Efter ett par års lurkande på faktiskt.se så var det nu dags att skapa min första tråd.
Jag har precis flyttat till en ny lägenhet där lyssningsrummet är en betongbunker (förutom en kortsida gips...). Tyvärr har jag en dörr på varje kortsida, även fönster på en. Detta gör att jag måste ha högtalarna på ena långsidan medans soffan sitter upptryckt på motstående sida. Detta skapar rena mardrömsscenariot vad gäller basområdet;
Rummet är ganska litet, 3,6m långt, 5,6m brett och 2,5m högt. Talarna är dom mycket sällsynta piP
Jag provade idag att bygga två st kvartvågsabsorbenter av gjutrör (20cm diam), stämda för att trycka ned puckeln vid ~47hz. Dessa placerades bakom soffan. Glad i hågen hoppades jag på mirakel. Tyvärr var detta ganska meningslöst då de efter en del tweakande endast gav -3dB på puckeln
Såååå... Hur skall jag lösa mitt problem? Fler absorbenter är bara att glömma då dem skulle ta för mycket plats. Att möblera om är också uteslutet då jag måste ha setupen såhär :/
Helst vill jag slippa femtioelva basmoduler, 12 slutsteg och aktiva delningsfilter...
PEQ har jag tillgång till i datorn (kör all musik från den), men att tämja denna berg o dalbana med endast en PEQ, njeaee.
Är det bara att bita i det sura äpplet och acceptera situationen?
* Kör jag subben ståendes nära en kortsida så hjälper den en del med dippen vid ~ 67hz. Fasvänder jag den och ställer den vid högtalarväggen hjälper den ned den stående vågen vid 47hz, men jag tycker ingen av dessa setups låter bra :/ .