PerStromgren skrev:
Jo, vi vet. Allihop. Frågan är när vi ska börja fatta vad folk menar i stället för att besservissra med ordmärkeri.
Ingen skugga över dig, verdad, sjukan är extremt utbredd.
Denna "sjuka" kommer inte från min Hifivärld, den kommer från min musikutbildning. Först under tidiga år kommunala musikskolan sedan under musikpedagogutbildning. Den bara finns där. Den har blivit så inpräntad att reaktionen kommer automatiskt. I "notvärlden" så är det en mycket distinkt skillnad mellan högt och starkt nämligen. Musiker är alla överens om denna nomenklatur.
Självklart förstod jag vad han menade, men mitt "besserwisseri" gör jag på grund av att orden inte helt ska försvinna ur språkbruket och folk inte längre vet vad som är vad.
Så jag anser att denne såkallade "sjuka" är av godo, därav mitt inlägg.
Tycker det är bättre att upplysa om det och hålla ställningarna så att inte skillnaderna försvinner, utan att man faktiskt kan använda sig av de rätta orden vid varje givet tillfälle.
Ingen skugga över dig heller Per, jag förstår att det kan upplevas lite "ordmärkerismåaktigt", men det tar jag
Det ligger liksom i ryggmärgen lite. Men jag tycker i alla fall att det är bättre att använda orden som de är tänkta, även i Hifivärlden.
I musikervärlden kommer det aldrig att funka att säga högt när man menar starkt.
Kanske går det i Hifivärlden, vad vet jag.