Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Var på MediaFart där jag såg dessa plastiga, pastichhögtalare. Vad håller dom på med?
2-ch skrev:Fjonkalicious skrev:Var på MediaFart där jag såg dessa plastiga, pastichhögtalare. Vad håller dom på med?
Det går utförvarför gick du till ovan nämnda ställe!
FBK skrev:Och när blev utseendet en viktig parameter för bra ljud ?
Harryup skrev:Du har fortfarande inte svarat på hur dom lät.
mvh/Harryup
Fjonkalicious skrev:FBK skrev:Och när blev utseendet en viktig parameter för bra ljud ?
Nä just det. Helst skall det se ut som en plastbajshög från Buttericks, bara det låter bra. Framförallt från ett företag som har en lång historia av seriösa konstruktioner och fint hantverk(som man alltid framhävt).

Fjonkalicious skrev:Var på MediaFart där jag såg dessa plastiga, pastichhögtalare. Vad håller dom på med?
FBK skrev:Länk till bilder på nya modeller. http://www.ljudochbild.se/nyheter/nya-k ... -hogtalare
Kalejdokom skrev:Knepig delningsfrekvens också; 5000/10000 Hz ?! Inte mycket mellanregister att justera mellan 5-10KHz... (rattarna på fronten).
Pontus91 skrev:FBK skrev:Länk till bilder på nya modeller. http://www.ljudochbild.se/nyheter/nya-k ... -hogtalare
Den svarta på första bilden vär väldigt snygg tycker jag
IngOehman skrev:Pontus91 skrev:FBK skrev:Länk till bilder på nya modeller. http://www.ljudochbild.se/nyheter/nya-k ... -hogtalare
Men vad har hänt med proportionerna???
Inte på högtalarna själva, utan på bilderna.
Är den som lagt ut bilderna bakis, eller är det någon sådan där
person som tycker att man kan deformera bilder hur som helst utan
att de märker något. Typ en sådan där som tittat på 4:3-material på
16:9-skärm och tvärtom, utan att märka något?
Fast Ljud&bild-hemsidans bilder är ju mycket mera deformerade än
så...
Så här ser hur som helst bild 2 ut om man expanderar den horison-
tellt med en faktor 1,6 (påstår inte att det är exakt rätt, det är alltid
svårt att se noga när det även finns lite bildförvrängningar på grund
av bruk av vidvinkel-lins, men jag drog till med +60% baserat på hur
bilden såg ut):
...
Vh, iö
IngOehman skrev:Själv tycker jag de ser härligt JBL-klassiska ut!
Kalejdokom skrev:IngOehman skrev:Själv tycker jag de ser härligt JBL-klassiska ut!
Mellanregistret ser ut som 2105H (om jag minns rätt), vilket påminner om en charmig anekdot:
I min ungdom jobbade jag som montör på en apparatskåpsverkstad (tryck&pys). Snart begrep verkar'n att jag hade lite extraordinära intressen inom ljudteknik, och blev ombedd att fixa till ljudanläggningen i verkstan. "De där högtalarna som hänger uppe har aldrig låtit bra, vet inte vad det är, men det är säkert skit - byt ut dom till något bättre". Jag fick en liten budget och åkte till närmsta bilradioaffär och köpte 4 par små, billiga kapslade bilstereohögtalare av fabrikt Noname (sådana där 3-vägare för 299 kr/par).
Åter på verksta'n plockade jag ner befintliga högtalare och satte upp de nyinköpta små underverken; låda i svart aluminium och fronter i chromat nät. Alla nöjda och glada - "nu låter det ju riktigt bra!".
Som tack för besväret fick jag behålla de de gamla "skit-högtalarna"; 8 st JBL 2105H... Problemet med ljudet var bara att någon monterat högtalarna på en liten planka, typ öppen baffel och hängt upp dom på en kabelstege i taket.
Av JBL'arna byggde jag några små monitorer, som sedermera fick äran att användas av Nisse Landgren vid en konsert med Göteborgs Brassband, som jag mixade någon gång under det glada 80-talet. Sedermera såldes monitorerna till en damorkester (Spader Dam) som jag jobbade med på 90-talet.
Edit: då det begav sig kostade 2105H ca 1.300 kr/st... hos TV-Man i Gbg.
metalfan skrev:IngOehman skrev:Pontus91 skrev:FBK skrev:Länk till bilder på nya modeller. http://www.ljudochbild.se/nyheter/nya-k ... -hogtalare
Men vad har hänt med proportionerna???
Inte på högtalarna själva, utan på bilderna.
Är den som lagt ut bilderna bakis, eller är det någon sådan där
person som tycker att man kan deformera bilder hur som helst utan
att de märker något. Typ en sådan där som tittat på 4:3-material på
16:9-skärm och tvärtom, utan att märka något?
Fast Ljud&bild-hemsidans bilder är ju mycket mera deformerade än
så...
Så här ser hur som helst bild 2 ut om man expanderar den horison-
tellt med en faktor 1,6 (påstår inte att det är exakt rätt, det är alltid
svårt att se noga när det även finns lite bildförvrängningar på grund
av bruk av vidvinkel-lins, men jag drog till med +60% baserat på hur
bilden såg ut):
...
Vh, iö
Det är inte fel på bilderna utan på webbredaktören som lagt ut fotona utan att skala om på rätt sätt först. Om man öppnar orginalfilerna på servern får de rätt proportioner igen (testa genom att klicka och dra bilderna till adressfältet i webbläsaren. Det funkar i t.ex. FF och IE)
http://www.ljudochbild.se/wp-content/up ... +frank.jpg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster