PerStromgren skrev:Å, tusan! Jag skrev 48V utan att veta hur mycket som behövs, bara för att jag lärt mig att fantommmatning ska vara 48V. Men så är det inte, alltså?
Nej, så är det inte. Tidigare fanns det tre olika standarder för fantommatning, P48, P24 och P12. Siffrorna indikerar spänningen. P24 används sällan medans P12 är en fördel i portabel utrustning, halverar energiförbrukningen jämfört med P48. Finns många mikrofoner som är specade 9-52 V. Det är heller inte givet att en högre spänningsmatning i sig är av godo. Sedan finns det andra sätt att spänningssätta impedansomvandlare/buffertsteg i elektret och kondensatormikrofoner..
Ceder skrev:Avslöjar min totala okunskap i området

Det jag vill få en grov bild av är hur korrekt ljud* presenteras i mitt rum, där jag sitter.
* låter det som det skall/var tänkt? gissning;hur "korrekt" åteterges det inom inom hörbar område (ca. 20-20kHz)
De svar som inkommit handlar alltså om frekvensgångsmätning av den egna anläggningen i rummet och rummets efterklangstid. Det ger knappast någon fullständig bild av hur "korrekt" det är, rätt grov skulle jag nog vilja säga. Inte minst fattas distorsionsmätning. Tolkningar av resultatet är en variabel beroende på vilka egenskaper det som ska mätas har och mätverktygen har. Det är också en sak att fastställa anläggningens egna ljud, en annan att koppla ihop det med rummets bidrag. Besitter man inte en större dos kunskap i ämnet är feltolkning rätt stor. Det är inte bara att rigga upp mätrustning och tro att allt är frid och fröjd när det presenteras ett rakt streck i ett diagram. För den som vill lära sig mera blir det till att läsa på en del. En genväg är att låta någon som redan besitter lite mätprylar och kunskap komma på besök.... Ett annat redskap man med fördel kan använda är öronen!