Blir ni deprimerade?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Blir ni deprimerade?

Inläggav eljulio » 2012-04-09 13:30

Jag undrar om ni som har lyssnat på högklassiga anläggningar (inklusive bra rumsliga förutsättningar) blir "deppade" när ni kommer hem igen?

För inte så länge sedan var jag hemma hos Ingvar Öhman och sedan Peter Steindl för provlyssning. Det känns lite fattigt när jag kommer hem kan man väl säga.

Hos Ingvar var det mest en inspelning med Infected Mushroom som fastnade (Dracul?) som jag har hört hemma utan att gilla det särskilt mycket. Hemma har ljudbilden varit grötig och lite intetsägande. I Ingvars källare framträdde en mycket dynamisk inspelning full av detaljer. Trots volymen var det dessutom avslappnat.

Hemma hos Peter och de vackra välljudande äggen bjöds det också på audiofila upplevelser. Det jag särskilt minns är en makalös inspelning från 1925 som var häpnadsväckande dynamisk (minns tyvärr inte namnet). Volymen var hög men allt kändes avslappnat och rätt. Bremens livekänsla med alla högtalare inkopplade var för övrigt något utöver det extra... jösses...

Hemma då?

Ja, jag lyssnar på det mesta även hemma, men betydligt mer och oftare på "gles musik" med bra separation på röster och instrument. Det blir helt enkelt mer njutbart då.

Hur är det hos er? Begränsar ni er utifrån de ljudliga förutsättningarna eller kör ni på oavsett om det låter skit eller inte?

Observera nu att jag refererar till inspelningar av god kvalitet, inte hur majoriteten av topplistemusiken låter.

Användarvisningsbild
distad

Re: Blir ni deprimerade?

Inläggav distad » 2012-04-09 13:40

eljulio skrev:Jag undrar om ni som har lyssnat på högklassiga anläggningar (inklusive bra rumsliga förutsättningar) blir "deppade" när ni kommer hem igen?

Svar nej.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-04-09 13:43

FBK skrev:
eljulio skrev:Jag undrar om ni som har lyssnat på högklassiga anläggningar (inklusive bra rumsliga förutsättningar) blir "deppade" när ni kommer hem igen?

Svar nej.

Du kanske redan sitter hemma med nirvana?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-04-09 13:48

Deprimerad är nog en väldigt starkt ord. Jag tycker inte att jag har jättefin återgivning hemma, men direkt usel är den definitivt inte. De Ino-anläggningar jag har hört har kunnat spela mycket starkare än jag kan hemma, men det ser jag inte som ett stort problem. Det jag skulle vilja ha är bra återgivning, men i ett vackert rum. Det tror jag inte går att ordna...
... tycker jag!

Per

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-04-09 13:54

Jag har trott mig bli det och vägrat lyssna på andras anläggningar, nästan iaf... :)

Men nu när jag lyssnat på några så nej, det är fortfarande kul hemma :)

Och nej jag väljer ej musik efter vad min stereo klarar. Musik som du beskriver låter ju bra oavsett tycker jag. Typisk sån som hifihandlaren drar på för att sälja nåt.

Jag kör renoverade OA14 och ett roligt slutsteg från 80talet kopplat med lampsladd.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-04-09 14:00

PerStromgren skrev:Deprimerad är nog en väldigt starkt ord. Jag tycker inte att jag har jättefin återgivning hemma, men direkt usel är den definitivt inte. De Ino-anläggningar jag har hört har kunnat spela mycket starkare än jag kan hemma, men det ser jag inte som ett stort problem. Det jag skulle vilja ha är bra återgivning, men i ett vackert rum. Det tror jag inte går att ordna...

En ombyggnation av rummet är otänkbart hemma... Sitter just nu och mäter lite och efterklangen varierar lite mellan 0,3 och 0,4 beroende på Hz - tal. Så trots ett väldigt modernt hem med väldigt mycket glas är inte efterklangen så hög, men det är inga 0,15 som i Ingvars källare.

Deprimerande är ett starkt ord, jag är medveten om det. Vad jag menar är att flera saker saknas idag som tydliggjordes när jag var iväg och provlyssnade. Men samtidigt är mycket väldigt bra hemma och det är ett "normalt" hem.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-04-09 14:01

bootstrap skrev:Jag har trott mig bli det och vägrat lyssna på andras anläggningar, nästan iaf... :)

Men nu när jag lyssnat på några så nej, det är fortfarande kul hemma :)

Och nej jag väljer ej musik efter vad min stereo klarar. Musik som du beskriver låter ju bra oavsett tycker jag. Typisk sån som hifihandlaren drar på för att sälja nåt.

Jag kör renoverade OA14 och ett roligt slutsteg från 80talet kopplat med lampsladd.

Exakt, gles musik väljer hifi-handlare vid demos. Infectedexemplet är dock inte gles musik på ngt sätt och det lät både brutalt, dynamiskt och rent vid provlyssningen. DET gör det INTE hemma...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-04-09 14:16

eljulio skrev:Sitter just nu och mäter lite och efterklangen varierar lite mellan 0,3 och 0,4 beroende på Hz - tal. Så trots ett väldigt modernt hem med väldigt mycket glas är inte efterklangen så hög, men det är inga 0,15 som i Ingvars källare.

Vad mäter du med?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-04-09 14:19

PerStromgren skrev:
eljulio skrev:Sitter just nu och mäter lite och efterklangen varierar lite mellan 0,3 och 0,4 beroende på Hz - tal. Så trots ett väldigt modernt hem med väldigt mycket glas är inte efterklangen så hög, men det är inga 0,15 som i Ingvars källare.

Vad mäter du med?

XTZ Room Analyzer. Långtifrån perfekt redskap vilket oregelbundenheten i mätresultaten visar på....

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-04-09 15:00

Jag har svårt att jämföra ljudet någonannanstans, med ljudet hemma :? .
Jag skulle behövt jämföra sida vid sida en stund, för att kunna uppskatta skillnader.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-04-09 15:25

nadifierad skrev:Jag har svårt att jämföra ljudet någonannanstans, med ljudet hemma :? .
Jag skulle behövt jämföra sida vid sida en stund, för att kunna uppskatta skillnader.

Ehrm... Det är ju rätt svårt... :wink: Men jag förstår vad du menar. Det där med ljudminne är inte lätt.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-04-09 15:41

PerStromgren skrev:

Vad mäter du med?

Sista bilden i detta galleri ger en fingervisning: http://www.minhembio.com/el%20julio/320041

mvh

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 15:47

Du har fastnat i teknikaliteter.

Acceptera förutsättningarnas begränsningar och börja leta efter ny härlig musik.

Eller blir du deprimerad varje gång du sätter dig i bussen/tåget/tunnelbanan medveten om att det finns de som har egna plan, lyxbilar med chaufför eller varför inte ett eget tåg för att ta sig runt sin herrgård?

Skaffa livsperspektiv :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-04-09 15:57

MagnusÖstberg skrev:Du har fastnat i teknikaliteter.

Acceptera förutsättningarnas begränsningar och börja leta efter ny härlig musik.

Eller blir du deprimerad varje gång du sätter dig i bussen/tåget/tunnelbanan medveten om att det finns de som har egna plan, lyxbilar med chaufför eller varför inte ett eget tåg för att ta sig runt sin herrgård?

"Deprimerad" är ett kraftuttryck som inte motsvaras av mitt sinnelag. Jag är en glad skit som lyssnar på musik med glädje. Rubriken var en förstärkning av upplevelsen inte en beskrivning av hur jag känner när jag lyssnar på musik. Sedan är det mesta i livet relativt, vilket du säkert vet. Hifinirvana är oss få förunnat, men det kan bli bra nog. Jag är inte där ännu, men kanske kan jag nå dit. Dock har min sambo med saken att göra också...

"börja leta efter ny härlig musik" Här gör Spotify nytta! :) 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-09 16:05

Blir inte deprimerad av att lyssna på levande musik heller som ju måste vara originalet. Allt annat är bara olika kopior. Och det kan finnas kvalitéer i alla kopior men de enklaste kopiorna har färre kvalitéer och förmodligen begränsade. Kopior som börjar likna originalet mer och mer är förstås trevligare. Men det finns massor med musiker som inte behöver ha värsta anläggningen för att njuta av musik. Vad som låter imponerande kanske inte är äkta, och imponerande musik kanske inte är det man lyssnar på normalt.
Depressioner är allvarliga saker och skall inte blandas ihop med lite avundsjuka, vilket heller inte är samma som missunsamhet.

Så mitt svar är snarast jag blir glad för andras skulle om dom lyckas få det bra men min anläggning låter inte sämre för att någon annans låter bättre. Och så kommer det alltid vara. Däremot kan det ju ge inspiration till förbättringar då det är lätt att bli hemmablind.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-04-09 16:17

Harryup skrev:Blir inte deprimerad av att lyssna på levande musik heller som ju måste vara originalet. Allt annat är bara olika kopior. Och det kan finnas kvalitéer i alla kopior men de enklaste kopiorna har färre kvalitéer och förmodligen begränsade. Kopior som börjar likna originalet mer och mer är förstås trevligare. Men det finns massor med musiker som inte behöver ha värsta anläggningen för att njuta av musik. Vad som låter imponerande kanske inte är äkta, och imponerande musik kanske inte är det man lyssnar på normalt.
Depressioner är allvarliga saker och skall inte blandas ihop med lite avundsjuka, vilket heller inte är samma som missunsamhet.

Så mitt svar är snarast jag blir glad för andras skulle om dom lyckas få det bra men min anläggning låter inte sämre för att någon annans låter bättre. Och så kommer det alltid vara. Däremot kan det ju ge inspiration till förbättringar då det är lätt att bli hemmablind.

mvh/Harryup

Hej,

Jag tänkte inte på hur viktigt det är på faktiskt med att skriva exakt det som avses. Här blev det fel med kraftuttrycket deprimerad vilket inte alls är vad jag blir av att komma hem till mitt hem och lyssna på musik. Tvärtom, det gör mig glad, men som jag nämnde till Magnus Österberg är allting relativt.

mvh :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-09 16:19

Håller med MÖ gör inte heller mig deprimerad. :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-04-09 16:30

Blir kanske lite frustrerad, men definitivt inte deprimerad - jag har ju nyss upptäckt att det går att få förbättringar!!

Musiklyssningen känns inte sämre i sig, i alla fall inte efter ett litet tag. Hur det nu än är så upplever man musiken efter hur man tycker om låten och sinnesstämningen.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-04-09 16:39

eljulio skrev:
nadifierad skrev:Jag har svårt att jämföra ljudet någonannanstans, med ljudet hemma :? .

Ehrm... Det är ju rätt svårt... :wink: Men jag förstår vad du menar. Det där med ljudminne är inte lätt.

Fast det kan vara till fördel också, då jag oftast är nöjd med mitt eget ljud :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-04-09 16:45

Jag vänjer mig så fort tillbaka till mitt ljud så för mig är det ingen fara. Jag tycker det är berikande att lyssna på andras anläggningar, och jag tycker ofta de låter bättre än min. Egentligen kanske det är just att de låter annorlunda jag menar, men filtrerat genom mig blir det gärna till något positivt.

Sen tycker jag mycket om hur det låter hos mig. Det är förmodligen inte allas kopp te, men det gör ingenting. Det är ju jag som ska tillfredsställas.

Tyvärr har jag upptäckt en liten baksida (för mig) med välljudet, nämligen att jag kan störa mig på inspelningen* - vilket ju gör att jag missar en del av musiken. Lyckligtvis går det i vågor, och jag kan bortse från det för det mesta.

/Jonas

*Här menar jag inte nutidens loudness war, utan andra brister.
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-09 18:48

jag är evigt trött att ino ska nämnas i vareviga tråd :roll:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-09 18:56

Nej. Det låter kanon här hemma.
Dessutom spelar jag bättre musik här än nästan alla andra. Vad är poänfgen med dyra "fina" grejjor när det ändå inte spelas något bra?

Rätt musik slår alltid rätt ljud.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 19:28

eljulio skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du har fastnat i teknikaliteter.

"Deprimerad" är ett kraftuttryck som inte motsvaras av mitt sinnelag. Jag är en glad skit som lyssnar på musik med glädje. Rubriken var en förstärkning av upplevelsen inte en beskrivning av hur jag känner när jag lyssnar på musik. Sedan är det mesta i livet relativt, vilket du säkert vet. Hifinirvana är oss få förunnat, men det kan bli bra nog. Jag är inte där ännu, men kanske kan jag nå dit. Dock har min sambo med saken att göra också...

"börja leta efter ny härlig musik" Här gör Spotify nytta! :) 8)

Dåså, då är det ju bara att glädjas med dem som du tycker har det bättre än dig då :)

Det gör jag iallafall.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-09 19:34

Max_Headroom skrev:Nej. Det låter kanon här hemma.
Dessutom spelar jag bättre musik här än nästan alla andra. Vad är poänfgen med dyra "fina" grejjor när det ändå inte spelas något bra?

Rätt musik slår alltid rätt ljud.

fan va bra sagt!!!
Bikinitider

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-04-09 19:52

För inte så länge sedan var jag hemma hos Ingvar Öhman och sedan Peter Steindl för provlyssning. Det känns lite fattigt när jag kommer hem kan man väl säga.

Hos Ingvar var det mest en inspelning med Infected Mushroom som fastnade (Dracul?) som jag har hört hemma utan att gilla det särskilt mycket. Hemma har ljudbilden varit grötig och lite intetsägande. I Ingvars källare framträdde en mycket dynamisk inspelning full av detaljer. Trots volymen var det dessutom avslappnat.

Hemma hos Peter och de vackra välljudande äggen bjöds det också på audiofila upplevelser. Det jag särskilt minns är en makalös inspelning från 1925 som var häpnadsväckande dynamisk (minns tyvärr inte namnet). Volymen var hög men allt kändes avslappnat och rätt. Bremens livekänsla med alla högtalare inkopplade var för övrigt något utöver det extra... jösses...

Hemma då?

Ja, jag lyssnar på det mesta även hemma, men betydligt mer och oftare på "gles musik" med bra separation på röster och instrument. Det blir helt enkelt mer njutbart då.

Hur är det hos er? Begränsar ni er utifrån de ljudliga förutsättningarna eller kör ni på oavsett om det låter skit eller inte?

Observera nu att jag refererar till inspelningar av god kvalitet, inte hur majoriteten av topplistemusiken låter.

Han kan då konsten att välja låter Ingvar...
Jag körde precis låten här hemma och det är fräsig på många sätt. En grej är att basen inte är resonant i själva låten, man kan spela våldsamt starkt utan att rummet kommer i svängning som det gör med vissa andra Infected låtar där basen är mer som sinus och långdragen...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-09 20:25

Full analysis
Bild

Fast jag tycker det låter bättre än vad MasVis visar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-09 20:26

Som Jamie Woon "Night air" här hemma då? Det är bara att fortsätta ratta upp...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-09 20:28

Svante skrev:
Fast jag tycker det låter bättre än vad MasVis visar.

Det ser ju snyggt ut på kurvorna vid starkaste partiet, så musiken är väl bara inte mer dynamisk än så?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-09 20:56

Nej, bättre anläggningar gör mig bara glad, de visar att det finns mer att hämta bland ettorna och nollorna. På hifimässan nyss hittade jag tre, kanske fyra, anläggningar som lät klart bättre än det jag har hemma. Alla kostade över en miljon, så det var rätt okej, inget som gjorde mig deprimerad. Någon lyxanläggning upplevde jag som "sämre", men utgår från att det var rummet som ställde till det för dem som visade. I vissa rum blev jag riktigt förvånad över ljudet med tanke på vad jag läst om prylarna innan. Å andra sidan vet jag att jag skulle kunna trivas med nästan vilken anläggning som helst bara jag fick leva med den några dagar. Jag e den där typen med "svag inre referens", som skulle kunna komma undan riktigt billigt egentligen och ändå vara nöjd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-04-09 21:32

I min bekantskapskrets finns inga HIFI-nördar, så jämförelser är ointressanta. Vad som däremot är intressant är att jämföra med livespelningar. Då börjar jag fundera över om jag med enkla medel kan komma närmare originalet.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Nästa

Återgå till Generellt om hifi