Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Åka och lyssna. Jag har lyssnat på ett svanå 3 rum på audio concept med Focal utopia la scala. Ska försöka lyssna på svanå 3 rum hos marten också framöver. Det var rätt intressant att lyssnar på audio concept eftersom en timme innan så var vi hos Ingvar och lyssna på samma skiva där.
subjektivisten skrev:I svanå rummet, med focal högtalarna, så lät det tunt, även Yello och dyl lät tunt. Något, rummet eller högtalarna (eller ihop) "luddade" till ljudet så mindre detaljer, som var klart hörbara hos ingvar (och hos mig) försvann och var svåra att höra hos AC.
Så jäkla sant!Max_Headroom skrev:För att göra mig märkvärdig kan jag ju skjuta in här att det faktum att man hör mer detaljer INTE nödvändigvis behöver betyda att det är mer korrekt. Kan vara så, men det är inte säkert.
bassman skrev:subjektivisten skrev:Åka och lyssna. Jag har lyssnat på ett svanå 3 rum på audio concept med Focal utopia la scala. Ska försöka lyssna på svanå 3 rum hos marten också framöver. Det var rätt intressant att lyssnar på audio concept eftersom en timme innan så var vi hos Ingvar och lyssna på samma skiva där.
Nu är det inte samma grejer som det spelades på, men hur upplevde du svanårummet?
Är ett Inorum enbart designat för Ino Audio talare? Jag har ifs spelat mina OA51 i det rummet med stor behållning....
Max_Headroom skrev:subjektivisten skrev:I svanå rummet, med focal högtalarna, så lät det tunt, även Yello och dyl lät tunt. Något, rummet eller högtalarna (eller ihop) "luddade" till ljudet så mindre detaljer, som var klart hörbara hos ingvar (och hos mig) försvann och var svåra att höra hos AC.
För att göra mig märkvärdig kan jag ju skjuta in här att det faktum att man hör mer detaljer INTE nödvändigvis behöver betyda att det är mer korrekt. Kan vara så, men det är inte säkert.
IngOehman skrev:Påpekande: Jag använder INTE gyllene snittet som mål.
Men visst tittar jag på proportionerna (med helt andra målfunktioner
än det gyllene snittet). Det finns dock tre rumdimensioner och allihopa
har de förmågan att samspela med varandra.
Vh, iö
Max_Headroom skrev:För att göra mig märkvärdig kan jag ju skjuta in här att det faktum att man hör mer detaljer INTE nödvändigvis behöver betyda att det är mer korrekt. Kan vara så, men det är inte säkert.
Max_Headroom skrev:För att göra mig märkvärdig kan jag ju skjuta in här att det faktum att man hör mer detaljer INTE nödvändigvis behöver betyda att det är mer korrekt. Kan vara så, men det är inte säkert.
subjektivisten skrev:Max_Headroom skrev:För att göra mig märkvärdig kan jag ju skjuta in här att det faktum att man hör mer detaljer INTE nödvändigvis behöver betyda att det är mer korrekt. Kan vara så, men det är inte säkert.
Mycket möjligt, har du en bra förklaring varför det lät lite som att lyssna genom en filt i svanå 3 rummet?
Max_Headroom skrev:Nja, egentligen kan jag ju bara gissa och klämma fram potentiella förklaringar. Varför det lät som det gjorde i dom aktuella fallen är med all sannolikhet komplext och kräver garanterat att man på plats undersöker båda fallen.
Hur kan du vara säker på att ljudet du gillar är det som det skall låta?
Och är Pi-60s IÖ's rättaste högtalare?
vad är bäst, ino i ett sunkigt rum eller sunkig högtalare i ett inorum?
celef skrev:vad är bäst, ino i ett sunkigt rum eller sunkig högtalare i ett inorum?
celef skrev:vad är bäst, ino i ett sunkigt rum eller sunkig högtalare i ett inorum?
Nattlorden skrev:celef skrev:vad är bäst, ino i ett sunkigt rum eller sunkig högtalare i ett inorum?
Det beror på om du tänker göra något mer eller inte. Skall det inte göras mer så är Ino i ett sunkigt rum det bättre valet.
Om det skall göras förändrig så är det WAF-mässigen troligen lättare att få genom ny högtalare än rumsombygge, så då är det bäst att rummet redan är klart.
screen skrev:@Harryup:Och är Pi-60s IÖ's rättaste högtalare?
För IÖ är det nog det enär han har dom som referens för att testa alla andra av sina alster mot.
@celef:vad är bäst, ino i ett sunkigt rum eller sunkig högtalare i ett inorum?
Det spelar ingen roll eftersom båda utgångspunkter är förändringsbara.
För mig finns inte "bättre än", endast (för mig märk väl) rätt eller fel.
Harryup skrev:Allt är väl relativt, Ino i badrummet eller en sunkig Focal i Ino-rummet så föredrar jag Focalen.
Harryup skrev:Spelar det roll om man köper högtalaren ur en bil eller ur ett garage?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster