Nätkablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hotspur

Nätkablar

Inläggav Hotspur » 2003-10-07 17:22

Tänkte starta en tråd om ett riktigt kontroversiellt ämne, så håll nu huvudet kallt pojkar... :wink: Jag läser nämligen PS Audios svar på SoundStage! recension av PS Audio HCA-2 med stort intresse, där Paul McGowan skriver:

Power cords. Ah yes, the debate continues. Tom auditioned the HCA-2 with its stock 14-gauge power cord. This is not a bad cord, but we provide written caution against its use on a long-term basis for the reason that it just doesn't offer the full potential of the amplifier. We would assume anyone who owns an HCA-2 would want to receive the amp's full and considerable potential.

Connecting a Lab Cable, a Mini Lab, a Micro Lab Cable or for that matter any really good after-market power cord makes a tremendous improvement to the HCA-2. That improvement is far more pronounced on this particular amplifier than any other power amplifier I have ever seen.

//

Take our word for it: This amplifier, with a proper power cord and a few weeks of serious break-in will knock your socks off. What Tom experienced and wrote about will only be enhanced -- rather dramatically, I might add -- with the addition of a better power connection.

Jag investerade själv nyligen i Ljudmakarns egenbyggda nätkablar Master Snake One men har inte hunnit testa att koppla mellan vanliga standardkablar och dessa, något jag lär göra om/när systemet är komplett igen. Till dess skulle jag vilja höra era åsikter i ämnet, har du testat eller bytt till dedikerade hifi-nätkablar? Skriv gärna om era erfarenheter och åsikter!
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-07 17:58

Jag testade att byta samtliga mina nätkablar mot Transparent och kunde absolut inte höra någon skillnad, vilket är föga förvånande 8)

8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2003-10-07 18:18

Jag har ingen som helst aning om det blir bättre/sämre/annorlunda om man byter nätkabel, men man kan inte låta bli att reagera över språkbruket i hifivärlden:

"a tremendous improvement "

"enhanced -- rather dramatically"

:evil:

Jag undrar då varför tillverkarna av hifiutrustning envisas med att inte skicka med bättre nätkablar? Sett till hela produktkostnaden så handlar det väl om några få procent högre pris för att få en "dramatisk" förbättring.

Eller handlar det egentligen om små nyansskillnader som det tar flera veckor att höra, om man alls gör det? Vad less man kan bli på överdrifternas och superlativens paradis: hifivärlden ... :roll:
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-07 18:21

Jag har inte provat nåt själv, men har läst följande:

- Apparter med dåliga nätdelar samt vissa rörförstärkare skulle kunna påverkas av nätkabeln, teoretiskt.

Annars är det ytterst osannolikt att dom sista 2 meterna sladd in i apparaten skulle påverka med tanke på alla kilometer kabel av olika typ på vägen dit. Mer rimligt är väl att nätkablar som inte är skärmade skulle kunna påverka mindre goda signlakablar om dessa dras bredvid varandra i närheten av t.ex. en förstärkare.
Sånt slipper man om man håller reda på kablarna. Starkström på ena sidan racket och signal på andra sidan.

Den som vill vara på den säkra sidan bör lämpligen skaffa en genrator att ha ute på gården och dra sin favoritkabel direkt ifrån den.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-10-07 18:31

dali: PS Audio svarar på din fråga så här (deras förklaring);

Why didn't we simply include a Lab Cable or high-end power cord with this amplifier if in fact it makes that much of an improvement? Well, to be honest, it was difficult enough to bring the HCA-2 to market at its target price of $1695 (a full $1000 less than any of its few competitors). To add a more expensive power cord would only raise that price. Besides, many people have an existing high-end power cord they are using to power whatever amplifier the HCA-2 will replace, and that would then be a waste of money to pay for another high-end cord if we included it.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2003-10-07 22:04

Har bytt kabel till försteg samt slutsteg, ända skillnaden jag märkte var att bruset mer eller mindre försvann ur slutsteget.

Ingen skillnad på ljudkaraktären mao, men sladdarna är iaf snyggare :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-07 22:13

ryst skrev:Ingen skillnad på ljudkaraktären mao, men sladdarna är iaf snyggare :D

Det duger som argument för en förmodad *mätnisse som mig! :)

Om jag ska vara riktigt ärlig så tycker jag JPC-2 är värd sina pengar bara p g a utseendet om man nu gillar det.!

*fast egentligen så orkar jag inte mäta någonting... :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-07 22:22

Naqref: När din finanläggning är klar, kommer jag o hälsar på med mina kablar... Då tar vi en lyssning. OK? :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-07 22:24

Gör du det!

Jag kan ta dämppanelerna med hem till dig! :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-07 22:30

Behövs inte, möbler räcker fint, men tack ändå. :P

-->www.carlssonplanet.com

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-07 22:31

så ta med en bokhylla istället ;)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-07 22:34

Vilken typ av böcker ska det vara i?

Jag har upptäckt att ekonomiböcker ger ett väldigt sövande ljud....
Teknikböcker ett rätt kliniskt men farmakologiböcker ett rätt stimulerande ljud...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-07 22:36

farmakologi tack :P

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-10-08 23:10

Jag bytte min kabel till stärkaren för några månader sedan.
Till en Supra LoRad. Jag kunde inte höra någon skillnad direkt.
Tyckte mig ana en aningens, aningens mer definierad bas, men skulle lik gärna vara mina förväntningar som "tvingade mig" att "höra" skillnad. :?
I varje fall, jag har dock inte slutat tro på att dessa nätkablar kan göra ljudmässiga förbättringar. Men i mitt fall kan jag inte säga att det blev märkbart bättre. Jag har ju inte testat någon annan kabel.
JPC 2.5 har ju fått väldigt goda omdömen både i hifipressen och av en hel del ägare. Någon som äger en sådan här?

Men en anledning till att skaffa LoRad förutom eventuella förbättringar av ljudet är att den ger ifrån sig betydligt mindre RF strålning och magnetfältet kring kablen är lägre vilket resulterar i att du får mindre magnetiska fält i din anläggnings rum vilket är bra för din hälsa och för dina signalkablar! :D
Dessutom är LoRad så en så pass billig kabel att det är värt det.

Synd bara att jenving envisas med sin blåljusa FULA färg.
:x

mvh,

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2003-10-08 23:30

hifirocker: jag kör med JPC2.5, läs vad jag skrev om mitt "intryck" några poster upp.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-10-08 23:58

ända skillnaden jag märkte var att bruset mer eller mindre försvann ur slutsteget

Är inte det en förändring/förbättring?
bara undrar.
upplevde föresten samma sak när jag testade JPC 2.5 till min LK1a
att bruset minskade vilket jag tror beror på att den skärmar så den inte stör råttboet av signalkablar.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-10-09 00:01

ryst: OK. Jag läste det, men minnet det är kort... :wink:

Det är intressant det där med att ditt brus försvann.
Kanske beror på att bättre nätkablar har fin skärmning och inte släpper in magnetiska fält från andra nätkablar osv osv.

Men du märkte inte några ljudmässiga förbättringar alls?
Rätt skumt, om man nu får tro vad HF skrev om JPC kabeln.
Men, men, det är ju en tidning. 8)

mvh,

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-09 00:33

Hej!

A*tt hifiapparatur i prisklass: (max några) hundratusentals kr, hanterande
frekvenser i lägre kHz skulle kräva nätkablar för tiotusentals kr samtidigt

som (nobelrelaterad) aparatur på A*´s vän´s arbetsplats i prisklass Mega
kr hanterande frekvenser i Mega Hz endast skulle kräva nätkabel modell:
Järnhandel doubledeluxe à 200 kr??

A*ntingen är 1st antal Nobelpristagare helt ute och cyklar och dagens "Hifi-
-kabelCharlataner" egentligen missförstådda Genier dignitet "Einstein/Tesla"!!
Eller $å :wink: !?

( Länge sedan man fritt (fick) kunde yttra sig i dylika spörsmål!( A* är
helt fascinerad utav dyyrkabler o dess psykosomaudiologiska inferno :wink: !))

Mvh A*[/b]

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-09 00:51

Hej!

Sen, att kostnaden för att "dra elen" till ovanstånde aparatur kostade mer
än alla LyxEsoteriska HifiNätkablar tillsammans, det... är 1st annan femmA*!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2003-10-09 06:32

Jag är rätt så övertygad om att man kan förbättra ljudet med en bra nätkabel. Att det sedan skulle bli betydligt bättre med väldigt dyra kablar är jag dock lite skeptisk till.

Använder själv Supras LoRad kabel vilket jag tycker var en vettigt investering till hyffsat pris. Någon skillnad blev det inte men å andra sidan har jag inte heller jordade uttag vilket förtar meningen med skärmen. Köpte dom mest för att jag fick kabeln billigt och ny eldragning står på listan för framtida investeringar så jag tänkte - varför inte ?

ps. Elfa har billig skärmad kabel

Bild

Artikelnr hos ELFA.
55-817-07 0.5 kvadrat mm. 23.40 + moms / m
55-818-30 0.75 kvadrat mm. 26.70 + moms / m
55-819-54 1.5 kvadrat mm. 32.70 + moms / m

Mvh // Mattias
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
majjen04

JPC 2,5

Inläggav majjen04 » 2003-10-09 09:18

hifirocker skrev:Jag bytte min kabel till stärkaren för några månader sedan.
Till en Supra LoRad. Jag kunde inte höra någon skillnad direkt.
Tyckte mig ana en aningens, aningens mer definierad bas, men skulle lik gärna vara mina förväntningar som "tvingade mig" att "höra" skillnad. :?
I varje fall, jag har dock inte slutat tro på att dessa nätkablar kan göra ljudmässiga förbättringar. Men i mitt fall kan jag inte säga att det blev märkbart bättre. Jag har ju inte testat någon annan kabel.
JPC 2.5 har ju fått väldigt goda omdömen både i hifipressen och av en hel del ägare. Någon som äger en sådan här?

mvh,

Hej Hifirocker!

Jag har 2 st JPC 2,5 kablar, dessa är fantastiskt snygga, tyvärr så fick jag inte någon som helst ljudförbättring av dem.
Använder dessa nu mellan radion och förstärkaren samt mellan förstärkaren och väggen. Kanske så låter det något bättre från radion, ingen annan än jag ,tror sig höra någon skillnad.
Placebo effekten är här mycket stor. Hade en sladd mellan cd- spelaren och förstärkaren också, det blev tyvärr lite mer brumm istället förvälljud där.
mvh
Kenth

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2003-10-09 10:41

hepcat skrev:
ända skillnaden jag märkte var att bruset mer eller mindre försvann ur slutsteget

Är inte det en förändring/förbättring?
bara undrar.
upplevde föresten samma sak när jag testade JPC 2.5 till min LK1a
att bruset minskade vilket jag tror beror på att den skärmar så den inte stör råttboet av signalkablar.

nja, jag tänkte mer att att "alla" säger att basen blev rappare & diskanten blev mer tydlig m.m.

Det är inget jag upplevde med min anläggningen, utan jag blev helt enkelt av med mitt brus från slutsteget.

Jag hörde aldrig bruset när jag lyssnade på musik innan heller utan bara när allt stod i standby.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2003-10-09 17:19

Mattias skrev:Någon skillnad blev det inte men å andra sidan har jag inte heller jordade uttag vilket förtar meningen med skärmen.

Skärmen är inte kopplad till jord. Jordkabeln är kopplad till jord. Så om du har jordade uttag eller ej spelar ingen roll för skärmen.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-10-09 17:35

Jo skärmen är kopplad till jord via den halvledande isoleringen på jordledaren i LoRad. Det är därför skärmen inte behöver kopplas.

/Erik

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2003-10-09 17:53

Aha, så är det inte på de kablar jag provat. Är Supra ensamma om det tro?

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2003-10-09 17:54

Att kabeln är skärmad är ju iofs bra oavsett.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-10-09 17:55

Jepp Supra är ensamma om det! :)

På normala skärmade kablar skall skärmen kopplas till jord.

/Erik

Användarvisningsbild
gurin

Inläggav gurin » 2003-10-09 18:10

Den övervägande meningen i denna tråd är hittills att strömkablar inte har någon betydelse. Eller rättare att det inte spelar någon roll vilken man har.

Jag har en helt annan uppfattning.

Först måste vi dock slå fast att hur mycket kablarna påverkar ljudet beror på tre saker. Först hur skitig strömmen är i just dina jack, sedan på vilken apparat du har och sist men inte minst på vilken strömkabel du kopplar in.

Jag var tämligen skeptiskt till dess att jag fick låna en gammal, inte allt för dyr Tiffanykabel. Jag kopplade den till mitt försteg (en gammal Quad 34) och fick en chock. Allt blev bättre. På den tiden var det bara denna del i anläggningen som hade en riktig nätbrunn. Allteftersom jag uppgraderat har jag också prövat med olika nätkablar. Alla låter de olika. Jag upplevde en kabel från HT som bättre än min gamla Tiffany, en nyare variant av Tiffany som likvärdig den från HT. Ett lika stort lyft som att gå från standard till gammal Tiffany var att gå från Ny Tiffany till Cardas Golden.

Hur de fungerar har jag ingen aning om, men det fungerar. Det blir lugnare, hårdhet försvinner utan att toner uteblir.

Jag har flyttat runt och bytt kablar, lyssnat, vinklat om högtalare osv, allt för att verkligen pröva vad som förefaller bäst för mitt system. Att jag skulle självsuggerera fram dessa skillnader på grund av att jag lagt ner en massa pengar på dyra nätkablar tror jag inte ett dugg på då jag faktiskt inte betalat mer för de bästa än de sämre.

Om jag idag skulle köpa ett nytt slutsteg så skulle jag på inga villkor välja ett med en dyr nätkabel, när jag redan har ett antal dyra och bra sådana.

Så mitt råd till er är att innan ni skopar ut nätkablar som hokus pokus prövar en dyrare kabel än Supra och Jormas billigaste.

PS. Jag kanske skall tillägga att jag även äger en Terminator 0.5 som jag initialt tyckte gjorde en hel del för ljudet. Efter uppgraderingar så står den urkopplad då den inte tillför något på någon pryl, den snarar stryper. Den stod länge och lös upp mitt rum med sin blå lampa, med bara skivspelarmotorn i. När jag tillslut drog ur den upptäckte jag att ljudet blev renare i övriga anläggning. Min uppfattning är att den störde övrig utrustning hur får någon av er mätkillar räkna ut. DS.

Mvh/gurin
Mina öron är mina mätinstrument.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-10-09 18:16

Kul gurin! Alltid uppfriskande med folk som "vågar" gå emot strömmen,
inte för sakens skull utan pga sina empiriska erfarenheter på området.

Jag skall själv skaffa mig en bestämd uppfattning i frågan snart, det
skall bli väldigt spännande att byta ut mina MSO mot standardkabel..

Användarvisningsbild
gurin

Inläggav gurin » 2003-10-09 20:44

Gå emot strömmen är väl ledordet för den här diskussionen. :idea:

mvh/gurin
Mina öron är mina mätinstrument.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi