För min del handlar det mer om en 'musikstil', eller rättare sagt en benäming på skivor släppta av små oberoende bolag, och har ingen egentlig koppling till ljudkvalitet. Fatum är att rätt många LoFi skivor låter ganska HiFi.
Moderator: Redaktörer
Throughout rock & roll's history, recordings were made cheaply and quickly, often on substandard equipment. In that sense, the earliest rock & roll records, most of the garage rock of the '60s,
hepcat skrev:det är känslan som räknas och pålägg existerar inte och det är vanligtvis gjort i Mono och på rörutrustning från tiden som sig bör.
detta måste väl räknas då som lofi om jag förstått saken rätt.
kanske ska lägga lite tips på skivor på det andra LoFi topicen?
Hmm...håller inte med. Rockabillyn är väl väldigt ljudmedveten - bandekon, Shure 55sh-mickar, rörmixerbord - till skillnad från lo-fi* som lägger ingen/liten vikt vid postproduktion.
Problemet är vem som ska definiera om det verkligen är hög trovärdighet. Ska man göra en direkt jämförelse med verkligheten så står ju sig nästan all utrustning sig slätt..
Svante skrev:Åjisses vilken bumpning... Det måste vara rekord.
Lofi för mig är dåliga återgivare, som tex i mobiltelefoner och annat bärbart. Jag tänker typiskt inte på inspelningar, utan utrustning.
celef skrev:Problemet är vem som ska definiera om det verkligen är hög trovärdighet. Ska man göra en direkt jämförelse med verkligheten så står ju sig nästan all utrustning sig slätt..
jag håller helt mé! och personligen måste det vara visionen, att det ska låta som på riktigt, så alla anläggningar är lofi i min värld! men sen kan det finnas anläggningar som är behagliga att lyssna på i alla fall och som har stora kvaliteter, men hifi - nope!!
Sånt som kritiker tycker låter äkta opolerad och oförvanskad.
Morello skrev:Sånt som kritiker tycker låter äkta opolerad och oförvanskad.
Det där låter sannerligen inte som lofi, utan hifi. Dagens motsägelse?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster