Hur ska jag göra med mina subbar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vargen

Hur ska jag göra med mina subbar?

Inläggav Vargen » 2012-02-03 10:14

Hej alla! Första inlägget från en ganska teknikfientlig man som framförallt blivit medlem för att kunna inte bara läsa utan också vara med och diskutera musik. Hifi:n har jag sett som ett verktyg snarare än ett intresse och även om det efter att ha läst här så smått börjar förändras så har jag en jämförelsevis mycket modest anläggning men som fyller mitt behov och gör vad den ska. Den har varit oförändrad under ett antal år, men nyligen skedde en förändring som fått mig att fundera på hur jag ska koppla allt för att få ett så bra resultat som möjligt. Inte för att jag är missnöjd med hur det låter, men jag märker att det är något jag funderar på och det tar fokus ifrån den viktiga musiklyssningen och filmtittningen så jag ställer frågan för att kunna släppa problemet och återgå till det normala.

Anläggningen har alltså under några år bestått av en 6-7 år gammal receiver (Denon), ett par Audio Pro Image 44 högtalare (som köptes för sitt utséende men som låter, i mina öron, bra och välupplöst) samt en Audio Pro B1.28 subwoofer (köptes med Image 44 som är ganska lätta i basen). Kombinationen spelar i mina öron bra nog, där jag hör de detaljer jag behöver och med en trevlig klang. Jag tycker också att högtalarna förmår att ge illusionen av att musiken hänger i luften snarare än att den kommer ifrån högtalare.
Nyligen kom jag över en kraftigare subbas, som heter Audio Pro Acebass 3, och där började problematiken. Jag började med att ersätta B1.28 med den, och även om den spelar större och mera kraftfullt trots vad jag tycker är samma nivå rent ljudtrycksmässigt så "tar den över" på ett annat vis och då jag inte begriper de möjligheter till finjustering som Acebass 3 erbjuder så fick jag inte till det. Det blev antingen för lite eller för mycket. Jag fick då rådet att trots att de är så olika ska jag använda BÅDA basarna då 1+1=3 tydligen är vad som gäller i subwooferväg. Då jag bara har 1 subutgång så kopplar jag nu den lilla basen via högtalarkabel ifrån receiverns B-högtalarutgång (och då jag kan ändra vilka utgångar som är aktiva via fjärren gör det jämförelser mellan 1 och 2st subbar enkel) och delar den med vredet på basens baksida vid 80hz. Den är placerad i högra, främre hörnet.
I vänstra, främre hörnet, står den stora basen kopplad via receiverns subwoofer out och ansluten till ingången som heter LFE (återigen enligt tips, då receiverns filter står för delningen och jag slipper "filter på filter" men jag kommer samtidigt inte åt basens funktioner för för finjusteringar i frekvensgången. De är bara tillgängliga via vad som verkar vara stereoingången.). Även denna delas vid 80hz, men alltså i receivern.

Med anpassade nivåer spelar det bra, men jag kan inte längre använda mig av läget "small" för fronthögtalarna då även den lilla subben skulle filtreras neråt och det skapar ett problem då de små 4,5"-elementen i Image 44 inte klarar av låga frekvenser i film och musik när man höjer upp lite (här har min receiver en nackdel. Den låter bättre i läge "direct" jämfört med "stereo" men även om basen fungerar fint i directläge verkar den ta bort filtreringen neråt för Image 44 för effektåligheten i läge direct är markant sämre än i läge stereo).

Min fråga är helt enkelt hur ni skulle gjort med dessa ingående komponenter. Det jag tänkt testa är att återigen spela med bara en bas (den stora), Image 44 som small och laborera med med inställningarna, eller använda båda basarna men koppla högnivå till den lilla, och sedan vidare till Image 44 via subbens högnivåutgångar och på det viset få en filtrering till dem som förbättrar effekttåligheten.
Tjänar jag för övrigt någonting alls på två basar när de är så olika varandra som i detta fallet?

Detta blev alldeles för långt, och frågeställningen är säkert luddig, men alla frågor som kan besvara oklarheterna tas emot och besvaras i den mån jag kan.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-03 10:23

vänstra, främre hörnet, står den stora basen

Jag skulle börjat med att flytta ut den lite från hörnet. Längs väggen bakom huvudhögtalarna. Flytta den en meter eller så. Prova det till att börja med. Flytta ut en lite till om den fortfarande är dominerande. Flytta in den lite igen om det blir för tunnt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-02-03 10:31

Din koppling är ju helt vansinnig. Det du behöver göra är att åka till t ex Kjell
och compani eller Clas olsson eller någon välsorterad hifi-handlare och skaffa
en RCA-split (den coola typen - en hane och två honor), så att du kan koppla
båda basarna till basutgången.

Börja med det. Placering av basarna är en senare fråga, du måste börja med
att mata dem med rätt signaler.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-03 10:40

Jo, den kanske är vansinnig men utifrån vad som stod till buds så var det alternativet. Den har också gjort det lätt att testa att spela med enbart antingen den ena eller den andra basen, eftersom jag kan stänga av dem individuellt via fjärrkontroll (högtalare B på receivern eller ström på den stora basen). Med den stora basen avstängd spelar det fint med allt på högnivå.
Jag vet vad du menar för adapter. Jag fick med en sådan till acebass 3, men med en hona och två hanar. Fel, alltså.

Rekomendationen är dock att jag, trots deras inbördes olikheter, ska använda båda basarna snarare än att försöka integrera den "bättre" så bra som möjligt och bara använda den?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-03 10:59

Ingvars rekommendation är att du börjar i rätt ordning.

Det är ingen garanti för att det blir bra, men det är också en mycket simpel kostnad så varför tveka?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-03 11:05

Såklart! Jag skaffar en adapter och en enkelledare rca idag och kopplar, och i och med det så utgår jag ifrån att jag ska använda BÅDA basarna och inte försöka justera in den ena så bra som möjligt.

Då kommer ytterligare en fråga. Acebass 3 har en "LFE" ingång där filtrering sköts via receivern. B1.28 har ingen sådan och högsta filterinställning på den är 100hz. Jag får alltså filter på filter, vilket ska vara av ondo. Hur orolig behöver jag vara för det?
Jag skulle kunna koppla, med dubbla adaptrar, via front pre out istället och ställa filter vid 80hz direkt i basarna istället och fortfarande ställa frontarna som small vid 80hz.
Vore det en bättre lösning?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-03 11:12

Det låter väl som en av de sakerna du kan experimentera med :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-03 11:25

MagnusÖstberg skrev:Det låter väl som en av de sakerna du kan experimentera med :)

Jag vet att B1.28 delar med 24db, och i Acebass 3 kan jag ställa det mellan 12-48db och alltså välja samma 24db där. Jag har ingen aning om hur receivern delar. En fördel med pre-out. Problemet blir att jag behöver 2st adaptrar och nya kablar, för rca-kabeln till acebass 3 har 1 hane i ena ändan och 2 i andra och kan alltså inte användas. Med sub out behöver jag bara en adapter (1 hane-2 honor), jag kan använda min befintliga kabel till acebas 3 och bara skaffa en enkel rca till B1.28 och använda den adapter jag redan har (1 hona-2 hanar) i sub-änden.

Om jag skulle göra det enkelt för mig och ändå använda sub-utgången (jag tycker att det är smidigt att kunna nivåjustera basarna via fjärr) och delar vid 80 i receivern:
Hur allvarligt är det att B1.28, med filtret ställt på maximala 100hz, ger en filter på filter-effekt?

Knöligt. Man kanske snarare borde tacka Image 44 för lång och trogen tjänst och skaffa ett par högtalare som spelar bas hyfsat redan utan en subwoofer.
Senast redigerad av Vargen 2012-02-03 11:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-03 11:29

Vargen skrev:Jag skulle kunna koppla, med dubbla adaptrar, via front pre out istället och ställa filter vid 80hz direkt i basarna istället och fortfarande ställa frontarna som small vid 80hz.

Nej, eftersom även pre out följer inställningen för SMALL och alltså saknar lika mycket lågbas som högtalarutgångarna.

Koppla båda basarna till LFE-utgången via Y-adapter. Jag tror inte att du skall oroa dig för dubbla-filter-problem. Vissa receivers delar dessutom för flackt (12dB/okt) och då kan du faktiskt ha nytta av det inbyggda filtret i basen.

Om du inte har möjlighet att mäta upp hur basen beter sig i rummet kan du komma långt med dina egna öron. Justera in en subb i taget så att de låter bra, var för sig ihop med frontarna. Koppla sedan in båda basarna och sänk möjligen nivån något på båda, om det blir för mycket bas. Så där skulle i alla fall jag börjat... :).

Sen får du fortsätta att skruva tills det blir perfekt. Har du möjlighet att prova olika placering av subbarna så kan det också vara bra. Ibland kan en liten flyttning göra stor skillnad på ljudet. Lycka till.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-03 11:33

Kalejdokom skrev:
Vargen skrev:Jag skulle kunna koppla, med dubbla adaptrar, via front pre out istället och ställa filter vid 80hz direkt i basarna istället och fortfarande ställa frontarna som small vid 80hz.

Nej, eftersom även pre out följer inställningen för SMALL och alltså saknar lika mycket lågbas som högtalarutgångarna.

Koppla båda basarna till LFE-utgången via Y-adapter. Jag tror inte att du skall oroa dig för dubbla-filter-problem. Vissa receivers delar dessutom för flackt (12dB/okt) och då kan du faktiskt ha nytta av det inbyggda filtret i basen.

Om du inte har möjlighet att mäta upp hur basen beter sig i rummet kan du komma långt med dina egna öron. Justera in en subb i taget så att de låter bra, var för sig ihop med frontarna. Koppla sedan in båda basarna och sänk möjligen nivån något på båda, om det blir för mycket bas. Så där skulle i alla fall jag börjat... :).

Sen får du fortsätta att skruva tills det blir perfekt. Har du möjlighet att prova olika placering av subbarna så kan det också vara bra. Ibland kan en liten flyttning göra stor skillnad på ljudet. Lycka till.

Tack! Bra råd att justera in dem en och en. Din fundering om filter på filter skapar en tanke. Bör jag koppla via vanliga stereoingången även på acebass 3 och ställa filtret även i den på 100hz/24db så att förutsättningarna för båda basarna blir desamma, eller kör jag den fortsatt via LFE? Då får jag filter på filter i B1.28 men inte i acebass 3..

Placeringsmässigt har jag bara två alternativ. Antingen en bas på vardera utsida om frontarna, vilket innebär hörnen, eller på vardera insida mellan högtalare och tv-bänk.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-03 11:52

Vargen skrev:Bör jag koppla via vanliga stereoingången även på acebass 3 och ställa filtret även i den på 100hz/24db så att förutsättningarna för båda basarna blir desamma, eller kör jag den fortsatt via LFE?

Är du säker på att LFE-ingången saknar filter? Jag har substeg med både stereo- och LFE-ingångar, men båda passerar samma filter.

Hur som helst är det väl bara att prova och jämföra hur man upplever ljudet. Ett tips för att jämföra bara basljudet vid de olika kopplingarna, är att koppla bort fronthögtalarna och bara lyssna på basljudet. Då hör man ganska snart om det låter "bra" eller ansträngt/burkigt e.d. Många subbar låter tyvärr riktigt illa över 100Hz.

Tips 2 är att dela så lågt som möjligt. Risken finns annars att man hör ljud riktat från subbarna och det är ju inte meningen. Ljudbilden skall komma från fronthögtalarna.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-03 12:08

Enligt bruksanvisningen så ska LFE-ingången inte ge åtkomst åt filter och dsp, och kopplad via LFE försvinner också de som alternativ ur menyn. Lägsta delning i receivern är 40hz, och så även i acebass 3. B1.28 har 50hz som lägsta alternativ. Image 44 blir rätt tunna när man delar vid 50hz och tidigare när jag spelade med enbart B1.28 placerad i hörn delad vid 80hz hade jag inget problem så med två basar är jag väl säker?
Dela lägre än 80 är inget alternativ. Basen finns kvar men trycket försvinner. Image 44 är specade till 43hz men under 80hz flyttas ingen luft. Effekttåligheten under 80hz är också ganska dålig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-03 12:53

Vargen skrev:...så med två basar är jag väl säker?

Det blir säkert bra.

En grej som dock kan spöka vid integrering av subbar är fasen. Ett tips jag fick, som hjälpte mig, är att köra en sinuston med samma frekvens som delningen (t.ex. 80 Hz) och sedan lyssna eller helst mäta med SPL/dB-meter för att kolla vilken fasinställning som är bäst. Den inställning som ger starkast ljud är rätt, då vet man att frontarna och subbarna lirar i fas. De flesta substeg har möjlighet att växla mellan 0/180 grader. Ännu bättre är förstås med steglös fasinställning.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-03 13:01

Konstigt nog så kan jag inte justera fasen varken i B1.28 eller i receivern. I B1.28 går det såklart via högnivå men inte via låg. I acebass 3 går det fint, även via fjärr, men bara 0/180 grader. Jag får märkligt nog, trots likadana avstånd och placering, mest bas med acebass 3 ställd på 180 grader men det spelar snyggare med den ställd på 0 så där har jag den nu. Mindre grötigt, och renare.
Jag tycker dock att även om jag har mer, maximal bas så lät det bättre innan acebass 3 kom in i ekvationen. Jag vet att jag inte testat lågnivå till båda än, det blir i eftermiddag, men får jag inte till det så återgår jag till det gamla och låter acebass 3:an få ett hem där den kan utnyttjas bättre.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-03 13:10

Du kan säkert ställa avståndet till basen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-03 13:26

Jo, det kan jag! Har inte alls tänkt på det. Det måste jag absolut mäta in när jag kopplat rätt.
Jag har även en mikrofon. Aldrig använd, men den kanske kan ställa in basarna rätt sedan?

mangs

Inläggav mangs » 2012-02-03 14:58

Jag sitter lite i samma sits men har då fyra basar som skall kopplas in i par om två.

Som du redan har föreslagits:

Inkoppling:
1: Koppla båda subbarna med RCA till Sub Out
2. Ställ receivern i läget så att basen går till Sub och frontarna är small

Justera in basarna
3. Börja ställa in en vettig delningsfrekvens (80Hz 24db/oktav.
4. Testa att köra basarna var för sig och tillsammans och experimentera med placering av båda och din lyssningsplats. Försök att få ung. samma avstånd till subbarna från lyssningspositionen
5. Om du har möjlighet till justering av fas/tidsfördröjning kan du laborera med dessa för att få subbarna att summera fint.

Få ihop subbarna med helheten
6. Smäll igång frontarna i läget small och använd fas samt tidsfördröjning för att få signalen att summera fint.
7 Har du mätverktyg är det mycket enkelt att se hur summeringen är och när du har bäst fasintegrering, har du inte tillgång till detta så använd lite sinustoner runt delningsfrekvensen. (Kolla inte bara på just delningsfrekvensen då de normalt samspelar över ett större frekvensspann)

Ett tips under mätning och lyssningtest kan vara att få dem att spela så mycket i ofas som möjligt för at tsedan rotera allting 180grader.

Ett anant tips är att om du hör subbarna tydligt, då är de för högt inställda i nivå och då kommer delningen ske vid en högre frekvens än den inställda. Detta försvårar integreringen men kan ge dig ett lite köttigare ljud om det är vad du eftersträvar.

Då hela jobbet är en aning tidskrävande rekommenderar jag någon enkel mätutrustning likt XTZ room analyzer då den kommer förenkla jobbet betydligt, speciellt om du är själv och då enkelt kan krypa runt på golvet och justera samtidigt som mätmicken sitter i lyssningspos och du kan kolla på datorn hur ljudet påverkas. Väl investerade pengar om du frågar mig.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-03 17:06

Jag har nu kommit hem, och med mig har jag 1st 3m rca 1 hane till 2 hanar-kabel och en adapter med 1 hane till 2 honor. Planen är att flytta basarna så att jag har acebass 3 mellan bänk och höger högtalare, och B1.28 mellan bänk och vänster högtalare. Jag kopplar via sub out, ställer frontarna som small (och glömmer "direct"-läget.. Buhuu..), ställer delningen i receivern vid 80hz och justerar först in den ena basen så den låter bra med frontarna, sedan den andra och till sist använder jag sub level i receivern för att nivåanpassa när båda basarna spelar.

Min sista fråga innan jag börjar rör detta med filter på filter. Min B1.28 har ingen LFE-ingång vilket gör att jag aldrig kommer ifrån det interna filtret. Max frekvens är 100hz och filtret delar med 24db/okt. Den basen ställer jag alltså på 100hz, då den ändå delas med 80hz i receivern. Men..hur gör jag med den andra? Använder jag den ofiltrerade LFE-ingången och låter receivern sköta delningen helt och hållet, eller kopplar jag via den vanliga stereoingången så att jag kommer åt filter, ställer in även den på 100hz/24db och på så vis ger båda basarna samma förutsättningar? Det sistnämnda känns vettigast, men jag vet inte om 2 filter på filter blir sämre än 1, eller om att samma förutsättningar är viktigare?

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-03 20:27

Nu har jag hunnit spela en del..och visst är det bättre. Direct vs stereo verkar ha mindre betydelse än att subbarna är riktigt placerade och injusterade. Jag är inte helt nöjd ännu, då det ger lite mycket smäll runt delningen och något klen lågbas så i den optimala av världar skulle jag sänka lite runt 80hz och höja lite från 40 och ner, men det är trevlig lyssning.
I morgon testar jag samma koppling men basarna på utsidan om frontarna i hörnen. Kanske ger det lite mer i botten.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-03 20:43

Lägg ut en annons och byt den ena så att du får två lika. :o
Blir ingen reda med två så pass olika basar, bara en massa tjafs och oreda.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-03 20:54

Där ligger jag före dig! Annons på bara acebass 3 ligger ute men intresset är ljummet. Den låter dock tagen för sig nu väldigt bra, bättre än i hörnet, men jag får inte ihop det ordentligt med B1.28.. Intresset är dock ljummet.. Konstigt, då jag aldrig hört en aktiv sub som kombinerar kraft och rapphet på samma vis men jag behöver knappast all kraft. Nu står dess volym på -18..
Får jag hugg så skaffar jag nog snarare ett par stativare som klarar sig hjälpligt UTAN sub och så använder jag den lilla till film enbart. Jag känner mig lite avskräckt när det kommer till subbasar.
Men som sagt är intresset ljumt så då tänkte jag försöka få det så bra som möjligt.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-04 16:03

Har nu försökt på alla möjliga vis att få det att lira, men det vill sig inte. Tagen för sig spelar acebass 3 mycket bra. Rapp och kraftfull, men det märks att den nog hellre skulle spela med större högtalare bredvid sig och delas lägre än 80hz. Även B1.28 spelar ok, om än mindre på alla plan. Rapp och fin, och Image44 upplevs inte som lika tunna med bara den.

Tillsammans blir det inte lyckat. Jag får, oavsett fasen, för mycket smäll runt delningen och för lite i lågbasen. Bäst resultat, och rent av bästa resultat, får jag om jag delar B1.28 vid 80hz i receivern och sedan acebass 3 (som nu får samma signal) vid 40hz med det interna filtret ställt på 36db slope. Då får jag den mängd torr, kraftfull lågbas jag vill ha men utan problemet med att acebass 3 "tar över" högre upp i frekvens. I den riktigt djupa basen är acebass 3:an rätt grym men, som sagt, den vill nog gärna spela med högtalare som tillåter en sådan delning. Uppe runt 80hz brölar den helt enkelt lite för mycket. I alla fall här. Trots samma (upplevda) nivå som med B1.28 (och delning/branthet) får den Image 44 att upplevas som tunnare hela vägen upp jämfört med lillbasen. Jag har aldrig direkt upplevt Image 44 som "tunna" med B1.28. Svårförklarat, men ni fattar nog vad jag menar.

Acebass 3 får gå! En bättre bas än B1.28 men sämre i mitt rum och system.

mangs

Inläggav mangs » 2012-02-04 17:15

Det faktum att du delar den ena med 24dB/oktav och den andra med 48dB/oktav (om än från en högre frekvens) kan säkert spela in.

OM det fungerar bättre för dig att dela den ena lägre och därmed få mer output i de lägre regionerna ser jag inget direkt fel i detta. en största fördelen me två subbar är ju att mängden inställningar och möjlighet till finurliga placeringar ökar.

Har du hittat rätt och ett ljud som du gillar förstår jag inte riktigt varför du vill göra av med den ena eller andra?

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-04 17:31

mangs skrev:Det faktum att du delar den ena med 24dB/oktav och den andra med 48dB/oktav (om än från en högre frekvens) kan säkert spela in.

OM det fungerar bättre för dig att dela den ena lägre och därmed få mer output i de lägre regionerna ser jag inget direkt fel i detta. en största fördelen me två subbar är ju att mängden inställningar och möjlighet till finurliga placeringar ökar.

Har du hittat rätt och ett ljud som du gillar förstår jag inte riktigt varför du vill göra av med den ena eller andra?

Det handlar nog mest om att skillnaden mellan att köra båda subborna eller enbart B1.28 är rätt liten på den mesta musik jag lyssnar på, och på att jag är sugen på att testa andra frontar än Image 44. En acebass 3 borde ju gå att sälja eller byta. Hade resultatet av båda subbarna tillsammans blivit bättre hade jag behållt den. Helst av allt hade man ju velat behålla acebass 3 och skaffat högtalare som tillåter en lägre delning, men en B1.28 eller ett par Image 44 får man ju inget för..

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-02-04 19:56

Vargen skrev:
mangs skrev:Det faktum att du delar den ena med 24dB/oktav och den andra med 48dB/oktav (om än från en högre frekvens) kan säkert spela in.

Det handlar nog mest om att skillnaden mellan att köra båda subborna eller enbart B1.28 är rätt liten på den mesta musik jag lyssnar på, och på att jag är sugen på att testa andra frontar än Image 44. En acebass 3 borde ju gå att sälja eller byta. Hade resultatet av båda subbarna tillsammans blivit bättre hade jag behållt den. Helst av allt hade man ju velat behålla acebass 3 och skaffat högtalare som tillåter en lägre delning, men en B1.28 eller ett par Image 44 får man ju inget för..

Ja alltså, nu har du kommit fram till att det inte är så förbaskat lätt att få till det.

Då infinner sig frågan:

- Är det värt att hålla på & tramsa med det där?

-Tja, kan det väl vara om man tycker det är roligt!?!

- Börjar du bli mera (riktigt) intresserad av hifi (=High Fidelity) eller försöker du bara få "till det" med det du har?

- Jag vet inte, men jag provar såhär ett tag till.

Skulle du vilja bli över förväntan nöjd med din anläggning?:

- Jo det skulle väl vara trevligt!
- Är det möjligt?

Joda, det är det och även det kan ta sin tid och visst, pengar kan råka flöda för att uppnå resultat. Men över tiden och med ett långsamt pågående intresse så kommer det inte att bli kännbart.

M.a.o - Gör om, gör rätt... :D
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-04 20:14

Det märkliga är att innan acebass 3 i systemet funderade jag inte nämnvärt. Kan det vara så att den fått mig att se bristerna i systemet?
Eller skapade förväntningarna den medförde att jag kopplade på ett kritiskt öra som tidigare inte funnits?
Well, vad jag vet är att inte ens med bara B1.28 i systemet och allt kopplat som innan acebass 3 kom in i bilden så låter det inte lika bra längre. Eller rättare sagt: Jag tänker på, och har en åsikt om, hur det låter på ett helt annat vis än tidigare. Det låter bra, men helt plötsligt har jag en bild av hur jag VILL att det ska låta. Att dumpa ace 3:an och kolla upp andra fronthögtalare är en väg jag vill undersöka. Det får bara inte kosta en massa pengar. Jag lyssnar hellre på nya skivor på grejerna jag har, än samma gamla skivor på bättre prylar så jag har en klar bild av vad som prioriteras när det kommer till utläggen.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-02-04 20:22

OK,

förslag 1:

Sälj alla högtalarna inklusive "subbar" och spana in ett par "beggade" riktigt bra fronthögtalare som täcker in det ljud ( + lite till) du hade men för samma peng.

Förslag 2:

När du har dina nya högtalare så labba med placering och ta bort störande reflexer först i lugn och ro.

Förslag 3:

Njut ! :D
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-04 20:49

Respons till förslag 1:
Sälja min acebass 3, min B1.28, mina Image 44 och min Image 22 center skulle kanske inbringa 4k..och en sub vill jag ha. Jag ser en del film och en sub gör en hel del för upplevelsen. Vilket kanske lämnar 3500 om jag behåller B1.28. Har ju läst här ett tag och är sugen på att höra 9LAEH och pK och skulle jag få den typen av pengar så säljer jag direkt.

2:
Har mycket mattor och bokhyllor, tavlor..av andra skäl än ljudmässiga men att börja pinpointa reflexer osv känns som överkurs i mitt fall.

3:
Mitt mål! Men att njuta av musik och inte av ljudet i sig.
Att kunna släppa hur det låter är nog mitt absoluta mäl. Jag märker att HUR saker låter är vad som oftast diskuteras men MITT mål är absolut att kunna njuta av musik utan att prylarna lägger sig i vägen. Jag har undvikit att ge mig in i forumet tidigare för att jag är svärhjälpt. Jag vet inte vad jag har för ljudideal, eller vilka prylar som skulle kunna passa mig. Jag har nog tyvärr klivit över tröskeln nu och kommer förmodligen hädanefter att lyssna på ljud. Hittar man tillbaka?

Bra råd! "Njut" är det trevligaste råd man kan få! Om det bara var enklare..

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-02-04 22:06

Jo, jag ser nu att dina högtalare inte inbringar så mycket:

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=36573

Ibland är det nästan oförskämt billigt:

http://www.blocket.se/stockholm/Audio_pro_komplett_hogtalarpakett_38286197.htm?ca=11&w=3

Så har du inga klöver att lägga för at få till det bättre så är det kanske bäst att avvakta tills bättre tider infinner sig. :wink:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-04 22:30

Sista länken.. Han tog 9500 för paketet med ett par extra black diamond (950 var för receivern) men det är vad mitt betingade nytt så lycka till, säljaren..

Man tycker dock att en acebass 3 med frontar och center som i mitt tycke låter rätt bra borde inbringa 3500..och kan man hitta något "bra" för sådana pengar? Så att det alltså är värt att sälja?
Well, jag är ju i den tacksamma sitsen att jag inte precis lider av att lyssna som det är. Och inte är jag någon kyrkråtta heller. Det är bara det att det är svårt att lägga tusenlappar på hifi när jag vet hur mycket skivor jag kan skaffa för samma pengar. Att lägga en massa pengar på dyr-hifi istället för skivor är ju som att köpa bil med 300hk utan att ha råd att tanka..

Nästa

Återgå till Generellt om hifi