Jag har upprepade gånger läst om olika alternativa musikspelare för Mac OS X, spelare som sägs ge högre ljudkvalitet än iTunes. Jag har dock aldrig riktigt förstått hur denna "högre ljudkvalitet" testats fram och huruvida den är relevant.
För min del har jag all musik i iTunes och har lagt in Remote i min iPad, något som gör att jag är skeptisk mot att överge den lösningen. iTunes fungerar nämligen bra, framförallt nu när jag lagt ner tid på förbättring av ID-taggar.
Ställer man in korrekt bitdjup (16-bit 44,1 Khz) skickas en bitkorrekt signal ut och det är det som gör att jag blir fundersam över alla rapporter om "bättre ljud" med t.ex Decibel, Amarra och PureMusic.
Det vore bra att få detta klarlagt: finns det en skillnad mellan iTunes och dessa spelare?
Det enda jag vill ha ut ur burken är en bitkorrekt signal och ingenting annat. Tanken är att sköta all signalbehandling externt.
Finns det några mer seriösa tester som gjorts med iTunes vs övriga spelare?
Jag är lite tveksam till det testande som ägt rum hittills i frågan, det verkar inte som att utrustning m.m specificerats riktigt bra, ej heller vilken musik som använts eller vilka lurar som nyttjats.
I mitt fall är musiksamligen lagrad i MP3 VBR LAME 224 kbit/s, 320 kbit/s (LAME insane setting) och Apple Lossless (konverterat med XLD från FLAC från rippning i EAC).
Jag uppfattar det som att det är dags för en seriös undersökning av iTunes vs övriga spelare och om det verkligen är så att man får "bättre ljud" eller ej. Det låter skumt i.s.f då den logiska förklaringen är att någon spelare inte är bitkorrekt.