F/E-lyssning med lätt last, någon?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

F/E-lyssning med lätt last, någon?

Inläggav PerStromgren » 2011-03-07 19:49

Med anledning av tråden om F/E-lyssnade förstärkare skulle jag vilja ha en uppfattning om hur stor andel av "våra" högtalare som är att betrakta som svåra laster. Om jag inte missminner mig, så är LTS konstlast uppgraderad till en svårare last för några (?) år sedan, för att täcka fallet med högtalare som lastar en förstärkare hårt. Som jag fattat saken innebär det att en förstärkare uppfattas som icke-transparent vid en F/E-lyssning, när den i själva verket mycket väl kan vara transparent i en last som är snällare än den som används vid LTS F/E-lyssningar. Detta skulle innebära ett sämre betyg än "nödvändigt".

Kan någon kommentera detta vore jag tacksam.

Edit: jag redigerade rubriken för att fånga kommentatorer.
Senast redigerad av PerStromgren 2011-03-08 19:08, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-03-08 19:07

Kanske var min fråga dumt ställd. Jag provar en annan vinkel:

Finns det förstärkare som dokumenterat "klarat" en F/E-lyssning med last av piP- eller pi60-typ men som "fastnat" med (den svårare) LTS-konstlasten?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-03-08 19:15

Det var en kul fundering. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-03-08 19:34

sprudel skrev:Det var en kul fundering. :)

Du är snäll. du, Sprudel!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-08 19:52

I gamla MoLT kan man läsa om att minst 9 av 10 välrenommerade förstärkare detekterats med gamla lätta konstlasten, dock utan att det specificeras vilka.
Och med nya konstlasten som kom 1991, så verkar PA9 vara först igenom, sedan NAD 208 i nivåer under 250W, samt de svindyra Supreme Monoblocken, som trots allt "bara" gav 200W vid 4 ohm.
Jag hittar dock inga tester med gamla konstlasten, men jag har inga äldre tidningar än från 1989 att bläddra i heller.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-08 20:01

Frågan är nog inte så dumt ställd. Det finns enkla laster t.ex. Magnepan, nästan resistivt men möjligen lite låg impedans i något fall. Sedan har vi olika elektrostater med Quad eller Audiostatic som lite snällare laster och Martin Logan eller Audio Exklusiv som kan vara nära kortslutning i övre registren. I några fall har jag läst rapporter om att en del slutsteg presterat betydligt bättre med elektrostater än dynamiska högtalare. Quad+Quad och Stax+Stax verkar fungera bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-08 20:36

RogerGustavsson skrev:Frågan är nog inte så dumt ställd. Det finns enkla laster t.ex. Magnepan, nästan resistivt men möjligen lite låg impedans i något fall. Sedan har vi olika elektrostater med Quad eller Audiostatic som lite snällare laster och Martin Logan eller Audio Exklusiv som kan vara nära kortslutning i övre registren. I några fall har jag läst rapporter om att en del slutsteg presterat betydligt bättre med elektrostater än dynamiska högtalare. Quad+Quad och Stax+Stax verkar fungera bra.

På dem behöver man väl inte bekymra sig över de stegen som bara fått klagomål i extremdjupbasen till att börja med...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-08 20:37

Efter att ha läst diskussionen om F/E-lyssning som pågått i diverse trådar de senaste dagarna så känner jag mer och mer att relevans för en ordinär slutstegskund helt saknas.. Är syftet "bara" att detektera en stärkare i en uppsättning givna, fasta förutsättningar så känns det som rätt onödigt. Intressant förvisso, men jag vet inte om jag känner att det berättar något för mig om steget..
Och om 9 av 10 underkänns vid F/E-lyssning, betyder det att de inte kvalificerat sig för vanlig lyssning? Jag har aldrig läst en MoLt (tyvärr) men visst lyssnas det väl på stegen under mer vardagliga former? För i alla fall mig kan det ta ganska lång tid, med känd kringutrustning och med känt programmaterial, att bilda mig en bestämd uppfattning om en förstärkares karaktär och allmäna ljudliga egenskaper.

Som intresserad amatör saknar jag en gyllene medelväg.. Den "vanliga" hifipressen har jag inte sett såga något på bra länge utan allt är bara mer eller mindre bra, medan MoLt verkar låta bilan falla direkt efter att startnyckeln vridits om i vissa fall..

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-03-08 20:57

Vitsen med F/Elyssning är att hitta steg (och annat) som INTE har någon karaktär. Som släpper igenom musiken orörd.
\\Sky

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-03-08 21:06

Bonkas skrev:Efter att ha läst diskussionen om F/E-lyssning som pågått i diverse trådar de senaste dagarna så känner jag mer och mer att relevans för en ordinär slutstegskund helt saknas.. Är syftet "bara" att detektera en stärkare i en uppsättning givna, fasta förutsättningar så känns det som rätt onödigt. Intressant förvisso, men jag vet inte om jag känner att det berättar något för mig om steget..
Och om 9 av 10 underkänns vid F/E-lyssning, betyder det att de inte kvalificerat sig för vanlig lyssning? Jag har aldrig läst en MoLt (tyvärr) men visst lyssnas det väl på stegen under mer vardagliga former? För i alla fall mig kan det ta ganska lång tid, med känd kringutrustning och med känt programmaterial, att bilda mig en bestämd uppfattning om en förstärkares karaktär och allmäna ljudliga egenskaper.

Som intresserad amatör saknar jag en gyllene medelväg.. Den "vanliga" hifipressen har jag inte sett såga något på bra länge utan allt är bara mer eller mindre bra, medan MoLt verkar låta bilan falla direkt efter att startnyckeln vridits om i vissa fall..

LTS har aldrig utgett sig för att F/E-testa till den ordinära slutstegskunden (vad nu det är). Utan att om det går att skönja skillnader före/efter en pryl i signalkedjan.

Edit; lite slarvigt skrivet.
Senast redigerad av StefanL 2011-03-08 21:09, redigerad totalt 1 gång.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-08 21:09

Bonkas skrev:Som intresserad amatör saknar jag en gyllene medelväg.. Den "vanliga" hifipressen har jag inte sett såga något på bra länge utan allt är bara mer eller mindre bra, medan MoLt verkar låta bilan falla direkt efter att startnyckeln vridits om i vissa fall..

Nej, jag tror du har fel helt enkelt, så här skriver MoLT om t.ex Emotiva XPA-2 (som bara precis inte klarar F/E):

"XPA-2 är en mycket bra förstärkare"
och
"Om man ser till förstärkarens pris är den helt klart ett fynd för pengarna."

Det tycker inte jag låter som en halshuggning precis, och det finns väl fler exempel på positiva omdömen om andra förstärkare, även om dom inte visat sig vara alldeles fullständigt transparenta!
Senast redigerad av paa 2011-03-08 21:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-08 21:10

Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:Frågan är nog inte så dumt ställd. Det finns enkla laster t.ex. Magnepan, nästan resistivt men möjligen lite låg impedans i något fall. Sedan har vi olika elektrostater med Quad eller Audiostatic som lite snällare laster och Martin Logan eller Audio Exklusiv som kan vara nära kortslutning i övre registren. I några fall har jag läst rapporter om att en del slutsteg presterat betydligt bättre med elektrostater än dynamiska högtalare. Quad+Quad och Stax+Stax verkar fungera bra.

På dem behöver man väl inte bekymra sig över de stegen som bara fått klagomål i extremdjupbasen till att börja med...

Precis! Däremot kan det bli stora skillnader med elektrostater som last.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-08 21:11

sky_eye skrev:Vitsen med F/Elyssning är att hitta steg (och annat) som INTE har någon karaktär. Som släpper igenom musiken orörd.

Jo, så mycket har jag begripit, men tydligen bara under den typen av förutsättningar som ges under lyssningen och de är väl inte representativa för hur gemene man har det hemma?
Jag förstår vad lyssningen går ut på men ser inte värdet (för mig.. jag köper dock fullt ut att andra är av en annan åsikt..) då den säger väldigt lite om hur steget kommer att fungera för mig under de förutsättningar JAG ger det. Att sedan, som jag läste någonstans, 90% detekteras.. Det betyder att de allra flesta av oss sitter på grejer som underkänts vid lyssningen men jag är samtidigt rätt övertygad om att inte alla i den situationen är missnöjda med hur ljudet funkar i våra vardagsrum.

Jag blir mer och mer förvirrad.. F/E-lyssning är det mest avslöjande enligt somliga och skiljer agnarna ifrån vetet, somliga andra (där jag själv ingår) tycker att man ska lyssna på ett steg i flera olika situationer, med olika kringutrustning (känd) och därefter bilda sig en nyanserad åsikt och så har vi ju falangen som hävdar att skillnaden mellan stärkare är försumbar om den ens existerar...
Men att testa, som verkar vara fallet i F/E, i endast en given situation (som kanske inte alls överensstämmer med hur konstruktören tänkt sig att produkten ska användas) är inte ett "test" utan en del av ett test som var och en får värdera som de vill. Stannar det dock vid F/E så är det lite grunt..

Nu vet jag för all del inte om det verkligen stannar där! Märk väl...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-08 21:13

Bonkas skrev:Den "vanliga" hifipressen har jag inte sett såga något på bra länge utan allt är bara mer eller mindre bra, medan MoLt verkar låta bilan falla direkt efter att startnyckeln vridits om i vissa fall..

Den "vanliga" har ett förhållande till annonsörerna att ta hänsyn till.... Man hugger inte av den hand som föder en.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-08 21:18

Ta Nad 208 som ska vara ett lysande steg baserat på F/E-lyssning.. Jag tycker att det steget låter grovt, halvdant upplöst och utan förmåga att förmedla den själ och inlevelse ett bra liveinspelat uppträdande ger..

Därmed inte sagt att jag har rätt i absoluta termer, men vad är poängen med F/E när det kommer till just förstärkare som är en del i en kedja. Högtalare skulle nog detekteras till 100%...

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-08 21:20

RogerGustavsson skrev:
Bonkas skrev:Den "vanliga" hifipressen har jag inte sett såga något på bra länge utan allt är bara mer eller mindre bra, medan MoLt verkar låta bilan falla direkt efter att startnyckeln vridits om i vissa fall..

Den "vanliga" har ett förhållande till annonsörerna att ta hänsyn till.... Man hugger inte av den hand som föder en.

Så är det säkert! Och då alltså kvalificerat lurendrejeri...

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-03-08 21:21

Bonkas skrev:
sky_eye skrev:Vitsen med F/Elyssning är att hitta steg (och annat) som INTE har någon karaktär. Som släpper igenom musiken orörd.

Jo, så mycket har jag begripit, men tydligen bara under den typen av förutsättningar som ges under lyssningen och de är väl inte representativa för hur gemene man har det hemma?
Jag förstår vad lyssningen går ut på men ser inte värdet (för mig.. jag köper dock fullt ut att andra är av en annan åsikt..) då den säger väldigt lite om hur steget kommer att fungera för mig under de förutsättningar JAG ger det. Att sedan, som jag läste någonstans, 90% detekteras.. Det betyder att de allra flesta av oss sitter på grejer som underkänts vid lyssningen men jag är samtidigt rätt övertygad om att inte alla i den situationen är missnöjda med hur ljudet funkar i våra vardagsrum.

Jag blir mer och mer förvirrad.. F/E-lyssning är det mest avslöjande enligt somliga och skiljer agnarna ifrån vetet, somliga andra (där jag själv ingår) tycker att man ska lyssna på ett steg i flera olika situationer, med olika kringutrustning (känd) och därefter bilda sig en nyanserad åsikt och så har vi ju falangen som hävdar att skillnaden mellan stärkare är försumbar om den ens existerar...
Men att testa, som verkar vara fallet i F/E, i endast en given situation (som kanske inte alls överensstämmer med hur konstruktören tänkt sig att produkten ska användas) är inte ett "test" utan en del av ett test som var och en får värdera som de vill. Stannar det dock vid F/E så är det lite grunt..

Nu vet jag för all del inte om det verkligen stannar där! Märk väl...

Om du läser den meningen igen, så innebär den ju, om ex lts eller någon annan hittar ett steg som släpper igenom musiken rimligt ofärgat så behövs ingen mer info (förutom effekt kanske) du är då fri att koncentrera dig på något annat i anläggningen.

Om man har målet att hitta en så transparent kedja som möjligt vill säga.

Vill man hitta en förstärkare som tuffar till ljudet med extra bas eller .......................... fill in the blank, så är det ju bara att lyssna och tycka med sina prylar till man når nirvana.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-03-08 21:36

... i använd last, nota bene! Det var just denna last jag ville diskutera. Om man kräver att slutsteget ska vara ohörbart i den konstlast Ingvar konstruerat, kräver det säkert en onödigt dyr konstruktion, jämfört med att man bara skulle kräva att slusteget inte hörs med pi60-last, säg. Detta ger då att LTS-lasten "underkänner" slusteg som är helt ohörbara i en last som kanske precis är det köparen ska använda. LTS skjuter då över målet och ger inte köpråd som duger så mycket till.

Eller tänker jag snett? :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2011-03-08 21:38

Hur tung är denna konstlast?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-08 21:44

Bonkas skrev:Ta Nad 208 som ska vara ett lysande steg baserat på F/E-lyssning.. Jag tycker att det steget låter grovt, halvdant upplöst och utan förmåga att förmedla den själ och inlevelse ett bra liveinspelat uppträdande ger..

Då tycker jag att du bör ha något allvarligt fel på annat ställe i kedjan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-08 21:46

perstromgren skrev:LTS skjuter då över målet och ger inte köpråd som duger så mycket till.

Ja, de köpråden de ger är inte sämre för att de är överkvalificerade, däremot missar man att rekommendera sådant som kommit genom ett mindre finmaskigt nät.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-03-08 21:52

Nattlorden skrev:
perstromgren skrev:LTS skjuter då över målet och ger inte köpråd som duger så mycket till.

Ja, de köpråden de ger är inte sämre för att de är överkvalificerade, däremot missar man att rekommendera sådant som kommit genom ett mindre finmaskigt nät.

Köpråd som rekommenderar överkvalificerade apparater måste väl anses som lite dåliga? Om inte testpanelen kan detektera vare sig NAD 208 (för 15 000, eller vad den nu kostar) eller Rotel Humtydumty för 4100:- i pi60-last, så är det ju dumt att rekommendera NAD ur lyssningsperspektivet eller hur? Bekymret är att Rotel humtydumty ju hörs tydligt i den svåra lasten. Om det nu finns ett sådant fall. Jag vet ju inte.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-08 22:05

Då återkommer vi till - vad händer när rådet om humptydumpty ges vidare i andra och tredje hand men varningen om svåra laster fallit bort, vilken trovärdighet har tipset då?

Sen måste du ju vara ärlig och erkänna att LTS tagit mer pris/prestanda hänsyn än någon annan - så pass att man kan undra om något missat listan pga det helt enkelt varit för dyrt.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-08 22:10

Nattlorden skrev:
Bonkas skrev:Ta Nad 208 som ska vara ett lysande steg baserat på F/E-lyssning.. Jag tycker att det steget låter grovt, halvdant upplöst och utan förmåga att förmedla den själ och inlevelse ett bra liveinspelat uppträdande ger..

Då tycker jag att du bör ha något allvarligt fel på annat ställe i kedjan.

Tja.. Lts F1 är ju en Öhman/Lts-konstruktion och med mina högtalare hos polaren med 208 (numera utbytt) spelade (enligt oss) just 208 sämre än Bladelius Thor. Mindre upplöst, tjockare och mindre detaljerad bas och låste inte an rytmen på samma vis. Vidare skiljde en hel del i hur ljudet släppte ifrån högtalaren. Vår ambition var dock aldrig att mata 250w in i F1:orna..

Och vem har som sagt en odekterbar högtalare (förutom de som sitter på vad som används vid lyssningen)? Och om man inte var med vid framställandet av det använda programmaterialet, hur vet man att referensen är korrekt?

Är alltså vitsen med F/E att kunna påvisa vad som är detekterbart med visst programmaterial, med vissa högtalare (last) och i en viss omgivning så kan jag helt köpa grejen. Jag kan bara inte se hur det skulle vara av allmänintresse..
De som ser det som intressant är dock såklart i sin fulla rätt att göra så.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-03-08 22:13

Nattlorden skrev:Då återkommer vi till - vad händer när rådet om humptydumpty ges vidare i andra och tredje hand men varningen om svåra laster fallit bort, vilken trovärdighet har tipset då?

Sen måste du ju vara ärlig och erkänna att LTS tagit mer pris/prestanda hänsyn än någon annan - så pass att man kan undra om något missat listan pga det helt enkelt varit för dyrt.

Nog tycker jag att köpråd aldrig kan vara svepande och gälla för alla, oavsett vad ställt för villkor.

Ändå, listan med F/E-transparenta slutsteg är ju onödigt kort om det bara är 3 promille av alla högtalare som är så svåra att driva som LTS konstlast. Om det däremot är 37% kommer saken i en annan dager.

Typ.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-08 22:20

Att få LTS att redovisa lasten och hela testförfarandet lite mer i detalj borde väl låta sig göras?
Någon insatt som känner sig manad?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-08 22:22

Bonkas skrev: Och om man inte var med vid framställandet av det använda programmaterialet, hur vet man att referensen är korrekt?
Det spelar ju ingen som helst roll om programmaterialet är på det ena eller det andra sättet, om förstärkaren förändrar programmaterialets klang, så färgar den, om den inte förändrar programmaterialets klang så färgar den inte.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-08 22:24

Bonkas skrev:Att få LTS att redovisa lasten och hela testförfarandet lite mer i detalj borde väl låta sig göras?
Någon insatt som känner sig manad?

Den är noggrannt beskriven i en gammal MoLT och här finns den artikeln översatt till engelska, av en tomte på forumet:

http://www.sonicdesign.se/amptest.htm

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-09 00:13

Bonkas skrev:Tja.. Lts F1 är ju en Öhman/Lts-konstruktion och med mina högtalare hos polaren med 208 (numera utbytt) spelade (enligt oss) just 208 sämre än Bladelius Thor. Mindre upplöst, tjockare och mindre detaljerad bas och låste inte an rytmen på samma vis. Vidare skiljde en hel del i hur ljudet släppte ifrån högtalaren.

Problemet är att man lätt inbillar sig saker när man lyssnar öppet. Chansen är väldigt liten att ni skulle kunna skilja dom två åt i ett blindtest.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: F/E-lyssning med lätt last, någon?

Inläggav subjektivisten » 2011-03-09 00:15

perstromgren skrev:Med anledning av tråden om F/E-lyssnade förstärkare skulle jag vilja ha en uppfattning om hur stor andel av "våra" högtalare som är att betrakta som svåra laster. .

Jag tror inte det är så svåra. Om det går rätt så kommer jag få tag på en ABX omkopplare, då kan vi köra lite tester.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi