wow vilka pryar lixom !!

skrämmande fina slutsteg !
Moderator: Redaktörer
Blue skrev:Jo, om man värderar watt- och strömstyrka framför allt annat. Själv tror jag nog att man kan få en roligare integrerad för pengar motsv dessa för- och slutsteg.
Jo för det som LTS säger, det är ju också den universella sanningen, för alla, alltid.
NNord skrev:"akademiskt sett för hög avskärning i basen"
say what? va menas?
NNord skrev:"akademiskt sett för hög avskärning i basen"
say what? va menas?
Johan_Lindroos skrev:NNord skrev:"akademiskt sett för hög avskärning i basen"
say what? va menas?
-3 dB-punkten ligger vid ca 3,5 Hz vilket var svagt hörbart vid extremt stark nivå, musik med mycket djup bas, och mycket ljudtryckskapabla basmoduler. Alltså knappast något att bekymra sig om vid "normal" användning i hemmiljö.
Harryup skrev:Förutsättningen att det just är "bara" frekvengångensdippen man hör är väl att programmaterialet innehåller musik ner till DC? Spelade ni ACDC eller?
Harryup skrev:Johan_Lindroos skrev:-3 dB-punkten ligger vid ca 3,5 Hz vilket var svagt hörbart vid extremt stark nivå, musik med mycket djup bas, och mycket ljudtryckskapabla basmoduler. Alltså knappast något att bekymra sig om vid "normal" användning i hemmiljö.
Vet man att det är just det man hör? Kan det inte vara en knäande nätdel? Hur många dB har era högtalare fallit vid 3,5Hz?
Johan_Lindroos skrev:Jag tror musikmaterialet har kraftig nivå ned till runt 5 Hz (filmmusiken till 5:e Elementet)
mike34 skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag tror musikmaterialet har kraftig nivå ned till runt 5 Hz (filmmusiken till 5:e Elementet)
Hmm intressant,,,, råkar ha soundtracket hemma (vem har inte) men,, vilken låt/parti tänker du på då ? Det är inte det där sinussvepet i mitten på track 2 möjligen ?
NNord skrev:johan
så 1080 har problem med att spela ner till DC ?
Johan_Lindroos skrev:Jag tror det är låt 5, en liten snutt i början. Det är alltså inte sveplåten. Man behöver en musiksnutt som har någon slags repetivitet i ljudet. Man kan höra det lite gran på timingen och nivån, och i kombination med vibrationspåverkan av kroppen.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Johan_Lindroos skrev:-3 dB-punkten ligger vid ca 3,5 Hz vilket var svagt hörbart vid extremt stark nivå, musik med mycket djup bas, och mycket ljudtryckskapabla basmoduler. Alltså knappast något att bekymra sig om vid "normal" användning i hemmiljö.
Vet man att det är just det man hör? Kan det inte vara en knäande nätdel? Hur många dB har era högtalare fallit vid 3,5Hz?
Om det är -3dB vid 3,5Hz så lär -0.2dB återfinnas vid en högre frekvens - det borde ju primärt vara detta man hört... *skulle jag tro*
Edit: Inte snabbast i postandet....
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Johan_Lindroos skrev:-3 dB-punkten ligger vid ca 3,5 Hz vilket var svagt hörbart vid extremt stark nivå, musik med mycket djup bas, och mycket ljudtryckskapabla basmoduler. Alltså knappast något att bekymra sig om vid "normal" användning i hemmiljö.
Om det är -3dB vid 3,5Hz så lär -0.2dB återfinnas vid en högre frekvens - det borde ju primärt vara detta man hört... *skulle jag tro*
Edit: Inte snabbast i postandet....
Men det kan väl inte finnas många högtalare i världen där man kan detektera en skillnad på några tiondels dB vid 20 Hz? Så jag håller med om att det har endast ett akademiskt intresse....
/ B
Det som är obehagligt är inte olika åsikter i sig utan vad åsikterna grundar sig på. Det är nästan så man häpnar vad långtgående slutsatser som ibland dras utifrån "lyssna och tyck" tester. Förutom det vill jag bara säga att det är helt ok för mig att folk har olika åsikter. Men jag tycker inte det skadar att med jämna mellanrum kritiskt granska varför man tycker så mycket (har en nästan bestämd uppfattning) om allt möjligt.Snälla, varför är det så obehagligt att folk har olika åsikter om saker och ting?
Martin skrev:Jag kan tänka mig hur det gick till: "Nähä, förstärkaren har ännu inte lyckats påvisas otransparent, vad ska vi nu hitta på? Aha, förstärkaren går bara ner till 3,5Hz -3dB. Detta måste vi försöka höra (känna)! Ta fram det där sjuka spåret med 5Hz bas och vrid upp volymen sjukt högt!"![]()
Snacka om kritiskt och noggrannt genomfört test. Lär vara mer tillförlitligt än att "lyssna och tycka" på en Rotel RB-980BX och utifrån det gissa på vilken nivå en RB-1080 presterar ljudmässigt.![]()
...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 38 gäster