Sämst på mässan?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Sämst på mässan?

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 11:11

Hej samt hå.

Skulle - som jag tidigare nämnt - velat gå även i år. (Blev positivt omvänd förra året.) Men har ingen större lust pga röstbortfall och panikhosta.

Vad tycker ni var sämst på årets mässa?
Eller om ni inte ids ranka: Vad tycker ni var dåligt?

Det kan gälla allt möjligt:
Ljudupplevelser
Musikval
Demonstratörer
Attityder
Prisvärdhet
Möte med någon otrevlig forummedlem
Kroppsodörer
Kaffet

---

Tack på förhand.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-02-12 11:57

Att den hölls i någon obskyr ort i norrland som man inte har möjlighet att besöka.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-12 12:04

"Lågpris"-TAD-högtalaren i desa enrtry-serie, den skulle jag inte köpt oavsett vad den kostade, den hade ett otroligt strävt och jobbigt ljud. Tar man det i relation till priset så var den ju både sämst och absolut minst prisvärd.
Den stora TAD-monitorn däremot lät ju riktigt ordentligt bra.

Användarvisningsbild
metalfan

Inläggav metalfan » 2012-02-12 13:04

Sämst är alla rum där de spelar så lågt att man inte kan avgöra om högtalarna är något att ha.

Von Schweikert med audio space rörstärkare lät överraskande dåligt, bumligt och otydligt och väldigt mycket "högtalare".

Det var i något rum, T+A tror jag, som man var tvungen att sitta/stå PRECIS i mitten för att få något stereoljud. Stod man någon decimeter åt sidan lät det som man lyssnade i mono från den närmsta högtalaren och då var jag ändå nästan längst bak i det stora rummet bakom 4-5 rader med stolar. Människorna som satt i stolarna lutade sig åt sidorna och kliade sig huvudet..

MBL i surround var bara väldigt konstigt när jag var där. De spelade något pianostycke och det lät som det var en ca 20 meter bred flygel som spelade längst fram i rummet, sporadiskt ackompanjerad av 3-4 andra flyglar i luften bakom och bredvid mig .. märkligt minst sagt. :?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-12 19:49

Det var ganska mycket som lät dåligt, speciellt på plan två. Jag gissar att det har med rummen att göra för det lät tämligen lika på många ställen. Ofta kom inte basen till sin rätt, det lät bumlig entonsbas om det mesta, tom Magnepan som så många andra har prisat i annan tråd. Att tex höra vad en basist spelade gick nästan inte att höra någonstans.

Tom piP lät bumligt tråkig. Undantag var hos "Der Eierman" men jag gissar att det till stor del beror på att hans högtalare inte har så hög utnivå i de lägsta registren.

/ B

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-12 21:26

MBL-folket som snackade om de dynamiska inspelningarna i surround men inte hade hittat volymratten för att demonstrera dynamiken.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-12 21:34

Vilken tråkig tråd. Är det inte roligare att fokusera på det bra, det vackra eller tjejen som stod vid dörren när man kom upp till plan 2?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-12 21:35

MagnusÖstberg skrev:Är det inte roligare att fokusera på det bra, det vackra eller tjejen som stod vid dörren när man kom upp till plan 2?

Bilder, eller så hände det inte.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-12 21:35

MagnusÖstberg skrev:Vilken tråkig tråd. Är det inte roligare att fokusera på det bra, det vackra eller tjejen som stod vid dörren när man kom upp till plan 2?

Tråden var bra fram tills ditt inlägg, varför ödsla din energi på något du inte är intresserad av?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-12 21:37

pLudio skrev:
MagnusÖstberg skrev:Är det inte roligare att fokusera på det bra, det vackra eller tjejen som stod vid dörren när man kom upp till plan 2?

Bilder, eller så hände det inte.
Hade tyvärr ingen kamera, men det brukar ju komma upp rätt mycket fina fotografier av de som är så mycket bättre än mig på att fotografera :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-02-12 21:40

Varför anstränger sig inte någon av utställarna på sådana här mässor för att fixa till de värsta felen ? Det behöver ju inte vara mer komplicerat/sofistikerat än att stapla flyttkartonger med mineralull mot en vägg (och något snyggt tyg för att pryda härligheten).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-12 22:29

i skrev:Varför anstränger sig inte någon av utställarna på sådana här mässor för att fixa till de värsta felen ? Det behöver ju inte vara mer komplicerat/sofistikerat än att stapla flyttkartonger med mineralull mot en vägg (och något snyggt tyg för att pryda härligheten).

Inte någon? Var du där?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-02-12 22:59

Harryup skrev:
i skrev:Varför anstränger sig inte någon av utställarna på sådana här mässor för att fixa till de värsta felen ? Det behöver ju inte vara mer komplicerat/sofistikerat än att stapla flyttkartonger med mineralull mot en vägg (och något snyggt tyg för att pryda härligheten).

Inte någon? Var du där?

mvh/Harryup

Nä. Slutade att gå för 20 år sedan (med något enstaka undantag) efter att ha upplevt generellt dåligt ljud på samtliga besökta mässor. Dock var förstås mycket också beroende på utrustningen.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-12 23:02

Ok, i så fall så var det många som ansträngt sig kan jag berätta.

mvh/harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-12 23:04

Har aldrig sett så mycket akustikåtgärder på en mässa någon gång tidigare.
Och heller aldrig så lite kabellyftare, sten, möss och annat oljehaltigt.
Sunt, tycker jag. Fast det är naturligtvis fel tråd för sånt.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-12 23:06

.....och jag kan lägga till att det var mer sofistikierat än flyttkartonger med mineralull.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-13 00:54

Vet inte om det hör till sämst, men nog blir jag lite matt när jag inser att 2 meter högtalarkabel kostar mer än hela min nuvarande ljudanläggning... Stereolab Reference LS-700 XL, 99.500:- är det möjligt att motivera? Var det de som gjorde att ljudet lät drägligt i Audiotrades luftiga hörnrum på våning 2? Eller var det den lilla mässingsparabolen?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-02-13 02:35

Harryup skrev:Ok, i så fall så var det många som ansträngt sig kan jag berätta.

mvh/harryup

Vad hade de gjort ? Dvs hade de t ex lagt in basfällor, diffusionspaneler, dämpat väggarna etc ?

Hur kommer det sig att så många klagar på ljudet trots det (typ bumligt, diffust ljud m m) ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-13 03:21

Ja, det hade det gjort.
Rummen är ju i princip tomma i övrigt så att så jädra lätt är det inte att få ett bra ljud på kort tid.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 07:36

Minns när det på åttitalet hölls Hifi-mässa (Ljud&Bild var det nog) på Älvsjömässan utanför Stockholm.

8O

Där gällde det ju verkligen att ha ett välutvecklat selektivt hörande.
Fast, det gick väl mest ut på att lalla runt i små grabbgäng, och peka på saker och utstöta små gutturala läten av imponans.
Har jag för mig av egen erfarenhet:

Hö-hö, kolla stärkar'n öh. Snacka' maffig öh! Ba' femtitusen, hö-hö!

Åh-jävlar Palle! Kolla basarna i'ndär Cervin Vegan-öh! Fan va'rom skakar!
Var'e dom dom körde likstrum i? Näe, vexelström vare.
Men de va i Amerika så're va ju sexti härts. Inte lika tufft som femti som vi har, säjer min brorsa.

Åhh! Teknis Rullbandare! Väger över tjugi kilo-öh!

Å-kolla där! Te-Hå-eX!! Hundratjugi dessibell-bah!
Ställer me' i kö direkt-fan!

---

Så det funka nog ganska bra ändå.

:)

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2012-02-13 08:07

Är det tabu att spela rock på hifi-mässor? Var där hela söndagen och hörde rockmusik spelas 4 gånger (två av gångerna för att jag frågade)

Det känns ganska buffligt att gå in på en pågående demo och börja efterfråga en viss musik, så det är inte gärna nått man gör.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-02-13 08:39

Nu var det ett tag sen jag var på mässa, men det är få som ställer upp på önskningar, ännu färre om man har egna skivor. Så det gäller inte bara rock, imo.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-13 08:50

Jag har uppenbarligen en sjujäkla pondus då, varenda gång jag har frågat så har jag fått spela min musik.
Peak consult gubben var rätt skön när jag fick på parkway drive :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-13 23:27

Någon spelade med PMC högtalare på andra våningen. Lät inte bra någonstans, måste varit något felkopplat...
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2012-02-13 23:47

Fjonkalicious skrev:Någon spelade med PMC högtalare på andra våningen. Lät inte bra någonstans, måste varit något felkopplat...

+1. Jag blev riktigt besviken på deras demo, trist och grått, beslöjat och basfattigt. Jag hade förvänat mig mer av pmc
Ignorantia juris nocet

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-13 23:50

molle skrev:
Fjonkalicious skrev:Någon spelade med PMC högtalare på andra våningen. Lät inte bra någonstans, måste varit något felkopplat...

+1. Jag blev riktigt besviken på deras demo, trist och grått, beslöjat och basfattigt. Jag hade förvänat mig mer av pmc

PCM ska ju vara mycket baskapabla?

Fel rum och fel uppställning?

Robbie Williams ska ju ha sådana sägs det. Och han är tydligen
basnarkoman..

Oops.. Nu läste jag PMC..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 00:43

Ingen som känner någon diskantnarkoman?

:roll:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 09:25

Strmbrg skrev:Ingen som känner någon diskantnarkoman?

Är inte alla hifi-intresserade det i viss mån? Det är ofta för mycket diskant i inspelningar - och i högtalare. Många förväxlar diskant med öppet klart ljud.

/ B

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 09:43

Jodå, sådana fanns det med. Klipsch höll fanan högt. Tyckte även att Magico hade för mycket energi i toppen. Finns säkert fler om man funderar lite.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-14 12:11

Vet inte om det är en paradox rent fysikaliskt men jag föredrar en något avrullad, men ändå högupplöst och detaljerad, diskant. De flesta inspelningar har, i mitt tycke, ett alltför hissat övre frekvensregister och det blir i 9 fall av 10 lite för mycket av det goda om högtalarna återger detta med full styrka, eller ännu värre betonar det. Mina tidigare Audiovector S3 Avantgarde lät helt gudomligt på den tionde inspelningen men mindre kul på de övriga nio. Man kan naturligtvis vara av uppfattningen att inspelningen ska återges exakt som den är och att allt annat är "icke hifi" och rent fundamentalistiskt är väl detta synsätt korrekt. But I don't give a damn.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Nästa

Återgå till Generellt om hifi