Tonkontroll - vad ändrar jag?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Tonkontroll - vad ändrar jag?

Inläggav genstruktur » 2013-10-01 20:47

God kväll eminenta forummedlemmar!

Har precis sålt i väg min sub, en gammal Dalisub som inte alls höll måttet längre tycker jag. Har fått högre krav tydligen.

Eftersom jag inte har någon ny/nya så tänkte jag, att jag får utvärdera att mixa lfe-spåret i frontarna istället i väntan på att jag köper nytt. Det fungerar över förväntan måste jag säga. Det säger kanske mer om min Dalisub än om frontarnas baskapacitet :D. Suben och frontarna gick lika djupt faktiskt, även om frontarna givetvis har rullat av en del i ljudtryck innan de specificerade 27 hertzen. Så även om det var lite mer tryck i min Dalisub så tycker jag nog faktiskt att den bas som produceras i frontarna är av bättre kvalité, och därmed låter det bättre anser jag.

En tanke slog mig dock. Man kanske kan pilla upp basen lite med tonkontrollen vid filmtittande(Dolby/DTS). Men då började jag undra, vad är det exakt jag egentligen justerar med bas-tonkontrollen? Vilket frekvensspann höjer jag? Försökte konsultera manualen till min Denon 2808 men där framgick inte mycket. Någon som vet vilka frekvenser man justerar med "basreglaget" på tonkontrollen?

Mvh

/Genis
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-10-01 20:53

Det finns nog ingen vanlig brytpunkt, men 100Hz är i alla fall inte ovanlig.

Så här kan det se ut. Jag tog det första exemplet som google gav mig.

Bild

Utan att veta hur just din förstärkare gör, kan du knappt gissa. Står det inget alls i bruxet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-01 20:55

PerStromgren skrev:Det finns nog ingen vanlig brytpunkt, men 100Hz är i alla fall inte ovanlig.

Så här kan det se ut. Jag tog det första exemplet som google gav mig.

Utan att veta hur just din förstärkare gör, kan du knappt gissa. Står det inget alls i bruxet?

Tack!

På den där bilden ser det ut som man justerar upp till 500hz, eller missförstod jag :)? 100 hz hade väl annars varit förträffligt. Påverkar det väl inte röster så nämnvärt om man justerar upp lite?

Tänkte att det kanske fanns någon "standard".

Hmm, skall konsultera igen....

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-10-01 20:57

Ett rimligare exempel, med schema och allt!

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-01 21:02

PerStromgren skrev:Ett rimligare exempel, med schema och allt!

Haha, fattar nada :), men tack för hjälpen. plus 5db höjer upp till 200hz?

"Tonkontroll. Bas - justera basen, 0 till plus 6db": står det i manualen till min Denon 2808. Informativt! :lol:

Kanske inte är så viktigt det här. Låter det bra så. Men tänkte att någon kanske visste/kunde vara kul att veta?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-10-01 21:08

Nästan alla vanliga tonkontroller har brytfrekvensen för basen för högt. Så man höjer nedre mellanregistret också. Detta är en av anledningarna till att många audiofiler inte gillar tonkontroller; Dom har helt enkelt aldrig träffat på en som fungerar, eftersom dom är så sällsynta (MacIntosh och Accuphase har apparter idag med vettiga tonkontroller. Technics hade på 80-talet. En del hemmabiosar har parametrisk EQ man kan använda).

Vill man ha en fungerande tonkontroll så blir det i regel att bygga själv, eller köpa en EQ för studiobruk.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-01 21:11

Max_Headroom skrev:Nästan alla vanliga tonkontroller har brytfrekvensen för basen för högt. Så man höjer nedre mellanregistret också. Detta är en av anledningarna till att många audiofiler inte gillar tonkontroller; Dom har helt enkelt aldrig träffat på en som fungerar, eftersom dom är så sällsynta (MacIntosh och Accuphase har apparter idag med vettiga tonkontroller. Technics hade på 80-talet. En del hemmabiosar har parametrisk EQ man kan använda).

Vill man ha en fungerande tonkontroll så blir det i regel att bygga själv, eller köpa en EQ för studiobruk .

Informativt!:)

Mjo, det är väl det jag funderade lite kring. Baserat på ditt inlägg så torde vanliga basreglage höja upp mot, ja, vad? 200-300hz?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-10-01 21:52

genstruktur skrev:
Max_Headroom skrev:Nästan alla vanliga tonkontroller har brytfrekvensen för basen för högt. Så man höjer nedre mellanregistret också. Detta är en av anledningarna till att många audiofiler inte gillar tonkontroller; Dom har helt enkelt aldrig träffat på en som fungerar, eftersom dom är så sällsynta (MacIntosh och Accuphase har apparter idag med vettiga tonkontroller. Technics hade på 80-talet. En del hemmabiosar har parametrisk EQ man kan använda).

Vill man ha en fungerande tonkontroll så blir det i regel att bygga själv, eller köpa en EQ för studiobruk .

Mjo, det är väl det jag funderade lite kring. Baserat på ditt inlägg så torde vanliga basreglage höja upp mot, ja, vad? 200-300hz?

Ofta högre ändå. Ger bumligt och dovt ljud bara.
Dom som är hemma på hemmabio kan säket komma med bra tips inom den svängen. Lämpliga förstärakare och så.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-01 22:55

Max_Headroom skrev:
genstruktur skrev:

Ofta högre ändå. Ger bumligt och dovt ljud bara.
Dom som är hemma på hemmabio kan säket komma med bra tips inom den svängen. Lämpliga. förstärakare och så.

Okej, lät inte så bra. Mja alltså det här var mest av intresse, tänkte det inte som en långvarig lösning direkt.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-10-02 13:12

Om du vill justera per frekvensband / oktav sa ar det lite efter tycke och smak i kombination med vad rummet tillater och vad hogtalarna klarar av.
Personligen skulle jag borja hoja lite vid ungefar 80 Hz och sen hoja succesivt ner sa langt du kan tors och vill. Om hogtalarna har en angiven undre gransfrekvens pa 28 Hz sa kanske 32 - 40 Hz ar dar du ska sluta hoja, om du oroar dig for stora konutslag med bottning som foljd.
Om du sen har ett rum som har resonanser och anti-resonanser sa kanske du vill justera for det med. (Det ar val dar den medfoljande mätmicken och Audyssey med Room EQ kommer in i bilden.)

Den har typen av tonkontroll har ju inte heller direkt en skarp delning. Sa om du hojer 40 Hz med t.ex. 10 dB sa kommer de kringliggande frekvenserna ocksa att hojas. Hur mycket och hur manga hertz ifran vet jag inte dock. Men 2808:an ar ju en ratt vanlig forstarkare, sa kanske nan har pa forumet har gjort en san matning?
(Jag har utrustning for det, men ar for lat for att gora nan san matning pa min 2808. :-P Jag kor LFE delad pa 80 Hz och med nagra dB gain, for jag gillar lite lyft i basen. Men det blir ju lite annorlunda an din fragestallning...)
__
/ony

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-02 13:16

PerStromgren skrev:Ett rimligare exempel, med schema och allt!

Bild

Om jag nu skulle höja basen med +2 db i menyn på Min Denon 2808. Enligt det där schemat skulle man kanske höja nivån ännu lägre än upp till de 200hz som +5db visar?

Som sagt. Började leka lite med tonkontrollen igår för att kanske få lite mer tryck i lfe-effekter vid filmtittande. Då började jag fundera kring vad jag egentligen höjde med bas-tonkotrollen. Det är inte tänkt som en långvarig lösning för mig eller inte ens säkert att jag kommer använda tonkontrollen. Blev mest intresserad av om någon visste exakt vad jag justerade.

Tack för visat intresse så här långt!

Edit:
Lite tidigare trådar om tonkontroll, ser dock inte något svar på min fråga.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1083402

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1430106

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=30

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=162672

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-02 13:28

Tony skrev:Om du vill justera per frekvensband / oktav sa ar det lite efter tycke och smak i kombination med vad rummet tillater och vad hogtalarna klarar av.
Personligen skulle jag borja hoja lite vid ungefar 80 Hz och sen hoja succesivt ner sa langt du kan tors och vill. Om hogtalarna har en angiven undre gransfrekvens pa 28 Hz sa kanske 32 - 40 Hz ar dar du ska sluta hoja, om du oroar dig for stora konutslag med bottning som foljd.
Om du sen har ett rum som har resonanser och anti-resonanser sa kanske du vill justera for det med. (Det ar val dar den medfoljande mätmicken och Audyssey med Room EQ kommer in i bilden.)

Den har typen av tonkontroll har ju inte heller direkt en skarp delning. Sa om du hojer 40 Hz med t.ex. 10 dB sa kommer de kringliggande frekvenserna ocksa att hojas. Hur mycket och hur manga hertz ifran vet jag inte dock. Men 2808:an ar ju en ratt vanlig forstarkare, sa kanske nan har pa forumet har gjort en san matning?
(Jag har utrustning for det, men ar for lat for att gora nan san matning pa min 2808. :-P Jag kor LFE delad pa 80 Hz och med nagra dB gain, for jag gillar lite lyft i basen. Men det blir ju lite annorlunda an din fragestallning...)

Körde också lfe delad på 80hz, innan jag sålde suben. Då var min frågeställning inget problem egentligen. Är först nu med avsaknaden av den. Kul ändå att läsa om dina funderingar kring ämnet.

Igår när jag provade så höjde jag till bas +2db i tonkontrollen. Högre höjning av basen lät inte bra. En sådan förhållandevis låg höjning kan väl inte vara direkt skadligt för högtalaren?

Jag slängde iväg ett mail till hifiklubben precis och frågade om brytfrekvens för tonkontrollerna på Denon 2808. Får se om de svarar :) .

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-10-02 13:53

Som PerStromgren visar sa ar brytfrekvensen olika beroende pa hur mycket du hojer basen. Man kan tanka det som att man har samma kurva och genom att hoja den sa kommer mer av den upp over 0 dB. Det ar inte helt sant, men det ar tillrackligt bra for det har tankeexperimentet.
Sa har, som den vackert rosa linjen visar :
Bild
Men bara den delen som ar over 0 dB (vid positiv gain) kommer med. Sa ju mer du hojer, desto hogre upp far du en paverkan.

Ett heltokigt satt att hoja "basen" pa kan man tycka... Precis som PerStromgren sager sa ger det sallan bra resultat for lite battre anlaggningar. Funkar nog bra pa en gamal bilradio dock eller en hemtelefon. :-)
En enkel equaliser som jobbar pa ett smalare frekvensband, typ en kontroll per oktav (16,7 , 33, 66, 112 Hz eller sa) jobbar pa ungefar samma satt. Ju mer hojning desto storre frekvensomrade som paverkas runtomkring. (Visst har val 2808 en equaliser du kan leka med istallet for tonkontrollen for "bas"?)

Detta ar val anledningen till att mer avancerade parametriserande equalisrar (eller hur det nu stavas!) ar sa poppis. Dar kan man stalla in branthet och frekvensomfang mer i detalj.
__
/ony

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-02 14:18

Tony skrev:Som PerStromgren visar sa ar brytfrekvensen olika beroende pa hur mycket du hojer basen. Man kan tanka det som att man har samma kurva och genom att hoja den sa kommer mer av den upp over 0 dB. Det ar inte helt sant, men det ar tillrackligt bra for det har tankeexperimentet.
Sa har, som den vackert rosa linjen visar :
Bild
Men bara den delen som ar over 0 dB (vid positiv gain) kommer med. Sa ju mer du hojer, desto hogre upp far du en paverkan.

Ett heltokigt satt att hoja "basen" pa kan man tycka... Precis som PerStromgren sager sa ger det sallan bra resultat for lite battre anlaggningar. Funkar nog bra pa en gamal bilradio dock eller en hemtelefon. :-)
En enkel equaliser som jobbar pa ett smalare frekvensband, typ en kontroll per oktav (16,7 , 33, 66, 112 Hz eller sa) jobbar pa ungefar samma satt. Ju mer hojning desto storre frekvensomrade som paverkas runtomkring. (Visst har val 2808 en equaliser du kan leka med istallet for tonkontrollen for "bas"?)

Detta ar val anledningen till att mer avancerade parametriserande equalisrar (eller hur det nu stavas!) ar sa poppis. Dar kan man stalla in branthet och frekvensomfang mer i detalj.

Jag tror jag är med! :)

Är väl bara att komma tillrätta med exakt hur kurvan för bas-tonkontrollen ser ut för Denon 2808 då.

Mjo, det går väl att pilla på kurvan efter Audysseymätning har jag för mig. Aldrig gjort det. Har inte varit aktuellt heller innan jag sålde min sub som sagt. Har dock aldrig lyckats få upp stärkarens meny på min tv, men det kanske går att pilla ändå på kurvan med hjälp av förstärkarens display. Skall kolla på det ikväll!

Jag satt med det här i 15min igår kväll och tonkontrollen var en smidig och snabb lösning. Som du säger kanske kurvan efter mätningen med Audyssey är bättre lämpad för det här ändamålet.

Den bästa lösningen är givetvis att skita i det här och köpa nya basar :lol:. Men så länge så kan jag roa mig, och utforska, om jag vill höja basen/audyssey eq:n eller ej! :roll:

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-10-02 14:32

genstruktur skrev:Den bästa lösningen är givetvis att skita i det här och köpa nya basar :lol:. Men så länge så kan jag roa mig, och utforska, om jag vill höja basen/audyssey eq:n eller ej! :roll:

Ja, den absolut basta losningen ar att kopa nat tokstort bassystem! :-)
Men att pilla, lyssna och fundera ar inte sa dumt det heller. Gratis kunskap ju. :D
__
/ony

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-02 15:02

Tony skrev:
genstruktur skrev:Den bästa lösningen är givetvis att skita i det här och köpa nya basar :lol:. Men så länge så kan jag roa mig, och utforska, om jag vill höja basen/audyssey eq:n eller ej! :roll:

Ja, den absolut basta losningen ar att kopa nat tokstort bassystem! :-)
Men att pilla, lyssna och fundera ar inte sa dumt det heller. Gratis kunskap ju. :D

Jo men precis: Medans jag funderar på vad som skall inhandlas i basväg så kan man roa sig med det här! :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-02 16:17

Kollade upp manual eq i Denon 2808.

Det som går att justera är 63hz, 125, 250, 500, 1khz, 2khz, 4khz, 8khz, 16khz. -20db till +6db. Verkar tyvärr också ganska trubbigt verktyg :( . Hade varit bra om det varit lite tätare intervaller under 100hz, ungefär som delningsfrekvensalternativen.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-03 11:06

Kollade lite films igår. Kom fram till att jag upplever ljudet generellt, och bashanteringen bättre utan min sub. Även om min frontar rullar av under 60 hz och ner till 27 hz, så verkar ändå 2 st kvalitativa 11 tumselement i ett par frontar, vara bättre än 1 st 12 tums subwoofer, i det lägre prissegmentet. Helt enkelt låter det bättre och det är kul! :)

Körde lite igår med bastonkotrollen på + 2 och jag tror det bostar de lägre frekvensera tillfredsställande utan att förstöra något nämnvärt högre upp i frekvens. Sammantaget låter det bättre än innan i alla fall.

Slutatsen är väl att jag måste skaffa flera och bra subar om jag skall ha sub i mitt nuvarande boende. Det enda sättet det kommer hända på är att gömma 2st i en förlängd tv-bänk. Får försöka hitta något hembyggt prisvärd med bra prestanda som inte är allt för stora. Eller så avvaktar jag och köper bamsingar efter flytt till större och kör på utan sub tills dess.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-03 12:41

Subben/arna måste jobba bra ihop med huvudhögtalarna. Är tyvärr oftast inte fallet... Det kan vara både förstärkningar och utfasningar som gör tonkurvan allt annat än bra. För att det ska ske krävs antingen korrekt anpassade/placerade högtalare från början och/eller delningsfilter som kan göra anpassningen bra. Tonkontroller finns det olika typer av, den som visats är inte riktigt universellt användbar.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-03 12:46

RogerGustavsson skrev:Subben/arna måste jobba bra ihop med huvudhögtalarna. Är tyvärr oftast inte fallet... Det kan vara både förstärkningar och utfasningar som gör tonkurvan allt annat än bra. För att det ska ske krävs antingen korrekt anpassade/placerade högtalare från början och/eller delningsfilter som kan göra anpassningen bra. Tonkontroller finns det olika typer av, den som visats är inte riktigt universellt användbar.

Jo, är väl lite det som är problemet här hemma. Finns liksom inte så många ställen att ställa en/ett par subwoofer/s på, som inte ser helt konstigt ut möbleringsmässigt, eller förstör min uppställning med frontarna. Och jag prioriterar frontarnas "korrekta"(bästa enligt mig) uppställning framför en/flera subwoofer/s. Det bidrar väl till att det inte blev så bra med min sub. Sen är väl inte delningsfiltret i en reciever något att hänga i granen heller har jag förstått?

Känns nästan som att jag talar mig själv tillrätta :). Kanske lika bra att vänta med subwoofers tills att jag kan skaffa ett par riktigt bra och implementera dem i anläggningen utan att kompromissa så mycket med möblemang (ett större lyssningsrum) och storlek på dem. Kanske även skaffa något externt/bättre delningsfilter (eller vad det nu kan heta) till dem?

Min uppställning med min gamla subwoofer(som jag tyvärr lyssnade på i 1 år), gjorde faktiskt att ljudupplevelsen totalt sett blev sämre vid surround.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-03 13:28

genstruktur skrev:Sen är väl inte delningsfiltret i en reciever något att hänga i granen heller har jag förstått?

Det kan nog fungera men kräver att högtalarnas egenskaper stämmer med den modell som THX kör på. Principen är ju att huvudsystemen ska rulla av med 12 dB/oktav under 80 Hz och det lär inte dina högtalare med 11-tumsbasar göra. Högtalarnas avrullning + högpassfiltret ska tillsammans ge 24 dB/oktav. Detta möts sedan av basarnas högpassfiltering på 24 dB/oktav. Om något inte stämmer bland detta blir det lite knas. DÅ kan det behövas andra delningsfilter eller högtalare.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-03 13:36

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:Sen är väl inte delningsfiltret i en reciever något att hänga i granen heller har jag förstått?

Det kan nog fungera men kräver att högtalarnas egenskaper stämmer med den modell som THX kör på. Principen är ju att huvudsystemen ska rulla av med 12 dB/oktav under 80 Hz och det lär inte dina högtalare med 11-tumsbasar göra. Högtalarnas avrullning + högpassfiltret ska tillsammans ge 24 dB/oktav. Detta möts sedan av basarnas högpassfiltering på 24 dB/oktav. Om något inte stämmer bland detta blir det lite knas. DÅ kan det behövas andra delningsfilter eller högtalare.

Tjolahopp, där lärde man sig någopt nytt! :) Tack!

Rulla av 12db/oktav? Vad menas här? En oktav från 80hz---> ja vad då?
Här börjar min bristande tekniska kompetens göra sig gällande märker jag, men tack för att du informerar :lol: .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-03 14:04

Det är sådant man måste sätta sig in i om man ska förstå grunderna till delningsfilter och vad de gör.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-03 14:11

RogerGustavsson skrev:Det är sådant man måste sätta sig in i om man ska förstå grunderna till delningsfilter och vad de gör.

Okej, får läsa på!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-03 14:26

Fick svar från hifi-klubben. Gick inte att få fram vad brytfrekvensen för bas-tonkontrollen på Denon 2808 låg.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-10-03 15:29

genstruktur skrev:Fick svar från hifi-klubben. Gick inte att få fram vad brytfrekvensen för bas-tonkontrollen på Denon 2808 låg.

Det verkar ju enligt manualen som att det är ställbart och dessutom per sourroundläge.

Manualen till AVR-2808 skrev:Bass
Adjust low frequency range (bass).
[Variable range] –6dB ~ +6dB
Treble
Adjust high frequency range (treble).
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-03 15:57

UrSv skrev:
genstruktur skrev:Fick svar från hifi-klubben. Gick inte att få fram vad brytfrekvensen för bas-tonkontrollen på Denon 2808 låg.

Det verkar ju enligt manualen som att det är ställbart och dessutom per sourroundläge.

Manualen till AVR-2808 skrev:Bass
Adjust low frequency range (bass).
Treble
Adjust high frequency range (treble).

Per surroundläger går det att ställa olika inställningar ja! Men man kan inte välja annat än att ändra är från -6db till +6db, i alla fall vad jag sett i menyn. Menas väl att det är variabelt mellan -6 till +db?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-10-03 16:21

Då får du mäta själv!

Släpa hem en tongenerator att stoppa i datorn, kör in signalen i 2808:an och mät utsignalen vid några olika frekvenser. Vilket mätdon som helst - utom kanske en linjal - duger. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-03 16:23

PerStromgren skrev:

Då får du mäta själv!

Släpa hem en tongenerator att stoppa i datorn, kör in signalen i 2808:an och mät utsignalen vid några olika frekvenser. Vilket mätdon som helst - utom kanske en linjal - duger. :)

Tongenerator= Xylofon?
Mätinstrument= gradskiva?
:lol:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-10-03 17:21

genstruktur skrev:
PerStromgren skrev:

Då får du mäta själv!

Tongenerator= Xylofon?
Mätinstrument= gradskiva?
:lol:

Japp, det kommer att bli hur bra som helst! Vi vill se filmen se'n!
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Generellt om hifi