Diskantproblem i rum/rumsåtgärder onödigt enligt mig.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Diskantproblem i rum/rumsåtgärder onödigt enligt mig.

Inläggav zapanasta » 2011-01-14 23:58

Man läser rätt ofta om folk som har problem med antigen en lite för svag diskantåtergivning eller tvärtom...

Då brukar svaren vara acustikåtgärder av alla de slag, men varför inte anpassa diskantåtergivningen efter rummet genom att helt enkelt laborera lite med motstånden/motståndet som sitter i serie med diskantdelen i filtret i stället?

kan ju inte bli enklare och hur lätt som helst att återställa till orginal om man vill det :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-15 00:08

Jo så kan man ju göra om man tycker så . .
o så kan man ju hoppas på att delningen av
diskanten stämmer med det upplevda lyftet/
/sänket av diskanten . . . o gör dé dé så är
dé välan bara o köra, gissar jag . . . :wink:

ps. annars så kan man ju tweeka in rätt
timbre med exotiska kablar . . har jag hört . . .

pss. själver så kör jag ju naturligtvis med 8 olika
kablar beroende på vilken låt jag lyssnar till . .
möcke kablar blir dé, men bara känslan av att
få all musik att låta nästan likadant, gör att resan
o all mödan blivfer underordnad den brist på
skillnad som kabelbytena trotts allt medför . . .
(Bara Vikingarnas "kramgoa" som ännu inte
lyckats underordna sig kabelbytena :cry: ).

Tror jag . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-15 00:29

Laila, andra delen - efter ps - är kul men hela inlägget känns plötsligt lite spydigt. :(

Jag håller med Zappa, lite mindre diskantenergi i rummet är inte helt fel om inga andra åtgärder står till buds.
Kanske framför allt för att de flesta högtalare har alldeles för mycket diskant redan från början.
Själv har jag ju inga akustikåtgärder och labbar friskt med diskantnivån själv. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-15 00:42

KarlXII skrev:Laila, andra delen - efter ps - är kul men hela inlägget känns plötsligt lite spydigt. :(

Upp till dig Tolvan att tycka så . . kan ju inte göra så
mycket åt detta, mer än beklaga att det var så som
du uppfattade "inlägget". Kan för sakens skull inflka att
mina högisar har en diskant/mellanregisteromkopplare,
din jäla surkart . . . :(

Tolvan, första delen kändes faktiskt lite spydigt plötsligt,
men andra delen var ju helt ok. . . . :wink: :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-15 00:45

Laila skrev:
KarlXII skrev:Laila, andra delen - efter ps - är kul men hela inlägget känns plötsligt lite spydigt. :(

Upp till dig Tolvan att tycka så . . kan ju inte göra så
mycket åt detta, mer än beklaga att det var så som
du uppfattade "inlägget". Kan för sakens skull inflka att
mina högisar har en diskant/mellanregisteromkopplare,
din jäla surkart . . . :(

Tolvan, första delen kändes faktiskt lite spydigt plötsligt,
men andra delen var ju helt ok. . . . :wink: :D

Hopplös människa.. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-15 00:52

Säkert bara en "självspegling" . . . 8O :D

ps. Peace . . :wink:

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-01-15 01:06

KarlXII skrev:
Kanske framför allt för att de flesta högtalare har alldeles för mycket diskant redan från början.

Jag tror att man ofta upplever det så fast det egentligen handlar om problem i delningen mellanregister/diskant, alltså ett integreringsproblem i övergången.

De flesta mätningar tycker jag visar på en diskantnivå i paritet med övriga register, då brukar det vara värre med basåtergivningen där avvikelserna är klart större.

RogerJoensson

Re: Diskantproblem i rum/rumsåtgärder onödigt enligt mig.

Inläggav RogerJoensson » 2011-01-15 13:03

zapanasta skrev:Man läser rätt ofta om folk som har problem med antigen en lite för svag diskantåtergivning eller tvärtom...

Då brukar svaren vara acustikåtgärder av alla de slag, men varför inte anpassa diskantåtergivningen efter rummet genom att helt enkelt laborera lite med motstånden/motståndet som sitter i serie med diskantdelen i filtret i stället?

Därför att när du labbar med filtren lite på måfå så kan andra fel uppstå, t ex i delningen mot andra element. Små måfå-justeringar kan få stora konsekvenser på integration mellan elementen, spridning mm, som konstruktören jobbat hårt med att få till. Då är det bättre att använda en aktiv Eq eller tonkontroller, även om det inte är i närheten lika bra som en lyckad akustik.

Orsaken till att akustikfix är bättre än måfåskruvande på delningsfilter och Eq är bl a att vi utsätts för både direktljud och reflex/efterklangsljud. Det är inte samma sak och de upplevs olika. Du kan inte samtidigt rätta till klangen från direktljudet och det reflekterade ljudet med eq eller filtertrix (om de inte, högst osannolikt, _råkar_ vara lika). När du diskantkompenserar för det ena så försämras sannolikt det andra...
Det kan rädda en kass akustik något, men det blir aldrig riktigt bra. Har man inte så höga krav kanske det duger...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-01-15 13:40

Inte kan väl delningsfrekvensen ändras för att man dämpar en diskant något?

Då är diskantbyglarna på ex sonablådorna som man kan ändra nivån med förkastliga då?

Det är ju samma sak som jag menar.Mvh..

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-01-15 13:40

zapanasta skrev:Man läser rätt ofta om folk som har problem med antigen en lite för svag diskantåtergivning eller tvärtom...

kan ju inte bli enklare och hur lätt som helst att återställa till orginal om man vill det :)

Då måste du ju ratta på spakar för varje låt. Låter jobbigt. :(
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-01-15 13:46

mx skrev:

Då måste du ju ratta på spakar för varje låt. Låter jobbigt. :(

Det behöver väl man inte om diskanterna rent generellt är lite för vassa, och man då dämpar dom något.Mvh...

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-01-15 13:48

Generellt har jag aldrig varit med om att diskanterna generellt är för vassa. :o

De fungerar bra till en del inspelningar och sämre med andra. Det betyder att
jag måste skruva upp diskanten på de inspelningar som faktiskt fungerar och
så vidare. Anledningen till att diskanten är vass från början är ju oftast
reflexerna från den och inte volymen på den. I alla fall enligt min generella
erfarenhet. ;)
Alea iacta est.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-01-15 13:55

zapanasta skrev:Inte kan väl delningsfrekvensen ändras för att man dämpar en diskant något?

Det kan den om man dämpar på fel sätt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-15 14:09

Grov tillyxat värde då jag inte känner lyssningssituationen skulle jag säga att trefjärdedelar av diskantklangen du hör är rumsreflexer, så att avgöra om diskantens on-axisklang är för vass är snudd på omöjlig. Att dämpa efterklangstiden brukar alltid vara positivt, så om det går att testa lite enkelt vad det ger för resultat så känns det lämpligare än att pillra i filtrer.

Även om du bättrar i filtret och blir nöjd nu - den dagen du bestämmer dig att reducera efterklangen, så blir du kanske nödgad att återställa likfullt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-01-15 14:11

Nattlorden skrev:Grov tillyxat värde då jag inte känner lyssningssituationen skulle jag säga att trefjärdedelar av diskantklangen du hör är rumsreflexer, så att avgöra om diskantens on-axisklang är för vass är snudd på omöjlig. Att dämpa efterklangstiden brukar alltid vara positivt, så om det går att testa lite enkelt vad det ger för resultat så känns det lämpligare än att pillra i filtrer.

Även om du bättrar i filtret och blir nöjd nu - den dagen du bestämmer dig att reducera efterklangen, så blir du kanske nödgad att återställa likfullt.

Ja, det är så jobbigt när man råkar släpa in ACO-skivor i vardagsrummet. Då
måste man ju ändra tillbaka. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-15 14:15

mx skrev:Ja, det är så jobbigt när man råkar släpa in ACO-skivor i vardagsrummet. Då måste man ju ändra tillbaka. :lol:

Vaddå råkar? Förr eller senare kommer väl alla till den punkten att man börjar mäta efterklang och inser att man behöver göra något? Själv är jag inte där riktigt, men jag har börjat fundera över att skaffa mätverktyg för att kolla upp det...

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-01-15 14:16

Nä, alla kommer inte dit. De flesta kommer faktiskt inte till den punkten.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-15 14:17

mx skrev:Nä, alla kommer inte dit. De flesta kommer faktiskt inte till den punkten.

Det är bara för att de hinner dö innan.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-01-15 14:18

Such a pity. :(
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-01-15 14:19

zapanasta skrev:Inte kan väl delningsfrekvensen ändras för att man dämpar en diskant något?

Då är diskantbyglarna på ex sonablådorna som man kan ändra nivån med förkastliga då?

Det är ju samma sak som jag menar.Mvh..

Delningsfrekvensen kan nog anses att den ändras så även utstrålnings mönstert men diskant byglarna behöver inte vara förkastliga för det.

Det finns grader av allting...
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-01-15 14:25

Jo. Fasförhållandena mellan elementen kan påverkas och då kan nivåerna där elementen överlappar påverkas högst påtagligt. Beroende på hur känslig konstruktionen är.
Jag vet inte hur många gänger jag har stått och fibblat med små finjusteringar av komponentvärdena i delninsfilter för att få en delning "ren".
Fortfarande blir jag förbluffad hur känsligt det kan vara, trots att jag är hyfsat van "fibblare", men en som också mäter och har ett visst hum om vad som kan hända och vad jag ska ha koll på när jag lyssnar efter bieffekter...

Och råkar du göra frekvensgången ännu mera orolig, blir det mer behov av att skruva Eq på enskilda låtar.
När allt stämmer, så minskar detta behov (även om det finns gott om inspelningar fortfarande som mår gott av att finjusteras, delvis eftersom de mixats med lyssning, akustik och av tekniker som inte håller måttet).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-16 11:03

RogerJoensson skrev:

Därför att när du labbar med filtren lite på måfå så kan andra fel uppstå, t ex i delningen mot andra element. Små måfå-justeringar kan få stora konsekvenser på integration mellan elementen, spridning mm, som konstruktören jobbat hårt med att få till. Då är det bättre att använda en aktiv Eq eller tonkontroller, även om det inte är i närheten lika bra som en lyckad akustik.

Orsaken till att akustikfix är bättre än måfåskruvande på delningsfilter och Eq är bl a att vi utsätts för både direktljud och reflex/efterklangsljud. Det är inte samma sak och de upplevs olika. Du kan inte samtidigt rätta till klangen från direktljudet och det reflekterade ljudet med eq eller filtertrix (om de inte, högst osannolikt, _råkar_ vara lika). När du diskantkompenserar för det ena så försämras sannolikt det andra...
Det kan rädda en kass akustik något, men det blir aldrig riktigt bra. Har man inte så höga krav kanske det duger...

Håller med Roger.Det bästa är nog att lösa de upplevda problemen där de uppstår. Alltså skilja på problem apparatvärlden och problem i det akustiska området.

Men eftersom vi samtidigt inte alltid kan få till en perfekt värld så är det ju fritt att pröva att andra lösningar.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-01-17 12:58

Jag hade en gång ett par högtalare med vass diskant. Det berodde på, ansågs det, att just det elementet hade distorsion i ett viktigt område. Elementet är (var?) vanligt i brittiska audiofilhögtalare. Efter tips från Troels Gravelsen (dansk högtalarfreak) kletade jag en sorts ferinissa som konstnärer använder på kalotten för att dämpa dess oroliga rörelser. Och det lät renare efter behandlingen, men fortfarande ganska överbetonat. Jag sålde högtalarna i stället för att börja modda inuti.

Jag håller med Zapanasta att det är jobbigt att hålla på och akustikreglera hemma. Man gör ju trots allt annat där också än lyssnar på högtalare. Att gå längre än att tänka på att ha lite mjuka möbler och mattor och nån bokhylla känns för mycket i ett hem

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2011-01-17 15:34

Alltså, inte för att vara taskig men jag tror inte din slutsats är så genomtänkt. Ljudåtergivning är mer än en tonkurva uppmätt på lyssningsplats. Reflexriktningar, fördröjningar och efterklangstid spelar roll för hur du upplever återgivningen.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-01-17 19:03

Erik_AA skrev:Alltså, inte för att vara taskig men jag tror inte din slutsats är så genomtänkt. Ljudåtergivning är mer än en tonkurva uppmätt på lyssningsplats. Reflexriktningar, fördröjningar och efterklangstid spelar roll för hur du upplever återgivningen.

Som om man skulle sagt det själv... :lol:

Visst kan man begränsa rena katastrofsituationer genom att dämpa diskantelementet, men för verkligt högklassig återgivning måste problemen (taskig akustik) angripas - inte bara ett av symtomen (det låter vasst).

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-01-17 22:50

Ja men nu finns det ju mindre lyckade högtalarkonstruktioner som lider av antingen för vass eller dov diskant.

Vad är det då som säger att man inte skulle kunna laborera med lite motstånd tills man hittat rätt?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-01-17 23:07

Men då motsäger du dig själv om man jämför med ditt ursprunsinlägg. Det går inte riktigt ihop för mig, eller för andra heller för den delen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-01-18 00:09

Ja det var nog lite dåligt formulerat av mig från början.
Har man ett par högtalare som man vet kan låta riktigt bra vill man så klart inte gå in och gräva i dom i onödan,finns ju andra åtgärder att ta till då..

Dom högtalarpar jag har nu har jag inte varit in i filtren och grävt nåt på,dom låter bra som dom är. Men har haft andra högtalare här som inte gjort det..

naturligtvis skulle jag skrivit på ett annorlunda sätt från början men skrev det i fredags efter några öl (får skylla på det :oops: )

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-01-18 00:42

Är inte ett "normalt" möblerat Svenssonrum (då menar jag den gamla sortens Svensson och inte dagens minimalistiska, sterila) ganska okej i dom flesta fallen, för att få till ett hyfsat vettigt ljud ?

Någon mjuk soffa, ett par bokhyllor, gardiner, och mattor...?

Har inte det här med katastrofalt dåliga lyssningsrum blivit värre med dagens mode ? Jag menar, allt ska ju vara släta vita väggar, stora öppna ytor med klinkergolv, och kanske på sin höjd någon snygg designstol i ena hörnet...

Man behöver ju inte direkt vara något geni för att förstå att det inte låter något vidare om hemmet ser ut mer som ett kapell än ett hem, och då krävs det ju givetvis åtgärder för att få det skapligt...?

Eller...?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-01-18 08:16

bakerman22: Jag tror du tror rätt.
2021 maj på Spotify

Nästa

Återgå till Generellt om hifi