Litet högtalartest...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Litet högtalartest...

Inläggav zapanasta » 2012-07-10 12:50

Har ett par audiopro 2-25 här för omkantning,som vanligt måste det ju testas lite :)

Kört dom mot mina toppar (småmoddade luxor 4061) både i stereo och som på bilden (en mot en med samma sigal)

Skapligt ljud i dessa audiopro tycker jag,men jämfört mot mina toppar låter dom ekigt på nåt sätt..

Lite svårt att förklara men låter som sångaren står längre bort och sjunger i ett omöblerat rum typ,övriga register helt ok men lite klen djupbas är det allt i dom..

Mina toppar klart bättre i mina öron,låter mera naturligt utan några konstigheter :)
Bild

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Litet högtalartest...

Inläggav Objektivisten » 2012-07-10 13:29

zapanasta skrev: Bild

Fet högtalarkabel i bakgrunden. 8O
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-07-10 13:41

Objektivisten skrev:
zapanasta skrev: Bild

Fet högtalarkabel i bakgrunden. 8O

EKKKKKKKKKKKKKK!
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-10 13:44

Är det de som man menar med mega fon.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-07-10 15:39

Var det inte Hum som körde med slang till sina lurar?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-10 15:44

sprudel skrev:Var det inte Hum som körde med slang till sina lurar?

Fast han sökte ju bastryck, så han använde väl tryckslang - det där ser ut att vara en sugslang, så den kan han ju inte köra med då den suger...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-10 15:47

Högtalarkabeln ser farligt lik ut den som sitter i vägguttaget ;)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-07-10 16:30

Omkantning pågår av ett par sony/gylling nu......
Så nu blir det snart gylling mot audiopro,likadana element i basen (philips)

Ja va ska man göra när regnet bara vräker ner :) :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-07-10 17:09

zapanasta skrev:Ja va ska man göra när regnet bara vräker ner :) :)

Själv bar jag upp källarhögtalarna och ställde i vardagsrummet. Vardagsrumshögtalarna bar jag ner i källaren. Sen bar jag upp källarhögtalarna (alltså eg vardagsrumshögtalarna) och ställde i TV-rummet. TV-rumshögtalarna bar jag ner i källaren. Efter en stund bar jag tillbaks TV-rumshögtalarna (alltså eg vardagsrumshögtalarna) och ställde i vardagsrummet. Vardagsrumshögtalarna (alltså eg källarhögtalarna) bar jag in i TV-rummet. Till sist bar jag ner TV-rumshögtalarna (alltså eg källarhögtalarna) i källaren och bar upp källarhögtalarna (alltså eg TV-rumshögtalarna) till TV-rummet.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-07-10 17:13

Objektivisten skrev:

Själv bar jag upp källarhögtalarna och ställde i vardagsrummet. Vardagsrumshögtalarna bar jag ner i källaren. Sen bar jag upp källarhögtalarna (alltså eg vardagsrumshögtalarna) och ställde i TV-rummet. TV-rumshögtalarna bar jag ner i källaren. Efter en stund bar jag tillbaks TV-rumshögtalarna (alltså eg vardagsrumshögtalarna) och ställde i vardagsrummet. Vardagsrumshögtalarna (alltså eg källarhögtalarna) bar jag in i TV-rummet. Till sist bar jag ner TV-rumshögtalarna (alltså eg källarhögtalarna) i källaren och bar upp källarhögtalarna (alltså eg TV-rumshögtalarna) till TV-rummet.

:roll:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-10 17:15

:lol:

Jag ska göra ett hörlurstest här i regnet, Hello Kitty vs Sony vs Porta Pro vs Sennheiser vs Golla vs Apple vs Jabra (etc) :)

Nattlorden: dont go there...

Vad jag skulle säga var att 2-25 är ju en klassiker, gillade den när det begav sig (fast jag tror säkert att Luxor kan vara bättre). Testade du den omkantad eller ej (kanske påverkar)?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-07-10 19:20

zapanasta skrev:Skapligt ljud i dessa audiopro tycker jag,men jämfört mot mina toppar låter dom ekigt på nåt sätt..

Lite svårt att förklara men låter som sångaren står längre bort och sjunger i ett omöblerat rum typ,övriga register helt ok men lite klen djupbas är det allt i dom..

Danska High Fidelity beskrev A4-14 på ett liknande sätt, att mellanregisret kändes insjunket. Tycker det var lika på A2-25 när jag hade dem på hemlån i början 80-talet. Hade samtidigt hemma Martin Persson 2T (tror jag de hette) var betydligt roligare, åtminstone efter att man avlägsnat fronterna.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-07-11 15:52

Dax för sony/gylling mot audio pro 2-25..

utan tvekan är gylling en bättre högtalare,dom lider ochså av lite insjunket mellanregister men inte på samma sätt som audiopro lådorna..

Rösterna i audioprolådorna är både lite insjunkna+att även det låter lite nasalt.Sen vete fn om jag gillar diskanterna så jättemkt heller,tycker dom blir väl vassa i vissa partier..

Nu kanske jag är lite väl hård mot audiopro lådorna,dom låter bättre än mkt annat jag hört men dom faller inte mig i smaken riktigt...

Gyllinglådorna imponerar mest i basen,den är riktigt bra faktiskt.Distingt och verkar gå så djupt som ner till ca 30hz :)

Övriga register helt ok,ja vi har ju det där med mellanregistret då som kan låta lite fattigt emellanåt.Diskanterna kan tjippa lite för mkt ibland ochså tycker jag men inte så det blir outhärdigt..

Ja det va den lilla testen det,blir väl säkert mer tokerier rätt som det är :D
Bild

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2012-07-11 16:09

phloam skrev:Jag ska göra ett hörlurstest här i regnet, Hello Kitty vs Sony vs Porta Pro vs Sennheiser vs Golla vs Apple vs Jabra (etc)

Och jag är nyfiken på resultatet! Särskilt Hello Kitty. Det skulle vara grymt om du hittade en slamkrypare. Tum-hållning.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-11 16:19

Koffe skrev:
phloam skrev:Jag ska göra ett hörlurstest här i regnet, Hello Kitty vs Sony vs Porta Pro vs Sennheiser vs Golla vs Apple vs Jabra (etc)

Och jag är nyfiken på resultatet! Särskilt Hello Kitty. Det skulle vara grymt om du hittade en slamkrypare. Tum-hållning.

:D Tack för uppmuntran, jag håller på att dammsuga huset på diverse lurar (måste laga ett par "Billabong" (typ Kitty) och Sennheiserlurarna men det är snart gjort hoppas jag.

Coloud (kitty etc) har fått rätt bra omdömen vad jag läst så det ska bli spännande att se hur det går. Och hur mina favoriter står sig.... mer i separat tråd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-11 16:19

Angående mellanregistret. Vågar du ta bort basen i audio pro?
Kolla så det inte är för mycket dämpning.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-07-11 16:38

LeifB skrev:Angående mellanregistret. Vågar du ta bort basen i audio pro?

Basarna har varit ur,allt orginal i lådorna (skummgummidämpade)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-11 16:42

Testa att byta dämpning i ena och jämför? :) (Om skumgummit inte faller sönder)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-07-11 16:59

phloam skrev:Testa att byta dämpning i ena och jämför? :) (Om skumgummit inte faller sönder)

Vill inte krångla med dom iom att inte det är mina,är nog inte det lättaste att få ur det skumgummit heller :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-11 17:20

zapanasta skrev:
phloam skrev:Testa att byta dämpning i ena och jämför? :) (Om skumgummit inte faller sönder)

Vill inte krångla med dom iom att inte det är mina,är nog inte det lättaste att få ur det skumgummit heller :)

Synd blev nyfiken men inte roligt krabba med andras grejer..

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-07-11 17:46

LeifB skrev:
zapanasta skrev:

Synd blev nyfiken men inte roligt krabba med andras grejer..

Skummgummit är i två delar,sen är filtret limmat emellan dom så jag vågar inte börja riva i det....

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-11 18:46

Aha, ok låt dem vara i originalskick i så fall, de har kanske störst värde så :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-07-11 19:02

den högisen limmade jag -92 för syrran (jag å mitt limmande ja :wink: ) alltså coating va de som de va.
använd utspädd Scotch 3M droppfritt kontaktlim (lacknafta) väldans tunt, nästan rinnit. låt torka ett dygn och blir ännu mer genomhärdat efter två :wink:

EDIT: brödpensel är optimal pensel
EDIT2: efter limning kan man även spela av akustiska instrument, typ klassisk musik :P
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-07-12 10:08

Jasså,det blev sån skillnad.Ska testa om jag kommer över ett eget par på nån loppis eller liknande :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-12 10:15

roggaro skrev:

den högisen limmade jag -92 för syrran (jag å mitt limmande ja :wink: ) alltså coating va de som de va.
använd utspädd Scotch 3M droppfritt kontaktlim (lacknafta) väldans tunt, nästan rinnit. låt torka ett dygn och blir ännu mer genomhärdat efter två :wink:

EDIT: brödpensel är optimal pensel
EDIT2: efter limning kan man även spela av akustiska instrument, typ klassisk musik :P

Har samma uppfattning. Har testat coating men med araldit 2 komponentslim. Man kan säga att ljudet på något sätt blev mer homogent med mer tyngd bakom. Men man måste spä ut det mycket med lösningsmedel typ förtunning till vattennivå.
Det blir för tjockt lager annars. Tungt !!

Mvh

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-12 10:21

Objektivisten skrev:

Låter det bättre nu :lol: ?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-12 10:25

hifikg skrev:
Objektivisten skrev:

Låter det bättre nu :lol: ?

Kul hur man kan göra av energi på ingetting.
Men en lärdom rikare och motion skadar inte har jag hört.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-07-12 11:54

Bör ju gå utmärkt med casco vattenbaserat universallim ochså utblandat med några droppar vatten (som coating alltså)

Använder det limmet när jag kantar om element,helt suveränt för ändamålet :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-12 12:47

zapanasta skrev:Bör ju gå utmärkt med casco vattenbaserat universallim ochså utblandat med några droppar vatten (som coating alltså)

Ja det tror jag allt det bör göra.
Bara man inte tar kontaktlim.. :lol:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-07-13 01:25

LeifB skrev:
zapanasta skrev:Bör ju gå utmärkt med casco vattenbaserat universallim ochså utblandat med några droppar vatten (som coating alltså)

Ja det tror jag allt det bör göra.
Bara man inte tar kontaktlim.. :lol:

jag läste det där och trooooor jag struntar i att svara...
burning in the eyes of the maker

Nästa

Återgå till Generellt om hifi