Obbens nya CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Obbens nya CD-spelare!

Inläggav Objektivisten » 2012-09-19 16:23

Sprang på en vintage Philips CD150 på återvinningen nyss. Mint condition, kunde inte göra annat än förbarma mig. Den verkar fungera klanderfritt, låter mjukt och väldigt bra faktiskt. :D

Google säger att den är från 1985 med en TDA1540 dac.

Bildlänk :arrow: http://www.canuckaudiomart.com/view_images.php?cfid=181978&image_id=1656044

Hitta en gammal review också :arrow: http://www.dutchaudioclassics.nl/review/Philips-CD150-CDplayer/
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-19 16:49

ser ut att vara en midsizeapparat, är det verkligen hifi?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-19 16:52

celef skrev:ser ut att vara en midsizeapparat, är det verkligen hifi?

Jo, den är midsize. En apparat är det.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-09-19 17:20

Snygg sak.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-09-19 17:47

Kul! :) .
Hur låter den jämfört med Naim? 8)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-09-19 17:53

Du skulle haft en med den legendariska 1541:an istället :-) jag har en sådan med TWINdac. Den står hos OlA, undrar om han lyssnat på den än?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-09-19 17:56

cool! 8)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-19 18:23

Vad jag förstår efter lite googlande så är det Philips 3:e CD-spelare, och inte en av vintage-kännarnas favoriter då den är lite nedbantad och plastig.

Har lyssnat ett par timmar nu och det är kul att lyssna på musik på den. Bra PRaT, schysst bas men kanske inte helt korrekt tonalt och inte med det bästa perspektivet jämfört med moderna spelare. Snäll mot inspelningarna skulle jag vilja säga. Låter lite analogt (där kom den :P ). Den får bli inkopplad tillsvidare. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-19 18:29

Är det inte denna som är originalet och som fanns i lite olika färger?
Bild

/ B

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2012-09-19 19:02

Min första cd-spelare var en Philips 160, snarlig 150:an. Tyckte att den var magisk! :) Men sedan, när jag jämförde den med andra spelare tyckte jag att den lät lite vass och kantig.

/en john som minns

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-19 19:24

... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-19 19:55

PerStromgren skrev:Nej, B, "originalet" var CD 100: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Philips_CD_100.jpg

Aha, var det så...

Det lät så illa om cd-spelare på den tiden så jag grävde aldrig ner mig i utvecklingen. Men jag hade en kompis som köpte en röd plastig Philips-sak.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Obbens nya CD-spelare!

Inläggav Max_Headroom » 2012-09-19 20:09

Objektivisten skrev:Sprang på en vintage Philips CD150 på återvinningen nyss. Mint condition, kunde inte göra annat än förbarma mig. Den verkar fungera klanderfritt, låter mjukt och väldigt bra faktiskt. :D

Google säger att den är från 1985 med en TDA1540 dac.

Bildlänk :arrow: http://www.canuckaudiomart.com/view_images.php?cfid=181978&image_id=1656044

Hitta en gammal review också :arrow: http://www.dutchaudioclassics.nl/review/Philips-CD150-CDplayer/

WOW! Rama in den och häng upp den på väggen. Troligen värd en förmögenhet hos japanska samlare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-09-19 21:19

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Nej, B, "originalet" var CD 100: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Philips_CD_100.jpg

Aha, var det så...

Det lät så illa om cd-spelare på den tiden så jag grävde aldrig ner mig i utvecklingen. Men jag hade en kompis som köpte en röd plastig Philips-sak.

/ B

Har själv en Denon DCD-1800R vilket var en uppdaterad variant på Denons första egenkonstruerade CD-spelare (DCD-1800). Den är ifrån 1985 och ska jag vara ärlig så tycker jag den låter rätt bra även en ungefär jämngammal budget Denon DCD-1000 jag har låter helt okej. Nu spelar jag på en hyfsat modern Luxman till vardags så visst finns det kanske skillnader.

Jag vill påstå att hela historien kring att CD lät dåligt i början är något som kommer ifrån Linn´s stora påverkan på hifimarknaden vid denna tidpunkt. Läser man t.ex. Hifi och Musik ifrån tidigt till mitten av 80-talet så låter först CD-spelarna väldigt bra när dom kommer 1983, därefter dyker det plötsligt upp artiklar om spikes och andra Linn påhitt och plötsligt låter CD-spelarna också dåligt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-09-19 21:26

Dom där tidiga spelarna hade väl 14 bitars DACchips?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-19 21:34

JanBanan skrev:Dom där tidiga spelarna hade väl 14 bitars DACchips?

Ja, i alla fall de Philipsbaserade.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-09-19 21:35

Japp, med noise shaping om jag inte minns fel. Dessutom var filtren inte på "topp".
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-09-19 21:57

Philips första generation hade det. Från början skulle formatet vara 14 bitar men Sony ändrade sig och då hade redan Philips konstruerat sin DAC så man han inte göra om den inför lanseringen.

Sony hade 16 bitar redan ifrån början. Det tror jag alla andra som kom precis efteråt också hade t.ex. Hitachi och Toshiba.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-19 21:59

Vinylcalle skrev:Jag vill påstå att hela historien kring att CD lät dåligt i början är något som kommer ifrån Linn´s stora påverkan på hifimarknaden vid denna tidpunkt. Läser man t.ex. Hifi och Musik ifrån tidigt till mitten av 80-talet så låter först CD-spelarna väldigt bra när dom kommer 1983, därefter dyker det plötsligt upp artiklar om spikes och andra Linn påhitt och plötsligt låter CD-spelarna också dåligt.

Så uppfattade jag inte detta.

När jag läste om CD så tänkte jag att jag skulle hänga på låset till den lokala hifi-butiken den dag de släpptes. Nu blev det inte så utan första gången jag lyssnade på CD var på en LTS-afton i Göteborg. Och det lät fördjävligt, helt enkelt. Stelt, tråkigt och oengagerande. Detta var typ 84-85 om jag minns rätt.

-90 köpte jag några CD på en semesterbilresa i centraleuropa och för att kunna spela dessa köpte jag 91-92 någongång en superbillig noname-spelare bara för att kunna lyssna på mina skivor. I Sverige var det fortfarande LP (vinyl) som gällde men nere på kontinenten hade man helt gått över till CD.

Denna spelare höll knappt ett år, sedan gav den upp. Då införskaffade jag en Pioneer 507 (tror jag den hette) och den kom åtminstone i närheten av LP-ljudet. På den här tiden var jag inte så inblandad i Linn och såg snarare lite misstänksamt på kommentarerna om att CD-spelarna "tappade takten ibland". Idag vet jag precis vad man menade.

Oavsett vilket, det dröjde länge innan CD lät bättre än vinyl. Troligen berodde detta mer på spelarna än på fonogrammen.
Att läsa tester på den tiden var kul, man ansåg allmänt att alla spelare lät lika, det var bara skillnader i funktion, utseende, pris osv. Digitalt var ju perfekt, det var ju bara ettor och nollor, det kunde väl inte gå fel?

/ B

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-09-19 22:06

Bill50x skrev:
Vinylcalle skrev:Jag vill påstå att hela historien kring att CD lät dåligt i början är något som kommer ifrån Linn´s stora påverkan på hifimarknaden vid denna tidpunkt. Läser man t.ex. Hifi och Musik ifrån tidigt till mitten av 80-talet så låter först CD-spelarna väldigt bra när dom kommer 1983, därefter dyker det plötsligt upp artiklar om spikes och andra Linn påhitt och plötsligt låter CD-spelarna också dåligt.

Så uppfattade jag inte detta.

När jag läste om CD så tänkte jag att jag skulle hänga på låset till den lokala hifi-butiken den dag de släpptes. Nu blev det inte så utan första gången jag lyssnade på CD var på en LTS-afton i Göteborg. Och det lät fördjävligt, helt enkelt. Stelt, tråkigt och oengagerande. Detta var typ 84-85 om jag minns rätt.

-90 köpte jag några CD på en semesterbilresa i centraleuropa och för att kunna spela dessa köpte jag 91-92 någongång en superbillig noname-spelare bara för att kunna lyssna på mina skivor. I Sverige var det fortfarande LP (vinyl) som gällde men nere på kontinenten hade man helt gått över till CD.

Denna spelare höll knappt ett år, sedan gav den upp. Då införskaffade jag en Pioneer 507 (tror jag den hette) och den kom åtminstone i närheten av LP-ljudet. På den här tiden var jag inte så inblandad i Linn och såg snarare lite misstänksamt på kommentarerna om att CD-spelarna "tappade takten ibland". Idag vet jag precis vad man menade.

Oavsett vilket, det dröjde länge innan CD lät bättre än vinyl. Troligen berodde detta mer på spelarna än på fonogrammen.
Att läsa tester på den tiden var kul, man ansåg allmänt att alla spelare lät lika, det var bara skillnader i funktion, utseende, pris osv. Digitalt var ju perfekt, det var ju bara ettor och nollor, det kunde väl inte gå fel?

/ B

Självklart låter vinyl bättre min personliga åsikt

Det sista är rätt kul därför att jag känner igen det. Bland annat Stereoplay placerade alla CD-spelare i Absolute Spitzenklasse under första åren. Trots att mätningarna i bland visade ganska stora skillnader.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-20 09:18

Jag har en NAD 5200 CD-spelare jag köpte 1983 som jag inte tycker låter så dåligt. Det kan möjligen bero på att jag inte är så känslig för den sortens fel.

Kan jag "spela in" ljudet från den, komplett med fel och allt, så alla yngre kan få höra hur det lät då? Hur skulle jag göra i så fall?

Bild
Snodd bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-20 10:11

PerStromgren skrev:Kan jag "spela in" ljudet från den, komplett med fel och allt, så alla yngre kan få höra hur det lät då? Hur skulle jag göra i så fall?

Koppla spelaren till ljudkortsingången på datorn och spela in med tex Audacity.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-20 10:15

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Kan jag "spela in" ljudet från den, komplett med fel och allt, så alla yngre kan få höra hur det lät då? Hur skulle jag göra i så fall?

/ B

Men... kommer inte min enkla dators ljudkort att maskera felen, tror du?

Behövs det inte något mer rejält i AD-väg, typ dubbla samplingsfarten och 24 bitar? Eller låter det så förfärligt från den gamla CD-spelaren att även enkel modern AD-omvandlare kan fånga det?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-20 11:34

Bill50x skrev:Är det inte denna som är originalet och som fanns i lite olika färger?
Bild

/ B

En vit sådan hade jag. Den hade i princip samma innanmäte som flertalet spelare från samtida Philips/Marantz. DAC:arna var nog 16-bitars till skillnad från CD100. Den packade ihop i mitten av 90-talet men låg kvar i garaget till förra sommaren. Trots plastkåpan var det en tung liten rackare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-20 14:38

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:

Men... kommer inte min enkla dators ljudkort att maskera felen, tror du?

Behövs det inte något mer rejält i AD-väg, typ dubbla samplingsfarten och 24 bitar? Eller låter det så förfärligt från den gamla CD-spelaren att även enkel modern AD-omvandlare kan fånga det?

Huruvida du hör någon skillnad är en helt annan sak, jag bara berättade hur du gör :-)
Men att spela in ett 16/44 ljud med högre sampling lär knappast ge någon positiv effekt. Eller ja, kanske, det är ju analogt ljud man spelar in... Äsch, jag har ingen aning egentligen. Men ett någorlunda bra ljudkort/ljudkortsdel på moderkortet kan väl i alla fall hantera 24/96?

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-20 19:21

petersteindl skrev:

Japp, med noise shaping om jag inte minns fel. Dessutom var filtren inte på "topp".

Vilken modell var det som var så bra att den blev poppis att modda?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-20 19:31

Har lite svårt att smälta detta. Har nu kört den emot 3 mycket bra, modernare spelare. Djäkligt musikalisk men lite entonigt grå i klangen har den varit, vilket drastiskt avhjälptes med en Van Den Hul 'The First Ultimate' kolfiberkabel. Svänger nåt grymt rätt. Jag är omskakad.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-20 20:18

Druckit för många rörda Martinis . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2012-09-21 08:20

Det verkar annars vara ett genomgående tema här... typ jag hittade högtalare på tippen och jävlar vad dom låter bra, bättre än mina B&W osv. Efter en vecka så brukar det inte vara lika kul dock... Nyhetens behag?

Hursom så har du säkert en rolig vecka framför dig :D

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-21 08:51

andyman_se skrev:Det verkar annars vara ett genomgående tema här... typ jag hittade högtalare på tippen och jävlar vad dom låter bra, bättre än mina B&W osv. Efter en vecka så brukar det inte vara lika kul dock... Nyhetens behag?

Hursom så har du säkert en rolig vecka framför dig :D

Visst kan det vara så, men eftersom jag hade en ingång ledig på förstärkaren så löste jag det genom att nu ha dubbla CD-spelare inkopplade. Bara välja efter humör. :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi