Har precis sålt i väg min sub, en gammal Dalisub som inte alls höll måttet längre tycker jag. Har fått högre krav tydligen.
Eftersom jag inte har någon ny/nya så tänkte jag, att jag får utvärdera att mixa lfe-spåret i frontarna istället i väntan på att jag köper nytt. Det fungerar över förväntan måste jag säga. Det säger kanske mer om min Dalisub än om frontarnas baskapacitet
 . Suben och frontarna gick lika djupt faktiskt, även om frontarna givetvis har rullat av en del i ljudtryck innan de specificerade 27 hertzen. Så även om det var lite mer tryck i min Dalisub så tycker jag nog faktiskt att den bas som produceras i frontarna är av bättre kvalité, och därmed låter det bättre anser jag.
. Suben och frontarna gick lika djupt faktiskt, även om frontarna givetvis har rullat av en del i ljudtryck innan de specificerade 27 hertzen. Så även om det var lite mer tryck i min Dalisub så tycker jag nog faktiskt att den bas som produceras i frontarna är av bättre kvalité, och därmed låter det bättre anser jag.
En tanke slog mig dock. Man kanske kan pilla upp basen lite med tonkontrollen vid filmtittande(Dolby/DTS). Men då började jag undra, vad är det exakt jag egentligen justerar med bas-tonkontrollen? Vilket frekvensspann höjer jag? Försökte konsultera manualen till min Denon 2808 men där framgick inte mycket. Någon som vet vilka frekvenser man justerar med "basreglaget" på tonkontrollen?
Mvh
/Genis

? 100 hz hade väl annars varit förträffligt. Påverkar det väl inte röster så nämnvärt om man justerar upp lite?
? 100 hz hade väl annars varit förträffligt. Påverkar det väl inte röster så nämnvärt om man justerar upp lite?

Jag kor LFE delad pa 80 Hz och med nagra dB gain, for jag gillar lite lyft i basen. Men det  blir ju lite annorlunda an din fragestallning...)
 Jag kor LFE delad pa 80 Hz och med nagra dB gain, for jag gillar lite lyft i basen. Men det  blir ju lite annorlunda an din fragestallning...) 

. Hade varit bra om det varit lite tätare intervaller under 100hz, ungefär som delningsfrekvensalternativen.
 . Hade varit bra om det varit lite tätare intervaller under 100hz, ungefär som delningsfrekvensalternativen.