Betongbunker, vettig akustik utom allt hopp?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Betongbunker, vettig akustik utom allt hopp?

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 12:48

Ohoy!

Efter ett par års lurkande på faktiskt.se så var det nu dags att skapa min första tråd. :)

Jag har precis flyttat till en ny lägenhet där lyssningsrummet är en betongbunker (förutom en kortsida gips...). Tyvärr har jag en dörr på varje kortsida, även fönster på en. Detta gör att jag måste ha högtalarna på ena långsidan medans soffan sitter upptryckt på motstående sida. Detta skapar rena mardrömsscenariot vad gäller basområdet;

Bild

8O

Rummet är ganska litet, 3,6m långt, 5,6m brett och 2,5m högt. Talarna är dom mycket sällsynta piP :wink: . Jag har även en REL-subba till förfogande, men som de flesta här redan vet, skapar 1st även själv en del problem*.

Jag provade idag att bygga två st kvartvågsabsorbenter av gjutrör (20cm diam), stämda för att trycka ned puckeln vid ~47hz. Dessa placerades bakom soffan. Glad i hågen hoppades jag på mirakel. Tyvärr var detta ganska meningslöst då de efter en del tweakande endast gav -3dB på puckeln :(

Såååå... Hur skall jag lösa mitt problem? Fler absorbenter är bara att glömma då dem skulle ta för mycket plats. Att möblera om är också uteslutet då jag måste ha setupen såhär :/

Helst vill jag slippa femtioelva basmoduler, 12 slutsteg och aktiva delningsfilter...

PEQ har jag tillgång till i datorn (kör all musik från den), men att tämja denna berg o dalbana med endast en PEQ, njeaee.

Är det bara att bita i det sura äpplet och acceptera situationen?

* Kör jag subben ståendes nära en kortsida så hjälper den en del med dippen vid ~ 67hz. Fasvänder jag den och ställer den vid högtalarväggen hjälper den ned den stående vågen vid 47hz, men jag tycker ingen av dessa setups låter bra :/ .

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-15 12:56

Vad händer om du placerar öppningarna på kvartsvågsabsorbenterna så långt inne i bakre hörnen som det går?

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 13:09

paa skrev:Vad händer om du placerar öppningarna på kvartsvågsabsorbenterna så långt inne i bakre hörnen som det går?

Ingen större skillnad tyvärr :/. Saken är även den att de bakre hörnen blockeras av dörrar, så jag kan inte smälla upp rör eller absorbenter där :/.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Betongbunker, vettig akustik utom allt hopp?

Inläggav sprudel » 2010-11-15 13:41

EnTillBjorn skrev:Ohoy!

Efter ett par års lurkande på faktiskt.se så var det nu dags att skapa min första tråd. :)

Jag har precis flyttat till en ny lägenhet där lyssningsrummet är en betongbunker (förutom en kortsida gips...). Tyvärr har jag en dörr på varje kortsida, även fönster på en. Detta gör att jag måste ha högtalarna på ena långsidan medans soffan sitter upptryckt på motstående sida. Detta skapar rena mardrömsscenariot vad gäller basområdet;

Bild

8O

.

Jag säger som sköterskan sade när hon granskade min arm efter att jag cyklat omkull och frågade om hon tyckte att jag skull besöka en läkare akut:

Åh! Fy f-n! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 13:46

sprudel skrev:
Jag säger som sköterskan sade när hon granskade min arm efter att jag cyklat omkull och frågade om hon tyckte att jag skull besöka en läkare akut:

Åh! Fy f-n! :D

Haha tack för den :wink: . Blev bortskämd i förra lägenheten där jag hade gipsväggar och flytande golv, svårt att gå till betongbunker då...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-15 13:57

EnTillBjorn skrev:
paa skrev:Vad händer om du placerar öppningarna på kvartsvågsabsorbenterna så långt inne i bakre hörnen som det går?

Ingen större skillnad tyvärr :/. Saken är även den att de bakre hörnen blockeras av dörrar, så jag kan inte smälla upp rör eller absorbenter där :/.

Har du provat med basabsorbenterna i främre hörnen också?

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 14:06

paa skrev:
Har du provat med basabsorbenterna i främre hörnen också?

Jopps, ca -3dB där också. Sålänge jag ställer den längs någon långvägg bör väl effektiviteten vara max?

Jag kanske är ute efter mycket grövre absorbenter? Det kanske är hopplöst att försöka dämpa den där stående vågen?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-15 14:10

EnTillBjorn skrev:Blev bortskämd i förra lägenheten där jag hade gipsväggar och flytande golv, svårt att gå till betongbunker då...

Var det förra verkligen bra eller bara inte uppmätt?
Jag har enkelgips och flytande golv. En riktig mardröm att få till.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 14:16

2-ch skrev:

Det var verkligen bra och mätte hyffsat bra :wink: . Visst, runt +-5dB svängde det väl säkert (minns inte, länge sedan jag mätte), men var enkelt att köra PEQ på. Kombinationen av gips + flytande golv fungerade i alla fall bra i det rummet, är väl olika i olika fall.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-15 14:19

EnTillBjorn skrev:Visst, runt +-5dB svängde det väl säkert

Det är bara att gratulera. Till ditt förra ställe alltså :wink:

Välkommen till faktiskt förresten.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 14:21

2-ch skrev:
EnTillBjorn skrev:Visst, runt +-5dB svängde det väl säkert

Det är bara att gratulera. Till ditt förra ställe alltså :wink:

Välkommen till faktiskt förresten.

Haha :D . Tack och bock!

Jag kommer nog tyvärr inte vara en så aktiv medlem utöver att svara i egna trådar, jag är den som hellre läser :wink: .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-15 14:38

Jag tycker att du ska prova att dra ner puckeln, rejält med Peq.
Sen har du en bättre utgångspunkt för att laborera med absorbenter, och fluffiga fåtöljer. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-15 14:39

Jämfört med att bara resignera, så tycker jag nog allt att du bör prova PEQ före du lägger ned.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 14:48

nadifierad skrev:Jag tycker att du ska prova att dra ner puckeln, rejält med Peq.
Sen har du en bättre utgångspunkt för att laborera med absorbenter, och fluffiga fåtöljer. :)

Jo det är värt ett försök, absolut. Men den första stora dippen runt 66hz, vad kan den bero på? Kan det vara en stående våg längsmed rummet som släcker ut lyssningspossitionen (mitten bakvägg)? Kanske man skall försöka sig på den istället med absorbenterna? Eller är det så att puckeln vid 47hz skapar dippen? (Kan inte påstå att jag är så jätteinsatt i akustik).

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-15 14:54

Dippen kan påverkas av att du sänker puckeln.
Varför vet jag inte, men det hänger ihop på något övernaturligt sätt. :D

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 15:00

nadifierad skrev:Dippen kan påverkas av att du sänker puckeln.
Varför vet jag inte, men det hänger ihop på något övernaturligt sätt. :D

Är jag ute och cyklar om jag tror detta;

Man påverkar INTE dippar genom att sänka pucklar med PEQ.
Man kan påverka dippar genom att sänka pucklar med en absorbent.

:?:

När jag satt upp lite vanliga glasulls-absorbenter i rummet blev det ju en hel del bättre ljud överlag, MEN problemen i basregistret blev ju självklart mer hörbara. Kanske jag skall fixa mer diffusering istället och ta bort en del absorbenter? Få lite mer "levande" ljud?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-15 15:19

Prova att mäta i olika positioner. Jag vet att Adhoc har skrivit en del i några trådar om detta och effekterna av det, liksom att flytta högtalarna och mäta. Ge dig inte. Rumsfix är en mer eller mindre lång resa till Nirvana.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 15:25

sprudel skrev:Prova att mäta i olika positioner. Jag vet att Adhoc har skrivit en del i några trådar om detta och effekterna av det, liksom att flytta högtalarna och mäta. Ge dig inte. Rumsfix är en mer eller mindre lång resa till Nirvana.

Japps rummet är halva anläggningen. Problemet är att jag är så jädra låst vad gäller positioneringen, det enda tweaket jag kunnat göra är att flytta ut piParna lite från väggen (ajsing ajsing!), samt soffan ca 20cm ut från väggen. Flyttar jag ut micken närmare mitten av rummet mäter det bättre, men där kan jag inte ha soffan :/.

Helst hade jag viljat lyssnat på längden, men då hade jag fått blockera någon dörr != bra.

Om inte PEQ låter bra lär jag nog börja spara till hembioreciever samt subwoofers, eller kanske nytt lyssningsrum :wink:

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 15:32

2-ch skrev:
EnTillBjorn skrev:Blev bortskämd i förra lägenheten där jag hade gipsväggar och flytande golv, svårt att gå till betongbunker då...

Ah! Hittade 2½ år gammla mätningar :D .

Sweetspot, piP + REL Strata 5, samt lite PEQ.

piP kör fullregister och subben delad väldigt lågt för att ta hand om 20-30hz i princip, man ser tydligt hur pip faller vid ~34hz.

Bild

RT60

Bild

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 16:22

Okej nu har jag PEQ`at lite granna:

Bild

Visst, kurvan är slätare än innan (jag tog ut basabsorbenterna, så det är bara PEQ som slätar), men jag tycker endå det låter skit. Har i princip ingenting som dämpar efterklangen av basen i rummet, man hör tydligt att basen hänger kvar länge.

Kanske någon typ av basabsorbent som har lite bredare område än en kvartvågspipa, så att man i alla fall får ner efterklangen under 250hz? Får nog nöjja mig med berg o dalbana :(

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-15 16:25

Du får möblera rikligt med muffiga möbler.
Sackosäckar och mjuk soffa, tjock heltäckningsmatta, tjocka draperier osv, etc,.. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-15 16:26

Hur har du det på golvfronten?

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 16:39

Nattlorden skrev:Hur har du det på golvfronten?

Kunde varit bättre, ca 50% täckt nu av tjock ryamatta. Men fanken va dyrt rya är!

Såhär ser det ut för tillfället (ursäkta stöket):

Bild

Bild

Har aco-liknande skivor bakom piparna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-15 16:49

Förstår av bilderna på duk/projektor att det vore dödfött att föreslå att vända på rummet och spela på längden... Annars har det ju hjälpt folk tidigare att göra så...

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 16:50

Nattlorden skrev:Förstår av bilderna på duk/projektor att det vore dödfött att föreslå att vända på rummet och spela på längden... Annars har det ju hjälpt folk tidigare att göra så...

Det hade gått om jag inte haft dörrar på varje kortsida :(

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-11-15 18:16

EnTillBjorn skrev: * Kör jag subben ståendes nära en kortsida så hjälper den en del med dippen vid ~ 67hz. Fasvänder jag den och ställer den vid högtalarväggen hjälper den ned den stående vågen vid 47hz, men jag tycker ingen av dessa setups låter bra :/ .

Om du ställer den extra subben bakom/i/under/bredvid soffan och spelar i fas?
47hz är ju en halv våg mellan högtalarvägg och väggen bakom soffan, dippen vid 67 Hz är ~0,75 våg mellan samma väggar.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 18:25

phon skrev:
Om du ställer den extra subben bakom/i/under/bredvid soffan och spelar i fas? 47hz är ju ståendevågen mellan högtalarvägg och väggen bakom soffan.

Hehe njaeee, det känns inte ens värt att prova då jag inte kan ha den där i längden. Och yes, 47hz är en stående våg mellan långsidorna.

Jag funderar på att bygga en "superchunk" att sätta i högra främre hörnet, och sätta någon typ av diffusor på den. Bör ju få ned efterklangstiden i de lägre frekvenserna i alla fall.

Superchunk

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-15 18:31

EnTillBjorn skrev:
phon skrev:
Om du ställer den extra subben bakom/i/under/bredvid soffan och spelar i fas? 47hz är ju ståendevågen mellan högtalarvägg och väggen bakom soffan.

Hehe njaeee, det känns inte ens värt att prova då jag inte kan ha den där i längden. Och yes, 47hz är en stående våg mellan långsidorna.

Jag funderar på att bygga en "superchunk" att sätta i högra främre hörnet, och sätta någon typ av diffusor på den. Bör ju få ned efterklangstiden i de lägre frekvenserna i alla fall.

Superchunk

Satt just och funderade över något liknande till mitt planerade ljudrum:
Typiskt att det redan var uppfunnit. :? :D

Verkar ju vara en logisk idè, då hörnen knappast bidrar till att sänka basoutput.
Man borde ju även kunna tillämpa det på längden, i vinkeln mellan tak och väggen bakom lyssningsplats!?

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-15 18:35

nadifierad skrev:Satt just och funderade över något liknande till mitt planerade ljudrum:
Typiskt att det redan var uppfunnit. :? :D

Verkar ju vara en logisk idè, då hörnen knappast bidrar till att sänka basoutput.
Man borde ju även kunna tillämpa det på längden, i vinkeln mellan tak och väggen bakom lyssningsplats!?

Ja absolut, jag har i alla fall hängt tre st absorbenter i vinkeln mellan tak/vägg, vid lyssningsväggen. Gjorde en hel del skillnad javisst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-11-15 18:40

Fråga från en okunnig. Visar grafen nedan att absorbtionen är som högst vid rätt låga frekvenser?

http://forum.studiotips.com/download/file.php?id=5191

Nästa

Återgå till Generellt om hifi