Behringers studiomonitorer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Behringers studiomonitorer

Inläggav NNord » 2005-01-23 13:55

LÅTER MYCKET BRA !

Skall sätta ihop ett system åt en studio, skall
kosta max 18 000:- för dator, ljudkort, midiklaviatur samt högtalare
och eventuella kablar osv. Dvs en riktig budgetstudio ! Skoj projekt.

Hade först använda pip eller ip, men sedan var jag och lyssnade på
Behringers TRUTH B2031A och gillade dessa så mycket så jag nu
överväger dessa istället. De är billigare SAMT är aktiva. Testade
dessa mot 8st andra högtalare, och detta var klart bäst enligt mig.

Finns också en baslåda man kan köpa till. Tror det kan bli rät sjysst
för lite pengar faktiskt.

http://www.behringer.com/B2031A/index.cfm?lang=ENG
http://www.behringer.com/B2092A/index.cfm?lang=ENG
NN

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-23 15:30

Jag har för mig att jag inte gillade Truth alls då jag provlyssnade dem.

Skulle inte t.ex. ett par beggade Tannoy Reveal göra jobbet bättre tror du?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-23 15:39

dawen, du verkar hysa stort agg mot Behringer, i alla trådar som handlar om Behringer går du in och sågar. Hur kommer det sig?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-23 15:44

Den främsta anledningen är att jag ännu inte testat någon Behringerprodukt som gör det jobb den ska göra riktigt bra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-23 15:50

Å andra sidan var väl inte THD-mätning på en Mackie som jag visade speciellt imponerande? :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-23 15:54

Jag minns inte att jag uttalat mig positivt om Mackie heller, för den delen.

Dock finns det en stor skillnad. Mackie designar egna prylar, istället för att låta något kinaland automatiserat sätta ihop ripoffs.

Mackie 1604VLZ är ett bra exempel på ett bord som gjort mig besviken. Allen Heath's Mixwiz gör jobbet mycket bättre, och Midas Venice går inte ens att jämföra med Mackien (fast, då kostar Midasbordet en liten slant mer också).

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-23 18:35

midas ja, slurp ! :o
NN

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-23 18:40

NN, var det inte du som tyckte att GeoT var plastiga och lät illa? Den enda gången jag lyssnat på GeoT så var det ett Midas XL3 som stod som FOHbord.

Jag tycker att de är snygga dessutom :)

Bild

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-23 18:52

Råhäftiga !! :D
Men en gång lät det för jävla illa

:?
NN

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-23 18:53

Det är ju tyvärr så med line array-burkar i allmänhet, att det är svårt att få till det bra. PS är mycket mer förlåtande.

Men, får man till det bra så blir det bra, och det blir ju givetvis ännu bättre när det står JBL på framsidan 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-23 18:55

Frågan är på vilket avstånd man bör befinna sig för att inte drabbas av hörselskador. 100 meter? :lol: 200 meter?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-23 19:00

Det är såklart JBL som bygger de bästa PA-högtalarna,
de har mest resurser ! och man har alltid bedrivit seriös
forskning som lett till utveckling i industrin.

Det är ju utbildning o grejor, avancerade datorprogram för att
få till Arrayer, och när det väl fungerar som ett resultat av duktiga
tekniker så låter det jättesjysst !

JBL är väl dom enda som har ett seriöst utbildningsprogram osv osv
för detta, inget hokus pokux, bygga en låda som man kan stacka
i aliminium så är det bra sen.. :lol:

man måste köpa hela paketet, utrustning PLUS utbildning !
NN

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-23 19:01

Morello: Det är ju det som är fördelen med rejält långa line array-kluster. Du får en väldigt jämn spridning, jämnt ljudtryck och en jämn frekvensgång. Med konventionella system så är det mycket lättare att spela skallen av de som står längst fram.

Sedan att det finns tekniker som mixar illa och för starkt, det är en annan sak. De flesta av dem mixar inte på såna här system!

De tekniker jag stötte på i somras på Hultsfred var samtliga mycket duktiga, och det var bara en av dem som spelade lite starkt, då var å andra sidan mixen skitsnygg.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-23 22:57

Morello: Det är ju det som är fördelen med rejält långa line array-kluster. Du får en väldigt jämn spridning, jämnt ljudtryck och en jämn frekvensgång. Med konventionella system så är det mycket lättare att spela skallen av de som står längst fram.
Jag kan tänka mig att ljudtrycket går att få ganska jämnt över ett stort område, men de högtalarna på bilden har verkligen kass spridning. Stereobilden formligen flög fram och tillbaka, med väldiga filtereffekter (förändringar) i ljudets tonala balans när man förflyttade sig åt något håll.

Antar att det är rätt vanligt på konserter men jämn spridning var det inte iaf.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-23 23:06

...
Senast redigerad av Audiomanikern 2005-01-24 13:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-23 23:25

...
Senast redigerad av Audiomanikern 2005-01-24 13:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-23 23:35

...
Senast redigerad av Audiomanikern 2005-01-24 13:44, redigerad totalt 1 gång.

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-01-24 00:13

Martin:

Var hade du denna upplevelse av GeoT? Som en av dom få som jobbat med dessa högtalare på detta forum så stämmer detta inte med min uppfattning om hur dom beter sig om dom är använda på rätt sätt. GeoT är en otroligt kompetent högtalare, i samma klass som alla andra system som dom krigar mot. Med för-, och nackdelar precis som alla andra.

Jag vet inte hur mycket du vet om möjligheterna och framförallt begränsningarna man står inför när man jobbar med professionellt konsertljud. Men några av dessa kan kanske vara bra att känna till när man bedömer hur det låter.

Det stora problemet har i alla tider varit att när man använder fler än en högtalare som återger ett register så får man ofelbart problem i tidsdomänen. Dvs lyssnaren hör flera högtalare som befinner sig på olika avstånd och tidsfelet gör att man får addition eller subtraktion vid olika frekvenser beroende på avstånd.

Det man gjort i alla tider för att undvika detta är att man använder smalstrålande högtalare som man genom att rikta så att dom inte spelar i varandra och genom detta undviker man kamfiltereffekter. Ibland blir det bra, ibland mindre bra. Detta brukar kallas för Point Source Array, dvs ett array av punktformiga ljudkällor.

Sedan mitten av nittiotalet har det funnits ett annat sätt att lösa problemet. Line Array kallas detta populärt. Riktigheten i detta namn kan sannerligen diskuteras men det är vad det kallas i alla fall. http://www.l-acoustics.com/anglais/accueilgb.htm var först med komersiella högtalare enligt denna princip för detta bruk.

Sedan har i princip varje seriös (och några oseriösa) högtalarfabrikant klämt ur sig något som ska hänga på höjden och i bästa fall linjestråla (i alla fall i något litet register). Det finns antal varianter på temat. Nexos GeoT är ett tangentarray, Meyer kallar sina M3D line array medans M2D och Milo är Curvelinear Array och d&b kallar sina Q1 för inget alls. Alla jobbar dock enligt principen att man har en definierad horisontalspridning på ca 100 grader och sen krokar man i så många lådor man behöver för att sprida tillräckligt i vertikalplanet. I teorin är det rätt lätt. Man har till och med ett litet program till sin laptop som berättar (riktigt så lätt är det inte, men nästan) hur många högtalare man behöver, hur dom ska vinklas och hur starkt det borde kunna spela på varje plats där man har täckning.

De två stora fördelarna med LA teknologi brukar man säga är att man tappar mindre per fördubbling av avståndet, dvs man behöver inte spela ihjäl de som står längst fram för att få till lite tryck även längst bak och att man inte har någon negativ interferens i horisontalplanet (i vertikalplanet ska högtalarna koppla och bete sig som en enda stor högtalare alternativt vara isofasiska, i varje fall är detta teorin). Det verkar som du trots detta har upplevt att så var fallet och detta får mig att fundera.

Tyvärr är det aldrig lika lätt i praktiken som det verkar i teorin. Det största problemet för LA är utan tvekan (enligt mitt förmenande) vind. Det är något som man aldrig kommer undan och vad jag känner till finns det inget botemedel. Det finns för det mesta en massa andra problem också. Allt från att apisen inte vill betala för tillräcklig mängd med högtalare till att flygpunkterna sitter för lågt.

NN:

Att säga att något är "bäst" när det gäller professionella högtalare är inte bara vågat, det visar dessutom att den som säger det inte förstår riktigt vilka parametrar som finns när man i denna bransch bedömer hur bra en högtalare passar ens behov.

Ljudkvalitet är en del, förvisso viktig del, men inte på något sätt ensamt avgörande. Priset spelar in (här har det relativt billiga VerTec en konkurrensfördel), hur smidigt flygutrustningen fungerar är otroligt viktigt, hur passar det in i packen, vad har jag för steg som jag kan använda? Processorer? Finns det fler lådor att hyra in på nära håll? Är systemet efterfrågat på marknaden? Vad är min tidigare relation med generalagenten? Hur är garantierna och hur löses finansieringen?

I Sverige idag är JBL VerTec absolut inte det mest sålda LA systemet. Utan att veta exakt så tror jag att en ganska bra gissning är att L-acoustic och Meyer har flest burkar på marknaden och om nu JBL vore "bäst" så vore förmodligen inte detta fallet eller?

Det ingår utbildning, program och en jäkla massa white papers i alla system, JBL är definitivt bland de allra främsta på många punkter men inte på något vis unika.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-24 00:30

Hej Ingo: Jag hörde systemet i kungstädgården. Det lät ok rent distorsionsmässigt osv fast väldigt dovt då vi stod långt framme på sidan. När vi gick därifrån så upplevde jag att ljudet ändrades extremt mycket bara man rörde sig lite grann. Husväggarna runtomkring kan iofs ha varit en bidragande faktor(men ändå inte så mycket eftersom avståndet var ganska stort till väggarna). Det var inte så många lådor staplade på varandra som på bilden men det såg ungefär likadant ut. Vind tror jag inte var problemet här eftersom det är husväggar och träd runtom scenområdet + att avståndet till scenen inte var så stort. Det kändes mer som att ljudbildens förändringar och skiftningar var en funktion av positionen.

Jag lyssnar ganska mycket efter ljudbild osv och är känslig för skillnader där och hur pass definierad ljudbilden är. Jag kan tänka mig att det fanns ställen där ljudbilden inte var lika orolig.

Däremot kan jag säga att jag har hört högtalarsystem för PA så inte har haft samma oroliga ljudbild utomhus och inomhus.

Jag är lite skeptisk till linearrayprincipen då det kan bli problem med diffraktion samt lobingeffekter vid delningen. Särskillt med element vid båda sidor av "diskantlinjen" gör delningen och horisontalspridningen problematisk över ett större frekvensområde(längre ner i frekvens). 100 grader låter lite för bra för att vara sant tycker jag, det är 50grader off axis åt båda hållen. Vilken typ av delning används i de högtalarna (frekvens branthet osv)?

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-01-24 12:39

Hej Martin!

Varför skulle diffraktion och lober bli ett större problem vid LA än med ett PS system generellt sett? Du säger att du uppfattar problem vid lägre frekvenser i horisontalspridningen, i vilket frekvensband menar du då? Jag kan hålla med om att det finns fördelar med att ha endast en ljudkälla vid lite högre frekvenser som utstrålas från konelementen, därför har t ex Meyer M3D två stycken 15" i front men bara en går hela vägen upp och möter diskanterna. Den andra spelar bara sub.

Vad gäller delning så har jag på rak arm ingen aning. Processorn är låst och man kan bara välja hur många lådor man har i arrayet och göra förändringar i tidsdomänen för att aligna topparna med subbarna. Såväl toppar som subbar är rätt udda konstruktioner, subbarna är av kardioidtyp och det är verkligen märvärdigt lite subb på scen när man använder dessa. Topparna har också bakåtriktade element som gör att man slipper en hel massa skvätt bakåt.

Jag antar att du hörde 6 lådor per sidan i kungsan + ett eventuellt downfill. Detta skulle jag vilja påstå är på gränsen till vad som är användbart, du börjar nog missta endel LA karaktäristik på systemet någonstans i denna längd på arrayet.

Att det lät dovt långt fram på sidan verkar vara beroende på att du helt enkelt står utanför diskantspridningen. Någon annan förklaring har jag svårt för att se. Iofs står du så att du bara hör ena sidan så blir det ju så att du har 3 dB mindre av allt som är panorerat till både left och right. Däremot letar sig basen runt på de flesta ställen och detta kanske göra att du uppfattar det som lite dovt? Generellt så låter de flesta system jag jobbat med (rätt många vid detta laget) bäst inom samma triangel som gäller när man håller på med hifi. Som du säger blir ljudbilden rätt odefinierad utanför detta fält. Däremot kan man man moderna, vältrimmade system kasta väldigt långt och kontrollerat. Jag har gjort gigg och kastat gott och väl 150 meter och ljudet känns fortfarande nära och tydligt, men så mycket till stereobild är det ju inte när det ser ut som PA hänger 3 meter isär trots att det i verkligheten är kanske närmare 25 meter.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-24 12:48

"I Sverige idag är JBL VerTec absolut inte det mest sålda LA systemet. Utan att veta exakt så tror jag att en ganska bra gissning är att L-acoustic och Meyer har flest burkar på marknaden och om nu JBL vore "bäst" så vore förmodligen inte detta fallet eller? "

Hur är det med priset då :wink:
Sverige kanske är för litet för att ha råd med en vertecinstallation !
Brukar ju nästan bara vara de stora konserterna som har råd.
NN

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-24 13:43

Ingo: Rent generellt får man ett ojämnare spridningsmönster vertikalt om man väljer att använda två element inom samma frekvensområde med avstånd mellan vertikalt och en diskant i mitten. Det blir två dippar off axis. Den ena runt delningen, vars bandbredd är beroende av filtrets branthet och den andra vid en frekvens beroende på avståndet mellan (mellanregister-)elementen (brukat hamna någonstans i mellanregistret). Sätter man elementen tillräckligt nära varandra börjar de fungera mer som en enda ytkälla men riktar man dem olika så blir det lite andra effekter, beroende på hur brant och långt ner i frekvens man delar.

Kort sagt man har tidsaspekter och geometri som påverkar spridningsmönstret även i en sådan högtalare. Det är inte en äkta linjekälla.

Att det lät dovt långt fram på sidan verkar vara beroende på att du helt enkelt står utanför diskantspridningen.
Jo det kan man säga. Det beror på högtalarnas riktverkan vid högre frekvenser. Det är inget konstigt med det.

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-01-24 13:56

I stycket ovan det du citerar skriver jag att VerTec är relativt billiga jämfört med de lådor de tävlar emot. Så den faktorn talar för att man skulle valt VerTec i så fall.

Inget av de största ljuduthyrningsföretagen i Sverige har valt VerTec, vad det beror på har jag ingen aning om, men så är det i alla fall.

Sammanfattningsvis, det finns inget system som är "bäst" för alla.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-24 20:46

Martin skrev:
Jag är lite skeptisk till linearrayprincipen då det kan bli problem med diffraktion samt lobingeffekter vid delningen. Särskillt med element vid båda sidor av "diskantlinjen" gör delningen och horisontalspridningen problematisk över ett större frekvensområde(längre ner i frekvens). 100 grader låter lite för bra för att vara sant tycker jag, det är 50grader off axis åt båda hållen. Vilken typ av delning används i de högtalarna (frekvens branthet osv)?

Är det någon som känner till hur Renkus-Heinz variant för att slippa utsläckningar och dylikt har lyckats?

Bild
http://www.renkus-heinz.com/technologie ... at_co.html

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-24 22:14

Jag stod å lekte med Renkuz-Heins grejjer för 15 år sen, kommer ihåg att det var 2st 18"are i varje låda å 2st15"are med tillhörande horn i varje topp som stod på submodulerna, som finnig sjuttonåring som mest lyssnat på Cervin Vega mm var det en jäkla ljudupplevelse, minns bl.a One night in bangkok med klippande 4kW
steg som om det var igår, det trycket som de högtalarna gav i ett
40kvm rum kommer jag nog inte uppleva igen 8O

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-01-24 23:09

Martin skrev:Ingo: Rent generellt får man ett ojämnare spridningsmönster vertikalt om man väljer att använda två element inom samma frekvensområde med avstånd mellan vertikalt och en diskant i mitten. Det blir två dippar off axis. Den ena runt delningen, vars bandbredd är beroende av filtrets branthet och den andra vid en frekvens beroende på avståndet mellan (mellanregister-)elementen (brukat hamna någonstans i mellanregistret). Sätter man elementen tillräckligt nära varandra börjar de fungera mer som en enda ytkälla men riktar man dem olika så blir det lite andra effekter, beroende på hur brant och långt ner i frekvens man delar.

Kort sagt man har tidsaspekter och geometri som påverkar spridningsmönstret även i en sådan högtalare. Det är inte en äkta linjekälla.

Att det lät dovt långt fram på sidan verkar vara beroende på att du helt enkelt står utanför diskantspridningen.
Jo det kan man säga. Det beror på högtalarnas riktverkan vid högre frekvenser. Det är inget konstigt med det.

Jo jag vet att man får problem med lober om man placerar två element som spelar i samma register (se mitt tidigare inlägg) min fråga var mer varför detta blir större generellt för en Line Array än ett PS array. Det blir iofs tydligare i och med att du är utan interferenser i horisontalplanet, men jag har svårt att tro att de egentligen blir fler.

Håller definitivt med om att det inte är helt rätt att kalla dessa pseudosystem för linjekälla (som jag också nämnt i tidigare inlägg) men som approximation för detta användningsområde är det i alla fall en bra början.

Att du står utanför den definierade spridningen är knappast högtalarens fel, möjligtvis har man valt fel högtalare till applikationen.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-01-24 23:27

Ingo har helt rätt. Problemen med källöverlappning för en praktisk linjekällekonfiguration är inte större än för motsvarande punktkälledito. Fördelarna i vertikal utstrålningskarakteristik är dock ganska omfattande, speciellt i PA-sammanhang.

För övrigt bör man inte dra alltför stora växlar på skillnader mellan matematiskt definierade ideala strålare och deras praktiska approximationer eftersom det alltid finns avgörande olikheter här.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-24 23:49

Att du står utanför den definierade spridningen är knappast högtalarens fel, möjligtvis har man valt fel högtalare till applikationen.
Fast nu var jag ju inom de 100grader som högtalarna skulle sprida bra i horisontalplanet och ändå var det stora problem att få ihop ljudbildens olika frekvensinnehåll.

min fråga var mer varför detta blir större generellt för en Line Array än ett PS array. Det blir iofs tydligare i och med att du är utan interferenser i horisontalplanet, men jag har svårt att tro att de egentligen blir fler.
Skillnaden ligger i att linearrayen oundvikligen får en konfiguration med elementen i sidled vilket påverkar horisontalspridningen. Den är viktigare för att få ihop ljudbilden än vertikalspridningen (som inte är det minsta oviktig för det). I en PS-array kan man kontrollera horisontalspridningens jämnhet på ett annat sätt.
Senast redigerad av Martin 2005-01-24 23:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-24 23:54

Martin skrev:
Fast nu var jag ju inom de 100grader som högtalarna skulle sprida bra i horisontalplanet och ändå var det stora problem att få ihop ljudbildens olika frekvensinnehåll.

100° offaxis är ganska extremt måste jag ju ändå säga, har inte sett mätdatat men att inte frekvensgången skulle vara påverkad mer än lite vid den stora vinklingen har jag mer än mycket svårt att tro, vill dom ens påvisa det?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-24 23:56

lazyworm skrev:
Martin skrev:

100° offaxis är ganska extremt måste jag ju ändå säga, har inte sett mätdatat men att inte frekvensgången skulle vara påverkad mer än lite vid den stora vinklingen har jag mer än mycket svårt att tro, vill dom ens påvisa det?
Det var inom 100grader, alltså +/-50 grader off axis. (fritt citerat från ingo alltså)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi