Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Horn har ju en ganska mjuk klang jämfört med andra brass, dessutom. Förutom att alla solister kixar så låter det fint, både på konsert och hemma.
Trumpet kan låta lite trumpet ibland. Nej, jag menade vasst.
schmutziger skrev:Håller ej med om att ALLA solister kixar, det är du som hört dåliga solister bara
Ragnwald skrev:Har du avlyssnat samma skiva/skivor hos någon bekant och upplevt samma fenomen där ?
MichaelG skrev:...
Ps. Jag läser i häftet till Nimbusskivan att de dels kör inspelningen utan omtagningar. Omtagningar förstör det musikaliska skeendet tycker de. Och hellre en autentiskt levande inspelning än en i förhållande till noterna absolut felfri. Dessutom har de fåmikrofonteknik. De menar att musiken ska höras på en punkt - där man har huvudet. Och de menar att det är ett feltänk med mångmikrofoni där en ljudtekniker ska sitta och mixa till vad han tycker är ett naturligt sound. De menar att det ska bli rätt från början.
Jag menar att de lyckats synnerligen väl!
Strmbrg skrev:Vad anser hr "G:son" om J-E Perssons X/Y-inspelningar?
Ronnie skrev:Förövrigt låter det alltid dåligt i mitt vänstra öra när det är något problem med ett rum/anläggning.
Däremot upplever jag ingenting sånt när jag är i konserthuset.
Misstänker att det är stereosystemet som inte funkar med mina öron, eller att vänstra örat är extra känsligt för fel liksom.
Strmbrg skrev:Har inte tänkt på't tidigare, men det resonerar faktiskt bara i det skadade örat.
petersteindl skrev:Det pratas horn i tråden, men live på konserthus har hormen en dovare karaktät än sina granninstrument. Strmbrg, hur tycker du horn låter i levande livet?
Jag upplever inga problem med att horn skulle låta mer resonant än i verkligheten.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster