Moderator: Redaktörer
mx skrev:OK.
Blir väl lite mer bas med rumsstöd skulle jag tro.
UnholyRishna skrev:mx skrev:OK.
Frågan är bara hur "rumskompensationen" ser ut med sjunkande frekvens? Ökar den med sjunkande frekvens eller läggs det på ungefär lika myckat över hela spektrat mellan exempelvis 20-80 Hz?
RogerGustavsson skrev:UnholyRishna skrev:mx skrev:OK.
Frågan är bara hur "rumskompensationen" ser ut med sjunkande frekvens? Ökar den med sjunkande frekvens eller läggs det på ungefär lika myckat över hela spektrat mellan exempelvis 20-80 Hz?
Kolla nere till vänster,
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... t%2002.JPG
Ju mindre rum, ju högre upp i frekvens börjar stödet.
RogerGustavsson skrev:Din tolkning verkar vara rätt.
RogerGustavsson skrev:Men man ska inte kompensera för öronens frekvensgång. Det är ju inte annorlunda mot ett verkligt musikframförande.
Ragnwald skrev:Den ena är ondskefull.
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Den ena är ondskefull.
Nej, nej, nej, den ena är kanske med hål, den andra inte
UnholyRishna skrev:petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Den ena är ondskefull.
Nej, nej, nej, den ena är kanske med hål, den andra inte
Ehh, "ordvitsdags" igen?
UnholyRishna skrev:RogerGustavsson skrev:Men man ska inte kompensera för öronens frekvensgång. Det är ju inte annorlunda mot ett verkligt musikframförande.
Det beror nog på vem man frågar. När IÖ var här och mätte upp mitt rum så ritade han även in den teoretiska frekvensgång som han ansåg lämpligast, och den ökar i nivå efterhand som frekvensen sjunker i basområdet. Så en helt "flat" respons i basområdet verkar inte vara något han rekommenderar. Detta stämmer också väl in med hur jag tycker det bör låta. Antar att detta har att göra med hur rummet påverkar i övriga register.
RogerGustavsson skrev:UnholyRishna skrev:RogerGustavsson skrev:Men man ska inte kompensera för öronens frekvensgång. Det är ju inte annorlunda mot ett verkligt musikframförande.
Det beror nog på vem man frågar. När IÖ var här och mätte upp mitt rum så ritade han även in den teoretiska frekvensgång som han ansåg lämpligast, och den ökar i nivå efterhand som frekvensen sjunker i basområdet. Så en helt "flat" respons i basområdet verkar inte vara något han rekommenderar. Detta stämmer också väl in med hur jag tycker det bör låta. Antar att detta har att göra med hur rummet påverkar i övriga register.
Vet inte varför han förespråkar en sådan höjning. Men det har förmodligen inte med hörseln att göra. Vi hör väl inte annorlunda på konsert eller hemma?
UnholyRishna skrev:RogerGustavsson skrev:UnholyRishna skrev:RogerGustavsson skrev:Men man ska inte kompensera för öronens frekvensgång. Det är ju inte annorlunda mot ett verkligt musikframförande.
Vet inte varför han förespråkar en sådan höjning. Men det har förmodligen inte med hörseln att göra. Vi hör väl inte annorlunda på konsert eller hemma?
Nä men vi sitter i väldigt olika lokaler. jag brukar i alla fall inte gå på konsert i rum på 20 kvadratmeter.
I stora rum behövs nog inte den typen av höjning då rummet får naturliga resonanser även vid väldigt låga frekvenser.
RogerGustavsson skrev:Men man ska inte kompensera för öronens frekvensgång. Det är ju inte annorlunda mot ett verkligt musikframförande.
steveo1234 skrev:RogerGustavsson skrev:Men man ska inte kompensera för öronens frekvensgång. Det är ju inte annorlunda mot ett verkligt musikframförande.
Jo det är ju det de är.
Man kompenserar för hur öronen upplever skillnaden mellan ELC nivåerna mellan korrekt avspelningsnivå och vald avspelningsnivå. Titta på ELC. Kurvorna har inte samma inbördes avstånd över hela frekvensbandet....
RogerGustavsson skrev:steveo1234 skrev:RogerGustavsson skrev:Men man ska inte kompensera för öronens frekvensgång. Det är ju inte annorlunda mot ett verkligt musikframförande.
Jo det är ju det de är.
Man kompenserar för hur öronen upplever skillnaden mellan ELC nivåerna mellan korrekt avspelningsnivå och vald avspelningsnivå. Titta på ELC. Kurvorna har inte samma inbördes avstånd över hela frekvensbandet....
Men då förutsätter du att skillnaden är rätt stor mellan ljudnivåerna vid de olika lysningarna. När man lyssnar till akustiskt framförd musik är skillnaderna inte så stora. Ett framträdande där elförstärkta instrument inte körs ut i lokalen via PA utan får verka som de är, har också en rimlig ljudnivå som inte behöver avvika nämnvärt i de båda fallen.
Peter's förklaring låter troligare.
petersteindl skrev:Man får separera direktljudet med den totala energinivån. I små rum ökar den totala energinivån vid låga frekvenser. I konsertlokaler blir det inte så. I en stor lokal sammanfaller direktljudets frekvensgång med den totala energinivån i jämförelse med i ett litet rum. Vill man ha en rak tonkurva på direktljudet i små rum så kommer det att medföra en höjnig mot lägre frekvenser på totala energin i det lilla rummet. Så har jag förstått problematiken.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster