Anledningen till mätningen var att jag dels tyckte att de var lite "klena" i djupbasen, dock mycket "korrekta", dels kunde notera att de hade en uppställningsresonans i lågfrekvensområdet. Så en dag när jag ändå råkade ha mätutrustningen med mig hem blev mätningen av och den bekräftade mina hypoteser.
Först tar vi hur det gick till, i princip;
Resultatet av att knacka i övre hörnet och mäta i hörnet respektive vid bashögtalarens infästning blev;
7 Hz-resonansen bekräftar det man i princip kan se med blotta ögat om man knuffar till högtalaren, dvs den står och "svajar" med låg frekvens. Högtalaren väger 50 kg så även om foten ser stabil ut så är den för klen. I och för sig så är det inte bara foten utan golvet påverkar också. Detta var parketgolv på betongplatta på mark och var även detta lite klent. I mitt nuvarande hus så är golvet mer stabilt och detta har märkbart påverkat basåtergivningen till det bättre. Men åter till mätningen.
Jag mätte även bashögtalarens förutsättningar, dvs jag matade in kraft i bashögtalarinfästningen och mätte responsen i samma punkt;
Nu framgår det tydligare vad bashögtalaren "ser" som strukturrespons. En ideal högtalare skall se hög impedans, dvs vara i nedre högra hörnet. I detta fallet tappar vi en hel del respons genom resonansen i högtalarfoten-golvet.
Om vi knackar i övre hörnet och mäter på en mängd punkter på högtalaren så kan vi göra en sk modalanalys och få fram högtalarens struktursvängningar.
7 Hz-resonansen ser då ut så här;
Det vi ser är 4 olika vyer över högtalaren där nedre högra är sett snett framifrån-från sidan, övre högra är rakt från sidan, övre vänstra är rakt framifrån och nedre vänstra är rakt uppifrån.
Vi kan tydligt se hur den står och gungar på foten.
53 Hz-resonansen;
Här ser vi hur högtalaren står och roterar på foten. Möjligen att det är lite torsion i högtalarkabinettet också.
157Hz-resonansen;
Här är lådans första böjmod som kan påverka basåtergivningen.
Det är viktigt att påpeka att det här är strukturförutsättningarna för högtalaren, inte hur den låter. En bra konstruktör tar ju med dessa förutsättningar och ser till att slutresultatet låter bra (vilket man lyckats med i detta fall enligt min åsikt - förutom i djupbasen). I detta fall får man troligen en förbättrad basåtergivning om man tar hand om 7 Hz-resonansen men det har jag inte verifierat mer än subjektivt med högtalarens nya placering på ett bättre golv (och annat rum också i och för sig).
Vilket år som helst så har jag tänkt kolla upp resonansen på nya placeringen och även hur en bättre fot kan påverka basåtergivningen.
Detta kanske inte blev så mycket att diskutera kanske mer att studera och begrunda men synpunkter kan man säkert ha ändå...