Hur väljer ni ut länk för att uppgradera?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Hur väljer ni ut länk för att uppgradera?

Inläggav Harryup » 2012-11-15 14:09

Om man ser stereon som ett antal apparater i kedja så hur väljer ni ut vad som är sämst och skall uppgraderas?
Det som ger största förbättring? Fast ifrån vad? Hur vet ni att ni vet att det är den länk som ni tycker är sämst som är "sämst"? Är känslor inblandade så att ett visst objekt man har "måste" ju bara vara sämst?
Och hur skiljer ni förändringar ifrån förbättringar?
Vad lyssnar ni efter?

Förutsätt att ni har en rimlig påse pengar och ni skall försöka "objektivt" förbättra en länk i stereon med subjektiv utvärdering.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-15 14:18

Jisses Harry, det här kan bli en hur lång tråd som helst ;-)

/ B

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-11-15 15:03

jag uppgraderar där jag känner att det behövs !

Det kan ju vara av en oänderlig mängd olika orsaker...
men oftast för att jag inbillar mig att det skulle kunna bli lite bättre med en teknisk och fysikalisk förklaring tuggandes i bakhuvudet!
Det var länge sedan jag sköt från höften i försök att göra förbättringar... Jag tar helt enkelt reda på vad dom orsakar att återgivningen inte är som jag vill ha den och ser till att bli av med probemet på ett eller annat sätt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-15 15:10

Jag tycker att man kan vara fullt medveten om att kedjan är en helhet, men ändå vilja uppgradera nära källan i första hand. Jag kan på nåt sätt lättare acceptera en dålig högtalare än en dålig skivspelare/pickup. För mig är det elementär lyssnarpsykologi :)

I praktiken uppgraderar jag nog varje del i förhållande till sig själv och ev ersättare, inte i förhållande till helheten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-15 15:10

Pengar lär ju inte vara första steget. Det går ju att låna hem olika komponenter och försöka skaffa sig en känsla för var de stora skillnaderna går att finna. Sen måste man ju inte uppfinna hjulet helt själv.

En sak som jag tror missas alldeles för mycket är att skaffa sig referensramar. Vet man inte vad som går att åstadkomma så suboptimerar man ytterst lätt. Så besök andra, ta reda på vad som går att göra i upplösning, i tredimensionalitet, i bråddjup, i dynamik, i volym m.m. Mässor och butiksbesök säger alldeles för lite om hur saker kan prestera hemma.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-15 16:19

phloam skrev:Jag tycker att man kan vara fullt medveten om att kedjan är en helhet, men ändå vilja uppgradera nära källan i första hand. Jag kan på nåt sätt lättare acceptera en dålig högtalare än en dålig skivspelare/pickup. För mig är det elementär lyssnarpsykologi :)

Jag gör precis tvärt om. Ett bra rum och högtalare är bra mycket viktigare enligt mig än om man lyssnar på spotify eller CD.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-11-15 16:51

Om ljudet är kasst uppgraderar jag högtalarna och/eller rummet.

Om jag inte kan spela starkt nog uppgraderar jag slutsteget/förstärkaren

Om jag saknar funktioner uppgraderar jag försteget/förstärkaren

Om jag är missnöjd med handhavandet uppgraderar jag signalkällan

Ungefär sådär, sen finns det alltid såklart extremfall där signalkällan är så kass att ljudet påverkas ohållbart mycket, men i 99 fall av 100 så ger det mycket mer ljudmässigt att mecka med högtalare och rum än andra delar av kedjan, speciellt om man spelar cd eller från fil. (ur min synvinkel såklart).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-15 16:57

@adzer: För ljudet i rummet, ja, men nu avsåg jag inte resultatet utan mer vad som är viktigt för mig som lyssnare :mrgreen:

Det är ju helt poänglöst att ha en skitbra förstärkare och skitbra högtalare om källan är keff för då skulle jag bara sitta och och lyssna på felen hos källan. Det skulle störa mig (som lyssnare) mycket, mycket mer än att behöva ta högtalaravkodandet/ljudet/rummet för vad det är.

Att jag valde skivspelare var också för att poängtera att skillnaden mellan Spotify och CD är försumbar i jämförelse med t.ex. en illa justerad vinylspelare, eller kanske 128kbps mp3.

HQ Spotify, CD, bra vinylspelare/pickup, välkodad mp3 - då kan jag slappna av och släppa den biten och låta resten göra sitt jobb så gott det nu kan. Den biten är åndå svårast (omöjlig) att få perfekt, jämfört med hur lätt det är idag att ha en närapå helt perfekt källa (digital signal i någon form).

I övrigt: Harryup har rätt, tråden kan låsas :D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-15 17:03

jag tycker att uppgraderingar synligör nya fel, jag tycker därför att det enda rätta är att köpa paketlösningar, typ att välja rakt av från lts rekommenderade lista, då vet man att allt lirar ihop på det där uberbra viset och man kan glömma apparaterna och bara sjunka in i musikens magi
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-15 17:04

phloam skrev:@adzer: För ljudet i rummet, ja, men nu avsåg jag inte resultatet utan mer vad som är viktigt för mig som lyssnare :mrgreen:

Ja och för mig så står ljudet i rummet i direkt propotion för hur jag avnjuter musiken och vad som är viktigt för mig som lyssnare.
Det är resultatet som är viktigt imo inte var del.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-15 17:53

Det som är lite tråkigt idag är ju att det knappast är tal om reella "uppgraderingar" vad gäller källa/spelare nuförtiden, utan det handlar mer om personliga preferenser och finlir/modifieringar.

Och i andra änden är det tvärtom nästan, man kan uppgradera ad nauseum utan att det nånsin blir nog eller perfekt :D Större, mer bas, högre... men relativt vad?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-11-15 18:40

phloam skrev:Det är ju helt poänglöst att ha en skitbra förstärkare och skitbra högtalare om källan är keff för då skulle jag bara sitta och och lyssna på felen hos källan. Det skulle störa mig (som lyssnare) mycket, mycket mer än att behöva ta högtalaravkodandet/ljudet/rummet för vad det är.

Även om källan naturligtvis är viktig så anser jag nog trots allt att högtalaren har betydligt större påverkan på ljudet än källan (om vi nu inte räknar inspelningen som källa) förutsatt att vi pratar om prylar av hyfsad kvalitet. Lägger hellre det mesta krutet på högtalare än CD spelare.

celef skrev:jag tycker att uppgraderingar synligör nya fel, jag tycker därför att det enda rätta är att köpa paketlösningar, typ att välja rakt av från lts rekommenderade lista, då vet man att allt lirar ihop på det där uberbra viset och man kan glömma apparaterna och bara sjunka in i musikens magi

Det blir i alla fall en väldigt kort lista, dessutom mestadels begagnat :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-15 18:53

Panelguy skrev:Det blir i alla fall en väldigt kort lista, dessutom mestadels begagnat :wink:

Det finns väl fler nu tillgängliga alternativ än på länge?

Det är väl minst tre slutsteg med god prestanda som finns, samt med ett antal syskonsteg som man om man är modig gissar spelar ungefär likvärdigt.

Även på spelarfronten har det testats några helt ok på sista tiden som är tillgängliga.

Det är väl förstegsfronten som är glesast på... så där får man väl chansa på Holographic eller att Bryston gör lika fina försteg som slutsteg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-15 18:57

Jag kollar om något gått sönder. En trasig del byts ut, eller (oftast) lagas. Det e väl allt. Just nu behöver nog CD-spelaren besöka en verkstad.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-11-15 19:00

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Det blir i alla fall en väldigt kort lista, dessutom mestadels begagnat :wink:

Det är väl minst tre slutsteg med god prestanda som finns, samt med ett antal syskonsteg som man om man är modig gissar spelar ungefär likvärdigt.

Om man litar på sitt eget omdöme så blir listan betydligt längre :wink:
Vilka är de tre slutstegen?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-15 19:11

Vad är det för länkar ni pratar om?
De ända länkar jag har i lyssningsrummet, är till takkronan.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-11-15 23:51

Först och främst har vi ju sådant som reellt behov. Just nu föreligger inga sådana vad gäller stereon. Men det har gjort.

Sedan har vi saker som går sönder och måste ersättas. Det var länge sedan nu. Ny CD-spelare blev det då.

När det gäller "uppgradering" i avdelningen "kul å ha" så är det ju så att vissa saker är skojjigare än andra. Högtalare och grammofoner är t.ex. mycket skojjigare än CD-spelare. Därför köpte jag här om året en ny (host host, bättre begagnad) grammofon trotts att den jag hade fungerade helt OK.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Hur väljer ni ut länk för att uppgradera?

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-16 00:25

Harryup skrev:Om man ser stereon som ett antal apparater i kedja så hur väljer ni ut vad som är sämst och skall uppgraderas?
Det som ger största förbättring? Fast ifrån vad? Hur vet ni att ni vet att det är den länk som ni tycker är sämst som är "sämst"? Är känslor inblandade så att ett visst objekt man har "måste" ju bara vara sämst?
Vad lyssnar ni efter?

Förutsätt att ni har en rimlig påse pengar och ni skall försöka "objektivt" förbättra en länk i stereon med subjektiv utvärdering.

mvh/Harryup
Jag läser vad Richard skriver och köper vad som helst utan det.

Hur gör du?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-11-16 07:30

Egentligen vore kanske det bästa att "uppgradera" sig själv.

Om jag "uppgraderar" min egen tolerans och mitt förhållningssätt till min anläggning, så KANSKE jag inte behöver byta ut någon av sakerna.

En annan femma är naturligtvis om detta alls GÅR att genomföra.
Det är ju sällan en SJÄLV det är nåt "fel" på, utan oftast något runtomkring.

Eller?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-16 09:21

Strmbrg skrev:Egentligen vore kanske det bästa att "uppgradera" sig själv.

Om jag "uppgraderar" min egen tolerans och mitt förhållningssätt till min anläggning, så KANSKE jag inte behöver byta ut någon av sakerna.

En annan femma är naturligtvis om detta alls GÅR att genomföra.
Det är ju sällan en SJÄLV det är nåt "fel" på, utan oftast något runtomkring.

Eller?

Jag tycker det låter synnerligen klokt. Trots att jag har "onödigt bra" ljud i mitt lyssningsrum så finns det stunder då det helt enkelt inte stämmer och det inte är roligt att lyssna. Då hjälper det inte att dra åt några skruvar eller plocka fram spikes, då är det jag som behöver komma i rätt "mode". Ofta så hjälper det med en enkel omstart, dvs några timmars sömn.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-17 04:05

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:Om man ser stereon som ett antal apparater i kedja så hur väljer ni ut vad som är sämst och skall uppgraderas?
Vad lyssnar ni efter?

mvh/Harryup
Jag läser vad Richard skriver och köper vad som helst utan det.

Hur gör du?

Jag väljer inte ut nån och misstror denne. Istället så har jag en idé om vilka steg jag vill ta. Ibland så händer det beroende på tillgång och pris ( jag köper gärna beg) att jag köper i en ordning jag helst hade velat göra annorlunda. Och eftersom en del jag vill testa endera inte säljs i Sverige eller ens tillverkas längre så har det tagit tid. Men som du märkt har jag inte jäktat så mycket.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-11-17 04:41

Att inte jäkta är en bra utgångspunkt.
För mig tar saker några år att sätta sig och efter det några år att utvärdera.
Så jag är hifihandlarnas mardröm, inte bara för att det tar tid utan för att det mesta köper jag begagnat.

Bongo beskrev det bra.

Utöver det betyder högtalare/rum mest. Source frist... Kiss My...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-17 11:00

Harryup skrev:Jag väljer inte ut nån och misstror denne. Istället så har jag en idé om vilka steg jag vill ta. Ibland så händer det beroende på tillgång och pris ( jag köper gärna beg) att jag köper i en ordning jag helst hade velat göra annorlunda. Och eftersom en del jag vill testa endera inte säljs i Sverige eller ens tillverkas längre så har det tagit tid. Men som du märkt har jag inte jäktat så mycket.

mvh/Harryup
Du vet inte vem Richard är, men det kunde lika gärna stått Claes. Det skulle väl vara skitjobbigt att behöva vänta på någon ;)

Jag har inte bråttom heller. Jag vet vart jag vill. Reesten blir adhoc.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-17 12:49

Panelguy skrev:
Nattlorden skrev:

Bryston, Emotiva och det nyligen testade Audiolab tänkte jag på.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-11-17 23:13

celef skrev:jag tycker att uppgraderingar synligör nya fel, jag tycker därför att det enda rätta är att köpa paketlösningar, typ att välja rakt av från lts rekommenderade lista, då vet man att allt lirar ihop på det där uberbra viset och man kan glömma apparaterna och bara sjunka in i musikens magi

Klar humor ! :)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-11-18 00:42

Hmm, jag pillar på det jag känner för just då. *s*
Bygger ju allt själv så det blir lite mek här och där efter humör.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-11-18 01:09

Jag ignorerar helt förnuft, och går på känsla!

Jag behöver för allt i världen inte ett slutsteg till. Men det blev det!

...och jag blev nöjd! :D
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
lennartj

Rumsakustik vaddå?

Inläggav lennartj » 2012-11-18 04:32

Jag förstår mig inte på dem som tjatar om att det skulle var så viktigt att åtgärda lyssningsrunmmets akustik. För mig förefaller ni vara ovana och osäkra lyssnare. När jag kommer in i ett rum där det spelas musik reagerar min hörsel oftast så här:
Hoppsan, låter det så här här, då får jag kalibrera om mig lite.
Är akustiken hyfsad tar det inte många sekunder innan min hörsel har kalibrerat om sig och då är det inget problem längre, men om akustiken är riktigt usel så kan det ibland ta flera minuter att kalibrera om mig och då kan det vara motiverat att fixa bort de värsta felen i lyssningsrummet.

Med den inställningen tog det mig drygt 25 år med mina Carlsson OA52 innan jag pensionerade min fina lilla röllakansmatta och erastte med en billig långhårig sort från IKEA som täcker nästan hela golvet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-11-18 12:14

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:
Nattlorden skrev:

Bryston, Emotiva och det nyligen testade Audiolab tänkte jag på.

Som Lindroos tidigare så insiktsfullt påpekade finns det säkerligen många fler neutrala/transparenta förstärkare som inta har testats. Soulution och Spectral, för att ta två exempel, brukar lovordas just för sin transparens.

Användarvisningsbild
Mangenot

Inläggav Mangenot » 2012-11-18 13:44

Har länge funderat på om det går att få en högre upplösning och bättre perspektiv i anläggningen. Jag har varit nöjd, men inte helt tillfreds.
Så jag började testa signalkablar!
Från mina Planet Wawes coax kablar till Wireworld gold:
Mycket hög upplösning, men diskanthornen i mina Tannoy lät metall. Inte bra...
ETI Eichmann Q 3000:
Nu letar jag inte längre...
Högre upplösning, alla instrument låter naturligt och vilken närvaro!
Dynamiken är betydligt bättre. Bakgrunden mörkare, Tredimensionliteten är otrolig!
Jag har alltid tänkt budget när det gäller kablar. Särskilt när tillverkarna pratat om NASA och amerikansk försvarsindustri... Men jag inser att skillnaden är mycket större än jag kunde föreställa mig.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi