Söker kunskap :)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cinder

Söker kunskap :)

Inläggav Cinder » 2013-10-12 11:29

Hallå på er Hi-Fi-Fantaster!

Jag är en inom Hi-Fi okunnig person, men är väldigt sugen på att lära mig om anläggningar och vad som skulle passa bra för mig att inhandla i framtiden.
Jag har ett intresse av att lyssna på vinyl och mest rock/hårdrock, men tänker mig att vid köp av en anläggning ska den även användas för att se film på (Surround, hemmabio ja ni vet). Ljudet skulle jag dock i första hand optimera mot min musiksmak, sen om systemet inte är fullt lika bra för film är helt okej (jag är inte audiofil... än :) )

Har försökt googla och youtube:a men har inte hittat riktigt nån sida som förklarar allt från grunden om vilken utrustning man behöver, varför, och vad som gör den utrustningen bra. Det är verkligen en djungel med högtalare, förstärkare och allt annat som finns, jag känner att det är svårt att veta i vilken ände man ska börja lära sig och nysta upp det hela! Hade gärna sett en video eller en sida med lite diagram och förklaringar om vad de olika komponenterna bidrar med i systemen.

Jag siktar på att så småning om ha en budget på allt mellan 30 000-60 000kr att lägga på en anläggning, men först vill jag lära mig mer om marknaden. Förstår också att man givetvis ska in på någon butik och lyssna på utrustningen, men det blir ett senare steg!

Hoppas att det finns kunnigt folk här som kan hjälpa mig att lära mig om den här tekniken :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-12 11:51

Vad lyssnar du på för musik? Det kanske avgör om du behöver extra tryck i basen eller rent av infrabas. Hur ser ditt rum ut? Det kanske behövs lite hantverkare för att fixa det en smula. Annars är det hur lätt som helst att sätta ihop en bra anläggning. Nästan vilken elektronik som helst och vilka kablar som helst snöras ihop med ett par bra högtalare och nirvana uppstår. Bra högtalare äro... näää, nåt får du göra själv. Ledtrådar om vad JAG tycker är bra hittar du i min medlemspresentation. Fast nu är det DINA öron som ska tillfredsställas så ut och lyssna runt. Kolla tråden hifi-fika där öppnar flera av oss på Faktiskt dörren för en stund i våra lyssningsrum t ex. Var bor du?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2013-10-12 12:12

hifikg skrev:Vad lyssnar du på för musik? Det kanske avgör om du behöver extra tryck i basen eller rent av infrabas. Hur ser ditt rum ut? Det kanske behövs lite hantverkare för att fixa det en smula. Annars är det hur lätt som helst att sätta ihop en bra anläggning. Nästan vilken elektronik som helst och vilka kablar som helst snöras ihop med ett par bra högtalare och nirvana uppstår. Bra högtalare äro... näää, nåt får du göra själv. Ledtrådar om vad JAG tycker är bra hittar du i min medlemspresentation. Fast nu är det DINA öron som ska tillfredsställas så ut och lyssna runt. Kolla tråden hifi-fika där öppnar flera av oss på Faktiskt dörren för en stund i våra lyssningsrum t ex. Var bor du?

Jag lyssnar mest på rock/hårdrock, och den största majoriteten av sorten som gjordes på 80-talet ;) Finns det några märken som erkänt är mer passande för just min typ av musik?

Tyvärr kan jag inte uttala mig om rummet som anläggningen kommer att vara i då det fortfarande är oklart vad det blir, så min frågeställning är tyvärr av en lite mer generell natur. Det blir i alla fall en lägenhet till att börja med så det går inte att göra några större ingrepp i bostaden.

Det är säkert lätt att sätta ihop en anläggning när man väl kan det ;) Jag däremot har nästan ingen som helst kunskap om olika förstärkare, försteg, slutsteg, receivers osv. osv. Min förhoppning är att kunna få lite klarhet i vad man behöver (och inte behöver) och vad som gör utrustning bra kontra dålig.

Såhär på rak arm skulle jag säga att rummet för anläggningen blir vardagsrummet eftersom jag hoppas på att även kunna ha systemet för att spela upp film med också.

Jag bor i Luleå :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-12 12:39

Hej och välkommen!

Det finns olika skolor och alla har sina personliga preferenser.

Om du bor i Luleå så är chansen stor att du hamnar på Takt och Ton om du ska besöka en butik. Där rekommenderar de Linn-filosofin som i korta drag innebär att källan är viktigast. Ju tidigare i kedjan apparaten finns desto viktigare är det att den är bra. De har även egna metoder att lyssna efter skillnader som går ut på att känna av hur medryckande musiken låter.

Går man in på en mer genomsnittlig affär som hifiklubben så kommer de rekommendera en balans mellan hur mycket man bör satsa på varje del och att högtalarna avgör mest hur ljudkaraktären blir och att det handlar mycket om tycke och smak. Det är även denna bild som många tidskrifter om hifi ger.

Sedan finns det de som har en mer kritisk inställning till det här med ljud (kan man verkligen höra stor skillnad på kablar och hur stor ljudförbättring kan man egentligen få med en extrern DAC innan diminishing returns närmar sig) och kanske går lite mer åt återgivningsperspektivet. Att sträva efter att ljudet ska återges så naturtroget som möjligt och att det är själva musiken eller källmaterialet som ska bjuda på upplevelsen. Här på faktiskt finns det många som sympatiserar med den synen.

Det finns även de som inte bryr sig så jättemycket om att man vet att man har bästa möjliga ljud utan tycker det bara är roligt att se vad man kan åstadkomma själv med små medel. Bygga sina egna högtalare osv. Däribland kan man säga att jag är. Jag har gått från att vara hifintresserad till att bli högtalartekniskt intresserad kan man säga. Andra bygger egna förstärkare och förvånas med glädje över välljudet de ändå ger.

Så vad ska man tipsa om i praktiken? Ja, det är inte lätt. Det viktiga är att man känner sig hemma och nöjd med sin egen väg. Men visst finns det bättre och sämre prylar att välja mellan. Jag har dock inte så bra koll på vad som är bra i handeln just nu.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-10-12 12:58

Bra att du är nyfiken och vill lära dig mer.
Jag rekomenderar dig att läsa på mer om de ingående komponenterna.
Det finns tonvis att läsa om skivspelare, förstärkare och högtalare (de tre grundstenarna)
Vill du kunna spela upp cd med gott resultat finns idag flera dvd spelare som klara den biten. Du behöver alltså inte ha en separat ehet för det.

Linn-klanen må ha sin uppfattning.
Min är att den avgjort sämsta (läs det med störst förbättringspotential) länken i ett stereosystem är högtalarna.

Lyssna på så många olika typer av anläggningar du kan för att skaffa dig en uppfattning om vad du själv gillar.

Lägg inte alla dina pengar på en anläggning i det här skedet.
Du kanske skulle börja med en begagnad anläggning som du sedan kan byta upp dig ifrån. Det kostar mer möda än pengar och ger dig förhoppningsvis det ljud du vill ha i slutänden.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-10-12 14:47

Om du är social finns det antagligen möjligheter att bjuda in sig hos folk för lnytta och nöje. Om du är bekväm med begagnat är det tacksamt att chansa, prova och byta utan att det blir dyrt.

Man "ska" inte vänta på att kunskapen blivit solid innan man börjar plocka :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-10-12 14:53

Det finns ju en tredje väg att gå egentligen - vintage! :) Eller kanske "feelgood"-vägen också :)

Vintage går ut på att man köper äldre fina högkvalitets-prylar till begagnat/fyndpris (man kan verkligen göra fynd om man letar på loppisar och blocket etc) och efter tycke/smak. Nackdelen är sämre pålitlighet, men det kan uppvägas av mkt lågt pris.

Vilket kan koppas till "feelgood"-tanken där man inte bara ser till prestanda/återgivning utan även till vad man tycker om att ha hemma och att använda (finns nog lite olika synvinklar på detta ;) ).

Även vanligt begagnat kan innebära fynd - folk som tröttnat, vill ha nytt och säljer billigt.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2013-10-12 15:39

Martin skrev:Hej och välkommen!

Det finns olika skolor och alla har sina personliga preferenser.

Om du bor i Luleå så är chansen stor att du hamnar på Takt och Ton om du ska besöka en butik. Där rekommenderar de Linn-filosofin som i korta drag innebär att källan är viktigast. Ju tidigare i kedjan apparaten finns desto viktigare är det att den är bra. De har även egna metoder att lyssna efter skillnader som går ut på att känna av hur medryckande musiken låter.

Går man in på en mer genomsnittlig affär som hifiklubben så kommer de rekommendera en balans mellan hur mycket man bör satsa på varje del och att högtalarna avgör mest hur ljudkaraktären blir och att det handlar mycket om tycke och smak. Det är även denna bild som många tidskrifter om hifi ger.

Sedan finns det de som har en mer kritisk inställning till det här med ljud (kan man verkligen höra stor skillnad på kablar och hur stor ljudförbättring kan man egentligen få med en extrern DAC innan diminishing returns närmar sig) och kanske går lite mer åt återgivningsperspektivet. Att sträva efter att ljudet ska återges så naturtroget som möjligt och att det är själva musiken eller källmaterialet som ska bjuda på upplevelsen. Här på faktiskt finns det många som sympatiserar med den synen.

Det finns även de som inte bryr sig så jättemycket om att man vet att man har bästa möjliga ljud utan tycker det bara är roligt att se vad man kan åstadkomma själv med små medel. Bygga sina egna högtalare osv. Däribland kan man säga att jag är. Jag har gått från att vara hifintresserad till att bli högtalartekniskt intresserad kan man säga. Andra bygger egna förstärkare och förvånas med glädje över välljudet de ändå ger.

Så vad ska man tipsa om i praktiken? Ja, det är inte lätt. Det viktiga är att man känner sig hemma och nöjd med sin egen väg. Men visst finns det bättre och sämre prylar att välja mellan. Jag har dock inte så bra koll på vad som är bra i handeln just nu.

Jo Takt & Ton är väl den största HiFi-butiken här, det finns även en till som jag inte minns namnet på just nu, båda ligger på samma gata.
Min första reaktion på "Linn-filosofin" är att den känns väldigt konstig, att ha väldigt bra skivspelare och förstärkare men sen några "dassiga" högtalare sist i ledet känns inte som en optimal lösning. Väldigt nyttigt att känna till detta så man vet vad dom kan ha för utgångspunkt när dom för sitt säljprat.

Hur kan man veta om ljudet återges naturtroget egentligen? Menar man på att det går att höra färgningar och förvrängningar i ljudet på vissa sätt med viss utrustning, och hur mycket erfarenhet kan man tänkas behöva för att uppfatta dessa skillnader om man inte står och jämför direkt i butik? Jag har i princip ingen erfarenhet av att lyssna på högkvalitativa anläggningar i dagsläget.

Jag kan mycket väl tänka mig att bygga något själv, hantverk är ett stort intresse hos mig i allmänhet. Dock vet jag inte hur mycket tid jag är beredd att lägga ner på att studera hur ljud optimeras med våglängder osv. Har iofs läst en kurs om ljud och vibrationer på universitetet här i Luleå i min utbildning, så det kan gå fort att få hjälp av ljudfolket där kan jag tänka mig. Spontant känner jag att jag skulle kunna bygga en stereoförstärkare att ha som extra drivning för fronthögtalarna vid ljudlyssning, för mig skulle det vara fint att köpa högtalare ur en och samma serie för att få dom att matcha.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2013-10-12 15:41

2-ch skrev:Bra att du är nyfiken och vill lära dig mer.
Jag rekomenderar dig att läsa på mer om de ingående komponenterna.
Det finns tonvis att läsa om skivspelare, förstärkare och högtalare (de tre grundstenarna)
Vill du kunna spela upp cd med gott resultat finns idag flera dvd spelare som klara den biten. Du behöver alltså inte ha en separat ehet för det.

Linn-klanen må ha sin uppfattning.
Min är att den avgjort sämsta (läs det med störst förbättringspotential) länken i ett stereosystem är högtalarna.

Lyssna på så många olika typer av anläggningar du kan för att skaffa dig en uppfattning om vad du själv gillar.

Lägg inte alla dina pengar på en anläggning i det här skedet.
Du kanske skulle börja med en begagnad anläggning som du sedan kan byta upp dig ifrån. Det kostar mer möda än pengar och ger dig förhoppningsvis det ljud du vill ha i slutänden.

Kan du ge tips på någon bra källa att börja läsa på om utrustningen? Det finns så himla mycket att googla att jag inte riktigt vet vem som skriver vettiga artiklar. Jag kommer nog först och främst att spela vinyl, men har även någon cd-skiva som kan vara intressant, så en dvd-spelare/bluray kan vara intressant. Har för övrigt ett PS3, kan man tänka sig den som kvalitativ dvd-/bluray-spelare?

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2013-10-12 15:45

darkg skrev:Om du är social finns det antagligen möjligheter att bjuda in sig hos folk för lnytta och nöje. Om du är bekväm med begagnat är det tacksamt att chansa, prova och byta utan att det blir dyrt.

Det blir väl lite dyrare i slutändan om man inte har någon koll alls på vad som finns. Jag är inte helt bekväm med att köpa grisen i säcken så att säga ;)

phloam skrev:Det finns ju en tredje väg att gå egentligen - vintage! :) Eller kanske "feelgood"-vägen också :)

Vintage går ut på att man köper äldre fina högkvalitets-prylar till begagnat/fyndpris (man kan verkligen göra fynd om man letar på loppisar och blocket etc) och efter tycke/smak. Nackdelen är sämre pålitlighet, men det kan uppvägas av mkt lågt pris.

Vilket kan koppas till "feelgood"-tanken där man inte bara ser till prestanda/återgivning utan även till vad man tycker om att ha hemma och att använda (finns nog lite olika synvinklar på detta ;) ).

Även vanligt begagnat kan innebära fynd - folk som tröttnat, vill ha nytt och säljer billigt.

Jag är nog lite av den skolan att jag vill försöka köpa något nytt och bra på en gång och sen köra med det så länge som möjligt. Samtidigt inser jag att HiFi-marknaden har mycket gott som är begagnat jämfört med andra markander (ex. bilar). Det hela beror till slut på hur stort mitt intresse för HiFi växer sig. Finns intresset köps gärna lite blandad utrustning och man kan testa sig fram. Finner jag inte jättestort intresse i slutändan så köper jag hellre bara ett bra system som fyller mina behov framöver så jag slipper "mecka" mer.

EDIT: Vilka butiker i Sverige kan ni rekommendera för HiFi, förutom HiFi-Klubben som jag redan känner till? Finns det bra butiker i övriga Europa att handla ifrån, t.ex. Tyskland och England brukar ju ha bra priser på en hel del varor jämfört med oss?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-12 16:56

Det bästa kanske ändå är att skaffa sig ett litet kontaktnät som här på faktiskt där man kan få lyssna på olika resultat av vad folk har valt för väg i ditt närområde. Tror man lär sig mycket mer den vägen än att lyssna i butiker. Tror vi har några Lulebor här.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-10-12 16:59

Cinder skrev:
darkg skrev:Om du är social finns det antagligen möjligheter att bjuda in sig hos folk för lnytta och nöje. Om du är bekväm med begagnat är det tacksamt att chansa, prova och byta utan att det blir dyrt.

Det blir väl lite dyrare i slutändan om man inte har någon koll alls på vad som finns. Jag är inte helt bekväm med att köpa grisen i säcken så att säga ;)

Nja!

Vad som är bra är, som du kanske har uppdagat, inte helt lätt att komma fram till och omöjligt att *enas* om. Så om du pluggar perception, hifisociologi och ellära några år kommer du ändå inte att veta vad ditt jättebra är. Därför kommer du kanske köpa grisen i säcken för 50000 kr. Gör det för 5000 kr istället och få det mesta tillbaka :-)

Eller inte, bara en tanke.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-10-12 17:00

Martin skrev:Det bästa kanske ändå är att skaffa sig ett litet kontaktnät som här på faktiskt där man kan få lyssna på olika resultat av vad folk har valt för väg i ditt närområde. Tror man lär sig mycket mer den vägen än att lyssna i butiker. Tror vi har några Lulebor här.

Det är säkert så klokt det kan bli, det och att låna hem saker. Eller köp begagnat :P

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-12 17:24

Välkommen till faktiskt!

Dina frågor är bra, men lite svåra att svara på då det finns nästan lika många skolor om vad som är bra som det finns personer att fråga.

Min egna filosofi går ut på att rummet och högtalarna är det viktigaste. Elektroniken är absolut inte oviktig, men du behöver inte lägga mycket pengar på en förstärkare för att även de bättre rummen och högtalarna skall ha mer problem/färga ljudet mer än förstärkaren.
Denon och Marantz har prisvärda och bra förstärkare enligt mig.
Och vad gäller kablar så lägg i princip inga pengar på dessa. Köp enkla billiga kablar på clas ohlson eller elfa. EKK för högtalarkabel och RG62 som signalkabel använder jag själv.

Tänk också på att när du lyssnar på en anläggning så lyssnar du på hela kedjan. Att avgöra hur en specifik komponent i denna kedjan presterar är snudd på omöjligt enligt mig. Detta är vid vanlig lyssning.

En idé kan vara att åka runt och lyssna på olika anläggningar som är byggda på olika filosofier och avgör vad du tycker låter vettigast.
Det finns många här på faktiskt som säkerligen skulle ta emot dig.
Har du vägarna förbi Karlstad så är du välkommen hos mig.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2013-10-12 17:44

adzer skrev:Välkommen till faktiskt!

Dina frågor är bra, men lite svåra att svara på då det finns nästan lika många skolor om vad som är bra som det finns personer att fråga.

Min egna filosofi går ut på att rummet och högtalarna är det viktigaste. Elektroniken är absolut inte oviktig, men du behöver inte lägga mycket pengar på en förstärkare för att även de bästa rummen och högtalarna skall ha mer problem/färga ljudet mer än förstärkaren.
Denon och Marantz har prisvärda bra förstärkare enligt mig.
Och vad gäller kablar så lägg i princip inga pengar på dessa. Köp enkla billiga kablar på clas ohlson eller elfa. EKK för högtalarkabel och RG62 som signalkabel använder jag själv.

Tänk också på att när du lyssnar på en anläggning så lyssnar du på hela kedjan. Att avgöra hur en specifik komponent i denna kedjan presterar är snudd på omöjligt enligt mig. Detta är vid vanlig lyssning.

En idé kan vara att åka runt och lyssna på olika anläggningar som är byggda på olika filosofier och avgör vad du tycker låter vettigast.
Det finns många här på faktiskt som säkerligen skulle ta emot dig.
Har du vägarna förbi Karlstad så är du välkommen hos mig.

Inser att frågan jag ställer är lite som "vilken är den bästa bilen", och att det inte finns ett definitivt svar. Det jag försöker göra är väl att få en slags övergripande bild av vad som kan tänkas vara bra och dåligt i stora drag. Finns det t.ex. något märke ni anser är överprisat/dåligt i största allmänhet?

Har för övrigt tittat på Denons stärkare och dom verkar bra och har ett fint yttre (det får gärna vara fint, jag är designstudent! :D ).

darkg skrev:
Nja!

Vad som är bra är, som du kanske har uppdagat, inte helt lätt att komma fram till och omöjligt att *enas* om. Så om du pluggar perception, hifisociologi och ellära några år kommer du ändå inte att veta vad ditt jättebra är. Därför kommer du kanske köpa grisen i säcken för 50000 kr. Gör det för 5000 kr istället och få det mesta tillbaka :-)

Eller inte, bara en tanke.

Jag förstår din poäng, samtidigt som jag har svårt att tänka mig att en anläggning för 5000kr kan mäta sig med en för 50000kr som i ditt exempel. Det blir helt enkelt att hitta en gyllene medelväg :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-10-13 09:22

Välkommen.

Eftersom du nämner T & T utgår jag att finns i norra delen, kanske till å med i Luleå..?

Det finns några lulebor här på Faktiskt. Om du vill ha en knuff i någon riktning bör du besöka Stefanw i Luleå. Han är kunnig och gillar att tjata med folk :)

Angående överprissatta fabrikat tycker jag att Linn är just detta... Även om jag har en produkt från T & T, nämligen en Classik. En maskin som endast köptes för att frugan skulle bli nöjd, formatmässigt :wink:

Själv finns jag mer söderut, nämligen i Piteå.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-10-13 09:56

Välkommen till forumet.

Vi är flera här som bor i Luleå och/eller Norrbotten. Jag tycker att du ska
besöka någon av oss, helst allihopa, dricka kaffe och prata skit. Det är
dessutom svinroligt.

Hojta bara till så styr vi upp något.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-10-13 09:57

Ett besök på Takt & ton brukar leda till att man blir fattig. Inte ens säkert att
det blir bättre ljud heller. :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-10-13 09:58

Nu kom jag på att jag har flera produkter därifrån. En skivspelare från Linn
och en espressomaskin. Brukar även köpa mitt kaffe där. What is this black
magic?! :twisted:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-10-13 10:18

JA det finns många tankar och filosofier, helt klart.

Min egna filosofi är att det som påverkar ljudet mest och förstör mest om
det inte är bra är rummets akustik och högtalarna.
Sen kanske (vettiga) apparater står för 1% förbättringspotential och kablar och
annan ormolja för 0,01% förbättringspotential.

Glöm inte att de som säljer saker har målet att sälja, inte nödvändigtvis att hjälpa.

Mitt råd är att börja med att köpa något begagnat.
Skjut från höften, välj ut något halvbilligt begagnat system för några lusentappar.
Försök gissa lite vad för högtalare som du antar att du kommer gilla.
Välj vilken halvvettig elektronik som helst.
Det kan stå Piooner, Sony, NAD, Proton eller något sådant på den.
(Den ska inte heta Denver, DMTech osv)
Välj enkla kablar. Antingen enklaste laktritssnören eller så något som ser roligare ut
kostar max 250:- och låter precis lika bra som de svarta lakritssnokarna. :)
Högtalarkabel, en vanlig nonamekabel från Biltema eller så, 1,5 mm om det är korta
avstånd, 2,5 mm2 om det börjar bli mer än 3-4 meter.

Nu har du en grund att börja en rolig hifi-resa på.

Nu får du börja med att lyssna in dig på din anläggning, med den musik du gillar.
Upptäcka ny musik att gilla.
Sen börjar du med att flytta runt grejerna. Ändra avståndet mellan högtalarna, avstånd
till lyssningsplats, vinkel på högtalarna.
Ställ upp skumgummimadrasser, kuddar och draperier lite här och var och lyssna.
Ibland blir basen svagare, ibland starkare, ibland blir basgången lättare att höra
och följa, ibland låter precis allt ljud som att det kommer från en eller båda högtalarna
Ibland som att kommer från en pytteliten punkt mitt mellan.
Ibland står plötsligt musikerna utspridda mellan högtalarna, och t.o.m utanför högtalarna.

Allt detta är lite jobbigt, väldigt kul, väldigt lärorikt, och alldeles gratis.
Nu har du insett vad mycket rummet påverkar, så att om någon säger att högtalare
A låter sjukt bra, så vet du nu att det gäller givetvis i en del rum, men inte alls alla.

Sen ska du åka till kompisar, mässor, affärer, ta med din musik, provlyssna, både
din egen musik och poalrens.
Du ökar ditt musikintresse och du upptäcker saker som andra anläggningar har/kan
som inte fixas hemma hos dig.
Aha, nu börjar det vara dags att leta efter andra högtalare. :)

När du så småningom efter några år börjar känna att du börjar närma dig klart
map högtalare och rum så kan du kanske fundera på att köpa ny elektronik också.
Men jag är ganska övertygad om att du då kommer inse vilken förbluffande
liten skillnad detta byte innebär jämfört med den resan du redan gjort.

Ja allt detta är ju självklart min syn på saken. Andra har andra recept.
Senast redigerad av aisopos 2013-10-13 10:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-10-13 10:19

0,01% är ändå en intressant siffra. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-10-13 10:21

mx skrev:0,01% är ändå en intressant siffra. :)

Ja lite överdriven ... :oops:

:wink: :roll: 8)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-10-13 10:21

:D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-10-13 10:48

HAHA :lol:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2013-10-13 13:16

bassman skrev:Välkommen.

Eftersom du nämner T & T utgår jag att finns i norra delen, kanske till å med i Luleå..?

Det finns några lulebor här på Faktiskt. Om du vill ha en knuff i någon riktning bör du besöka Stefanw i Luleå. Han är kunnig och gillar att tjata med folk :)

Angående överprissatta fabrikat tycker jag att Linn är just detta... Även om jag har en produkt från T & T, nämligen en Classik. En maskin som endast köptes för att frugan skulle bli nöjd, formatmässigt :wink:

Det verkar vara ett bra råd som givits av många att träffas för att prata och lyssna, vilket jag absolut kan tänka mig att göra så småning om. Mitt inköp av en anläggning ligger lite väl långt fram i tiden för att det ska kännas helt aktuellt just nu. Har som sagt inte ens ett rum avsatt än för lyssning. Försöker mest läsa mig in på tekniken nu och förstå vad all utrustning är till för, vilka märken som finns och ta till mig allmänt goda råd som de som ges här.

mx skrev:Välkommen till forumet.

dessutom svinroligt.

Ska se till att hojta sen! :) Var i Luleå befinner du dig förresten?

mx skrev:Ett besök på Takt & ton brukar leda till att man blir fattig. Inte ens säkert att

Det är faktiskt roligt att även om jag inte är så insatt i Hi-Fi har jag ändå hört precis detta, att Takt & Ton är väldigt dyra att handla från.

aisopos skrev:JA det finns många tankar och filosofier, helt klart.

Glöm inte att de som säljer saker har målet att sälja, inte nödvändigtvis att hjälpa.

Skjut från höften, välj ut något halvbilligt begagnat system för några lusentappar.
Välj enkla kablar. Antingen enklaste laktritssnören eller så något som ser roligare ut
Högtalarkabel, en vanlig nonamekabel från Biltema eller så, 1,5 mm om det är korta

Nu får du börja med att lyssna in dig på din anläggning, med den musik du gillar.
Sen börjar du med att flytta runt grejerna. Ändra avståndet mellan högtalarna, avstånd
Ibland blir basen svagare, ibland starkare, ibland blir basgången lättare att höra
och följa, ibland låter precis allt ljud som att det kommer från en eller båda högtalarna
Ibland står plötsligt musikerna utspridda mellan högtalarna, och t.o.m utanför högtalarna.

Nu har du insett vad mycket rummet påverkar, så att om någon säger att högtalare
A låter sjukt bra, så vet du nu att det gäller givetvis i en del rum, men inte alls alla.

Sen ska du åka till kompisar, mässor, affärer, ta med din musik, provlyssna, både
Du ökar ditt musikintresse och du upptäcker saker som andra anläggningar har/kan

Tack för mycket bra råd och lite riktlinjer! Det där med att säljare är ute för att sälja är ju inte direkt obekant.. tyvärr är det för ofta dom bara vill fylla sina fickor istället för att hjälpa kunden till det bästa för denne.

Jag får kanske se till att göra lite som du beskriver och köpa ett billigt system att testa lite med innan man hittar något lite rejälare att lägga sig till ro med. Det som jag har lite svårt att se framför mig är att spendera väldigt lång tid till att testa och experimentera, ett par månader skulle säkert gå bra, men sen tror jag att jag skulle lessna och vilja "bli klar". Men man vet ju aldrig, teknik är roligt och datorer är redan ett stort intresse sen tidigare, det går ju alltid att utöka ;)

Kollade runt lite på nätet igår och blev ganska sugen på att bygga en egen rörförstärkare som stereoförstärkare. Läste tidigare att man kan ha en hemmabioreceiver (t.ex. Denon som jag tittat på), men att man kan fixa ännu mera kraft genom att sätta en extra förstärkare innan fronthögtalarna (stereo) i det här fallet? Stämmer detta, och ger rörförstärkare generellt ett bra ljud för hårdrock och heavy metal? Någon som har erfarenhet av ett sånt bygge?

Användarvisningsbild
oyegie

Inläggav oyegie » 2013-10-13 13:31

Cinder skrev:
bassman skrev:Välkommen.

Det verkar vara ett bra råd som givits av många att träffas för att prata och lyssna, vilket jag absolut kan tänka mig att göra så småning om. Mitt inköp av en anläggning ligger lite väl långt fram i tiden för att det ska kännas helt aktuellt just nu. Har som sagt inte ens ett rum avsatt än för lyssning. Försöker mest läsa mig in på tekniken nu och förstå vad all utrustning är till för, vilka märken som finns och ta till mig allmänt goda råd som de som ges här.

mx skrev:Välkommen till forumet.

dessutom svinroligt.

Ska se till att hojta sen! :) Var i Luleå befinner du dig förresten?

mx skrev:Ett besök på Takt & ton brukar leda till att man blir fattig. Inte ens säkert att

Det är faktiskt roligt att även om jag inte är så insatt i Hi-Fi har jag ändå hört precis detta, att Takt & Ton är väldigt dyra att handla från.

aisopos skrev:JA det finns många tankar och filosofier, helt klart.

Tack för mycket bra råd och lite riktlinjer! Det där med att säljare är ute för att sälja är ju inte direkt obekant.. tyvärr är det för ofta dom bara vill fylla sina fickor istället för att hjälpa kunden till det bästa för denne.

Jag får kanske se till att göra lite som du beskriver och köpa ett billigt system att testa lite med innan man hittar något lite rejälare att lägga sig till ro med. Det som jag har lite svårt att se framför mig är att spendera väldigt lång tid till att testa och experimentera, ett par månader skulle säkert gå bra, men sen tror jag att jag skulle lessna och vilja "bli klar". Men man vet ju aldrig, teknik är roligt och datorer är redan ett stort intresse sen tidigare, det går ju alltid att utöka ;)

Kollade runt lite på nätet igår och blev ganska sugen på att bygga en egen rörförstärkare som stereoförstärkare. Läste tidigare att man kan ha en hemmabioreceiver (t.ex. Denon som jag tittat på), men att man kan fixa ännu mera kraft genom att sätta en extra förstärkare innan fronthögtalarna (stereo) i det här fallet? Stämmer detta, och ger rörförstärkare generellt ett bra ljud för hårdrock och heavy metal? Någon som har erfarenhet av ett sånt bygge?

Rörstärkare sa du,ska man köpa färdigbyggd får man väl punga ut 30-40lakan minst för nåt vettigt vet ej hur det är med DIY men du får nog lägga dig omkring den budgeten.
Ska du koppla den till hemmabioreceivern så ska det finnas preout på den och sen ska ju stärkaren vara ett rent slutsteg alternativ integrerad stärkare med förstegsingång.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2013-10-13 18:15

oyegie skrev:Rörstärkare sa du,ska man köpa färdigbyggd får man väl punga ut 30-40lakan minst för nåt vettigt vet ej hur det är med DIY men du får nog lägga dig omkring den budgeten.
Ska du koppla den till hemmabioreceivern så ska det finnas preout på den och sen ska ju stärkaren vara ett rent slutsteg alternativ integrerad stärkare med förstegsingång.

Är DIY-kit som de från dessa företag inget att ha alltså?

http://www.dynakitparts.com/dynakit-pro ... IT-240-VAC

http://www.transcendentsound.com/Transc ... ducts.html

Man kanske inte får världens bästa ljud med dom, men som ett litet hobbyprojekt kan jag tycka att det vore kul :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-13 18:28

Cinder skrev:Läste tidigare att man kan ha en hemmabioreceiver (t.ex. Denon som jag tittat på), men att man kan fixa ännu mera kraft genom att sätta en extra förstärkare innan fronthögtalarna (stereo) i det här fallet?

Många receivers(men inte alla så man måste kolla upp) har något som heter "pre-out". Detta är utgångar från försteget i förstärkaren. På dessa utgångar kan du då koppla på ett eget slutsteg.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2013-10-13 19:22

adzer skrev:
Cinder skrev:Läste tidigare att man kan ha en hemmabioreceiver (t.ex. Denon som jag tittat på), men att man kan fixa ännu mera kraft genom att sätta en extra förstärkare innan fronthögtalarna (stereo) i det här fallet?

Många receivers(men inte alla så man måste kolla upp) har något som heter "pre-out". Detta är utgångar från försteget i förstärkaren. På dessa utgångar kan du då koppla på ett eget slutsteg.

Okej, det ska jag ha i åtanke då! Men om en receiver har pre-out så innebär det inte nödvändigtvis att den saknar slutsteg själv va?

Richard
Inaktiverad

Re: Söker kunskap :)

Inläggav Richard » 2013-10-13 19:27

Cinder skrev:Hallå på er Hi-Fi-Fantaster!

Jag är en inom Hi-Fi okunnig person, men är väldigt sugen på att lära mig om anläggningar och vad som skulle passa bra för mig att inhandla i framtiden.
Jag har ett intresse av att lyssna på vinyl och mest rock/hårdrock, men tänker mig att vid köp av en anläggning ska den även användas för att se film på (Surround, hemmabio ja ni vet). Ljudet skulle jag dock i första hand optimera mot min musiksmak, sen om systemet inte är fullt lika bra för film är helt okej (jag är inte audiofil... än :) )

Har försökt googla och youtube:a men har inte hittat riktigt nån sida som förklarar allt från grunden om vilken utrustning man behöver, varför, och vad som gör den utrustningen bra. Det är verkligen en djungel med högtalare, förstärkare och allt annat som finns, jag känner att det är svårt att veta i vilken ände man ska börja lära sig och nysta upp det hela! Hade gärna sett en video eller en sida med lite diagram och förklaringar om vad de olika komponenterna bidrar med i systemen.

Jag siktar på att så småning om ha en budget på allt mellan 30 000-60 000kr att lägga på en anläggning, men först vill jag lära mig mer om marknaden. Förstår också att man givetvis ska in på någon butik och lyssna på utrustningen, men det blir ett senare steg!

Hoppas att det finns kunnigt folk här som kan hjälpa mig att lära mig om den här tekniken :)

Håller med Martins inlägg !

För övrigt....

På detta forum finns det många tyckare som tycker olika. :)

Mitt råd är att lyssna själv. Hillar du hårdrock så vill du säkert ha en högtalare som kan spela bas och tåla högre ljudtryck. Kanske en förstärkare som färgar litet soft och fläskigt, - Nad ?

För några år sedan hade jag nog själv ställt samma fråga som du ställer, men jag har insett att det är DINA öron som bör tillfredställas, inga mätinstrument eller andras öron. Så lyssna på olika alternativ, även de " religiösa" märkena, men var kritisk. Var skeptisk till förståsigpåare som försöker förklara musik genom hifi- floskler, eller tekniska förklaringar.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi