Moderator: Redaktörer
Vinylcalle skrev:...
Däremot är min erfarenhet att man behöver spela högre på en dynamisk högtalare för samma upplevelse som med mina Magnepan.
MvH Carl
AndreasArvidsson skrev:Är det medelnivå eller maxnivå som åsyftas?
RogerGustavsson skrev:Vilka verktyg använder ni för att mäta ljudnivån och vilka egenskaper har de?
För ljudnivåmätare enligt IEC 61672 Class 1 anges tre olika integrationstider, slow=1s, fast=125ms och impulse=35s. Det ger tre olika värden. Peak finns inte med men det brukar ställas krav att integrationstiden i bullersammanhang då inte ska överstiga 50µs. Det är alltså medlevärdet under angivna tidspann man mäter. Enklare mätare föjer inte denna standard, möjligen Class 2 eller ingen alls. Det blir alltså svårt att jämföra era siffror om ni inte använder samma mätförfarande.
steveo1234 skrev:RogerGustavsson skrev:Vilka verktyg använder ni för att mäta ljudnivån och vilka egenskaper har de?
För ljudnivåmätare enligt IEC 61672 Class 1 anges tre olika integrationstider, slow=1s, fast=125ms och impulse=35s. Det ger tre olika värden. Peak finns inte med men det brukar ställas krav att integrationstiden i bullersammanhang då inte ska överstiga 50µs. Det är alltså medlevärdet under angivna tidspann man mäter. Enklare mätare föjer inte denna standard, möjligen Class 2 eller ingen alls. Det blir alltså svårt att jämföra era siffror om ni inte använder samma mätförfarande.
Använder inte ljudtrycksmätare för att mäta max-ljudtryck. Jag kalibrerar anläggningen och mäter istället skivan i den digitala domänen.
genstruktur skrev:Kan man verkligen mäta med en app i mobiltelefon, blir det tillförlitligt och rätt? Har inget annat att mäta med.
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Kan man verkligen mäta med en app i mobiltelefon, blir det tillförlitligt och rätt? Har inget annat att mäta med.
Vi har haft ett par olika mobiler igång samtidigt och en 'vanlig' dB-mätare och det stämde tillräckligt bra för husbehov, ja.
hifikg skrev:Mätte idag och finner att jag lyssnar på ganska låg volym, i varje fall jämfört med de 90-100 dB som det talas om i GÖK-tråden.
Hur starkt spelar du när du finlyssnar för dig själv?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster