Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Når man inte de timmarna efter vanligt spelade ändå?
Bill50x skrev:Att spelaren rekommenderas (av vem?) stå på i ett par dygn har nog mera med inkörningen av lager i tallrik och motor att göra.
Men att tallriken wobblar är illavarslande, det tyder på dålig produktionskvalitet. Min första Linn LP12 hade samma problem, men det problemet löste sig vid ett inbrott och den blev stulen. Den nya LP12:an är perfekt i det avseendet (också).
En wobblande tallrik, jag förutsätter du menar i höjdled, orsakar svaj. Framför allt finns osäkerheten där när man lyssnar och det kan vara svårt att slappna av och leva in sig i musiken.
Jag skulle vända mig till handlaren och be om en ny spelare (alternativt tallrik) som garanterat inte wobblar. Om du stöter på patrull hos handlaren och denne vägrar ställa upp (med hänvisning till att det är ett betydelselöst "problem") så kan du ta saken i egna händer.
och det är tämligen lätt att ta reda på var tallriken är för hög. Där kan man då slipa lite med ett lämpligt slippapper och justera bort wobblet. Lite tidsödande men det borde fungera. Enklaste sättet att markera är förmodligen att låta tallriken rotera och sakta sänka ner en tuschpenna (filt) mot kanten. Du får då en markering var tallriken står som högst och sedan slipar du på motsvarande ställe på en av de tre stödpunkterna. Om det räcker med slippapper eller om det krävs en fin metallfil avgör man efter ett tag. Tänk på att en hundradels millimeter inne vid centrum på tallriken motsvarar långt mer i ytterkanten, så ta det försiktigt!
Men i första hand skulle jag grilla handlaren.
/ B
Inte alls, det behöver du inte bekymra dig om.Fralle skrev:Skadar vobblande skivorna också? Finns risk för fler repor och så menar jag?
Fralle skrev:Okej. Skönt att höra.
Är lite svårt att avgöra, mitt brytningsfel gör att jag kan ha lite svårt med ögonmått - särskillt när det är föremål i rörelse. Skulle dock tippa på omkrin en miilimeter. Tror inte det är mycket mer iaf.
Fralle skrev:Efter att ha granskat den noggrannare så ser jag att det nog är närmare 2 mm som vobblar på skivtallriken:(
En kille från Ljudmakarn som var vänlig nog att svara mig nu, trots att jag valde att köpa den i en annan butik, skrev precis
"Se till att låta den spela ett tag ( gärna uppåt ca 100 timmar är rek ) innan du lyssnar på riktigt, den mognar tydligt under denna tid."
Hur tolkar ni lite mer kunniga det? Handlar det om det jag skrev ovan, om att låta den snurra non-stop, eller tror ni snarare han menar att ca 100 timmars lyssnande är vad jag får räkna med innan jag med säkerhet kan "recensera ljudet"?
paa skrev:Meka inte själv på en ny spelare med garanti och konsumentköplag. Då får du ju en moddad spelare utan någon garanti eller hjälp från konsumentköplagar.
hifikg skrev:Jag var runt med en polare o kollade skivspelare och vi slogs av hur ojämnt skivtallrikarna roterade. Det var Rega, Project och Thoréns som vi kikade på vid det tillfället. Fick gå hem och kolla hur min egen betedde sig och den rör sig ca ±2 Å när den snurrar, däremot kan skivorna vara skeva så det står härliga till.
Polaren köpte den där spelaren som H&M skrev upp i förra numret. Jag har inte sett den än, men hoppas den är stabil.
micromodular skrev:hifikg skrev:Jag var runt med en polare o kollade skivspelare och vi slogs av hur ojämnt skivtallrikarna roterade. Det var Rega, Project och Thoréns som vi kikade på vid det tillfället. Fick gå hem och kolla hur min egen betedde sig och den rör sig ca ±2 Å när den snurrar, däremot kan skivorna vara skeva så det står härliga till.
Polaren köpte den där spelaren som H&M skrev upp i förra numret. Jag har inte sett den än, men hoppas den är stabil.
Menar du Ångström nu?
Eller finns det en "skivspelarterm" som avser wobbel?
Om det gäller Ångström så är din tallrik planare än Hubble-telesopets spegel som kan skifta flera miljontals Å.
hifikg skrev:Jäkligt snygg pjäs ändå. Ibland blir jag sugen på en ny bara för det.
Fralle skrev:Hej,
Tack för alla svar och all hjälp. Tycker faktiskt att den vobblar mindre idag efter att det spelats lite på den. Fortfarande märkbart dock absolut.
Jag gjorde så nu att jag filmade den och la upp klippet så kan ni väl titta själva och avgöra huruvida det är ngt att oroa sig för eller inte.
http://www.youtube.com/watch?v=0jzVrT5nD2M&feature=plcp[/url][/code]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster