Moderator: Redaktörer
Jag kan tänka mig att ljudtrycket går att få ganska jämnt över ett stort område, men de högtalarna på bilden har verkligen kass spridning. Stereobilden formligen flög fram och tillbaka, med väldiga filtereffekter (förändringar) i ljudets tonala balans när man förflyttade sig åt något håll.Morello: Det är ju det som är fördelen med rejält långa line array-kluster. Du får en väldigt jämn spridning, jämnt ljudtryck och en jämn frekvensgång. Med konventionella system så är det mycket lättare att spela skallen av de som står längst fram.
Jo det kan man säga. Det beror på högtalarnas riktverkan vid högre frekvenser. Det är inget konstigt med det.Att det lät dovt långt fram på sidan verkar vara beroende på att du helt enkelt står utanför diskantspridningen.
Jag är lite skeptisk till linearrayprincipen då det kan bli problem med diffraktion samt lobingeffekter vid delningen. Särskillt med element vid båda sidor av "diskantlinjen" gör delningen och horisontalspridningen problematisk över ett större frekvensområde(längre ner i frekvens). 100 grader låter lite för bra för att vara sant tycker jag, det är 50grader off axis åt båda hållen. Vilken typ av delning används i de högtalarna (frekvens branthet osv)?
Martin skrev:Ingo: Rent generellt får man ett ojämnare spridningsmönster vertikalt om man väljer att använda två element inom samma frekvensområde med avstånd mellan vertikalt och en diskant i mitten. Det blir två dippar off axis. Den ena runt delningen, vars bandbredd är beroende av filtrets branthet och den andra vid en frekvens beroende på avståndet mellan (mellanregister-)elementen (brukat hamna någonstans i mellanregistret). Sätter man elementen tillräckligt nära varandra börjar de fungera mer som en enda ytkälla men riktar man dem olika så blir det lite andra effekter, beroende på hur brant och långt ner i frekvens man delar.
Kort sagt man har tidsaspekter och geometri som påverkar spridningsmönstret även i en sådan högtalare. Det är inte en äkta linjekälla.Jo det kan man säga. Det beror på högtalarnas riktverkan vid högre frekvenser. Det är inget konstigt med det.Att det lät dovt långt fram på sidan verkar vara beroende på att du helt enkelt står utanför diskantspridningen.
Fast nu var jag ju inom de 100grader som högtalarna skulle sprida bra i horisontalplanet och ändå var det stora problem att få ihop ljudbildens olika frekvensinnehåll.Att du står utanför den definierade spridningen är knappast högtalarens fel, möjligtvis har man valt fel högtalare till applikationen.
Skillnaden ligger i att linearrayen oundvikligen får en konfiguration med elementen i sidled vilket påverkar horisontalspridningen. Den är viktigare för att få ihop ljudbilden än vertikalspridningen (som inte är det minsta oviktig för det). I en PS-array kan man kontrollera horisontalspridningens jämnhet på ett annat sätt.min fråga var mer varför detta blir större generellt för en Line Array än ett PS array. Det blir iofs tydligare i och med att du är utan interferenser i horisontalplanet, men jag har svårt att tro att de egentligen blir fler.
Martin skrev:Fast nu var jag ju inom de 100grader som högtalarna skulle sprida bra i horisontalplanet och ändå var det stora problem att få ihop ljudbildens olika frekvensinnehåll.Att du står utanför den definierade spridningen är knappast högtalarens fel, möjligtvis har man valt fel högtalare till applikationen.
Det var inom 100grader, alltså +/-50 grader off axis. (fritt citerat från ingo alltså)lazyworm skrev:Martin skrev:Fast nu var jag ju inom de 100grader som högtalarna skulle sprida bra i horisontalplanet och ändå var det stora problem att få ihop ljudbildens olika frekvensinnehåll.Att du står utanför den definierade spridningen är knappast högtalarens fel, möjligtvis har man valt fel högtalare till applikationen.
100° offaxis är ganska extremt måste jag ju ändå säga, har inte sett mätdatat men att inte frekvensgången skulle vara påverkad mer än lite vid den stora vinklingen har jag mer än mycket svårt att tro, vill dom ens påvisa det?
Användare som besöker denna kategori: sammel och 6 gäster