The Öhman effect!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

The Öhman effect!

Inläggav matså » 2005-01-17 18:21

Ja som ni alla vet så var jag hos Nattlorden i lördags. Jag lyssnade på Ino pip28 och de lät fantastiska. Jag vill också passa på o tack Nattlorden för en trevlig träff. Men på söndagen så händer något märkvärdigt. Jag satte på filmmusikskivan Red October(första låten med den suveräna kören) som jag hörde oss Nattlorden för att höra skillnader. Jag var helt övertygad att Ino högtalaren lät mycket bättre än mina. Men si det gjorde de inte de lät bättre än vad de har gjort innan, självklart annan karaktär än Ino, men vaao vilket ljud. Jag blev väldigt överraskad för det brukar ju vara tvärtom. För när man har hört en bra högtalare så brukar man tycka sina egna låter så kasst.

Jag misstänker starkt att Öhman kan gå in i hus helt osynlig osv. Det måste vara han som har ändrat delningsfilter eller satt in nya. Men det är nog en mycket trevlig placebo. Hoppas det varar. Jag har döpt det till The Öhman effect.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-17 18:28

Antar att du menar piP!? :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-17 18:48

Tack, herr Rydberg, det var den jag menade.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-17 20:00

Jag är övertygad om att ljudet som träffade dina öron var precis detsamma som innan besöket. Däremot kan även en Guds hjärna tränas att höra nya saker. Visst är det fascinerande?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-17 21:35

Visst är det Svante och det bästa av allt är att det är gratis. Men jag undrar ändå om Öhman har några mystiska krafter, vem vet 8O

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-01-18 10:26

Visst är det Svante och det bästa av allt är att det är gratis. Men jag undrar ändå om Öhman har några mystiska krafter, vem vet 8O
Jag tror att det kan vara en sk skinn-effekt, dvs handpåläggning, en kraft som överförts från Öhman till Pip, du kanske smekte den syndigt svarta Pipen och sedan när du kom hem och pysslade om dina gamla högtalare överfördes kraften även dit!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-18 11:09

Tror snarare att mats lärde sig vad han skulle lyssna efter - efter att ha fått det presenterat tydligare. Alltid mycket lättare att höra något man vet finns än att höra det första gången.

(Sen är de syndigt gröna hos mig. ;-) )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-18 12:33

Pastor Öhman har gjort det igen!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-18 12:36

hihi... mats har blivit frälst! :idea:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-18 19:55

mats skrev:Visst är det Svante och det bästa av allt är att det är gratis. Men jag undrar ändå om Öhman har några mystiska krafter, vem vet 8O

Du fick inte nån centralstimulerande Öhmandrink innan du började lyssna? Effekterna kanske satt i tills du kom hem? :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-01-18 20:37

Mats

Dax att gå med i LTS nu? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-18 21:25

Mats, du kanske skulle kunna utveckla en mätmetod för Ö-effekten. lämplig enhet är väl som vanligt "úns av välljud".

Börja testa lite med t ex slagruta, en sån görs enklast av en gammal metallgalge. Ett kraftigt nedslag borde motsvara 1 uns, våldsamma pilkningar 2 uns etc. Du får testa fram en bra skala.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-19 00:12

Svante, jag fick en expresso/cappochino av Nattlorden och sedan började vi yla mot månen och dansa till härlig musik :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-19 00:24

mats skrev:Svante, jag fick en expresso/cappochino av Nattlorden och sedan började vi yla mot månen och dansa till härlig musik :lol:

Röd flugsvamp?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-19 00:42

Den här diskussionen skulle man kanske inte lägga sig i, men jag gör det ändå!

Lämplig mätnorm för alla saker som skall bedömas utan tillgripande av för ändamålet optimerad apparatur är naturligtvis den beprövade tryffelfaktoriseringen. Tryffelfaktor bedöms enligt en av två skalor:

1. En subjektiv referenslös som är tiogradig, men får användas decimalt, samt

2. En subjektiv referensrelaterad, som använder en hundragradig skala. Den hundragradiga kan sägas vara en sorts "subjektiva procent".

Den första skalan kan användas för att gradera urpingar, medan den andra kan användas för att gradera den fotografiska kvaliteten på en bild företällande exempelvis samma urping.

Lätt som en plätt!

Vh, Ing. Öhman

PS. Öhman-effekten är alltid 100%ig vid bruk av kompletta Öhman-koncept, medan den kan vara initialt bländande men oftast avtagande vid bruk av enklare utrustning. :wink:

PPS. Tryffelfaktoriseringens etymologiska grund finner man naturligtvis i att den svårfunna tryffeln står för det goda här i livet.

PPPS. Den hundragradiga tryffelskalan är av logiska skäl sluten, medan den tiogradiga tryffelskalan undantagsvis kan sträcka sig högre än tio om man värderar något som visar sig vara bättre än man kunde föreställa sig var möjligt.
. På samma sätt må negativa värden tilldelas ting vars uselhet översteg ens förväntningar om hur dåligt något kan vara.
. Efter utdelade av utomskaliga värden bör den seriöse tryffelrecensenten dock givetvis kalibrera om sig för att inträda i en ny värld av bättre uppgraderade fördomar, således att nästa möte med liknande extremnivåer renderar inomskaliga utlåtanden.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-01-19 00:49

Men om man ser på Carlsson, som är ngt av en Öhman-lekstuga det med, hur tillämpbar är tryffelfaktorn då? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-19 07:49

Va 8O Den legendariske, den mystiske, den suveräne, mannen som gör att en del får huvudbry osv är tillbaka. Mina damer o herrar jag pratar om den man (som jag har svårt för att förstå, men det beror på att jag är dum) Mr Ino Ingvar Öhman.

Välkommen tillbaka Ingvar :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-20 13:42

Jag tilllåter mig berätta att Bowers & Wilkins också tillämpar den tiogradiga tryffelskalan med undantagsregeln!

PS. I think Öhman is not back. How can You Mäts think så due to just 1 piece of inlägg? DS.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-20 14:15

Johan_Lindroos skrev:PS. I think Öhman is not back. How can You Mäts think så due to just 1 piece of inlägg? DS.

It skulle be bättre to kalla it spridda pieces av messages ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-20 14:39

Mejbi so.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-20 14:40

Men kan ni förlåta ljudmästare Mats Åström att jag välkomnade Öhman tillbaka, förlåt så mycket, herr LIndroos

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-20 19:40

Tack so värry mycket Mäts! Himla hygglo av dig. Det är alltid najs att känna sig wällkåm.

Dock ligger det nog en del i vad JL sa. Så många inlägg blir det nog inte, har ju knappt tid att äta å sova ens.

Fast kanske blir det lite fler än det senaste året dock, för nu har jag BB i demorummet...

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-20 20:10

Ingvar har dom testat dina högtalare i Hifi & Musik eller High fidelity`? 28:orna hemma hos Nattlorden lät väldigt bra, men vad vet jag jag är dum men bra lät det, jag undrar bara vad proffsen tycker i dom tidningarna

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-01-20 21:33

IngOehman skrev:Fast kanske blir det lite fler än det senaste året dock, för nu har jag BB i demorummet...

Alltså... 8O 8O 8O 8O :?

Hade visserligen en helt fantastisk upplevelse av förlossning i Danderyd, och det är ju åt det hållet, men ditt demorum... :?: All respekt, men lite mer, tja, städat vill man väl ha? Eller?

/en john med modem, trying to get the Öhmaneffekt in the own hearingrum

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-21 00:42

BB =

BärBar
Bärbar Burk
Bråkig Bärbar
Barbar Burk
Besv'ärli Bråkdata
...

elle?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-21 00:47

BB=ADSL?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-21 00:47

BarBara?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-21 00:49

AHA min konstiga hjärna säger mig att Öhman har blivit pappa till en bebis, grattis, fast jag kan ha fel.

BB? Betyder Barnabörd men heter det inte längre utan man åker in på kvinnokliniken.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-21 00:52

mats skrev:AHA min konstiga hjärna säger mig att Öhman har blivit pappa till en bebis, grattis, fast jag kan ha fel.

BB? Betyder Barnabörd men heter det inte längre utan man åker in på kvinnokliniken.

Nä, förlossningen har jag åkt till varje gång. Sen har de förflyttats upp till BB.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-21 00:57

så rätt så, svante. Däremot så finns inte BB längre. Jo det finns men det heter KK numera.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi