Moderator: Redaktörer
'
phloam skrev:Istället för 350 spänn Classe-riaa; köp en fin matchande (vintage)förstärkare / receiver för 2-300:- med grammofoningång så får du nåt snyggt och förmodligen bättre och mer användbart
Du har rätt i sak, jag skulle tycka att den passar bättre in i en vintage anläggning,jag har redan en passade förstärkare för det. Min fru tillåter dock inte fler anläggningar i huset...phloam skrev:Istället för 350 spänn Classe-riaa; köp en fin matchande (vintage)förstärkare / receiver för 2-300:- med grammofoningång så får du nåt snyggt och förmodligen bättre och mer användbart
kodapa skrev:... annars har jag ju en ortofon om5e som behöver en ny nål, inga naltips annars?
Ragnwald skrev:kodapa skrev:... annars har jag ju en ortofon om5e som behöver en ny nål, inga naltips annars?
Vad gäller OM-nålarna, så är det 30 och 40 som gäller. 30-nål kostar ca 1600:-. Nålslipningen är en del av hemligheten bakom välljud från vinyl.
Men skillnaden att köpa en komplett pickup, är bara några hundralappar, så i det fallet skulle inte jag tveka.
Kronkan skrev:En skivklämma eller skivpuck, tycker jag, hör till. Ljudet blir en aningen klarare.Skivklämma lättare och skruvas fast på mittpinnen. Kör med michells variant eftersom jag har en michell skivspelare. Eftersom skivklämmanär lättare så blir det inte ökad påfrestningar på lagret.
Sedan kan man alltid fundera på uppställningen och om underlaget vibrerar. I min fattiga ungdom så använda jag ett dubbla par vanliga möbeltassar för att frikoppla plinten bättre från underlaget. Idag använder jag en sten men som är dämpad med bimuten/asfaltsmatta. Bästa varianten är antagligen att ställa skivspelaren på en upphängd hylla.
CODY skrev:Kul!
Kolla vad det sitter för PU på den. AT95 är inget märkvärdig utan bara
prisvärd. Skulle tro att det sitter en finare PU i grundutförandet än AT95.
Då är det nog bättre att kolla remmen först. Finns nya på williamthakker.de.
Det viktigaste är inställningen av däcket.
Kör hårt!
Kronkan skrev:Bästa varianten är antagligen att ställa skivspelaren på en upphängd hylla.
Ragnwald skrev:Kronkan skrev:Bästa varianten är antagligen att ställa skivspelaren på en upphängd hylla.
+1
Sviktande golv, är ingen höjdare. Hela familjen ska kunna röra sig medan en skiva avspelas.
Ragnwald skrev:Det beror naturligtvis på hur mjukt och sviktande golv man har i lyssningsrummet, även i vilken riktning ev golvbrädor är lagda. Med betonggolv är det inga problem.
3mm längdskillnad på remmen, tror jag inte har betydelse på denna spelaren. Beror på hur upphängning av talrik/tonarm ser ut. I vissa fall kan det dra snett så det inte fjädrar fritt.
Ragnwald skrev:Ligger golvplankorna längs med den vägg skivspelaren ska stå, är det inga problem.
Ragnwald skrev:Rätt rem blir ju rätt på fler sätt, trodde du hade problem att få tag på den.
Kronkan skrev:Kul tråd! Bekämpandet av vibrationer är centralt för den djupt troende vinylisten. Kan komma från olika håll. Det ligger ju en skiva på tallriken som gör att det inte går att se vilken matta som ligger på tallriken. Mattans uppgift är, enligt min ringa uppfattning att dämpa ringningarna i din metalltallrik. Andra tallrikar kan klarar sig utan matta. En i gummi är väl utmärkt, kanske bäst, men kork kan också fungera. Kork tror jag finns att köpa billigt. Sett sådana hemmagjorda skivspelarmattor men vet inte var korken är införskaffad.
Sedan har vi chassit. ÄR det massivt eller består det av en ihålig låda. I båda fallen kan man använda bimuten/asfalltsmatta. ÄR det en massiv plint syns inte asfaltsmattan om man anbringar den undertill. Ibland kan det gå att klistra bimuten under skivtallriken, fast obs på plinten och inte på skivtallriken. Bimuten finns i välsorterade biltillbehörsaffärer.
avr7000 skrev:Jag tycker att riaa i Gamla hederliga NAD3020 är riktigt bra.
De har ju lite kultstatus och är därmed onödigt dyra men skall du bara använda riaa kan du ju köpa en med defekt slutsteg etc.
Stefan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster