Hifi & Musik, Rotel 1080 !!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Hifi & Musik, Rotel 1080 !!

Inläggav NNord » 2004-11-10 16:02

Såg ni kubmätningen, skrämmande...
wow vilka pryar lixom !! 8O

skrämmande fina slutsteg !

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-10 16:08

Jo, om man värderar watt- och strömstyrka framför allt annat. Själv tror jag nog att man kan få en roligare integrerad för pengar motsv dessa för- och slutsteg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-10 16:08

Japp... och då är det den lilla 80:an... tänk om de orkat släpa dit en 90:a. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-10 16:29

Blue skrev:Jo, om man värderar watt- och strömstyrka framför allt annat. Själv tror jag nog att man kan få en roligare integrerad för pengar motsv dessa för- och slutsteg.

LTS f/e-testade den utan annan anmärkning att den har en akademiskt sett för hög avskärning i basen och att den har mindre effekt än 1090 och dessutom inte ser lika brutal ut som den senare. I övrigt meddelade de att de inte kunde höra skillnad på före och efter med mindre än att man lyssnade på extrem bas ur extrema basmoduler på extrema volymer. Så, slutsatsen måste väl vara att man kommer att ha lika kul som ljudet som kommer ur förförstärkaren.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-10 16:39

Jo för det som LTS säger, det är ju också den universella sanningen, för alla, alltid.

:D

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-10 16:40

snälla förstör inte denna tråd

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-11-10 16:45

Jo för det som LTS säger, det är ju också den universella sanningen, för alla, alltid.

Om man nu är ute efter så små hörbara färgningar som möjligt så, ja.

Edit: Eller ja, helst inga alls då.
Senast redigerad av niklas 2004-11-10 16:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-10 16:46

"akademiskt sett för hög avskärning i basen"
say what? va menas?

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-10 16:54

Snälla, varför är det så obehagligt att folk har olika åsikter om saker och ting? Och att det finns någon som av olika skäl föredrar annat än Rotel-steg, 208:or, Ino-högtalare och Pioneer-dvd-spelare?

Är det inte vettigt att hålla forumet öppet för andra åsikter än de som ryms inom LTS-religionen?

Men okej, vi kan ju prata om att Rotel 1080 är ett kraftfullt slutsteg. Ja minsann, det är ett väldigt kraftigt slutsteg.

8)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-11-10 16:58

Alla får såklart ha de åsikter de vill (antar jag), men man bör ju veta vad det är man egentligen ironiserar över. Alltså vad det är som LTS testar. Det skiljer ju sig en del från hifipressen i övrigt.

Nu skulle vi inte förstöra denna tråden... Starta gärna en ny Blue om du har synpunkter på eller åsikter om någon förening.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-10 17:04

Det som var kul i HiFi & Musiks test var att de tyckte ljudet var mycket bra. Det framgick klart och tydligt att ljudet är rent och neutral och liknande uttryck. Testet verkar alltså vara i överensstämmelse vad vi tyckte i MoLt-tetsen.

Jag tror att om man inte tycker om ljudet via RB-1080, så är det så att man söker en annan sorts ljudkaraktär, eller att man har andra problem i ljudtergivningskedjan (t.ex rum el. högtaleri, m.m.) som man vill "kompensera".

Jag tycker att RB-1080 låter verkligen bra!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-10 17:07

NNord skrev:"akademiskt sett för hög avskärning i basen"
say what? va menas?

-3 dB-punkten ligger vid ca 3,5 Hz vilket var svagt hörbart vid extremt stark nivå, musik med mycket djup bas, och mycket ljudtryckskapabla basmoduler. Alltså knappast något att bekymra sig om vid "normal" användning i hemmiljö.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-10 17:13

Obs, jag tror också att det är bra. Särskilt om man bara ser till slutsteget och vad det kostar. Vill bara inflika att för 25 lök (för- och slusteg) skulle jag personligen lyssna på en hel del andra varianter innan jag slog till. T.ex. AVIs integrerade stärkare tycker jag låter fantastiskt. Att det inte har lika makalösa kubmätningar spelar ingen roll för min del.

Min lite negativa bild av Rotel grundar sig en aning på RC-990BX/RA-980BX som jag hade ett tag och som jag tycker suger i jämförelse med allt annat jag ägt, även min gamla NAD 3020. Även med Denon-cd-spelaren kopplad direkt till slutsteget lätt det trist.

Men förmodligen är dom mycket bättre nuförtiden.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-10 17:13

say what? va menas?

Kommer inte ihåg gränserna exakt men vi talar om -3 dB vid typ 3 Hz eller något sånt. Om du slänger in åtminstone hälften av dina JBL-basar i vardagsrummet och spelar högt som satan så kommer dina byxben att fladdra något mikroskopiskt mindre om du ställer dig på rätt ställe i rummet och spelar extremt basrika signaler. Med akademiskt menade jag att det mest har intresse i vetenskapliga test och att det i praktiska sammanhang inte har någon betydelse. 1090 har liknande basavskärning och LTS rekommenderade INTE att man modiferade den till en lägre undre gränsfrekvens trots att man redovisade hur modifieringen skall göras (i teorin).

/D

Edit: Lindroos, som f.ö. var LTS testansvarige för detta test, hann före.
Senast redigerad av DQ-20 2004-11-10 17:16, redigerad totalt 2 gånger.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-10 17:14

Johan_Lindroos skrev:
say what? va menas?

-3 dB-punkten ligger vid ca 3,5 Hz vilket var svagt hörbart vid extremt stark nivå, musik med mycket djup bas, och mycket ljudtryckskapabla basmoduler. Alltså knappast något att bekymra sig om vid "normal" användning i hemmiljö.

Vet man att det är just det man hör? Kan det inte vara en knäande nätdel? Hur många dB har era högtalare fallit vid 3,5Hz?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-10 17:16

Förutsättningen att det just är "bara" frekvengångensdippen man hör är väl att programmaterialet innehåller musik ner till DC? Spelade ni ACDC eller?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-10 17:18

Blue - dessutom är väl inte försteget förknippat med samma rekommendationer... så kombinationen är nog inte lika rekommendabel som slutsteget ensamt. Gör sig nog mest rättvisa med ett annat försteg, alltså.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-10 17:20

Harryup skrev:Förutsättningen att det just är "bara" frekvengångensdippen man hör är väl att programmaterialet innehåller musik ner till DC? Spelade ni ACDC eller?

Jag tror musikmaterialet har kraftig nivå ned till runt 5 Hz (filmmusiken till 5:e Elementet)

En 3 dB dämpning vid 3,5 Hz innebär även delar av dB vid 20 Hz, vilket förmodligen är det som kan höras. Men även om högpassfiltret är brantare än 1:a ordningens kan detekteras. Rotel har 1:a ordningens avskärning utan konstigheter vill jag minnas.

Jag tror högtalarsystemen går en bra bit under 20 Hz, dock ej ned till DC (det är basreflex).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-10 17:20

Harryup skrev:
Johan_Lindroos skrev:-3 dB-punkten ligger vid ca 3,5 Hz vilket var svagt hörbart vid extremt stark nivå, musik med mycket djup bas, och mycket ljudtryckskapabla basmoduler. Alltså knappast något att bekymra sig om vid "normal" användning i hemmiljö.

Vet man att det är just det man hör? Kan det inte vara en knäande nätdel? Hur många dB har era högtalare fallit vid 3,5Hz?

Om det är -3dB vid 3,5Hz så lär -0.2dB återfinnas vid en högre frekvens - det borde ju primärt vara detta man hört... *skulle jag tro*

Edit: Inte snabbast i postandet.... :lol:

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-11-10 17:23

Jo jag läste testet, ruggigt värre men jag hade nog nöjt
mig med Parasound :)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-10 17:41

johan
så 1080 har problem med att spela ner till DC ?

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-10 17:49

Johan_Lindroos skrev:Jag tror musikmaterialet har kraftig nivå ned till runt 5 Hz (filmmusiken till 5:e Elementet)

Hmm intressant,,,, råkar ha soundtracket hemma (vem har inte) men,, vilken låt/parti tänker du på då ? Det är inte det där sinussvepet i mitten på track 2 möjligen ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-10 18:08

mike34 skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jag tror musikmaterialet har kraftig nivå ned till runt 5 Hz (filmmusiken till 5:e Elementet)

Hmm intressant,,,, råkar ha soundtracket hemma (vem har inte) men,, vilken låt/parti tänker du på då ? Det är inte det där sinussvepet i mitten på track 2 möjligen ?

Jag tror det är låt 5, en liten snutt i början. Det är alltså inte sveplåten. Man behöver en musiksnutt som har någon slags repetivitet i ljudet. Man kan höra det lite gran på timingen och nivån, och i kombination med vibrationspåverkan av kroppen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-10 18:11

NNord skrev:johan
så 1080 har problem med att spela ner till DC ?

"Problem" kan man inte kalla det för. Man har högpassfilter just för att skydda högtalarna från att matas med DC-signaler. Både CD-spelare och försteg brukar ha högpassfilter, men det finns också DC-kopplade grejor om man vet om att högtaleriet kan hantera det utan att paja. Tänk på att DC ger offset av talspolen vilken ger lägre ljudtryckskapacitet (alt. ökad distorsion).

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-10 18:13

Johan_Lindroos skrev:Jag tror det är låt 5, en liten snutt i början. Det är alltså inte sveplåten. Man behöver en musiksnutt som har någon slags repetivitet i ljudet. Man kan höra det lite gran på timingen och nivån, och i kombination med vibrationspåverkan av kroppen.

Ok ska testa det så fort jag är ensam på jobbet i morgon. Får man se upp för xmax då kanske :) Under boxtuningen är det ju helt klart.....

(Förrexten 5: elementet?? är inte det centerkan... NÄÄ Nu får jag ge mig......)
Senast redigerad av mike34 2004-11-10 18:16, redigerad totalt 1 gång.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-10 18:16

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:
Johan_Lindroos skrev:-3 dB-punkten ligger vid ca 3,5 Hz vilket var svagt hörbart vid extremt stark nivå, musik med mycket djup bas, och mycket ljudtryckskapabla basmoduler. Alltså knappast något att bekymra sig om vid "normal" användning i hemmiljö.

Om det är -3dB vid 3,5Hz så lär -0.2dB återfinnas vid en högre frekvens - det borde ju primärt vara detta man hört... *skulle jag tro*

Men det kan väl inte finnas många högtalare i världen där man kan detektera en skillnad på några tiondels dB vid 20 Hz? Så jag håller med om att det har endast ett akademiskt intresse....

/ B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-10 18:25

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:
Harryup skrev:

Men det kan väl inte finnas många högtalare i världen där man kan detektera en skillnad på några tiondels dB vid 20 Hz? Så jag håller med om att det har endast ett akademiskt intresse....

/ B

Ja exakt vad jag menar. Men det GÅR att detektera om man har extrema krav, OCH har extremt baskapabla högtalare (som är extremt ovanligt).

Annars kan man ganska enkelt modifiera ingångshögpassfiltret till önskad brytfrekvens. Vi tog fram ett sådant förslag för RB-1090 som står i MoLt-testen. Själv skulle jag inte orka bry mig om det eftersom jag vet att skillnaden tenderar till knappt infintesimal påverkan (med den finns!).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-10 18:36

Jag kan tänka mig hur det gick till: "Nähä, förstärkaren har ännu inte lyckats påvisas otransparent, vad ska vi nu hitta på? Aha, förstärkaren går bara ner till 3,5Hz -3dB. Detta måste vi försöka höra (känna)! Ta fram det där sjuka spåret med 5Hz bas och vrid upp volymen sjukt högt!" :wink:

Snacka om kritiskt och noggrannt genomfört test. Lär vara mer tillförlitligt än att "lyssna och tycka" på en Rotel RB-980BX och utifrån det gissa på vilken nivå en RB-1080 presterar ljudmässigt. :lol:

Snälla, varför är det så obehagligt att folk har olika åsikter om saker och ting?
Det som är obehagligt är inte olika åsikter i sig utan vad åsikterna grundar sig på. Det är nästan så man häpnar vad långtgående slutsatser som ibland dras utifrån "lyssna och tyck" tester. Förutom det vill jag bara säga att det är helt ok för mig att folk har olika åsikter. Men jag tycker inte det skadar att med jämna mellanrum kritiskt granska varför man tycker så mycket (har en nästan bestämd uppfattning) om allt möjligt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-10 18:52

Martin skrev:Jag kan tänka mig hur det gick till: "Nähä, förstärkaren har ännu inte lyckats påvisas otransparent, vad ska vi nu hitta på? Aha, förstärkaren går bara ner till 3,5Hz -3dB. Detta måste vi försöka höra (känna)! Ta fram det där sjuka spåret med 5Hz bas och vrid upp volymen sjukt högt!" :wink:

Snacka om kritiskt och noggrannt genomfört test. Lär vara mer tillförlitligt än att "lyssna och tycka" på en Rotel RB-980BX och utifrån det gissa på vilken nivå en RB-1080 presterar ljudmässigt. :lol:

...

Ja ungefär så, men helt rätt har du inte. Vi brukar genomföra detta lyssningsprov på alla förstärkare som testas. Vi provar det alltså även om förstärkaren har konstigt ljud vid högre frekvensregister.

Ett O.T.-exempel är testen vi gjorde på Halcro dm68 som påvisades ha liknande defekt fast något mer avskuren än Roteln. Stereophile utnämnde den (dm58) till något i stil med "världens bästa" på omslaget (mer nyanserat dock i själva testen om man läser noggrant). Dm68 har dock en specialingång extra som är utan högpassfilter, fast den är väldigt lågohmig och inverterande så den är inte helt optimal, då kunde inga sådana "bas"-problem märkas. Stereophile testade dock den aningen billigare dm58 (som dock har samma avskärningsfrekvens.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-10 19:21

Jag hör skillnad på motkopplade steg med fu mellan internstegen (före motkoppling) på t.ex. 1 och 5Hz till fördel för det lägre värdet. Det hörs på transienthanteringen och därmed den subjektiva uppfattningen om dynamik och kraft.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi