Är lyssnaren en hifi-länk?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vore det bra?

Äh, ointressant eftersom det inte kan funka så.
1
3%
Det vore ju jättebra! Fast jag tror inte det går.
9
23%
Tekniska förbättringar är intressanta i sig.
10
25%
Det vore ju jättebra! Jag tror det går också.
15
38%
Annat svar nedan.
5
13%

Antal röster : 40

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Är lyssnaren en hifi-länk?

Inläggav Strmbrg » 2011-07-23 08:34

Innehållsdeklaration:
Inlägg av filosofisk karaktär. Bör konsumeras som sådant.

---

Sannolikt en utopi, men visst vore det behändigt om man klarade sig med en mycket enkel apparatur?

Alltså om det gick att få en mycket god musikupplevelse även av en mycket modest anläggning.

Förvisso kan knappast den enkla plastmakapären från tex Clas Ohlson peta ur sig vare sig "ljudtryck eller bas". Eller ens "diskant".

Men, om man som lyssnare hade en förmåga att kompensera för dessa tekniska tillkortakommanden.
Alltså i den grad att upplevelsen bleve mycket bättre än den normalt blir, med en dylik apparatur.

Visst, detta är troligen endast en utopi, och kanske just därför ointressant att diskutera?

Eller finns det ett isolerat självändamål i att förbättra apparaturen?
Senast redigerad av Strmbrg 2011-07-29 22:24, redigerad totalt 3 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-23 09:38

Frågan är klart motiverad och då tänker jag direkt på handhavandet av prylarna. Jag är allergisk mot svåra fjärrkontroller och menyer och undermenyer^2. Jag förstår inte hur folk har tålamod att sätta sig in i allt om dom nu gör det. Minns från tiden som bodknådd att ingen (?) läste någon bruksanvisning. Kan aldrig tänka mig att bruksisläslusten har ökat så speciellt mycket idag. Jag menar alltså att apparaterna tekniskt får vara hur avancerade och svåra som helst under skalet bara jag slipper veta det och att jag slipper ta på mitt ansvar att ha gissat rätt i mitt handhavande för att de ska fungera optimalt. Får en känsla av att tillverkarna vill verka lite svåra för att imponera och ha något svårt att komma med för att övertyga om att de är värda investeringen för kunden. Eller så är tillverkarna bara fartblinda och tror att även kunderna är det. Syftar på det här med surround med allt vad det innebär av krångligheter. Har inte hoppat på det tåget själv utan intrycken kommer från vad jag har läst här på Faktiskt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-23 10:46

Jag förstår dig till fullo, men jag håller inte riktigt med! Det går visst att få en mycket god musikupplevelse med en modest apparatur. Ta de här kompakta systemen från NAD och Denon som provats i senaste MoLT som exempel. En apparat som gör det mesta som bara behöver ett par högtalare; vips så är musiken där! Om vi bara inte var så benägna att leta efter återgivningsfelen, så skulle livet vara enkelt, liksom!

Jag och Flintan är också helt överens om de fåniga skapade svårigheterna att använda maskinerna. Min egen Quad är ett bra undantag, men dessvärre (?) har jag också en Squeezebox som lämnar allt övrigt att önska på den punkten.

Vad var frågan nu igen? Jovisstja: självändamål att förbättra? Jodå, det är klart. Som den teknikintrerssared jag (och troligen många andra här) är, så finns det liksom ett parallellt intresse av själva tekniken. Och flera hästkrafter och knappar och spakar är skojigt, liksom!

Och filosofi är kul!

PS. Kompensation för fel är f.ö. rätt vanligt: tänk bara på hur telefonen fungera så fint för tal. Man fyller i själv det som saknas utanför 300-3000Hz.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-23 10:53

Inte alls. Då försvinner ju hela grejen med att skruva, peta och justera!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-07-23 11:06

Det kan givetvis handla om ett apparatintresse och då blir ju själva "fnulandet", med allt vad detta innebär, positivt.

Personligen är detta ett passerat kapitel, även om jag ibland triggar på någon extra snygg och/eller välljudande apparat.

En superbra anläggning som är helt dold och styrs av tex en surfplatta skulle vara idealet. Men jag vill åtminstone ha den ljudkvalite jag har idag. Rimligen borde denna kunna erhållas med skäligen enkel apparatur i en hyffsat nära framtid.

Sitter just nu och lyssnar på musik från min Samsung-telefon, kopplad till en 20 år gammal Denon receiver och ett par 30 år gamla B&W DM3 högtalare. Jag kan leva med det ljudet också, åtminstone under vistelsen på landet.

Men två stycken 2m höga bastorn för att klämma ut 120 dB vid 16 Hz? Aldrig!

/ B

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-07-23 11:08

För min del, så ingår både "prylar" och "musik" hifi-begreppet...

En kompis till mig, som har 7000 skivor, har i flera år lyssnat genom sin 2.1 Logitech-anläggning, till datorn som han kopplat in sin grammofon i. Tycker det är lite intressant, att om det låter hyfsat och musiken går fram någorlunda, så räcker det för de flesta... :)

Själv tycker jag att prylar är roliga, men musik är himmelskt... Om jag fick ett ultimatum att vara utan musik, eller lyssna i datorhögtalare, i 5 år, så vore valet enkelt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-23 11:28

En central fråga är väl vad "man" definierar som en "enkel anläggning" respektive en "högpresterande".

Jag skulle önska att jag sluppe mina stora knasiga högtalare och de andra dyrbara sakerna.

Tänk att sälja av alltsammans, rassla ner på Classe och köpa en manick för 795 spänn och lyckas få ut en "totalupplevelse" av Mahlers sexa ur denna.
Alltså, som Per är inne på, genom att felkorrigera till det i hjärnan så att man inte förnimmer bristerna.
:)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-07-23 11:58

Svar: Ja, det går! Folk njöt och fascinerades av att lyssna till Caruso i en trattgrammofon.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-07-23 12:01

Bill50x skrev:Det kan givetvis handla om ett apparatintresse och då blir ju själva "fnulandet", med allt vad detta innebär, positivt.

Personligen är detta ett passerat kapitel, även om jag ibland triggar på någon extra snygg och/eller välljudande apparat.

En superbra anläggning som är helt dold och styrs av tex en surfplatta skulle vara idealet. Men jag vill åtminstone ha den ljudkvalite jag har idag. Rimligen borde denna kunna erhållas med skäligen enkel apparatur i en hyffsat nära framtid.

Sitter just nu och lyssnar på musik från min Samsung-telefon, kopplad till en 20 år gammal Denon receiver och ett par 30 år gamla B&W DM3 högtalare. Jag kan leva med det ljudet också, åtminstone under vistelsen på landet.

Men två stycken 2m höga bastorn för att klämma ut 120 dB vid 16 Hz? Aldrig!

/ B

Man behöver bara 120cm om man ställer basarna bredvid varandra.
Du kan ha en orkester sittande som du komunicerar med via plattan, mycket verkligt o löser ju allt galant
:D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-23 12:02

JTarnstrom skrev:Svar: Ja, det går! Folk njöt och fascinerades av att lyssna till Caruso i en trattgrammofon.

En hypotetisk fråga: Går det att njuta av Infected Mushroom via trattgramofon.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-07-23 12:06

Ett klargörande: det går inte att NJUTA av Infected Mushroom.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-23 12:07

Strmbrg skrev:En central fråga är väl vad "man" definierar som en "enkel anläggning" respektive en "högpresterande".

Jag skulle önska att jag sluppe mina stora knasiga högtalare och de andra dyrbara sakerna.

Tänk att sälja av alltsammans, rassla ner på Classe och köpa en manick för 795 spänn och lyckas få ut en "totalupplevelse" av Mahlers sexa ur denna.

Om du kunde släppa kravet på att flera ska lyssna, är du inte så jäkla långt ifrån, om du köper en portabel ljudspelare med åtminstone hyggliga lurar. Dubblar du din budget är du nog där och får en upplevelse av Mahler som kan duga! Tusen spänn på lurar och 590:- för spelaren låter nog rätt hyggligt.

Jag har en bekant som gjorde just detta för en massa år sedan, åtminstone nästan. Han sålde sin förstärkare och sina högtalare och spelar nu alla sina CD via spelarens hörlursutgång till ett par tämligen modesta Sennheiser. En enkel köksradio kör han Ekot och Aurora på.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-23 12:07

Falkis skrev:Ett klargörande: det går inte att NJUTA av Infected Mushroom.

:D
... tycker jag!

Per

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-07-23 12:11

I alla fall jag får mer andlig stimulans av tone.exe.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-23 12:19

Phon, här har du din frände :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-23 12:54

Det finns många som har ett stort musikintresse och vet massor om musik som inte bryr sig om eller vet något om apparater. Och som har kassa anläggningar med högtalarna helt tokigt placerade i rummet. Försöker man ge dem råd är de inte särskilt intresserade. Hälsar de på och lyssnar hos någon med fin perfekt installerad anläggning håller de kanske med om att det låter bra. Men menar att det inte är viktigt för dem med så bra ljud. För musiken är det viktiga och inte ljudkvalite.

Mvh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-23 13:23

Behöver man inte extrema ljudtryck så är det tämligen simpelt att få till bra ljud med enkla prylar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-23 13:32

subjektivisten skrev:Behöver man inte extrema ljudtryck så är det tämligen simpelt att få till bra ljud med enkla prylar.

Håller med. Det där tror jag förklarar vissa bråk som har varit. Att man inte tydligt har förklarat vilka ljudnivåer ens kommentarer syftar till och det har jag nog själv missat många gånger.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-23 19:17

Ja, för min egen del så behövs det nog inte någon superapparatur för att jag skall kunna ta del av "kompositörens innersta intentioner och interpretens själfulla uttolkning".
En slik formulering låter - i mina öron - mest tillkrystat pretentiös.
Jag skulle nog hellre säga: Jag vill ha det allra bästa av ren possessiv tillfredsställelse!
Men så behöver ju inte andra tycka, naturligtvis.
Den fina anläggningen är mer en kul grej att äga.
Jag tycker nämligen inte att det är nödvändigt med fullständigt färglös återgivning och helt realistiska ljudtryck för att det skall vara givande att avspisa trudeliteten.
Men det kan ju vara kul!..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Visst vore det väl bra om man sluppe avancerade hifi-pry

Inläggav Max_Headroom » 2011-07-23 19:25

Strmbrg skrev:Alltså om det gick att få en mycket god musikupplevelse även av en mycket modest anläggning.

Det går utmärkt.

Eller finns det ett isolerat självändamål i att förbättra apparaturen?

Ja, det gör det. Tekniska grejjor är kul. Men dom skall (enligt mig) vara enkla att använda.
Senast redigerad av Max_Headroom 2011-07-23 20:42, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-23 19:38

JTarnstrom skrev:Svar: Ja, det går! Folk njöt och fascinerades av att lyssna till Caruso i en trattgrammofon.

Löjligt.
Redan då satt audiofiler och funderade på nåltryck, trattens utformning för max spl och hur man skulle få jämnast fart på drivverket.
Det var ju ingen som hörde vad han sjöng iallafall.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-07-23 19:39

Ibland kan jag filosofera kring tanken att leva på stenåldern...
Det stupar dock alltid på att det inte fanns några HiFi apparater på den tiden :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-23 20:56

nadifierad skrev:Ibland kan jag filosofera kring tanken att leva på stenåldern...
Det stupar dock alltid på att det inte fanns några HiFi apparater på den tiden :D

Låt säga att det fanns hifi apparater. Vilken musik fanns det? :P
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-24 01:16

Flint skrev:

En hypotetisk fråga: Går det att njuta av Infected Mushroom via trattgramofon.

Hypotetisk motfråga: hur låter Caruso via en infrabas?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-07-24 01:39

petersteindl skrev:
nadifierad skrev:Ibland kan jag filosofera kring tanken att leva på stenåldern...

Låt säga att det fanns hifi apparater. Vilken musik fanns det? :P

Man åt svampar och skapade rytmisk dansmusik. Precis som idag. Cirkeln är sluten. :) 8) :D

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-07-24 09:41

Alltså om det gick att få en mycket god musikupplevelse även av en mycket modest anläggning.

Jag tycker jag får det med min nya lilla i alla fall. Den är enkel och rättfram.
En ingång en högtalarutgång och volymkontroll.
Bild

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-24 10:39

Nä ni behöver facts straigt...

Vi har billiga saker nu !!! och ni ser inte skogen för alla träd bröder. Hifi och dårskapen runt det perfekta ljudet går lååååångt tillbaka.

På kunskapskanalen går emellanåt en dokumentär som är klart sevärd om just detta som jag kommer att beröra och se jag ser att vi degraderar allt helatiden oh datan har sitt sista till detta med att skapa välljud billigt till pöbeln.

Backa till gamla grekerna som byggde stora teatrar där varje vinkel och sten var av vikt för utformningen av ljudet. Det var avancerat. Att kunna spela en komedi för bortmot 5000 utan en mic eller en högtalare.

Snabbt via detta till kyrkorna som i mycket är skapade för perfekt akustik. Det fanns speceillt skolade yrkesmän = dåtidens högtalarfabrikanter som visste i detalj kunskaper som idag går förlorade. Det finns en man i sverige idag som kan detta. Dessa skapade det magiska kyrkljudet. Lika med konserthus etc. Elektroniken är bara ett sätta degraderat just detta och skapa möjlighet att göra at billigare för att sätta elektronisk utrustning i ett normalt hus istället för ett specialbygge är tja smidigare. mm

Så stmbrg som svar på topic är vi redan degraderade och förbilligad så pass det går.

Men visst är det skillnad på Mahlers 6a i en katedral eller genom ett par maggisar.. :wink: Men vilken av det två skulle du helst köpa? :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-07-24 19:39

hm, läser jag rätt att vissa tycker att teknikintresserade pojkar alltid gillar idiotsaker så som oanvändbara gränssnitt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-24 20:33

celef skrev:hm, läser jag rätt att vissa tycker att teknikintresserade pojkar alltid gillar idiotsaker så som oanvändbara gränssnitt?

Det hoppas jag verkligen inte. En apparat, hifi eller datorprogram, skall vara så trevlig och enkel som möjligt att använda. Har någon som inte har en aning om hur människor tänker och fungerar gjort gränssnitt/gui drar det ner rejält. Har svurit mycket över sådant genom åren. :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-24 21:00

Om det gick att åstadkomma en "totalupplevelse" av tex ett konserthusframförande, genom att koppla "ett par elektroder" till skallen, så skulle jag definitivt vara intresserad av att ersätta min stereoanläggning med denna metod.

Ser inget självändamål i att försöka få just lådor med elektronik och membran att åstadkomma resultatet.
Ty, funnes det andra - icke lika materialistiska - metoder att nå syftet "god musikupplevelse hemma" så vore det jättebra!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi