Högtalarfundering Proson - Dynavoice

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eksund

Högtalarfundering Proson - Dynavoice

Inläggav eksund » 2012-02-05 08:30

När jag nu åter har tagit upp sitt gamla HIFI intresse, så inser jag hur lite
jag vet om dagens HIFI.

Bl.a. gäller det högtalare. Högtalare är skoj och det är kul att fundera på
byten, nya hembyggen och hur den för mig absolut bästa högtalaren skulle
se ut.

Just nu håller jag på gamla 70-tals konstruktioner, Bose och JBL, men sannolikt
eller antagligen helt säkert finns det andra, nyare konstruktioner
som gör musikupplevelsen för mig ännu större.

Till funderingen:
Proson och Dynavoice har stora högtalare med många element, som enligt
deras egna hemsidor fått bra eller till och med mycket bra kritik. Skulle dom
vara så bra, så är det märkligt att dom inte har hela marknaden. Här finns
hund begraven. Särskilt med tanke på att komponenterna till
mina delningsfilter för kommande projekt kostar mer än flertalet av Prosons
och Dynavoice:s högtalare.

Så var är haken?
Varför inte köpa billigare högtalare om dom är så bra som dom beskrivs?

Man brukar generellt få vad man betalar för, men varför betala 100.000kr+
om det räcker med 6.000kr?

Vad vet vännerna här om tillverkning, pestanda och kvalitet när det gäller
högtalare från ovanstående två tillverkare?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-02-05 11:00

När man tillverkar stora serier i exempelvis Kina och inte har så många mellanhänder. Så blir kostnaden per komponent, väldigt mycket lägre. En filterkomponont som du betalar 100kr för, kanske kostar dem 0,10-1,00kr/st.

Exempelvis en Rolex som kostar 100'000kr i butik i Sverige, kan man köpa en kopia av på gatan i Kina för 30kr. Bara detaljkvaliten som skiljer.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-02-05 13:34

Haken är att de är väldigt bra för sin konstruktion. Saker som gjutna magnesiumkorgar, kolfibermembran, kaptanspolar etc etc, kostar pengar även byggda i Kina. Dynavoice etc har lyckats att ta fram mycket enkla element med förhållandevis bra specar, men det finns en viss gräns hur bra det kan bli. Hursom är de prisvärda, och man får komma ihåg att priset aldrig är en teknisk parameter. Man tenderar ofta att framhäva ljudkvaliteten ännu mer ju färre penningar man betalar.

I mitt tycke finns det en del helt acceptabla högtalare i deras sortiment, men de är inte i närheten av vad jag kallar jämförbart bra.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2012-02-05 20:08

Det finns ju nån här i Sverige som använder (använde?) dessa högtalare, Proson, kanske även Genexxa, bytte filter och sålde dom för ganska så mycket mer pengar. Så det borde väl vara nåt i dom som är bra...

Dom kan eventuellt kostat på dom en ny lack också...

IS tror jag dom kallas...

Proson för 4000,-?

Bild

Intelligent sound för 84000,-?

Bild

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-05 20:31

Hur ligger det till med det där, egentligen? Är det standardelement, samma lådor osv eller är det en av hifivärldens många myter? Har någon hört IS, och låter de bra? Vore det så enkelt som ett nytt filter borde man väl kunna kopiera rätt enkelt och ha high end för småpengar..(om de nu låter så bra som folk säger..)

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2012-02-05 20:47

Vad jag har fattat, det var iofs ganska länge sen jag hörde nåt om dom, så utvecklade dom nya filter, staga och dämpa lådorna och lackade om dom. Resten ska vara Proson orginal. Dom la väl massa tid på utveckling och försökte få igen pengarna vid försäljning. Om det går bra eller dåligt har jag ingen aning om. Dom kanske är hur bra som helst?

Har aldrig hört dom i vanlig miljö, tror jag lyssnade på nån mässa för massa år sen men då stog dom inte ut nämnvärt...

Man ser ju lillebror till dessa IS6 tror jag dom heter tillsalu ibland men det verkar svårsålt. Fanns väl aktiva också med Inter-M steg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-06 07:40

Jag har hört högtalarna på bild, och även deras värsting värstingar, dom med en snedställd basmodul under ett par toppar.

Och det jag hört låter skit bikstavligt talat...
Om dom gjort något med högtalarna alls så har dom misslyckats fatalt för dom låter om något sämre än original högtalarna...

Och deras super värstingar är inte bättre dom, helt enkelt bedrövligt dåliga...

Men det är om jag ska vara ärlig och rakt fram med vad jag verkligen tycker...

Lurendrejare!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-06 09:30

Brorsan har haft ett par såna proson för 4k som finns på bilden högre upp,duktiga på att dundra var dom ju :)

Vi körde dom mot ett par qrs500 och det enda prosonlådorna va bättre på var just att dundra på..

Att sen fippla med filtren och lite andra kabinett modifieringar å kunna ta ut 84k för dom låter som mygel på högsta nivå.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-02-06 11:57

DVD-ai skrev:Jag har hört högtalarna på bild, och även deras värsting värstingar, dom med en snedställd basmodul under ett par toppar.

Om dom gjort något med högtalarna alls så har dom misslyckats fatalt för dom låter om något sämre än original högtalarna...

Lurendrejare!

Håller med fullständigt. Om allt.
Visserligen bara hört dom på mässa två gånger, men mina gamla ungdomshögtalare Genexxa GX1000 låter bättre.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-02-06 12:07

Alexi skrev:Exempelvis en Rolex som kostar 100'000kr i butik i Sverige, kan man köpa en kopia av på gatan i Kina för 30kr. Bara detaljkvaliten som skiljer.

Förvisso är Rolex-priserna rätt saftiga, men det går näppeligen att jämföra billiga kopior med Rolex. Jag ahr mekat med ett antal Kina-klockor och det är riktigt skräp från början till slut. Det är bättre att köpa en billig tissot elelr certina än att bränna en tusing på en skräpklocka.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-06 12:22

Morello skrev:
Alexi skrev:Exempelvis en Rolex som kostar 100'000kr i butik i Sverige, kan man köpa en kopia av på gatan i Kina för 30kr. Bara detaljkvaliten som skiljer.

Förvisso är Rolex-priserna rätt saftiga, men det går näppeligen att jämföra billiga kopior med Rolex. Jag ahr mekat med ett antal Kina-klockor och det är riktigt skräp från början till slut. Det är bättre att köpa en billig tissot elelr certina än att bränna en tusing på en skräpklocka.

+1

Jag har en Hong-Kong Rolex och det är pure junk. De kostar ungefär 600 kr efter att man prutat rejält. Från början kostar de mer än 1200.

Jag köpte 2 klockor och båda gick sönder inom 10 timmar efter det att man började ha den på handleden. Värdelöst skräp skulle jag vilja påstå och priset 30 kr för Rolexkopia finns inte, i alla fall inte i H-K.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-06 14:47

petersteindl skrev:
Morello skrev:

+1

Jag har en Hong-Kong Rolex och det är pure junk. De kostar ungefär 600 kr efter att man prutat rejält. Från början kostar de mer än 1200.

Jag köpte 2 klockor och båda gick sönder inom 10 timmar efter det att man började ha den på handleden. Värdelöst skräp skulle jag vilja påstå och priset 30 kr för Rolexkopia finns inte, i alla fall inte i H-K.

MvH
Peter

Såja, när du får igång försäljningen på äggen kan du köpa riktig Rolex.
:wink:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-06 15:00

Från högtalare till Rolexur! OT? Nej inte på faktiskt.se :lol:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-02-06 15:11

Här har det dykt upp lite inspiration på alternativa skumraskliknande försörjningsmetoder.
Klockor och högtalare.

8)

Användarvisningsbild
Mr_Dan

Inläggav Mr_Dan » 2012-02-06 22:28

DVD-ai skrev:Jag har hört högtalarna på bild, och även deras värsting värstingar, dom med en snedställd basmodul under ett par toppar.

Lurendrejare!

Tjena!!

Äger själv ett par IS dubbel 12 och delar inte alls din uppfattning.. Självklart får man tycka vad man vill, men jag förstår inte hur har du kommit fram till denna slutsats??? Vad är det på orginalhögtalarna du tycker låter bättre?? Enl mig finns det ingen som helst likhet alls med orginalljudet. Orginal låter "grötigt", lågupplöst och monotona, dålig timing i basen, urdåligt mellanregister. IS låter som en helt annan högtalare, tycker de spelar som raka motsatsen mot orginal. Det känns som att du är en sådan person som bara lyssnar efter hur djupt och hur högt det går att spela. Om detta låter dåligt undrar hur din anläggning låter! Tycker du helt ärligt ska åka å skaffa dig ravaxör :evil:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-06 22:39

Mr_Dan skrev:Tjena!!

Äger själv ett par IS dubbel 12 och delar inte alls din uppfattning.. Självklart får man tycka vad man vill, men jag förstår inte hur har du kommit fram till denna slutsats??? Vad är det på orginalhögtalarna du tycker låter bättre?? Enl mig finns det ingen som helst likhet alls med orginalljudet. Orginal låter "grötigt", lågupplöst och monotona, dålig timing i basen, urdåligt mellanregister. IS låter som en helt annan högtalare, tycker de spelar som raka motsatsen mot orginal. Det känns som att du är en sådan person som bara lyssnar efter hur djupt och hur högt det går att spela. Om detta låter dåligt undrar hur din anläggning låter! Tycker du helt ärligt ska åka å skaffa dig ravaxör :evil:

Vill försiktigvis påminna om att man får diskutera och tycka till om prylar, och man får diskutera och tycka till om tillverkare och deras produkter på faktiskt.se.

Däremot ser vi gärna att man tar det lugnt med att diskutera varandra, och varandras åsikter. Det brukar i regel bara sluta med bråk.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-06 23:42

Mjo, men du missar en sak Kalle, när man diskuterar ljud och pratar om upplevelser då blir det väldigt fel att låta det bli kvalitetsgrundande.
I värsta fall blir det förtal.

Man bör nog tänka sig för hur man uttrycker sig.
Men man ser ofta en tendens att det är viktigare att göra sin röst hörd och inte lämna några öppningar, än att vara lyhörd för sånt man inte är bekant med.

Därför blir monologerna många och dialogerna färre.

Men det är min syn det, samtidigt tycker jag att det inte alltid varit så, det har funnits otroligt lärorika och intressanta trådar, men det var ett tag sen nu.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-07 00:03

Nej, det blir inte förtal. I Sverige kan bara förtal avse personer.
Inte produkter, och inte företag.

Som jag ser det är det en mycket viktig funktion med faktiskt.se, just att man kan tala fritt om såna saker. Man har rätt att tro och tycka.
Sen är det naturligtvis så att någon annan har rätt att tro och tycka precis motsatsen.
Förhoppningsvis blir en av dem klokare av den efterföljande debatten.

Nog om detta, tillbaka till högtalarna!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-07 00:18

Luddigt tycker jag, men skit samma, jag respekterar din begäran. :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-07 08:29

Skulle va intressant att se lite (innuti) bilder på elementen osv i ett par såna här IS dubbel 12.. :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-02-07 08:56

zapanasta skrev:Skulle va intressant att se lite (innuti) bilder på elementen osv i ett par såna här IS dubbel 12.. :)

Det är nog filtret du vill kolla i, eftersom det är igenbommat vad jag minns,
så folk inte ska kunna kika på vad det gjort.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-02-07 09:02

shifts skrev:
zapanasta skrev:Skulle va intressant att se lite (innuti) bilder på elementen osv i ett par såna här IS dubbel 12.. :)

Det är nog filtret du vill kolla i, eftersom det är igenbommat vad jag minns,
så folk inte ska kunna kika på vad det gjort.

Man tycker att dom borde gjort nåt mer iom att dom kostar 80k mer än i orginalutförande...

Brorsan hade ju ett par proson 212 och elementen ser ju identiska ut från framsidan i alla fall på ett par IS double 12....

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 10:23

Mr_Dan skrev:

Lurendrejare!

Tjena!!

Jag tycker vad jag tycker.

Om vi vänder på det så tycker jag att IS Dubble 12 låter på följande sätt.

Essigt, spretigt, "hissat i toppen", alltså raka motsatsen till originalet (precis som du skriver !) men inte till det bättre, jag föredrar det grötiga ljudet som är mer lättlyssnat framför det "hissade" och spretiga ljudet som låter dirrekt förjävligt enligt mig.

med priset medräknat så är ju Prosson originalburkarna så otroligt mycket mer att föredra för min del :)

Sedan så Låter min anläggning utan tvekan mer, mindre, bättre, annorlunda, skönare, finare, äkligare, intressantare, snärtigare, glamorösare, Djupare, naturligare, öppnade, slutnare, smekigare och sexigare än vad Dubbla 12 gjort då jag lyssnat på dom.

Vilket jag faktiskt gjort på en mässa och hos inget mindre än konstruktören själv vid ett tillfälle :wink:

Men jag tycker det är helt okey att du inte håller med, och du får tycka vad du vill om dina Dubble12 utan att jag tycker att du ska skaffa dig Revaxör för det...

Ta inte det jag skrev som något annat än min subjektiva uppfattning om dessa högtalare, och IS i helhet...
Eftersom jag inte utryckt något annat än att det är vad jag tycker så borde jag få tycka det eller hur ? :)
Du får tycka vad du vill för mig, och kalla mig döv, dum och ifrågasätta mitt ljud hemma. Jag bryr mig inte så mycket och värdesätter inte folks uttalanden som inte accepterar mina åsikter.
Senast redigerad av DVD-ai 2012-02-07 10:37, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-02-07 10:34

Ingen av högtalarna finns listade över produkter som visas på HIFI-mässan
som går av stapeln i helgen heller.

Skulle varit kul att kunna höra dom och bilda sig en egen uppfattning.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2012-02-07 11:29

Förra året var dom där, det lät knas!
Från förra årets mässtråd:
rqu skrev:
zapanasta skrev:
rqu skrev:
-Palle- skrev:
Sanjuro skrev:Var någon inne på Intelligent sound och lyssnade?

Ja och det var bland det absolut sämsta jag någonsin hört! 8O
Var nästan helt tomt därinne och han frågade vad vi ville lyssna på, rock svarade vi, ok sa han hur högt ska vi spela?

Lagom högt svarade vi, och han vred på lite grann, inte speciellt högt tyckte jag. Men det lät så fruktansvärt illa så jag höll på att kräkas...
Jag var där inne, det lät knas, ingen bas, burkigt, vilket Johan Lindroos glatt påpekade för damen som demade!

Är det inte dom som moddar genexxa högtalare? (Intelligent sound)
Visst är det det, detta var dock ett par Ett par IS6 Pro MKII Plus med inbyggt slutsteg från G-Dis.
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-07 11:44

Förrförra året eller ett år tidigare ändå så hade dom en sån där kinaburk med massor med element i, som dom körde i ett större rum på mässan.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-07 13:00

Är inte dessa IS-högtalare hypade med massor av superlativer från
tillverkarna så att den berömda P-effekten påverkat köparna tro?
Finns ju massor av sådana produkter inom detta område.
Jag har iaf en mycket stark misstanke om detta.
Nu har jag visserligen aldrig hört dessa, men till priset av 84KKr
så blir jag mycket skeptisk, för många s.k hifi-nördar relaterar
ju priset till välljud. Har själv varit sån, men det har gått över för min del.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-07 14:01

Jag ägde ju IS högtalare förr, jag tyckte de var bra också.
De är ett av de mer intressanta märkena även idag hos mig,
men jag ogillar prissättningen, de ligger trots detta väldigt rätt i pris begagnade.

IS är ett sådant märke man bör äga och utvärdera under tid för att se om det passar en personligen.

De korta lyssningar jag hade i begynnelsen var inte alls så positiva som under ägandet.

Då tyckte jag mest att det lät just annorlunda och jag hade svårt att relatera till något tidigare jag hört.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 14:12

När det låter så förbannat dåligt så får man inte lust att låna hem något...

Det va liksom inte frågan om "olika" eller "annorlunda" ljud, det var ett ljud som JAG tycker mig känna igen från alla möjliga håll i olika sammanhang....
Riktigt skrikigt och hemskt "hissat" ljud...

Ingenting för mig helt enkelt, jag är för övrigt smått allergisk mot även Focal och Audiovector som allmänt har ett "hissat" ljud, men IS är enligt mig dessutom spretiga i toppen vilket gör dom olyssningsbara.

Tycker JAG då :)
Mvh//David

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-07 14:32

De grova problem du beskriver går nog näppeligen att hitta i några mätningar.
Det har nog mest att göra med hur du själv är kalibrerad.
Allt som avviker från din inre referens blir artefakter som tilldelas det du lyssnar på.
Inget konstigt med det. :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi