Moderator: Redaktörer
vänstra, främre hörnet, står den stora basen
MagnusÖstberg skrev:Det låter väl som en av de sakerna du kan experimentera med
Vargen skrev:Jag skulle kunna koppla, med dubbla adaptrar, via front pre out istället och ställa filter vid 80hz direkt i basarna istället och fortfarande ställa frontarna som small vid 80hz.
Vore det en bättre lösning?
Kalejdokom skrev:Vargen skrev:Jag skulle kunna koppla, med dubbla adaptrar, via front pre out istället och ställa filter vid 80hz direkt i basarna istället och fortfarande ställa frontarna som small vid 80hz.
Vore det en bättre lösning?
Nej, eftersom även pre out följer inställningen för SMALL och alltså saknar lika mycket lågbas som högtalarutgångarna.
Koppla båda basarna till LFE-utgången via Y-adapter. Jag tror inte att du skall oroa dig för dubbla-filter-problem. Vissa receivers delar dessutom för flackt (12dB/okt) och då kan du faktiskt ha nytta av det inbyggda filtret i basen.
Om du inte har möjlighet att mäta upp hur basen beter sig i rummet kan du komma långt med dina egna öron. Justera in en subb i taget så att de låter bra, var för sig ihop med frontarna. Koppla sedan in båda basarna och sänk möjligen nivån något på båda, om det blir för mycket bas. Så där skulle i alla fall jag börjat....
Sen får du fortsätta att skruva tills det blir perfekt. Har du möjlighet att prova olika placering av subbarna så kan det också vara bra. Ibland kan en liten flyttning göra stor skillnad på ljudet. Lycka till.
Vargen skrev:Bör jag koppla via vanliga stereoingången även på acebass 3 och ställa filtret även i den på 100hz/24db så att förutsättningarna för båda basarna blir desamma, eller kör jag den fortsatt via LFE?
Vargen skrev:...så med två basar är jag väl säker?
mangs skrev:Det faktum att du delar den ena med 24dB/oktav och den andra med 48dB/oktav (om än från en högre frekvens) kan säkert spela in.
OM det fungerar bättre för dig att dela den ena lägre och därmed få mer output i de lägre regionerna ser jag inget direkt fel i detta. en största fördelen me två subbar är ju att mängden inställningar och möjlighet till finurliga placeringar ökar.
Har du hittat rätt och ett ljud som du gillar förstår jag inte riktigt varför du vill göra av med den ena eller andra?
Vargen skrev:mangs skrev:Det faktum att du delar den ena med 24dB/oktav och den andra med 48dB/oktav (om än från en högre frekvens) kan säkert spela in.
OM det fungerar bättre för dig att dela den ena lägre och därmed få mer output i de lägre regionerna ser jag inget direkt fel i detta. en största fördelen me två subbar är ju att mängden inställningar och möjlighet till finurliga placeringar ökar.
Har du hittat rätt och ett ljud som du gillar förstår jag inte riktigt varför du vill göra av med den ena eller andra?
Det handlar nog mest om att skillnaden mellan att köra båda subborna eller enbart B1.28 är rätt liten på den mesta musik jag lyssnar på, och på att jag är sugen på att testa andra frontar än Image 44. En acebass 3 borde ju gå att sälja eller byta. Hade resultatet av båda subbarna tillsammans blivit bättre hade jag behållt den. Helst av allt hade man ju velat behålla acebass 3 och skaffat högtalare som tillåter en lägre delning, men en B1.28 eller ett par Image 44 får man ju inget för..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster