter likadant. Föga upphetsande som musiklyssningsapparat, men fungerar ibland för att få mig att komma upp på morgonen... Själv har jag sedan länge hoppat över tonkontroller eftersom chansen att man ska kunna kurera elaka inspelningar exakt är försvinnande liten. Då spelar jag som sagt hellre på låg volym. En dröm vore förstås om alla inspelningar hade information om vilka högtalare de har kontrollyssnats på i inspelningsstudion. Då skulle man kunna kompensera utifrån den kunskapen...

Pekka

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-28 00:00

lasselite skrev:Med bättre anläggning hörs det att inspelningen suger, och det är irriterande. I en anläggning som suger hörs inte "extrasuget" från inspelningen, och har man väl kommit över irritationen med den sugande anläggningen (eller aldrig irriterat sig på att den suger) så blir lixom nämnda sugande inspelning inte en irritationsfaktor.

Det är nog ungefär det här jag är ute efter. När man byter låt på finanläggningen hörs kvalitetsskillnaden så tydligt. I MP3-spelaren går det bra att blanda kvaliteter. Och då kan man undra vilket som är "bäst". Jag har tex ofta hört från musikerhåll att det går utmärkt att lyssna på en klockradio eller nåt, musikaliteten hörs ändå.

Ah, det är mest lite tankar på kvällskvisten.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-09-28 00:03

Faran är förstås att inspelningsbranschen räknar med att vi alla nöjer oss med mp3-kvalitet på all vår lyssning, och då blir fonogramen därefter... Jag har en morbror som är jazzmusiker och som försvinner i det blå så fort han satt ner pickupen på sin Scantic-anläggning. Själv låter jag mig inte förföras så lätt, vare sig av jazzmusiken eller av Scantic-anläggningen...

Pekka, också fundersam på kvällskvisten...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-28 00:24

När det gäller jazzmusik är det ju som tur är på det viset att fonogrammen ofta håller än högre nivå än snittet, varför en högklassig anläggning verkligen kommer till sin fulla rätt 8)

Glada jazzhälsningar från jazzspisarhörnan :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Låter dåliga inspelningar bättre i dåliga anläggningar?

Inläggav Nattlorden » 2004-09-28 07:26

Svante skrev:Jo, det här med anläggningars och inspelningarnas kvalitet. Är det så att vissa skivor passar till vissa anläggningar

Jo, så är det nog.

eller är det så att en bra inspelning låter bra i de flesta bra anläggningar?

En bra inspelning låter alltid bättre jämfört med en dålig. (Om vi håller oss inom rimliga gränser för hur dålig anläggningen får vara)

Låter en dålig inspelning bättre i en dålig anläggning?
[/qoute]

Mindre irriterande möjligtvis, men inte bättre. Hela nivån på det blir ju sämre, men just de detaljerna man har svårt med kan ju relativt sätt tonas ned.

Kan en bra anläggning ta död på lusten att lyssna på vissa skivor fast de egentligen innehåller bra musik men med dålig kvalitet?

Inte om man lyssnar på musik, men om man lyssnar på ljud är det möjligt. Bra musik kan man digga över vad som helst, tom över en klockradio i mono.

Jag har kommit på mig själv med att gilla gamla distade gitarrer mycket bättre när jag kör den i min MP3-spelare med halvdassiga lurar under morgonpromenaden, än när jag lyssnar på dem hemma. Jag fokuserar mer på låten och mindre på ljudet när det låter sådär lite halvilla.

Personlig smak, du kan inte på allvar påstå att de _låter_ bättre, bara att du gillar MP-3 kodad dist bättre. Vilket du självklart får lov att tycka. Hade du producerat skivan hade du ju kunnat vränga till dem så från början.

Men då hade du inte gillat ljudet ens om du hade haft gitarristen och hand gitarrförstärkare hemma hos dig lika bra heller...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-28 08:05

Inte om man lyssnar på musik, men om man lyssnar på ljud är det möjligt. Bra musik kan man digga över vad som helst, tom över en klockradio i mono.

Nja digga lite, men efter en kort stund så blir Mats tokig som en gås. Höra Peter Gabriel genom en klockaradio och på mono på köpet. Nej vet du vad :D

Men menar du då att vi är mer ute efter "ljudet" mer än själva "musiken" då? För du skriver ju att man kan ju lika gärna har den berömda (som de på Dagensskiva.com gillar) monoklockaradion för 50 öre o lyssna på musik där?

Men en dålig inspelat sak låter som nån sa innan mindre irreterrande men inte bättre på en dålig anläggning. På min låter det som Ranefjord sa.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-28 08:29

jag upplever iaf att en bra anläggning alltid är bättre. min musiksmak ökade exponetiellt efter att man började lyssna via bra grejjor. Jag tycker dålga inspelningar blir bättre på bra anläggningar. Visst kommer dist och annat fram mer men musiken kommer ju fram mer också!
En dålig anläggning kryper snarare glädjemöjligheterna. Väldigt bra inspelningar spelas inte så bra som de skulle kunna och riktigt dåliga inspelningar blir lite "roligare" att lyssna på.
Jag låter inte dist och annat stå ivägen för min musiklyssning. Det är ju musik man ska lyssna på inte ljud? Även om det ska erkännas att man börjar fascineras av ljud mer och mer när man har en bra anläggning.

Så för att sammanfatta: Bättre anläggning --> Bättre återgivning
Det är iaf min åsikt. Sen är det ju synd att denna debatten finns. Bästa vore ju om alla skivor spelades in bra.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-09-28 08:44

För mig blir både jazz och hiphop betydligt lättare att uthärda - och i vissa fall till och med uppskatta! - tack vare dessa genrers högre inspelningsstandard och under förutsättning att man spelar genom en god anläggning. Fick nyligen hem Eminems två första från USA. Hade knappast gett karln en chans om det hade låtit som popstandarden verkar föreskriva. Hemma hos Morello klarar jag även något enstaka Patricia Barber-spår... :-) Även den sk världsmusiken brukar ljuda bättre än mainstreampop från 70-90-talet. Viss folk-, techno- och ambientmusik också. Apropå jazz - Ella Fitzgeralds "Cottontail" med Duke Ellingtons orkester svänger faktiskt riktigt bra.

Dags för popmusikkonsumentuppror?

Pekka

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-28 09:08

mats skrev:Men menar du då att vi är mer ute efter "ljudet" mer än själva "musiken" då? För du skriver ju att man kan ju lika gärna har den berömda (som de på Dagensskiva.com gillar) monoklockaradion för 50 öre o lyssna på musik där?

Nej, inte lika gärna! Däremot förhindrar inte monoklockradion dig att kunna uppskatta en bra låt, eller ens hitta en ny bra låt som du skulle vilja köpa. Självklart blir den sååå mycket bättre på en bra anläggning, men en bra låt, en bra text, ett intressant komp lägger man märke till överallt. Även om det är basfattigt, gällt, platt och endimensionellt.

[ Varning: brandfackla! ]
Gör man inte det så lyssnar man inte på musiken. :twisted: :wink:
[ Flame off ]

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-28 09:10

Ok, håller med dig, granne :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-28 09:44

Hej!
PekkaJohansson skrev:För mig blir både jazz och hiphop betydligt lättare att uthärda - och i vissa fall till och med uppskatta!

- Paradoxalt eller hur :)! Här kommer snubbe som knappt öppnat skolbok direkt ifrån sin slitna
husvagnsuppväxt o har ändå till fullo insett att ljudteknik minsann är kunskap som värdesättas
bör o antingen lär man sig själv eller hyr man in någon kunnig, ifall man har för avsikt ens musik...
... skall ljuda bra, v.s. :D!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-28 09:48

Hej!
lasselite skrev:Med bättre anläggning hörs det att inspelningen suger, och det är irriterande.
I en anläggning som suger hörs inte "extrasuget" från inspelningen,

- Skulle inte kunna sagt (skrivet) det bättre à egen hA*nd :D!

Mvh A*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-28 12:22

men samtidigt hörs inte det bra ifrån bra inspelaningar heller.. så istället för svart och vitt ska man lyssna på grått?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-28 12:27

Kraniet - de kanske vill man skall ha en bra anläggning till bra plattor och en dålig till dåliga? Men skall man då ha en halvbra till halvbra plattor... och var gör man av kvartsbra och kvartsdåliga?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-28 14:08

Nattlorden skrev:Kraniet - de kanske vill man skall ha en bra anläggning till bra plattor och en dålig till dåliga? Men skall man då ha en halvbra till halvbra plattor... och var gör man av kvartsbra och kvartsdåliga?

hehe ja.. man kanske skulle kunna ha en bra anläggning med "dålig-anläggning-filter"? trycka på en knapp så blir det sämre eh bättre (virrigt detta.. :wink: )

nej men skätm och sido.. man skulle väl kunna ha en EQ och trixa med dom dåliga inspelningerna om man nu inte orkar lyssna.. Själv har jag då aldrig hittat en skiva som haft så grava fel att jag inte kunnat lyssna på den. Gillar man musiken så accepterar man ju det mesta.

edit: jag har iaf hellre en bra anläggning som jag kan tonkurvejustera för dåliga inspelningar än att ha en dålig anläggning och inte kunna spela dom bra skivorna så bra som möjligt

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-28 14:25

När jag spelar taffliga inspelningar sänker jag nivån. 8) Om jag spelar ett bra fonogram kanske jag har volymreglaget på "klockan tolv" och med ett taffligt dito på "klockan nio". Ungefär alltså. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi