HiFi Mässa 2013 i Malmö.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
30Hzbone

HiFi Mässa 2013 i Malmö.

Inläggav 30Hzbone » 2013-10-05 12:14

Då var det dags igen:

http://www.hifimassan.se/

Någon som planerat ett besök?

Hade hoppats att produkter från ngn av forumets konstruktörer/designers skulle vara med
men det är kanske i huvudsak leverantörer till de arrangerande företagen
(Malmö HiFi-Center/Malmsjö HiFi) som är representerade.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-10-05 17:26

Kanske, om jag hinner klart med flyttstädningen :?:

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-10-05 18:31

Förhoppningsvis, om det går att kombinera med barnpassning.

(Fördelen är att de ställer självklara frågor utanför konsensus)
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-05 19:01

Man kanske skulle ta och dyka upp och låta sig bli besviken över att inget blivit bättre på ett decennium? :mrgreen: man kan ju springa på trevligt folk istället.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-10-06 00:37

Rehifi kommer att vara med som utställare för första gången. Jag tror att det kommer vara något som på många sett skiljer sig ifrån vad man många gånger är van att se på hifimässorna i Sverige.

Själv kommer jag inte att hjälpa till med demonstrationen men kommer förhoppningsvis hinna med ett besök på mässan.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-10-06 10:46

Det bör väl i vanlig ordning bevistas.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-06 21:27

Nattlorden skrev:Man kanske skulle ta och dyka upp och låta sig bli besviken över att inget blivit bättre på ett decennium? :mrgreen: man kan ju springa på trevligt folk istället.
Varför så överlägset dryg? Men jag kommer också!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-06 21:49

matså skrev:
Nattlorden skrev:Man kanske skulle ta och dyka upp och låta sig bli besviken över att inget blivit bättre på ett decennium? :mrgreen: man kan ju springa på trevligt folk istället.

Inte dryg. Det är bara så jag upplevt de två, tre senaste mässbesöken.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-07 16:01

Nattlorden skrev:
matså skrev:

Inte dryg. Det är bara så jag upplevt de två, tre senaste mässbesöken.
hm de skulle haft mässorna på ställen där ljudet blir perfekt, bra förutsättningar.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-10-07 17:40

Ptja kanske, om de frågar snällt. I fjol var det ganska mediokert.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
oyegie

Inläggav oyegie » 2013-10-07 18:05

Nja blir inget detta år,blir att åka upp till tjejen den helgen,det är mer prioriterat.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-10-19 15:25

Quad lät bra, och den mycket sympatiske demonstratören var väldig trevlig. Han hade också den goda smaken att spela min medhavda vinyl, och berätta lite om den.
Sonys uhd-projektor gav en bra bild, utan tvekan, även om det bara var enbluray som spelades.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-10-19 18:27

penke62 skrev:Quad lät bra, och den mycket sympatiske demonstratören var väldig trevlig.

Det låter ju trevligt.....men vad mer lät bra på mässan? Dela med er av era intryck :)
Allt kan inte låta så otroligt dåligt som vissa vill ge sken av. Från vissa håll har det nästan blivit kutym att man dissar allt det som av de flesta anses "state of the art", men man kanske är van vid ett ljud hemifrån som få andra har upplevt :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-19 19:10

Blir väl som vanligt. Va kostar det en halv mille, låter ju sämre en mina datorvögtalare för 21:90.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-10-19 20:43

Jag tycker mycket (av det lilla som fanns) var ganska bra. Om något negativt ska framhållas är det tyvärr förmågan att spela musik som får mig att stanna kvar. En demo frågade på allvar vid låtbyte om vi ville höra Kari Bremnes. Det får man väl nog av ändå. System Audio lät bra, med helt ok musik. Forsman lät väldigt mycket "låda" när jag var där. Då var det Chris Rea som spelades. Bladelius spelade på nya Rauna med REL subbor, det var inte oävet. Jag såg inte namnet, med några väldigt "designade" högtalare åstadkom det kraftigaste basdunket av den sämsta, mest oartikulerade sorten. Focal lät bra till en början, men när man bytte standardjazzen till Lou Reed lät det lite fattigare i främst botten. Lite lösryckta uppfattningar, ta den för vad de är värda. Åter: ljudet som helhet med Rega/Accuphase/Quad var i mitt tycke mest välljudande.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-10-19 21:08

En sak måste poängteras, det stod en ensam kille med Leben-förstärkare och en-elementhögtalare. Han spelar Lise och Gertrud, livet på Nalen. Hatten av för det musikvalet.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-19 21:24

penke62 skrev:En sak måste poängteras, det stod en ensam kille med Leben-förstärkare och en-elementhögtalare. Han spelar Lise och Gertrud, livet på Nalen. Hatten av för det musikvalet.

ja de där händel-högtalarna var grymt läckra. hade velat höra dem med musik som jag känner, men jag hade ingen vinyl med mig. lådmaterialet är oljad bambu, limmat i små stavar, fantastisk finish

själv fastnade jag i rum 4 där de drog på rejält med tweakade rauna ymer, 2st hörnplacerade rel-subwoofers och bladelius-elektronik. killen nämnde att de har ett par ännu mer tweakade ymer som låter ännu bättre, men de ser ut som lab-ruskor så de vågade inte ta med dem. jag hade tyckt det var grym coolt om de var med.

det var min första mässa någonsin och den överträffade alla mina förväntningar. ska se om jag får möjlighet att sno ihop ett bildreportage.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Re: HiFi Mässa 2013 i Malmö.

Inläggav 30Hzbone » 2013-10-20 00:13

30Hzbone skrev:
Hade hoppats att produkter från ngn av forumets konstruktörer/designers skulle vara med

Men visst var det så, äggen med sin konstruktör var med [s]på[/s] i ett litet hörn,
Torrdemo men dock. Äggen är granna att titta på.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-10-20 00:20

30Hzbone skrev:
30Hzbone skrev:

Men visst var det så, äggen med sin konstruktör var med [s]på[/s] i ett litet hörn,

Det grämer mig att de inte var lyssningsbara.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-20 00:45

30Hzbone skrev:

håller tummarna för att få uppleva acoustic illusion, guru pro audio och larsen nästa gång.

riggen med 242 kilo golvhögtalare från tidal, drivna av burmester 911 var mäktig. upplevde det rummet som småknepigt, med dipp i övre basen och resonans någonstans i mellanbasen, men systemets magi lös ändå igenom. killen som demade gav kort info om resp låt, t ex inspelningsår och år för ev remastring, trevligt!

och killen som demade system audio var riktigt underhållande. han presenterade snyggt en låt från komediserien flight of the concords och en låt från filmen svart katt vit katt. stativhögtalarna som spelade då gjorde det med bravur.

enda floppen för mig var väldigt påträngande övre mellanregister från en demo med golvhögtalare från audiovector bestyckade med banddiskant. drevs av en fet naim-rigg, o rummet. tror inte det var rummet som spökade så kraftigt. kanske materialet som spelades?

genelec-grabbarna spelade två låtar av anders widmark från mitt usb-minne. svårt att avgöra vilket som lät trevligast, 2.1 med ministativarna eller de större stativarna ensamma. båda lät väldigt trevligt.

stativarna från polk, drivna av slimma nuforce-apparater lät väldigt bra.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-10-20 00:51

Jag blev lite förvånad över hur man placerade AudioVector-högtalarna i det rummet. Jag lyssnade inte så mycket, jag blev irriterad på dels störande bakgrundsljud (lät som jordfel), att demonstratören skulle ha dörren öppen trots oljudet från dsl och slutligen hans oförmåga att koppla ihop grejorna snabbt när han bytte. Det rummet gav ett på det hela oproffsigt intryck på mig. Ja, jag är känslig när det gäller sådant.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-20 01:21

penke62 skrev:Jag blev lite förvånad över hur man placerade AudioVector-högtalarna i det rummet. Jag lyssnade inte så mycket, jag blev irriterad på dels störande bakgrundsljud (lät som jordfel), att demonstratören skulle ha dörren öppen trots oljudet från dsl och slutligen hans oförmåga att koppla ihop grejorna snabbt när han bytte. Det rummet gav ett på det hela oproffsigt intryck på mig. Ja, jag är känslig när det gäller sådant.

ja de stod väl väldans långt ut i rummet. och kanske valde man att spela på tvären för att minimera sidoreflexer som skulle kunnat göra övre mellanreg ännu mer påträngande? det var en märklig upplevelse med en så till synes kompetent rigg i ett av de största rummen och så blev det inte bra. jag noterade också att högtalarlådorna rörde sig när det spelades, såg mysko ut då jag inte tyckte att ljudet var så högt att lådorna borde rört sig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-10-20 09:30

30Hzbone skrev:
30Hzbone skrev:

Aha! Det var denna helgen?! Det förklarar varför jag har fått vissa samtal. Tror inte jag tyar att dra till mässan även om jag ska till Malme nu.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
bluetrain

Inläggav bluetrain » 2013-10-20 11:05

Bevistade igår hifimässan och personligen förundras jag av att nästan alla ska spela akustisk musik... Är det inte att göra det lite väl enkelt för sig?

Kändes som det var färre utställare denna upplaga jämfört med tidigare år och det var väl inget som stack ut och gav ngn woavkänsla direkt. Killen som demade hegel var dock humoristisk på ett oväntat sätt när han "påvisade" den ljudmässiga skillnaden mellan två olika usbkablar. Gissar att den ena var mer "High end"... :)

Rehifi tyckte jag nog stod för det bästa bidraget. De hade med en udda högtalarskapelse som såg hemmasnickrad ut men lät riktigt bra. Den var nog det mest välljudande på mässan enl mig. Hade varit kul att veta lite mer om den. någon som har koll på märke osv?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-10-20 11:46

Akustiskt, gärna jazz ska spelas. Om någon tycker sig ha ett baskompetent system är det alltid Infected Mushroom som ska på...
Trist, sa Bill. Förutsägbart, sa Bull.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-20 12:31

bluetrain, högtalarna hos rehifi, som du nämnde, heter händel. kolla qualifi.dk. jag sitter här o myser med produktbladet jag fick igår. undrar dock hur högt man kan spela med dem, får prova vid tillfälle. vågade inte förstöra mysiga stämningen igår genom att be om höjning.

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2013-10-20 16:26

Jag var in en sväng på mässan igår och tyckte att det överlag var OK. Märkligt basigt i de små rummen, bla Kef som jag annars gillar. Första gången jag såg 4K-projektor. Jag har inte mycket projektorreferenser men bilden var riktigt bra, både med 4k-demo och Blu-Ray. Vet inte vad modellen heter men det var en Sony för ca 99 kSEK, så det hade väl varit märkligare om det inte var riktigt bra bild. Genelec var bra, även deras minsta modell. Focal hade ett större rum och spelade helt OK tyckte jag.

Kul att får se Peters ägg på riktigt. Hade så klart varit trevligt att få höra på dem också. Jag frågade när man kunde få lyssna på dem i södra Sverige och han hoppades det skulle finnas här hos återförsäljare innan årsskiftet.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-20 16:57

kef-mannen bytte mellan två stativare, varav den större modellen lät lite bastung. den mindre LS50 var tvärtom lite slank i ljudet men lät trevligt i övrigt. jag tyckte också att desmå rummen kändes bastunga. vissa av de stora rummen verkade ha dipp i övre basen, och topp i lägre mellanbasen. rauna/rel/bladelius klarade ut basen bra, jag saknade inget där. de lät rauna ymer spela ofiltrerat medan rel-subbsen i hörnen bara hjälpte till från typ 40Hz och nedåt. polk/nuforce hade oxå mycket bra bas, väl artikulerad och med tydliga toner.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-10-20 17:00

Hur lät Martin Logans modeller då?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-10-20 17:15

Panelguy skrev:Hur lät Martin Logans modeller då?

det lilla jag hörde lät väldigt trevligt o avslappnat, kan inte ge mer detaljerad beskrivning eftersom jag satt helt off-center på knä. det var fullsatt :-) mitt i en låt avbröt demo-killen och korrigerade fasen på antingen basar eller paneler, han berättade för oss men jag hörde inte riktigt. efter det blev basen bättre. drivningen var accuphase om jag minns rätt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi