Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Jag tänker såhär att, om man ändå gör sig besväret att serietillverka ett par högtalare, varför kan man inte anstränga sig lite och göra ett par högtalare som är så bra som möjligt givet en budget? Man kan väl åtminståne anställa någon som iaf har grundläggande kunskaper i vågrörelselära tex.
Missförstå mig inte, de låter säkert helt ok.
Men som jag ser det finns det alldeles för många högtalare som bara låter ok och ändå säljs till ett högt pris.
De som inte har någon aning om vad jag pratar om och vill tro det bästa om varje tillverkare kommer säkert att tycka jag är knasig, men det är sånt man får ta. Konstigt är det iaf.Jag ser iaf (och hör) att det är skillnad mellan olika högtalartillverkare. Till det bättre och till det sämre.
Martin skrev:Max, jag håller nästan med men jag tror du överdriver. Jag tycker de flesta lite dyrare högtalare brukar låta helt ok (så okräsna är inte folk att de inte hör om det låter kasst), men inte mer. Aphus-ljudet brukar JWS, Bas, Proson, Pioneer, technics, bose, i viss mån audio-pro mfl stå för.
Fattar vad du menar och jag håller helt med.Max_Headroom skrev:Martin skrev:Max, jag håller nästan med men jag tror du överdriver. Jag tycker de flesta lite dyrare högtalare brukar låta helt ok (så okräsna är inte folk att de inte hör om det låter kasst), men inte mer. Aphus-ljudet brukar JWS, Bas, Proson, Pioneer, technics, bose, i viss mån audio-pro mfl stå för.
Njao, men när priset går upp ökar kraven, i alla fall mina. Kostar en högtalare 100kkr/par, så tolerar jag inte specillt stora fel, särskilt när jag faktiskt kan tillräkligt för att veta att det går att göra otroligt bra högtalare för dom pengarna.
Det stämmer ju väldigt bra överens med mätningarna så det omdömet får du klart godkänt för.Jag har lyssnat på Andra II och det register den hanterar bäst är diskantregistret. Mellanregistret låter ganska färgat.
Vad är det dom brukar säga, det är insidan som räknas, förutom om man är fotomodell.Morello skrev:Kanske ska tillägga att finishen är extremSådant kostar också pengar. Hur nära man än går med ögonen, ser det bra ut, mycket bra till och med.
Morello skrev:Denna tråd är häpnadsväckande - mycket pladder och raljerande.
Ska man kritisera tex. Andra II är det knappast baffeln och diskantelementets placering som är intressant.![]()
Vad man kan tycka är något suspekt är hur man skarvat bas- och mellanregister, samt den slutna lådans dimensionering.
Hur stor volym behöver en tolvtummare?Kraniet skrev:tycker nog det verkar vara tillräcklig volym till en tolvtummare.
EngelholmAudio skrev:Hur stor volym behöver en tolvtummare?Kraniet skrev:tycker nog det verkar vara tillräcklig volym till en tolvtummare.
Morello skrev:Denna tråd är häpnadsväckande - mycket pladder och raljerande.
Ska man kritisera tex. Andra II är det knappast baffeln och diskantelementets placering som är intressant.![]()
Martin skrev:Kraniet: Har du sett mätningarna på Stereophiles hemsida. Tycker du fortfarande att låddimensioneringen ser bra ut? Personligen så tycker jag att det ser ganska disco ut (högt q och fb = för liten låda för elementen).
Max_Headroom skrev:Kanske har äckelstone lyckats bättre? Kanske har dom andra fysiska lagar än vad jag hade? Jag tycker deras löning är B. Det går att göra mycket bättre.). Dess övriga brister har jag inte ens orkat kolla upp. Men det tycks ju finnas ett och annat att klaga på...
Robert skrev:Att kalla företaget ifråga för "äckelstone" är ren och skär förtalskampanj.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster