Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Jag tycker att man kan vara fullt medveten om att kedjan är en helhet, men ändå vilja uppgradera nära källan i första hand. Jag kan på nåt sätt lättare acceptera en dålig högtalare än en dålig skivspelare/pickup. För mig är det elementär lyssnarpsykologi
phloam skrev:@adzer: För ljudet i rummet, ja, men nu avsåg jag inte resultatet utan mer vad som är viktigt för mig som lyssnare
phloam skrev:Det är ju helt poänglöst att ha en skitbra förstärkare och skitbra högtalare om källan är keff för då skulle jag bara sitta och och lyssna på felen hos källan. Det skulle störa mig (som lyssnare) mycket, mycket mer än att behöva ta högtalaravkodandet/ljudet/rummet för vad det är.
celef skrev:jag tycker att uppgraderingar synligör nya fel, jag tycker därför att det enda rätta är att köpa paketlösningar, typ att välja rakt av från lts rekommenderade lista, då vet man att allt lirar ihop på det där uberbra viset och man kan glömma apparaterna och bara sjunka in i musikens magi
Panelguy skrev:Det blir i alla fall en väldigt kort lista, dessutom mestadels begagnat
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Det blir i alla fall en väldigt kort lista, dessutom mestadels begagnat
Det finns väl fler nu tillgängliga alternativ än på länge?
Det är väl minst tre slutsteg med god prestanda som finns, samt med ett antal syskonsteg som man om man är modig gissar spelar ungefär likvärdigt.
Jag läser vad Richard skriver och köper vad som helst utan det.Harryup skrev:Om man ser stereon som ett antal apparater i kedja så hur väljer ni ut vad som är sämst och skall uppgraderas?
Det som ger största förbättring? Fast ifrån vad? Hur vet ni att ni vet att det är den länk som ni tycker är sämst som är "sämst"? Är känslor inblandade så att ett visst objekt man har "måste" ju bara vara sämst?
Och hur skiljer ni förändringar ifrån förbättringar?
Vad lyssnar ni efter?
Förutsätt att ni har en rimlig påse pengar och ni skall försöka "objektivt" förbättra en länk i stereon med subjektiv utvärdering.
mvh/Harryup
Strmbrg skrev:Egentligen vore kanske det bästa att "uppgradera" sig själv.
Om jag "uppgraderar" min egen tolerans och mitt förhållningssätt till min anläggning, så KANSKE jag inte behöver byta ut någon av sakerna.
En annan femma är naturligtvis om detta alls GÅR att genomföra.
Det är ju sällan en SJÄLV det är nåt "fel" på, utan oftast något runtomkring.
Eller?
MagnusÖstberg skrev:Jag läser vad Richard skriver och köper vad som helst utan det.Harryup skrev:Om man ser stereon som ett antal apparater i kedja så hur väljer ni ut vad som är sämst och skall uppgraderas?
Det som ger största förbättring? Fast ifrån vad? Hur vet ni att ni vet att det är den länk som ni tycker är sämst som är "sämst"? Är känslor inblandade så att ett visst objekt man har "måste" ju bara vara sämst?
Och hur skiljer ni förändringar ifrån förbättringar?
Vad lyssnar ni efter?
Förutsätt att ni har en rimlig påse pengar och ni skall försöka "objektivt" förbättra en länk i stereon med subjektiv utvärdering.
mvh/Harryup
Hur gör du?
Du vet inte vem Richard är, men det kunde lika gärna stått Claes. Det skulle väl vara skitjobbigt att behöva vänta på någonHarryup skrev:Jag väljer inte ut nån och misstror denne. Istället så har jag en idé om vilka steg jag vill ta. Ibland så händer det beroende på tillgång och pris ( jag köper gärna beg) att jag köper i en ordning jag helst hade velat göra annorlunda. Och eftersom en del jag vill testa endera inte säljs i Sverige eller ens tillverkas längre så har det tagit tid. Men som du märkt har jag inte jäktat så mycket.
mvh/Harryup
Panelguy skrev:Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Det blir i alla fall en väldigt kort lista, dessutom mestadels begagnat
Det är väl minst tre slutsteg med god prestanda som finns, samt med ett antal syskonsteg som man om man är modig gissar spelar ungefär likvärdigt.
Om man litar på sitt eget omdöme så blir listan betydligt längre![]()
Vilka är de tre slutstegen?
celef skrev:jag tycker att uppgraderingar synligör nya fel, jag tycker därför att det enda rätta är att köpa paketlösningar, typ att välja rakt av från lts rekommenderade lista, då vet man att allt lirar ihop på det där uberbra viset och man kan glömma apparaterna och bara sjunka in i musikens magi
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Det blir i alla fall en väldigt kort lista, dessutom mestadels begagnat
Om man litar på sitt eget omdöme så blir listan betydligt längre![]()
Vilka är de tre slutstegen?
Bryston, Emotiva och det nyligen testade Audiolab tänkte jag på.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster