Kommer HDMI att slå igenom för ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Margaux

Kommer HDMI att slå igenom för ljud?

Inläggav Margaux » 2004-11-27 11:19

HDMI 1.0 har nu funnits några år. Det börjar nu slå igenom totalt för bildöverföring. Snart går det inte att sälja en projektor eller bildskärm som inte har HDMI ingång.

Snart kommer andra generationens HDMI 1.1 som även innefattar ljud i full 192 KHZ överföring i sex kanaler.

Tror ni detta kommer att slå lika starkt? Kommer CD spelaren i framtiden bli en dum transport, kanske med en stor hårddisk som bara har HDMI utgång?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2004-11-27 11:54

Från min Pioneer DV757 så går ljudet genom Firewire aka i.Link till förstärkaren (AX10i i mitt fall) - Man använder alltså klockan i stärkaren för att undvika jitter, DV757 är alltså bara transport av både 2kanal och flerkanalsljud, visst är det bra och samma tanke som ljud i HDMI kabel ...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

soren

Inläggav soren » 2004-11-27 14:22

Tyvärr har ju HDMI samma jitterproblem som spdif har idag, iLink (och alla dess syskon) är ju en bättre lösning då den är paketbaserad.

/Sören

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-11-27 15:10

soren skrev:Tyvärr har ju HDMI samma jitterproblem som spdif har idag, iLink (och alla dess syskon) är ju en bättre lösning då den är paketbaserad.

/Sören

Hmmm.... :roll:

Det vart nog lite fel, senaste generationen av HDMI skall inte behäftad med det problemet eftersom klockan går separat...!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2004-11-27 16:09

Firewire aka i.Link till förstärkaren (AX10i i mitt fall)

Hur tycker du att det låter?

Är det någon skillnad rent ljudmässigt. Förutom att du inte behöver 6 analoga kablar.

/Joachim

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Kommer HDMI att slå igenom för ljud?

Inläggav Harryup » 2004-11-27 16:25

Margaux skrev:
Snart kommer andra generationens HDMI 1.1 som även innefattar ljud i full 192 KHZ överföring i sex kanaler.

Hmmm, säker på att man inte får fler kanaler?

Har själv jämfört iLink mellan 868 och AX10 eller vad den nu heter och vi föredrog alla att köra analogt emellan jämfört med spdif och iLink.
Så förmodar att en standard är en sak utförande form av den är en annan.

Användarvisningsbild
jockewe

Re: Kommer HDMI att slå igenom för ljud?

Inläggav jockewe » 2004-11-27 17:58

Margaux skrev:
Hur tycker du att det låter?

Flerkanals och 2kanal i högre upplösning låter fint med i.Link, helt klart bättre än alternativen på min uppsättning saker.

Harryup skrev:Har själv jämfört iLink mellan 868 och AX10 eller vad den nu heter och vi föredrog alla att köra analogt emellan jämfört med spdif och iLink.

Här ser man hur olika man tycker! Den analoga ut från DV757 lämnade så mycket att önska att jag köpt en NAD541i för tvåkanalslyssning på "vanliga" CD. Coax eller Optisk digital ut var så mycket sämre än i.Link (klangmässigt och detaljmässigt sämre) att det också gick bort ... Nu kan jag inte mäta på annat sätt än med min hemmastereo, högtalare är B&W 802Matrix3 och lurar är Sennheiser HD600
- - -

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2004-11-27 18:51

Angående jitter.

Jag har hört att ilink ger jitter. Om HDMI ger jitter är det en dålig nyhet för mig. Jag har läst att den skall vara jitterfri. CD skivan har dock jitter så för att överföra denna krävs fortfarande stabila transporter och klocker. För PCM på DVD skiva så skall det enligt spec vara jitterfritt.

Nu har Arcam och Meridian släppt spelare med HDMI 1.1. Ännu har inga processorer släppts med HDMI 1.1 in vad jag vet. Det är dock bara en tidsfråga.

Någon som vet något om Sony kommer att godkänna HDMI för SACD?

/Joachim

soren

Inläggav soren » 2004-11-27 19:14

Bamsefar,

Ligger klockan separat i HDMI 1.1 så är det ju bra .. är det nytt för version 1.1? Då kan ju en DA omvandlare använda källans klocka.

Jag hade iofs hellre sett att HDMI var paketbaserad, men jag har ju inte så mycket att säga till om.

/Sören

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-11-27 19:31

Mja det är dags att reda ut ett par misstag här:

iLink, som digital audio gränssnitt, har två lägen som är mycket viktiga att skilja åt:
1) CD (PCM), som inte alls är paketbaserad
2) DolbyDigital och andra multikanalbaserade ljudformat som är paketbaserade

Dvs iLink är per definition bara ett transportskikt och avgör inte prestandan på jitter. Det är implemetationen runt om som avgör detta plus vilken typ av signal som man väljer att "transportera".

Således, att påstå att iLink är jitterfri är felaktigt, paketbaserad (t.ex. Dolby Digital eller DTS för den delen) musik är en sak och PCM (CD) är en annan. Vidare så vill jag minnas, men här är jag någon osäker, att iLink implementationen hos t.ex. Pioneer enbart är enkelriktad, dvs deras receiver styr inte klockan i deras DVD spelare.

Sedan så har vi då HDMI, och precis som med iLink så är det enbart ett transportskikt. Lika så dess syster DVI. Om någon nu säger HDCP (High Definition Copy Protection) så kom ihåg att det enbart är en standard för HUR man (försöker ;)) kopieringsskydda den digitala videosignalen / audiosignalen (antar jag, audiosignalen alltså).

Dvs i dagligt tal så talar vi om transportskiktet och inte själva signalen om man så vill.

HDMI 1.0 är igentligen en paketering av DVI+HDCP, men alltså enbart för videosignaler. However HDMI är tekniskt sett förberätt för ett antal andra framtida standars och därigenom också högre "upplösningar" (fel ord om man skall vara petig, men jag orkar inte skriva flera romaner just nu :)).

Så tillbaka till ljudet och HDMI: HDMI klarar således av dels dubbelriktad kommunikation, och dels så har den flera "kanaler" ,eller kablar då, till att föra över informationen på. Bl.a. så går klocksignalen separat och inte inbakat i en och samma ledning som t.ex. på S/PDIF.

Med alla möjliga reserveringar mot alla möjliga och omöjliga fel.
Senast redigerad av Bamsefar 2004-11-27 19:45, redigerad totalt 1 gång.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-27 19:40

Denon har en version av Firewire, som hor o hapna heter- Denonlink. 8O :) Som inte ar behaftad med jitterproblem. :?
Let forever be

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-11-27 19:44

Kan lägga till en viktig detalj: OM man nu formaterar om PCM till paketbaserad digitalformat så har man förvanskat ursprunget = rejäl förlust.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-27 20:57

eh varför det?

om man styckar upp PCM-signalen i paket man kan buffra upp innan DACen blir det väl snarare jitterfritt och fint (om man har en jitterfro klocka i DACen alltså)

Man kan t ex använda transportens klocka för att säkra att man inte missar nån data
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2004-11-27 23:00

Bamsefar skrev:Således, att påstå att iLink är jitterfri är felaktigt, paketbaserad (t.ex. Dolby Digital eller DTS för den delen) musik är en sak och PCM (CD) är en annan. Vidare så vill jag minnas, men här är jag någon osäker, att iLink implementationen hos t.ex. Pioneer enbart är enkelriktad, dvs deras receiver styr inte klockan i deras DVD spelare.

Med alla möjliga reserveringar mot alla möjliga och omöjliga fel.
Just i fallet Pioneer så lär deras sätt att använda i.Link mellan sina egna produkter vara jitterlöst, här följer reklamtext, länk till pioneer

Pioneerelectronics skrev:The i.LINK interface guarantees high-end connectivity for direct, digital-to-digital signal transmission without data loss. This new interface is especially effective for jitter-free audio transmission of DVD-Audio, CD, and SACD discs* data.

http://www.pioneerelectronics.com/pna/a ... 28,00.html

Jag glömde... PCM konvertering till paket eller inte ställer man in i inställningar på DV757 - nog om mina prylar nu ;) i.Link funkar utmärkt...
- - -

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2004-11-28 02:46

Tyvärr har ju HDMI samma jitterproblem som spdif har idag, iLink (och alla dess syskon) är ju en bättre lösning då den är paketbaserad.

-> Paketbaserad och jitter har absolut inget att göra med varandra. HDMI och iLink Båda är lika bra eller dåliga, det beror på hur man konstruerar. Man kan konstruera med en HDMI eller SPDIF länk och i båda fallen sköta d/a omvandlingen med en klocka som inte kommer från driven.

Det vart nog lite fel, senaste generationen av HDMI skall inte behäftad med det problemet eftersom klockan går separat...!

-> En separat klocka är inte ett absolut krav för lågt jitter !

Ligger klockan separat i HDMI 1.1 så är det ju bra .. är det nytt för version 1.1? Då kan ju en DA omvandlare använda källans klocka.
-> Om klockan går på en egen tråd eller som i sp/dif är igentilgen inte helt avgörande. Pissig klocka i driven blir dålig på endra sidan vare sig man har ne egen tråd eller inte. Det gåt faktiskt att utvinna en bra klocka ur en sp/dif lina om man kan konsten med PLLer.

Jag hade iofs hellre sett att HDMI var paketbaserad, men jag har ju inte så mycket att säga till om
-> Du får nog tänka om lite här. Sant är attt över iLink så skickas ingen klocka och att datat kommer i "paket" men då är det ju upp till d/a attt ha en perfekt klocka istället ! Detta är iofs en mycket bättre lösning men jitterfri avsplening kommer alltså att bero på mottagarens kvalitet och den kan ju ha jitter i sig sjävt preceis som en integrerad CD spelare har det !

Kan lägga till en viktig detalj: OM man nu formaterar om PCM till paketbaserad digitalformat så har man förvanskat ursprunget = rejäl förlust
-> Oj då - har får du nog lära resten av världen nått nytt ;-)

The i.LINK interface guarantees high-end connectivity for direct, digital-to-digital signal transmission without data loss. This new interface is especially effective for jitter-free audio transmission of DVD-Audio, CD, and SACD discs* data.

-> Eftersom det inte skickas nån klocka så kan man ju säga att det är jitter fritt - men sälj humbug är det i all fall ! Se ovan ... Dom beskriver ju inte direkt hur det går till på den sidan va' ;-)

Tänkvärda frågor att filosofera över:

Vart kommer klockan från som driver d/a chippet ?

Från driven eller från d/a själv ?

Hur synkroniseras driven och d/a ?

Om man skickar data för snabbt så drunknar d/a eller måste i värsta fall öka på takten i avspelningen :-) (dansa fortare folk)

Om det går för långsamt så blir det tyst efter ett tag (eller så blir det en tryckare ;-)

Det smartaste sätte är att ha klockan i mottagaren där d/a chippet finns samt att skicka information till sändaren om hur snabbt datat skall komma.

Tro inte allt ni läser - fundera på hur saker verkligen fungerar (gissa framför allt inte och posta som det vore sanningar)

Men lyssna slå allt :-)

/

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-11-28 08:03

Jösses, skriv så man ser vad det är DU skriver och inte blandat bandat.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2004-11-28 09:47

Intressanta och tänkvärda inlägg.

ilink eller HDMI spelar ju ingen roll. Men som vanligt försöker dock Sony gör sig märkvärdiga och tillåter inte SACD via HDMI för det är ju inte deras. Däremot tycker övriga industrin att det är ok att använda ilink till DVD-A. Det är något fundamentalt fel i Sonys hjärna.

HDMI och Ilink var som mest intressant på den tiden som SACD och DVD-A verkade bli framtidsformat. Så blev det inte. CD/DVD-Video kommer vara kvar som regerande mästare ett bra tag till. Till CD/DVD-Video har vi SP/DIF om än inte perfekt så åtminstone digitalt (slippas 8 analoga kablar för 7.1, slippa extra D/A - A/D omvandling för bassmgmnt, par eq mm).

Jag hoppas dock att HDMI 1.1 slår igenom. Det är ett bättre gränssnitt än SP/DIF och kan tack vare sin bandredd integrera båda bild och ljud i en kabel. Plus att det skulle tvinga Sony att krypa till korset :x

/Joachim

Användarvisningsbild
MercuryOSX

Inläggav MercuryOSX » 2004-11-28 15:59

Panasonics nya DVD-S97 kan skicka DVD-Audio via HDMI till deras nya hemmabioreceiver SAXR70 så produkterna börjar redan komma ut på marknaden :)

Tror personligen HDMI kommer slå igenom stort i framtiden, fördelen med att ha allt i en kabel likt scart ska inte underskattas hos den breda massan.

Angående Sony och iLink så är iLink bara Sonys namn för FireWire som ägs och togs fram av Apple i samarbete med TI. Men hursomhelst så är det skrutt att dom inte ser till att SACD funkar över HDMI, blir SACD som standard som förlorar på det.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-29 12:22

Skojig diskussion som helhet!

Men, är det många har som på fullt allvar tror (vet?) att det är någon verklig hörbar skillnad mellan de diskuterade gränsnitten?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-29 12:40

Johan_Lindroos skrev:Skojig diskussion som helhet!

Men, är det många har som på fullt allvar tror (vet?) att det är någon verklig hörbar skillnad mellan de diskuterade gränsnitten?

Japp, *sträcker på mig* vi gjorde faktiskt en blindtest.
Fast jag tror inte att det är gränssnittet som sådant vi lyssnade på utan en utförande form av det. Kan ha varit kablarna? (duckar)
Så testen var väl som vilken F/E test som helst, bara giltigt för det vi testade just då.
Men inga exotiska kablar utan det vi kom över av modell standard aningen grövre än lakristsnören.
Alla (3) föredrog analog koppling, dock om den var riktigast eller ej vet jag inte. Men definitivt den som var minst rå och hård.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-29 13:03

Någon som jämfört SACD med firewire mot analogt?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-29 13:44

Harryup skrev:
Johan_Lindroos skrev:Skojig diskussion som helhet!

Japp, *sträcker på mig* vi gjorde faktiskt en blindtest.
Fast jag tror inte att det är gränssnittet som sådant vi lyssnade på utan en utförande form av det. Kan ha varit kablarna? (duckar)
Så testen var väl som vilken F/E test som helst, bara giltigt för det vi testade just då.
Men inga exotiska kablar utan det vi kom över av modell standard aningen grövre än lakristsnören.
Alla (3) föredrog analog koppling, dock om den var riktigast eller ej vet jag inte. Men definitivt den som var minst rå och hård.

Analog koppling? Berätta mer om vad ni provade. Var det inte digitala inteface ni provade mellan?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-29 17:11

Johan:
Vi körde iLink mot Spdif och mot att köra analogt ut ur 868 och in på vanlig analogingång på AX10i (den nyaste nyaste) vad den nu heter.
Vad vi gillade analogt var mindre hårt och japanrått. Lite minskad tydlighet kanske men vi upplevde digitalsignalen som "övertydlig".
Körde lite blandad musik, bara 2-kanal.
Men skulle nog inte fästa större avseende annat än det var i just den uppsättningen som det lät bättre. (ihop med Elac högtalare)
Ilink mot spdif tyckte vi lät ungefär lika (illa).

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2004-11-29 17:26

Harryup skrev:Vi körde iLink mot Spdif och mot att köra analogt ut ur 868 och in på vanlig analogingång på AX10i (den nyaste nyaste) vad den nu heter.
Vad vi gillade analogt var mindre hårt och japanrått.

Off Topic, men jag måste säga att en Monster firelink300 gjorde underverk med i.Link kopplingen, den vanliga datorsladden och Pioneers medföljande snöre var kassa I JÄMFÖRELSE (men nu handlar det då om olika kablar= Off Topic)

Man kan inte testa skräp firewire mot bra analog (eller tvärtom) och dra slutsatser...
- - -

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2004-11-29 19:47

Hur kan rimligen en firewire kabel påverka kvaliten? Är den specad på ett annat sätt än ilink kabel till A/V? Om avstånden är långa kan jag förstå det. Men vid korta avstånd?

Jag brukar bränna DVD skivor från min Sony videokamera via en vanlig standard firewire kabel. Skulle kvaliteten bli bättre med en annan kabel?

Jag tycker inte detta är off topic då en av de postiva sakerna med de nya gränssnitten är att de skall vara immuna mot skillnader i kabel så länge kabeltillverkaren håller sig till specifikationerna.

/Joachim

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-11-29 20:04

Jag kan tänka mig att det har att göra mera med HUR kontakterna är "fastsatta" än något annat. På många analoga dyrkablar så är lödningarna tidvis rena skämtet - kan mycket väl tänka mig samma för digitalkablar... Taskiga reflektioner helt enkelt....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2004-11-29 20:40

Bamsefar

Då är ju kabeln defekt och inte tillverkad enligt spec.

Jag blev demad skillnad på HDMI kablar häromdagen. Resultatet förbryllade mig. Uppenbarligen ger de olika bildkvalitet när de kommer upp i 10 meter. Kan det var så svårt att tillverka en kabel enligt en viss specifikation?

/Joachim

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-29 21:50

Margaux, det finns nåt som heter tolerans. Enligt spec innebär att man håller sig inom ett område målvärde+/- nånting. I många sammanhang är det definitivt bättre ju närmare målvärde man befinner sig.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2004-11-29 22:38

Margaux, det finns nåt som heter tolerans

Jaha

/Joachim

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-29 23:18

jaha
Dogmatisk Mac-Taliban

Nästa

Återgå till Generellt om hifi