Google säger att den är från 1985 med en TDA1540 dac.
Bildlänk
Hitta en gammal review också
Moderator: Redaktörer
celef skrev:ser ut att vara en midsizeapparat, är det verkligen hifi?
PerStromgren skrev:Nej, B, "originalet" var CD 100: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Philips_CD_100.jpg
Objektivisten skrev:Sprang på en vintage Philips CD150 på återvinningen nyss. Mint condition, kunde inte göra annat än förbarma mig. Den verkar fungera klanderfritt, låter mjukt och väldigt bra faktiskt.![]()
Google säger att den är från 1985 med en TDA1540 dac.
Bildlänkhttp://www.canuckaudiomart.com/view_images.php?cfid=181978&image_id=1656044
Hitta en gammal review ocksåhttp://www.dutchaudioclassics.nl/review/Philips-CD150-CDplayer/
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Nej, B, "originalet" var CD 100: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Philips_CD_100.jpg
Aha, var det så...
Det lät så illa om cd-spelare på den tiden så jag grävde aldrig ner mig i utvecklingen. Men jag hade en kompis som köpte en röd plastig Philips-sak.
/ B
JanBanan skrev:Dom där tidiga spelarna hade väl 14 bitars DACchips?
Vinylcalle skrev:Jag vill påstå att hela historien kring att CD lät dåligt i början är något som kommer ifrån Linn´s stora påverkan på hifimarknaden vid denna tidpunkt. Läser man t.ex. Hifi och Musik ifrån tidigt till mitten av 80-talet så låter först CD-spelarna väldigt bra när dom kommer 1983, därefter dyker det plötsligt upp artiklar om spikes och andra Linn påhitt och plötsligt låter CD-spelarna också dåligt.
Bill50x skrev:Vinylcalle skrev:Jag vill påstå att hela historien kring att CD lät dåligt i början är något som kommer ifrån Linn´s stora påverkan på hifimarknaden vid denna tidpunkt. Läser man t.ex. Hifi och Musik ifrån tidigt till mitten av 80-talet så låter först CD-spelarna väldigt bra när dom kommer 1983, därefter dyker det plötsligt upp artiklar om spikes och andra Linn påhitt och plötsligt låter CD-spelarna också dåligt.
Så uppfattade jag inte detta.
När jag läste om CD så tänkte jag att jag skulle hänga på låset till den lokala hifi-butiken den dag de släpptes. Nu blev det inte så utan första gången jag lyssnade på CD var på en LTS-afton i Göteborg. Och det lät fördjävligt, helt enkelt. Stelt, tråkigt och oengagerande. Detta var typ 84-85 om jag minns rätt.
-90 köpte jag några CD på en semesterbilresa i centraleuropa och för att kunna spela dessa köpte jag 91-92 någongång en superbillig noname-spelare bara för att kunna lyssna på mina skivor. I Sverige var det fortfarande LP (vinyl) som gällde men nere på kontinenten hade man helt gått över till CD.
Denna spelare höll knappt ett år, sedan gav den upp. Då införskaffade jag en Pioneer 507 (tror jag den hette) och den kom åtminstone i närheten av LP-ljudet. På den här tiden var jag inte så inblandad i Linn och såg snarare lite misstänksamt på kommentarerna om att CD-spelarna "tappade takten ibland". Idag vet jag precis vad man menade.
Oavsett vilket, det dröjde länge innan CD lät bättre än vinyl. Troligen berodde detta mer på spelarna än på fonogrammen.
Att läsa tester på den tiden var kul, man ansåg allmänt att alla spelare lät lika, det var bara skillnader i funktion, utseende, pris osv. Digitalt var ju perfekt, det var ju bara ettor och nollor, det kunde väl inte gå fel?
/ B
PerStromgren skrev:Kan jag "spela in" ljudet från den, komplett med fel och allt, så alla yngre kan få höra hur det lät då? Hur skulle jag göra i så fall?
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Kan jag "spela in" ljudet från den, komplett med fel och allt, så alla yngre kan få höra hur det lät då? Hur skulle jag göra i så fall?
Koppla spelaren till ljudkortsingången på datorn och spela in med tex Audacity.
/ B
Bill50x skrev:Är det inte denna som är originalet och som fanns i lite olika färger?
/ B
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Kan jag "spela in" ljudet från den, komplett med fel och allt, så alla yngre kan få höra hur det lät då? Hur skulle jag göra i så fall?
Koppla spelaren till ljudkortsingången på datorn och spela in med tex Audacity.
Men... kommer inte min enkla dators ljudkort att maskera felen, tror du?
Behövs det inte något mer rejält i AD-väg, typ dubbla samplingsfarten och 24 bitar? Eller låter det så förfärligt från den gamla CD-spelaren att även enkel modern AD-omvandlare kan fånga det?
petersteindl skrev:JanBanan skrev:Dom där tidiga spelarna hade väl 14 bitars DACchips?
Japp, med noise shaping om jag inte minns fel. Dessutom var filtren inte på "topp".
andyman_se skrev:Det verkar annars vara ett genomgående tema här... typ jag hittade högtalare på tippen och jävlar vad dom låter bra, bättre än mina B&W osv. Efter en vecka så brukar det inte vara lika kul dock... Nyhetens behag?
Hursom så har du säkert en rolig vecka framför dig
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster