Kan du tänka dig denna anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hamburg

Inläggav Hamburg » 2004-11-20 03:43

Senast redigerad av Hamburg 2004-11-20 04:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-20 03:47

De där Kharma högtalarna är nog det högtalarpar jag skulle köpa til hemmet om jag var omåttligt rik. Vet inte om de är de bästa att köpa för pengar?, men de tillhör definitivt de coolaste högtalarna.

Stolen ser rätt skön ut också, sedan vetetusan om jag inte skulle ta andra grejer i övrigt (några tunga rörsteg?)även om jag inte har en aning om vad de är för elektronik och kabel...
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2004-11-20 07:23

Tenor-slutsteg och Emmlabs-källa ser det ut att vara.
+ massa fina kablar. Transparent Opus, Electraglide m.m. 8O
Vad det är för någon vinyl-spelare vet jag dock inte..

Jag skulle absolut vilja ha den anläggningen :)
Mycket snyggt rum dessutom!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-20 11:19

Ja, det skulle jag, men med tanke på att det där lyssningsrummet är cirka fem gånger större än mitt enda rum så...ja... :lol:
Common sense is not that common.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-20 13:37

ja fick jag det där så inte skulle jag klaga.. bara sälja och köpa riktiga grejjor 8)

edit: rummet är formodligen byggt efter "audiofilstandard" så antagligen skulle man väl få bygga om det också.. men det borde väl pengarna räcka till? :D

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-20 14:42

Oj ! Vad i hela friden är riktiga grejer jämfört med prylarna ovanför... 8O

Användarvisningsbild
erikus

Inläggav erikus » 2004-11-20 14:43

Lite tråkigt att han har en liten fultrafo ("batterieliminator") som ligger och sprider magnetfält likt en generatorn i min volvo (som hörs i stereon) bakom det vänstra slutsteget, alldeles intill signalkablarna: http://image.inkfrog.com/pix/mikel/Mike ... _jpg_a.jpg

Undras dessutom hur pass ren kraft den levererar till försteget, när man kostat på så pass som han gjort till de andra delarna i signalkedjan blir man lite förvånad.

Jag skulle antagligen inte höra dess påverkan, men hör man så pass bra att man köper kabellyftare till strömkablarna, då undrar jag varför han inte hör batterieliminatorn.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-20 15:03

nätkablarna är ganska grova
har aldrig sett nått liknande..

8O
NN

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-20 15:15

Om jag fick välja själv så skulle jag nog inte välja den anläggningen.
Den passar inte min image. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-20 17:28

erikus skrev:Jag skulle antagligen inte höra dess påverkan, men hör man så pass bra att man köper kabellyftare till strömkablarna, då undrar jag varför han inte hör batterieliminatorn.

Jag trodde man köpte kabellyftare för det ser ballt ut, inte för att det skulle påverka ljudet på något sätt (det gör dom nämligen inte, i alla fall inte om man inte samtidigt ser dom :-/ )

Det verkar dock vara en lustigkurre som har grejjorna. Han/hon sitter ju och lyssnar på högtalarnas 30graders respons, typ. Kanske har högtalarna en frekvansgång som lyfter diskanten en delm sådant förekommer ju bland high-end högtalare för att ge intryck av hög upplösning. Men men, folk får ju lyssna hur dom vill, själv tyvker dock det verkar märkligt.

I övrigt håller jag med kraniet: Hit med grejjorna så jag kan sälja av det och köpa seriösa grejjor istället. För pengarna som blir över kan jag köpa mig en ny bil, flygskärmsutrustning, och en massa andra bra-att-ha saker.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-20 17:44

Max_Headroom skrev:
erikus skrev:Jag skulle antagligen inte höra dess påverkan, men hör man så pass bra att man köper kabellyftare till strömkablarna, då undrar jag varför han inte hör batterieliminatorn.

Jag trodde man köpte kabellyftare för det ser ballt ut, inte för att det skulle påverka ljudet på något sätt (det gör dom nämligen inte, i alla fall inte om man inte samtidigt ser dom :-/ )

Det verkar dock vara en lustigkurre som har grejjorna. Han/hon sitter ju och lyssnar på högtalarnas 30graders respons, typ. Kanske har högtalarna en frekvansgång som lyfter diskanten en delm sådant förekommer ju bland high-end högtalare för att ge intryck av hög upplösning. Men men, folk får ju lyssna hur dom vill, själv tyvker dock det verkar märkligt.

I övrigt håller jag med kraniet: Hit med grejjorna så jag kan sälja av det och köpa seriösa grejjor istället. För pengarna som blir över kan jag köpa mig en ny bil, flygskärmsutrustning, och en massa andra bra-att-ha saker.

M_H> Oväntat svar från dig (not), vad lider du av egentligen? mindervärdeskomplex? Du tror att du kan göra en fullständig analys genom att glo på en bild. Jag är så jävla trött på dina svar hela tiden att jag kräks :x
Class only looks like arrogance from below.

matson

Inläggav matson » 2004-11-20 17:55

Vad är problemet med MH:s svar? Det är ju en ganska märklig uppställning av högtalarna. Att du är trött och illamående gör ju knappast något för att hjälpa till.....

Jag tycker det ser fint ut annars, men personligen skulle jag vilja ha fler sittplatser(och invinklade högtalare).

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-11-20 17:59

Ena gången gapar man om, blindtest, F/E-test, ABX och allt vad det heter, och nästa gång kan man utvärdera en anläggning och rummet genom att bara titta på en bild 8O
Framför allt en anläggning som troligtvis inte en enda person i Sverige varit i närheten av att utvärdera seriöst :?

matson

Inläggav matson » 2004-11-20 18:02

En utvärdering kan ju vara mer eller mindre seriös också......behöver det verkligen förtydligas?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-20 18:02

matson skrev:Vad är problemet med MH:s svar? Det är ju en ganska märklig uppställning av högtalarna. Att du är trött och illamående gör ju knappast något för att hjälpa till.....

Jag tycker det ser fint ut annars, men personligen skulle jag vilja ha fler sittplatser(och invinklade högtalare).

"Hit med grejjorna så jag kan sälja av det och köpa seriösa grejjor istället"

Behöver man säga mer?, dessutom är det alltid liknande svar.....sååå tröttsamt :roll:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-20 18:19

Rydberg skrev:"

Behöver man säga mer?, dessutom är det alltid liknande svar.....sååå tröttsamt :roll:

ja man bör kanske utveckla sådant mer.. det JAG menar är "låt mig sälja dem så jag kan köpa grejjor som är bra ljudåtergivare"
gillar man förvrängt ljud så är det säkert bra grejoor (för de som gillar just dessa produkter). rent designmässigt ser det ju riktigt fräckt ut, speciellt högtalarna är riktigt snygga.

(I en perfekt värld hade goda ljudåtergivare gärna sett ut på dylikt sätt om du frågar mig)

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-11-20 18:23

ja man bör kanske utveckla sådant mer.. det JAG menar är "låt mig sälja dem så jag kan köpa grejjor som är bra ljudåtergivare"
gillar man förvrängt ljud så är det säkert bra grejoor (för de som gillar just dessa produkter). rent designmässigt ser det ju riktigt fräckt ut, speciellt högtalarna är riktigt snygga

För det vet du??
Har du någonsin lyssnat på en enda av prylarna som visas på bilden?
Löjligt är bara förnamnet..........

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-20 18:28

JonasNilsson skrev:
För det vet du??

jag har lyssnat på tillräckligt mycket grejjor och är tillräckligt insatt i branschen för att kunna göra en någorlunda bra bedömmning av hur det kan tänkas låta.
Sen om du tror eller litar på att jag har så pass mycket självinsikt att kunna göra det är ju upp till dig.. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-20 18:34

Om den hade funnits för tjugo år sedan, ja, men inte idag. Den verkar alldeles för överambitiös och överarbetad. Jag tror inte att jag som lyssnare kan leva upp till den. För mycket HiFi-teologi. Dessutom ser lådorna bedrövliga ut. Låter däremot säkert mycket bra.
Senast redigerad av Flint 2004-11-20 18:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-20 18:34

JonasNilsson skrev:
gillar man förvrängt ljud så är det säkert bra grejoor (för de som gillar just dessa produkter). rent designmässigt ser det ju riktigt fräckt ut, speciellt högtalarna är riktigt snygga

För det vet du??

Håller helt med!!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-20 18:37

Rydberg skrev:
JonasNilsson skrev:

För det vet du??

Håller helt med!!

hehe det är helt underbart hur man kan få folk att bli upprörda.. :D

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-11-20 18:39

jag har lyssnat på tillräckligt mycket grejjor och är tillräckligt insatt i branschen för att kunna göra en någorlunda bra bedömmning av hur det kan tänkas låta.
Sen om du tror eller litar på att jag har så pass mycket självinsikt att kunna göra det är ju upp till dig..

Jag med.
Därför skulle jag aldrig komma med den typen av kvalificerade gissningar som du håller på med.
Men håll du på, men hädanefter kommer jag alltid att ta dina "påståenden" med en nypa salt... :wink:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-20 18:42

JonasNilsson skrev:Jag med.
Därför skulle jag aldrig komma med den typen av kvalificerade gissningar som du håller på med.
Men håll du på, men hädanefter kommer jag alltid att ta dina "påståenden" med en nypa salt... :wink:

ja jag har aldrig krävt nåt annat heller.. Är ju faktiskt så att jag misstror de flestas omdömen när det kommer till dylika saker så varför skulle jag kräva att andra skulle tro på mig? 8)

edit: sen har jag ju inga problem att ändra mig när jag har fel heller så..

matson

Inläggav matson » 2004-11-20 18:50

Rydberg skrev:
matson skrev:Vad är problemet med MH:s svar? Det är ju en ganska märklig uppställning av högtalarna. Att du är trött och illamående gör ju knappast något för att hjälpa till.....

Ja, vad skall man säga. :roll: .....om han inte vill ha just den kombinationen så borde det väl vara okej att skriva det. Givetvis skulle ALLA ta emot prylarna om dom fick dom gratis. Jag skulle slumpa bort högtalarna+sladdar omedelbart, elektroniken vet jag inte vad det är för någon.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-20 18:55

matson skrev:
Rydberg skrev:

Ja, vad skall man säga. :roll: .....om han inte vill ha just den kombinationen så borde det väl vara okej att skriva det. Givetvis skulle ALLA ta emot prylarna om dom fick dom gratis. Jag skulle slumpa bort högtalarna+sladdar omedelbart, elektroniken vet jag inte vad det är för någon.

Om du läser igen så skriver han inte att han inte vill ha grejorna utan att de är oseriösa. Jag skulle antagligen också sålt anläggningen och låtit Öhman bygga ett ljudrum och installerat en anläggning till mig men bara för det så skriver jag inte att detta är oseriösa prylar. En frapperande skillnad mao :wink:

Självutnämda experter med noll/liten erfarenheten är tröttsamt i längden

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-20 19:08

jag har då aldrig sagt något om att det skulle vara oseriöst att vilja ha dylika prylar. iaf inte i nån vidare mening. det hela beror ju på vad man eftersträvar. är det "korrekt" återgivning man vill ha så är jag särdeles övertygad om att det är "oseriösa"(lite dumt ord och inget jag använder eller använt) prylar. Jag tycker inte att bruna bönor och fläsk är oseriös mat däremot vet jag med väldigt stor säkerhet att jag inte gillar det och att det finns annat som är bättre ur näringssynpunkt. Och på samma sät som jag inte ifrågasätter min mors omdömme när det gäller val av mat så ifrågasätter jag inte människors val av anläggning. Om dom sen inte klarar av att höra att det inte är bra grejjor ur ljudåtergivningssynpunkt så är det deras ensak och inte min. Åsikter är till för att talas om annars är de knappast åsikter.

självutnämnd expert har JAG aldrig ansett mig vara verkar mera vara andra som ser till att utmärka mig till sådan. Däremot så måste jag säga att de som känner mig för det mesta anser att jag har rätt i det jag säger. Åsikter är bara bra tills nån annan kommer med en bättre. Således är det jag säger inte så mycket resultat av egna åsikter utan snarare en objektiv utvärdering av andras. Jag har inga problem att tycka saker men heller inga problem att rätta mig när jag har fel. Tyvär är det något som man inte kan säga om många andra. Väldigt många har ju inte ens åsikter(elelr vägrar ge dom) vilket är än värre (även om de som tjurskalligt håller fast vid vissa åsikter kan vara jobbiga).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-20 19:31

Kraniet> Jag har inte sagt att just du är självutnämd expert men de finns de som är det (M_H är ju ett praktexemplar). Och dessutom skulle jag vilja fråga hur du kan vara så övertygad om att anläggningen på bilden är en dålig återgivare?? Jag är väl införstådd i begreppet återgivning men jag kan inte säga något utifrån en bild. Vad är det för kunskap du har som inte jag har? (nyfiken)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-20 19:40

Jag vill minnas att högtalarna inte har det lyft som det spekuleras om.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

matson

Inläggav matson » 2004-11-20 19:45

Tja, inte för att jag vet vad han menade men han kanske vill ha lite tåligare prylar(starkare steg, högtalare där ljudet inte "slår över" vid starka insignaler), men alldeles oavsett det så känns ju detta med att recensera andras inlägg mindre fräscht.

Eller så kan man säga att det är j*****t konstigt hur man kan klaga på att någon uttrycker en åsikt om hifiapparater bara för att han inte har lyssnat på dom, samtidigt som man själv inte har några problem med att bedöma om en person(som man inte träffat) lider av diverse komplex endast utifrån dennes åsikter om nämnda hifiapparater. :?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-20 20:00

Rydberg skrev:Kraniet> Jag har inte sagt att just du är självutnämd expert men de finns de som är det (M_H är ju ett praktexemplar). Och dessutom skulle jag vilja fråga hur du kan vara så övertygad om att anläggningen på bilden är en dålig återgivare?? Jag är väl införstådd i begreppet återgivning men jag kan inte säga något utifrån en bild. Vad är det för kunskap du har som inte jag har? (nyfiken)

ja som jag sagt så är jag hyffsat övertygad om hur det låter. inte i exakta termer förstås men jag är väldigt övertygad om att det inte är "korrekt" återgivning det handlar om. Hur vet jag det? Ja jag vet ju som sagt inte men utifrån det jag hört av de så kallade "high end"-prylar som finns så kan jag dra särdeles exakta slutsatser. Men visst nog kan man säkert bli förvånad. Jag har inte lyssnat på Karma så helt säker är jag ju inte. Därför så skulle jag hemskt gärna lyssna på det så jag kunde bli säker. Det är iaf så jag ser till att fixa kunskap. Jag utgår ifrån en viss ståndpunkt, provar den och sen reviderar jag min ståndpunkt om det behövs. Tyvär så är det inte så ofta man behöver revidera åsikter som de jag presenterat.
Det är ett otroligt tråkigt faktum av hur denna branschen är. Det handlar inte om korrekt återgivning utan om subjektivistiskt dravel om hur det är eller inte kan vara.

Så nej jag vet inte men jag vet ändå. :) för att ta ett citat "varken eller & både och" :wink:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi