Moderator: Redaktörer
mangs skrev:Jaq kanske har blivit färgad av de forum jag hänger på ...
mangs skrev:Jag håller med om att medvetenheten kring ämnet är större på faktiskt men jag tycker det börjar spridas mer och mer till andra forum med. Oftast när något vill ha hjälp med ljudet så frågas det först om rummet och sedan kommer förslag på akustiska ingrepp. Förr tyckte jag det mer frågades om vilka kablar som snörade ihop utrustningen och hur snygg utrustningen var.
LeifB skrev:E de något att ha de dära digital rumskompensering?
LeifB skrev:E de något att ha de dära digital rumskompensering?
LeifB skrev:Så vilken shit in som helst får det att låta perfekt i slutändan?
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Så vilken shit in som helst får det att låta perfekt i slutändan?
Nej, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Alla steg bör optimeras oavsett vilket. Ju mindra digitalkorrigeringen måste göra, destu mer processorkraft kan läggas på att få det fint på de problematiska områdena.
LeifB skrev:Så vilken shit in som helst får det att låta perfekt i slutändan?
LeifB skrev:Kraniet
Om man som du säger lägger ner 100tals tusenlappar på "dyra" bra grejer och sen placerar högtalarna lite så där hur som helst i ett kalt betongrum så undrar jag ju varför man köper dyrhifi?
LeifB skrev:Håller fullständigt med där att man bör dämpa rummet i viss utsträckning och ha en viss symetri i hur man placerar ut högtalarna.
Tyvärr är det en viss andra hälft som inte låter fega grabbar göra som dom vill.![]()
Normala hem är inte heller lämpade för optimalt placerade anläggningar. Eller hur ser ut hos er?
mangs skrev:...så att även om man inrett ett rum tursamt finns det mycket att hämta genom justeringar av rummet.
hifikg skrev:mangs skrev:Jag kan t ex tycka att det ekar lite i mitt rum när jag pratar med besökare, men när jag lyssnar på musik upplever jag inget eko.
hifikg skrev: så frågan är var börjar man?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster