Åtgärda rumsakustik (tidigare soffa som basabsorbent)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
akny

Åtgärda rumsakustik (tidigare soffa som basabsorbent)

Inläggav akny » 2012-01-31 15:21

Jag har ett litet vardagsrum med stora högtalare (Dali 40). Problemet är att jag upplever ett problem i det lägra basområdet (under 100Hz). Om det kallas interferens eller något annat vet jag ej, men basen är bumlig.

Det finns inte plats i rummet för några större enheter som aggerar basätare. Möjligtvis skulle jag kunna klämma in någon eller några SuperChunk Corner (går dessa att lägga bakom soffan?).

Jag har en hörnsoffa modell större och undrar om det hjälper att fylla ryggstöden med något lämpligt material för att motverka basproblemet?

Edit: men basen är bumlig.
Senast redigerad av akny 2012-02-19 10:45, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-31 15:43

Det räcker inte långt.

Har du problem i basområdet så är det säkerliggen några kraftiga resonanser. Jag rekommenderar en PEQ för att hantera dem.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-01-31 16:14

Jag rekommenderar en PEQ för att hantera dem.

PEQ är ett område jag inte kan. Har en viss uppfattning. Tacksam om du/någan kan förklara samt ge förslag på en PEQ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-31 17:12

akny:

Jag har inte testat så många själv och det finns definitivt de som kan mer!

Skriv lite om hur din anläggning ser ut så finns det säkert de som kan ge direkta tips. Jag använder nämligen ingen själv än, men håller på och tittar på filter (jag har basmoduler) som har sådant.

Om du beskriver hur rummet ser ut (måttsätter) så kommer någon att säga var du kan ha problem också.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
oyegie

Inläggav oyegie » 2012-01-31 17:38

Flytta ut soffan från väggen :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-01-31 17:50

oyegie skrev:Flytta ut soffan från väggen :wink:

Precis, vad jag just tänkte skriva.

Dessutom kan man flytta runt på högtalarna.

Dessa två grejor är det jag brukar råda till är det första man ska göra innan man ger sig på att akustikreglera rummet.

Att absorbera låga frekvenser PÅ RIKTIGT låter sig inte göras annat än med MYCKET stora doningar eller kraftig ombyggnad av rummet.

Har man fortfarande problem efter att ha provat alla möjliga olika möbleringar skulle jag nog rekommendera någon (Parametrisk) EQ-lösning innan man börjar akustikreglera basregistret. Ofta har man någon eller några enstaka problemfrekvenser som kan vara nästan omöjliga att komma åt med enbart akustikreglerande åtgärder.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-31 18:30

Det får man lägga ett +1 på!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-01-31 21:34

Det går tyvärr inte att flytta soffan, eller högtalare, pga rummets uttseende och mått.
Jag ska mäta och skissa så blir det tydligare.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-01-31 23:00

akny skrev:

PEQ är ett område jag inte kan. Har en viss uppfattning. Tacksam om du/någan kan förklara samt ge förslag på en PEQ.

Jag EQ:ar bort min rumsnod vid 47Hz i foobar2000 mha foo_vst och Electri-Q. En mätmikrofon och Room EQ Wizard är bra att ha.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-01-31 23:29

Bra att mäta så man vet hur det ser ut. Låter som en del betongväggar. Då kan det både bli allmänt lång efterklang och "stående vågor" kring vissa frekvenser. Det är ett trist problem när man väl upptäcker att det är ett problem. Som tidigare skrivit kan det ju också vara så att du sitter i deålig position. Det är ju enkelt att pröva och sätta sig längre ut från väggen vilket om möjligt väl kan anses att rekommendera.

Jag har inte fyllt soffan själv men det kan eventuellt bli så. Men innan dess kommer jag att mäta. Soffan dämpar generell lång efterklang i basområdet. Därmed också verkar något positivt på stående vågor. Men tar inte bort dessa helt. Då kanske några speciella konstruktioner som bekämpar dessa.

I viss mån kan man ju EQ bort problemet. Lite pragmatiskt men då kommer man inte åt det grundläggande problemet med den långa generella efterklangen inom basen.. Men då skall man ju ha sådana problem vilket en mätning kommer att visa. Själv har jag nog uppfattningen att för hård EQ borde drabba hur kraftfull basen kommer att upplevas. För lång efterklang kommer alltid att påverka upplevelsen.

Är problemen grava så räcker ingen enskild åtgärd. Men fylla soffan har en fördel. Påverkar mest basen vilken är svår att komma åt. Man får se det i förhållande till en rad åtgärder. Vilken kombination beror på möjligheter, ekonomi, smak och vilken kompetens du kan utveckla.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-02-01 01:33

Stoppar du in isolering i ryggstödet och sidorna på soffan bör det i alla fall inte bli sämre, jämfört med att det är tomt där. Det är inte otroligt heller att isoleringen som absorbent gör mer nytta i ryggstödet än bakom själva soffan. Kommer isoleringen ut en bit från väggen påverkar den lägre frekvenser mer. -Det gamla vanliga rådet, en resistiv absorbent är effektivast mot en viss frekvens vid en 1/4 våglängd bort från den reflekterande ytan. Jag tror dock det är kört att förutspå i förväg vad resultatet blir men so what. En bal isolering kostar inte mer än 3 öl på krogen, värt att pröva alltså.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-02-01 03:32

pLudio skrev:
akny skrev:

Jag EQ:ar bort min rumsnod vid 47Hz i foobar2000 mha foo_vst och Electri-Q. En mätmikrofon och Room EQ Wizard är bra att ha.

Kör exakt samma. Tyvärr betyder det ju att så fort man inte använder foobar börjar det dundra igen. :(

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-01 09:01

Adhoc skrev:Stoppar du in isolering i ryggstödet och sidorna på soffan bör det i alla fall inte bli sämre, jämfört med att det är tomt där. Det är inte otroligt heller att isoleringen som absorbent gör mer nytta i ryggstödet än bakom själva soffan. Kommer isoleringen ut en bit från väggen påverkar den lägre frekvenser mer. -Det gamla vanliga rådet, en resistiv absorbent är effektivast mot en viss frekvens vid en 1/4 våglängd bort från den reflekterande ytan. Jag tror dock det är kört att förutspå i förväg vad resultatet blir men so what. En bal isolering kostar inte mer än 3 öl på krogen, värt att pröva alltså.

Soffan är belyst i en tråd här på Faktiskt tidigare. Tror att någon mätte och fick fram 0,2 s kortare efterklang. Vet inte om man skall räkna soffan som något helt genomsläppligt. Då får ju avståndet från vägg stor betydelse. Men det är nog bara i liten grad en soffa kan räknas som genomsläpplig. Men den är samtidigt något som diffuserar. Så där kommer det bli en positiv effekt om man flyttar ut soffan. Den består ju av inte bara av skum utan av skivor också. Skivorna återkastar ju vågen. Skulle kunna gå att mäta och synas i moder/noder eller vad det nu heter.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-01 11:31

Kronkan! Jag har fått tillbka min xtz igen så nu kan vi snart ta en mätning hemma hos dig. Ska kolla med Adhoc om han är intresserad också. Hade varit kul att testa Plinius i din setup med. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-02-01 11:46

Om jag skulle ge mig på att "fylla" ryggen på soffan med något, vad består då något av?
Känner att vanilig isolering inte är rätt för mig skulle polyestervadd eller liknande fungera?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-01 11:47

akny skrev:Om jag skulle ge mig på att "fylla" ryggen på soffan med något, vad består då något av?
Känner att vanilig isolering inte är rätt för mig skulle polyestervadd eller liknande fungera?

Prova annars den finska isoleringen Vital som är ett helt annat material som inte har hälsoriskerna hos stenull/glasull. Finns på Bauhaus (bl.a.?)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-02-01 12:25

Jag provade men det resulterade mest i att soffan började knaka pga täcklocken under. Tänkte göra en helmholtzabsorbent av ryggstödsdelen som är helt ihålig.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... zabsorbent
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-02-01 17:07

sprudel skrev:Kronkan! Jag har fått tillbka min xtz igen så nu kan vi snart ta en mätning hemma hos dig. Ska kolla med Adhoc om han är intresserad också. Hade varit kul att testa Plinius i din setup med. :)

Kan jag nog vara. :) Har själv skaffat den senaste varianten av XTZ:an. Har du tankat hem den nyaste mjukvaran till din?

Om det är en någorlunda vanlig soffa är det väl 6-12 mm plywood /spånplatta i stommen, inte särskilt hög vikt/m². Mot låga typiska problemfrekvenser i vardagsrum tror jag därför soffan inte är särskilt reflektiv. Om soffan är i tyg absorberar den diskant bra medan om den är i läder reflekterar diskanten med kanske lite inslag av panelabsorbent mot lägre frekvenser.

Jag gjorde en enkel koll tidigare med en Radioshack SPL-mätare ca 30 cm framför högtalaren och 4 mm furuplywood samt 8 mm björkplywood som ställdes någon cm från högtalarfronten Resultaten blev med och utan skiva framför högtalaren:
120 Hz och 100 dB: sjönk till 99 respektive 97 db
240 Hz och 106 dB; sjönk till 97 respektive 100 dB (troligen egenresonans i furuplywooden som gav bättre värde)
420 Hz och 101 dB; sjönk till 95 respektive 83 dB.
640 Hz och 107 dB; sjönk till 86 resp 84 dB.
(dB-värdena från Radioshacken togs utan användning av kompensationstabell, jag var bara intresserad av relativa värden med och utan plywoodskiva)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-01 18:11

Adhoc skrev:
sprudel skrev:Kronkan! Jag har fått tillbka min xtz igen så nu kan vi snart ta en mätning hemma hos dig. Ska kolla med Adhoc om han är intresserad också. Hade varit kul att testa Plinius i din setup med. :)

Kan jag nog vara. :) Har själv skaffat den senaste varianten av XTZ:an. Har du tankat hem den nyaste mjukvaran till din?

Om det är en någorlunda vanlig soffa är det väl 6-12 mm plywood /spånplatta i stommen, inte särskilt hög vikt/m². Mot låga typiska problemfrekvenser i vardagsrum tror jag därför soffan inte är särskilt reflektiv. Om soffan är i tyg absorberar den diskant bra medan om den är i läder reflekterar diskanten med kanske lite inslag av panelabsorbent mot lägre frekvenser.

Jag gjorde en enkel koll tidigare med en Radioshack SPL-mätare ca 30 cm framför högtalaren och 4 mm furuplywood samt 8 mm björkplywood som ställdes någon cm från högtalarfronten Resultaten blev med och utan skiva framför högtalaren:
120 Hz och 100 dB: sjönk till 99 respektive 97 db
240 Hz och 106 dB; sjönk till 97 respektive 100 dB (troligen egenresonans i furuplywooden som gav bättre värde)
420 Hz och 101 dB; sjönk till 95 respektive 83 dB.
640 Hz och 107 dB; sjönk till 86 resp 84 dB.
(dB-värdena från Radioshacken togs utan användning av kompensationstabell, jag var bara intresserad av relativa värden med och utan plywoodskiva)

Klart att vi skall mäta! HAr ju nya högtalare och därför haft lite inkörningsproblem. Men lyssnar mig fram mestadels. Det är ju närmast en grej utan att jag är motståndare till att mäta akustiken. Hade jag mätt så hade jag kunnat förmedla mina erfarenheter så mycket bättre. Mätte för några år sedan och då katastrofala värden. Denna mätning var ju betydlesfull efterom jag hamnat i otillfredställse efter flytt. Men arbetat sakta mot vad jag tycker är ok.

Det är säkert så att en soffa kan räknas som både diffuserande, genomsläpplig, reflekterande och absorberande. Men oavsett tyg eller läder kommer det mestadels vara de lägre regionerna som påverkas av att man fyller en soffa med något absorberande material. Detta är svårt att åstadkomma med andra metoder enligt min uppfattning.

Jag har ju inte en ambiton att få till en helt rak kurva. Men vacker bas är ju önskvärt vad det nu kan vara.

Att prova Plinius hos mig skulle vara kul. Finns ju definitivt något att lära ur en sådan lyssning.

Korv och bröd samt öl om och när ni dyker upp. Åsså finns det ingen möjlighet i livet att spela annat än vinyl och cd.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-01 19:06

Adhoc skrev:Kan jag nog vara. :) Har själv skaffat den senaste varianten av XTZ:an. Har du tankat hem den nyaste mjukvaran till din?

Hehe! Misstänkte att du inte kunde låta bli :)
Jo, jag kör pro-varianten hemma nu. Har fått ner efterklangen ganska bra också till snitt under 30ms över hela registret förutom lite basbummel.

@Kronkan! Vi försöker få till något nästa vecka när hustrun är i Shanghai, kan inte du skicka din också, så kan vi lira ordentligt. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-02-01 21:55

Rummet mäter 4 x 4.1 meter med fönster på ena 4.1 meterssidan. Höj 2.5 meter.
På den andra 4.1 meterssidan är det en öppning in till köket på ca 1.6 meter. På högtalaraväggen finns det en öppning in till hallen på ca 1.4 meter.

Ska försöka göra en skiss och lägga upp, eller kanska kan maila den till någon som kan lägga upp den åt mig.

Edit: Höjd 2.5 meter
Senast redigerad av akny 2012-02-01 22:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-01 21:59

Höjd?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-01 22:59

akny skrev:Rummet mäter 4 x 4.1 meter med fönster på ena 4.1 meterssidan. Höj 2.5 meter.
På den andra 4.1 meterssidan är det en öppning in till köket på ca 1.6 meter. På högtalaraväggen finns det en öppning in till hallen på ca 1.4 meter.

Ska försöka göra en skiss och lägga upp, eller kanska kan maila den till någon som kan lägga upp den åt mig.

Edit: Höjd 2.5 meter

Vad är det för material i väggarna?

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-02-01 23:33

Materialet i väggarna är följande sett från soffan som är en hörnsoffa som nästan täcker hela bakväggen förutom 80 cm och fönsterväggen förutom 135 cm.

Högtalarvägg - Betong + öppning
(Betong 223cm/öppning 138 cm/gips 41cm)

Soffvägg (bakvägg) - Betong

Vänster - Fönster höga, nästan golv till tak

Höger - Gips + öppning
(Gips 184cm/öppning162cm/gips 67cm) Räknat från högtalarväggen.

Tak - Betong
Senast redigerad av akny 2012-02-01 23:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-01 23:37

sprudel skrev:
Adhoc skrev:Kan jag nog vara. :) Har själv skaffat den senaste varianten av XTZ:an. Har du tankat hem den nyaste mjukvaran till din?

Hehe! Misstänkte att du inte kunde låta bli :)
Jo, jag kör pro-varianten hemma nu. Har fått ner efterklangen ganska bra också till snitt under 30ms över hela registret förutom lite basbummel.

@Kronkan! Vi försöker få till något nästa vecka när hustrun är i Shanghai, kan inte du skicka din också, så kan vi lira ordentligt. :D

Så långt som jag förstått har du arbetat enbart med absortion inklusive med speciellt beräknade basabsobenter och även gjort den utan större synliga ingrepp?

Mitt rum mäter garanterat inte lika snyggt som ditt. Absolut inte.

Sedan frågan om Popsnöret. Svårt att skicka henne utomlands. Hon är ju finansiären. Hon skrattar numera sött när jag bär runt madrasser m m och lyssnar in.
Senast redigerad av Kronkan 2012-02-02 00:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-01 23:58

akny skrev:Materialet i väggarna är följande sett från soffan som är en hörnsoffa som nästan täcker hela bakväggen förutom 80 cm och fönsterväggen förutom 135 cm.

Högtalarvägg - Betong + öppning
(Betong 223cm/öppning 138 cm/gips 41cm)

Soffvägg (bakvägg) - Betong

Vänster - Fönster

Höger - Gips + öppning
(Gips 184cm/öppning162cm/gips 67cm) Räknat från högtalarväggen.

Tak - Betong

Det är nog betongen som gör att efterklangen i basområdet blir kraftig och att det möjligtvis byggs upp stående vågor. Otekniskt uttryckt. Stående vågor innebär att efterklangen inom smala band blir riktigt lång. Därav bumlighet. Och otydlig och kraftlös bas. Inte alls trevligt.

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-02-02 10:17

Det är nog betongen som gör att efterklangen i basområdet blir kraftig och att det möjligtvis byggs upp stående vågor. Otekniskt uttryckt. Stående vågor innebär att efterklangen inom smala band blir riktigt lång. Därav bumlighet. Och otydlig och kraftlös bas. Inte alls trevligt.

Så vad gör jag åt detta?
Angående soffan så känner jag ett den vibrerar med i vissa frekvenser.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-02 11:49

Vad du gör... tar hem sprudel och Adhoc och kommer fram till var du behöver placera en PEQ ;) (och lite annat som kan hjälpa till akustiskt).
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-02-02 14:29

Om jag gör ett försök att "fylla" ihåligheterna i soffan, vad är "best practise"?

Ska det vara tungt material, t.ex. Vital isolering (träull) eller lättare material, t.ex. polyestervadd (som jag sett finns i 150g och 300g /kvm?

I och med att det är en stor hörnsoffa så finns det mycket hålutrymmen i ryggstöden.

Vad är resultatet jag kan förvänta mig?

Finns det någon i Jönköpingsområdet som kan hjälpa mig att mäta vad som är problemet?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi