FM sändningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LzM

FM sändningar

Inläggav LzM » 2010-12-09 09:14

Jag vet en gubbe som på fullaste allvar hävdar att SR's FM-sändningar håller bättre kvalité än en CD.

Har han rätt eller fel?

Och nej, det gäller inte kvalitén på programinnehållet eller radiopratarna utan det faktum att FM-sändningarna skulle ha bättre frekvensomfång och högre samplingsfrekvens.
Låta bättre helt enkelt.
They say that nothing is impossible.
But I do nothing every day...

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2010-12-09 09:26

FM-utsändningarna når väl inte över 15 000 Hz, så inte kan frekvensomfånget överträffa cd-mediet. Sedan är ju inte FM ett digitalt format, så jag vet inte om samplingsfrekvens är en relevant term där. Däremot för DAB-radio och webbradio, men då talar vi ju inte FM-radio längre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-09 09:30

Kan jag inte tänka mig. Samplingfrekvens? FM är ju analogt. Distributionen mellan sändarmasterna är antagligen digital. FM är bandbegränsat till 15 kHz för att låta pilottonen leva vid vid 19 kHz. Signalbrusförhållandet är också långt sämre än CD-systemet, kanske max 70 dB mot 96 dB (teoretisk).

Hur branta är filterflankerna i praktiken?

Bild

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-12-10 08:38

Samplingsfrekvens kanske inte har med saken att göra, det var bara hans egna ord.

Men jag kan tänka mig att han syftade på att CD formatet begränsas av att det är samplat i 44.1kHz medans FM sändningarna inte har samma begränsning, enligt honom.

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: FM sändningar

Inläggav MichaelG » 2010-12-10 12:39

LzM skrev:Jag vet en gubbe som på fullaste allvar hävdar att SR's FM-sändningar håller bättre kvalité än en CD.

Har han rätt eller fel?

Det beror på vad han menar. Om han menar att "direktsända konserter låter ofta bättre via FM-radion än vad många CD-skivor gör", kan han ha en poäng. Många CD-skivor är processade och mastrade på ett sätt som ger ett mindre skönt slutresultat. Att lyssna på en välupptagen direktsändning via radion kan däremot vara synnerligen välljudande. Och då kan man ju dra den slutsatsen han drar.

Men om han menar att det inte är möjligt att via CD-skiva erhålla en lika god ljudkvalitet som via FM-lyssning, tror jag han är ute och cyklar. För då menar han att om man direkt från mixerbordet brände en CD-skiva från ovan nämnda direktsända konsert, så skulle denna låta sämre om den avspelas i hemmet, än vad radioutsändningen lät. Och det tror jag inte ett dyft på.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-10 12:53

LzM skrev:Samplingsfrekvens kanske inte har med saken att göra, det var bara hans egna ord.

Men jag kan tänka mig att han syftade på att CD formatet begränsas av att det är samplat i 44.1kHz medans FM sändningarna inte har samma begränsning, enligt honom.

CD-standarden begränsar till 22 kHz. FM är begränsat till 15 kHz. De undre gränserna är också till fördel för CD. Dessutom är kanske distributionen från Kaknäs ut till sändarmasterna av FM digital?

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-12-10 20:42

Livemusiken de sänder är ibland oerhört bra tekniskt sett, men det handlar som vanligt inte om mediet i sig utan om bättre hantering av musiken, sr s tekniker kan i sina bättre stunder prestera riktigt bra och väljludande resultat.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-10 21:00

Rosa brus låter bra.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-10 21:49

MrQaffe skrev:Livemusiken de sänder är ibland oerhört bra tekniskt sett, men det handlar som vanligt inte om mediet i sig utan om bättre hantering av musiken, sr s tekniker kan i sina bättre stunder prestera riktigt bra och väljludande resultat.

Just präxis.

Linn-folket har mer rätt än dom tror, source first rules. Tyvärr har Linnisarna inte fattat att "source" inte är cd-spelaren (eller annan källa i ljudanläggningen) utan själva inspelningen. En riktigt bra inspelning låter underbart även i de enklaste anläggningar. Naturligtvis finns de begränsningar som anläggningen har, och det kan ingen inspelning i världen råda bot på. Men skillnaden mellan 128k mp3 resp flac (eller ett enkelt slutsteg mot världens bästa) är bara en fis i vinden jämfört mellan en bra och dålig inspelning.

Tyvärr är det alldeles för sällan som vi "drabbas" av bra inspelningar idag, det handlar oftast om att typ krydda upp en smaklös biff med salt och peppar.

Men för att knyta an till MrQaffe, jo, SR´s tekniker är fantastiskt duktiga. BBC ligger också bra till.

/ B

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-10 21:54

Objektivisten skrev:Rosa brus låter bra.

Lyssna på en CD i trådlösa RF lurar.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-10 21:57

Objektivisten skrev:
Objektivisten skrev:Rosa brus låter bra.

Lyssna på en CD i trådlösa RF lurar.

Vill man ha bra svar så svarar man givetvis på sina egna inlägg ;-)

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-11 11:43

Objektivisten skrev: Lyssna på en CD i trådlösa RF lurar.

Måste lurarna vara rostfria?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2010-12-11 13:57

RogerGustavsson skrev:Kan jag inte tänka mig. Samplingfrekvens? FM är ju analogt. Distributionen mellan sändarmasterna är antagligen digital. FM är bandbegränsat till 15 kHz för att låta pilottonen leva vid vid 19 kHz. Signalbrusförhållandet är också långt sämre än CD-systemet, kanske max 70 dB mot 96 dB (teoretisk).

Hur branta är filterflankerna i praktiken?

Bild

19 kHz är den teoretiska gränsen uppåt. Men nog kan bra tuner nå över 15 kHz? Min tuner är i varje fall specad till 18 kHz (-3dB), sedan är den specad till 85 dB signal/brus (vid stereo)
Det är i o f s en gammal analog japansk supertuner.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-11 14:21

Bill50x skrev:
MrQaffe skrev:Livemusiken de sänder är ibland oerhört bra tekniskt sett, men det handlar som vanligt inte om mediet i sig utan om bättre hantering av musiken, sr s tekniker kan i sina bättre stunder prestera riktigt bra och väljludande resultat.

Just präxis.

Linn-folket har mer rätt än dom tror, source first rules. Tyvärr har Linnisarna inte fattat att "source" inte är cd-spelaren (eller annan källa i ljudanläggningen) utan själva inspelningen. En riktigt bra inspelning låter underbart även i de enklaste anläggningar. Naturligtvis finns de begränsningar som anläggningen har, och det kan ingen inspelning i världen råda bot på. Men skillnaden mellan 128k mp3 resp flac (eller ett enkelt slutsteg mot världens bästa) är bara en fis i vinden jämfört mellan en bra och dålig inspelning.

Tyvärr är det alldeles för sällan som vi "drabbas" av bra inspelningar idag, det handlar oftast om att typ krydda upp en smaklös biff med salt och peppar.

Men för att knyta an till MrQaffe, jo, SR´s tekniker är fantastiskt duktiga. BBC ligger också bra till.

/ B

Bill har mer rätt än han tror source first rules. Tyvärr har inte Bill fattat
att "source" inte är själva inspelningen utan musikerna o musiken.
Det spelar ingen roll hur bra inspelningen är om musiken är dålig eller
illa framförd. Men skillnaden mellan 128k mp3 resp flac (eller ett enkelt slutsteg mot världens bästa) är bara en fis i vinden jämfört mellan bra o
dålig musik samt framförandet av densamma etc. etc. etc. . . :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-11 18:09

Kaha skrev:19 kHz är den teoretiska gränsen uppåt. Men nog kan bra tuner nå över 15 kHz? Min tuner är i varje fall specad till 18 kHz (-3dB), sedan är den specad till 85 dB signal/brus (vid stereo)

Nja, det tror jag inte om det är stereo. Pilottonen måste ha lite plats och så branta filter som skulle krävas för att låta 18 kHz vara obrubbat, finns det i den analoga världen?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-11 18:21

Laila skrev:Bill har mer rätt än han tror source first rules. Tyvärr har inte Bill fattat att "source" inte är själva inspelningen utan musikerna o musiken.
Det spelar ingen roll hur bra inspelningen är om musiken är dålig eller
illa framförd. Men skillnaden mellan 128k mp3 resp flac (eller ett enkelt slutsteg mot världens bästa) är bara en fis i vinden jämfört mellan bra o
dålig musik samt framförandet av densamma etc. etc. etc. . . :wink: :D

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Självklart har du rätt. Det finns ingen bot mot dålig musik.

Men (det finns alltid ett "men", eller hur?), nu handlar det om återgivning av en verklighet. Om verkligheten luktar illa så ska det också lukta illa.

/ B

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2010-12-11 21:51

RogerGustavsson skrev:
Kaha skrev:19 kHz är den teoretiska gränsen uppåt. Men nog kan bra tuner nå över 15 kHz? Min tuner är i varje fall specad till 18 kHz (-3dB), sedan är den specad till 85 dB signal/brus (vid stereo)

Nja, det tror jag inte om det är stereo. Pilottonen måste ha lite plats och så branta filter som skulle krävas för att låta 18 kHz vara obrubbat, finns det i den analoga världen?

Nja, om jag har förstått det rätt, så filtrerar man egentligen inte bort pilottonen. Eftersom man vet hur den ser ut, så skapar man bara en motfas kopia av den och blandar in den med signalen (efter det så lågpass filtrerar man med "normalt" branta filter).

Roger, du har väl också en supertuner, vet du vilken frekvensgång den är specificerad till?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-11 23:01

Tandberg specar sin TPT3001A att ha en frekvensgång
på:30Hz-15kHz +0.2dB -0.5dB. Var -3dB befinner sig
framgår dock inte av databladen . . .

Min egen budget-Kenwood KT-80 specar +0.2dB -0.8dB
vid samma frekvensomfång . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-12 10:35

Som tuner använder jag Quad FM4. En väljudande maskin men ingen "supertuner" vad gäller mätvärden. Uppger i manualen 20Hz -15 kHz 0-1 dB. En del gånger jag lyssnat på direktsänd radio (kanal 2) så så har jag förundrats över den höga ljudkvaliten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-12 11:33

Kaha skrev:Roger, du har väl också en supertuner, vet du vilken frekvensgång den är specificerad till?

I databladet anges 30-15000 Hz, +0.5 dB, -1 dB.

Sedan finns det något som kallas pitottondämpning, bör vara över 70 dB för en högklassig mottagare enligt Svenska Hifi-Institutets Faktabok.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-12 11:43

RogerGustavsson skrev:
Kaha skrev:Roger, du har väl också en supertuner, vet du vilken frekvensgång den är specificerad till?

Sedan finns det något som kallas pitottondämpning, bör vara över 70 dB för en högklassig mottagare enligt Svenska Hifi-Institutets Faktabok.

Detta klarar inte min över 25 år gamla Quad. Manualen uppger 60 dB.
Vore ju roligt att veta vad det är ni har för supertuners.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-12 11:49

Att man upplever utsändningar från P2 (och i vissa fall från P3 Live) med sådan hög kvalitet borde stämma till eftertanke. Hur kan en analog utsändning, begränsad till 15kHz, låta så bra?

/ B

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2010-12-12 12:50

RogerGustavsson skrev:

För min Yamaha T-2 anges; 30 - 15 000Hz +0,3 dB, - 0,5dB och 10 - 18 000 Hz +0,3 dB, -3 dB. Pilottonsdämpningen är 72 dB.

(Sedan har jag en annan gammal fin tuner på ingång, men det får bli ett bidrag till bildtråden i Vintage delen)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-12 17:41

Har plockat fram användarmanualen till min Yamaha CT-7000. Här finns lite data:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... charts.jpg

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ations.jpg

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-12-14 09:36

En direktsändning är bland de bästa källorna man kan lyssna till, så mycket nerv, så mycket närvaro. Sen kan ni dribbla med frekvenserna hur mycket ni vill...

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-12-15 10:13

Nerv och närvaro finns det säkert, men det var inte det som var frågan.
Vilket jag skrev specifikt i första posten.

Tandberg, Kenwood och Quad i all ära, men kan ni inte prata apparater i en för det avsedd tråd?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-12-15 10:42

En ovanligt korkad fråga i så fall...

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-12-15 10:55

Intressant.
Lust att utveckla lite?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: FM sändningar

Inläggav Almen » 2010-12-15 11:16

Men LzM, du har väl fått svar på dina frågor? I tekniskt avseende är FM-sändningarna på alla sätt sämre än CD.

LzM skrev:...FM-sändningarna skulle ha bättre frekvensomfång och högre samplingsfrekvens.

FM-sändningarna har sämre frekvensomfång och ingen samplingsfrekvens alls i det avseendet. De har dessutom sämre dynamik (mer komprimerat) och har mer brus än CD.

Frågor? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-15 11:52

Dessutom är många av kanalerna så manipulerade att de inte på långa vägar gör FM-systemet rättvisa. Här i Jönköpingstrakten är de kommersiella kanalerna helt olyssningsbara, såväl innehållsmässigt som ljudmässigt...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi