Moderator: Redaktörer
Alla har problem med att ljudkvaliteten går upp och ned. Det beror nog främst på lyssnaren
Audiomanikern skrev:Härifrån härstammar också myten om
suveräna hifisystemet som med viss musik ljuda jättedåligt, p.g.a. att musiken A*vslöjas!
Alla fel adderas, så även en dålig inspelning låter - allt annat lika - bättre i en god anläggning.
lasselite skrev:Med bättre anläggning hörs det att inspelningen suger, och det är irriterande. I en anläggning som suger hörs inte "extrasuget" från inspelningen, och har man väl kommit över irritationen med den sugande anläggningen (eller aldrig irriterat sig på att den suger) så blir lixom nämnda sugande inspelning inte en irritationsfaktor.
Svante skrev:Jo, det här med anläggningars och inspelningarnas kvalitet. Är det så att vissa skivor passar till vissa anläggningar
eller är det så att en bra inspelning låter bra i de flesta bra anläggningar?
Låter en dålig inspelning bättre i en dålig anläggning?
[/qoute]
Mindre irriterande möjligtvis, men inte bättre. Hela nivån på det blir ju sämre, men just de detaljerna man har svårt med kan ju relativt sätt tonas ned.Kan en bra anläggning ta död på lusten att lyssna på vissa skivor fast de egentligen innehåller bra musik men med dålig kvalitet?
Inte om man lyssnar på musik, men om man lyssnar på ljud är det möjligt. Bra musik kan man digga över vad som helst, tom över en klockradio i mono.Jag har kommit på mig själv med att gilla gamla distade gitarrer mycket bättre när jag kör den i min MP3-spelare med halvdassiga lurar under morgonpromenaden, än när jag lyssnar på dem hemma. Jag fokuserar mer på låten och mindre på ljudet när det låter sådär lite halvilla.
Inte om man lyssnar på musik, men om man lyssnar på ljud är det möjligt. Bra musik kan man digga över vad som helst, tom över en klockradio i mono.
mats skrev:Men menar du då att vi är mer ute efter "ljudet" mer än själva "musiken" då? För du skriver ju att man kan ju lika gärna har den berömda (som de på Dagensskiva.com gillar) monoklockaradion för 50 öre o lyssna på musik där?
PekkaJohansson skrev:För mig blir både jazz och hiphop betydligt lättare att uthärda - och i vissa fall till och med uppskatta!
lasselite skrev:Med bättre anläggning hörs det att inspelningen suger, och det är irriterande.
I en anläggning som suger hörs inte "extrasuget" från inspelningen,
Nattlorden skrev:Kraniet - de kanske vill man skall ha en bra anläggning till bra plattor och en dålig till dåliga? Men skall man då ha en halvbra till halvbra plattor... och var gör man av kvartsbra och kvartsdåliga?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster