Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Om man inte medvetet ändrat klangen på högtalaren som kompensation, så borde det fungera med vad som. Det förvånande är att så få vågar rekommendera det åt sina kunder...
mx skrev:Nattlorden skrev:Om man inte medvetet ändrat klangen på högtalaren som kompensation, så borde det fungera med vad som. Det förvånande är att så få vågar rekommendera det åt sina kunder...
Vissa återförsäljare är ju dessutom emot det.
Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Om man inte medvetet ändrat klangen på högtalaren som kompensation, så borde det fungera med vad som. Det förvånande är att så få vågar rekommendera det åt sina kunder...
Vissa återförsäljare är ju dessutom emot det.
När träffade du en ÅF som kunde mer än prislistan senast?
mx skrev:Det beror på vad du menar. Det känns lite som att du antyder att alla säljare
är okunniga?
Nattlorden skrev:mx skrev:Det beror på vad du menar. Det känns lite som att du antyder att alla säljare
är okunniga?
Nej, jag antyder att säljare säljer. Om de kan berätta för mig hur jag får små högtalare att spela bra, så riskerar de gå miste om merförsäljning av större senare, så varför skulle de berätta vad som är bra då? Helst skall de väl sälja på mig ny elektronik och nya kablar innan de säljer på mig större högtalare, därefter ny elektronik och nya kablar...
Nattlorden skrev:Om man inte medvetet ändrat klangen på högtalaren som kompensation, så borde det fungera med vad som. Det förvånande är att så få vågar rekommendera det åt sina kunder...
eljulio skrev:Jag har inte Ino, men testade ikväll dämpning bakom högtalaren och ställde den ganska nära väggen, och jag tycker att det funkar! Välartikulerat, ren och snygg ljudbild. Och det har det inte varit tidigare nära högtalarväggen. Funkar det med dämpning för alla typer av högtalare liksom för Inos modeller?
eljulio skrev:Nattlorden skrev:Om man inte medvetet ändrat klangen på högtalaren som kompensation, så borde det fungera med vad som. Det förvånande är att så få vågar rekommendera det åt sina kunder...
Ok!
Mina PMC har jag upplevt haft ett behov av rejält med luft tidigare, men inte nu längre. Positiv överraskning detta.
IngOehman skrev:eljulio skrev:Jag har inte Ino, men testade ikväll dämpning bakom högtalaren och ställde den ganska nära väggen, och jag tycker att det funkar! Välartikulerat, ren och snygg ljudbild. Och det har det inte varit tidigare nära högtalarväggen. Funkar det med dämpning för alla typer av högtalare liksom för Inos modeller?
Väggen bakom högtalaren bör vara mer än en meter (akustiskt) bakom
högtalaren (och väggen bör då dessutom vara mjuk), eller dämpad. Om
man bryr sig om att det skall låta trevlig.
- - -
Om man bryr sig om att det skall låta ackurat kan man möjligen hävda
att den skall dämpas även om det är en meter till den.
- - -
Så problemet är inte om man skall dämpa väggen eller inte, för det bör
man nog göra om man ställer högtalarna nära väggen.
Problemet är att högtalare som inte är avsedda att stå nära väggen inte
passar för sådan placering av andra skäl - framförallt är det basåtergiv-
ningen som drabbas.
- - -
Då menar förstås vän av ordning att: -Då får man väl se till så att dämp-
ningen är effektiv även i basen!
Och har man en halv till en meter rumsdjup att avvara så är det bara att
dämpa på!
- - -
Men - högtalare som är gjorda för väggnära placering (tar hänsyn till den
förstärkning som väggen ger under 100 Hz) har den fördelen att de tar
hjälp av väggen - vilket resulterar både i en djupare basåtergivning och
en lägre distorsion.
Jag tycker att det är mycket bättre än en mindre djup basåtergivning, en
högre distorsion och en halv till en meter tjockt lager mineralull mot hög-
talarväggen. Det är därför Ino-högtalare är konstruerade just så*.
Vh, iö
- - - - -
*Det vill säga piP är avsedda att stå nära vägg medan pi60-familjens hög-
talare är avsedda att stå från nära och upp till 70-80 cm avstånd till en
(dämpad) vägg. Tillsammans med bs60 så kan de arbeta helt utan vägg-
stöd. Alltså helt fritt i rummet. Men då bs60-konstellationen är justerbar
så kan även den arbeta med väggstöd, och få alla fördelar med det.
Toppsystemen är avsedda att stå antingen nära en dämpad vägg eller helt
fritt. Det fungerar utmärkt för toppsystem eftersom de inte återger det
väggstödda området ändå.
eljulio skrev:IngOehman skrev:eljulio skrev:Jag har inte Ino, men testade ikväll dämpning bakom högtalaren och ställde den ganska nära väggen, och jag tycker att det funkar! Välartikulerat, ren och snygg ljudbild. Och det har det inte varit tidigare nära högtalarväggen. Funkar det med dämpning för alla typer av högtalare liksom för Inos modeller?
man bryr sig om att det skall låta trevlig. ........
???
Märkligt att jag då upplever en klar förbättring, eller att det i alla fall är funktionellt, och jag har då "bara" "inoskum" som dämpning.
IngOehman skrev:eljulio:
Det är inte konstigt alls att det låter bättre med än utan
dämpning när du har högtalarna placerade nära väggen.
Och lite extra bas är det ju inte säkert alls att du ogillar.
Vh, iö
Precis. Det är ju bara teorin för det generellt. Men det påverkar ju så mycket mer än bara reflexen i form av dämpning. Vissa högtalare vill inte ha dämpning bakom sig fastän de är gjorda för att stå nära väggen.mx skrev:Martin skrev:Det är egentligen ganska enkelt. Man minskar nivån på den interfererande tidsnära mellanregisterreflexen i bakväggen och får en stabilare ljudbild.
Det innebär inte att det blir bättre per automatik.
IngOehman skrev:eljulio:
Och en halv meter rum bortdämpat tror jag inte du har
provat.
Vh, iö
eljulio skrev:IngOehman skrev:eljulio:
Och en halv meter rum bortdämpat tror jag inte du har
provat.
Vh, iö
![]()
Så kanske det är, att jag uppskattar lite boost i basen. Övriga register upplever jag som renare, ja tydligare återgivning vilket jag uppskattar mycket. Nåväl, är man nöjd så är man. Men ett par pi60 hade ju varit trevligt...
Frutti skrev:eljulio skrev:IngOehman skrev:eljulio skrev:Jag har inte Ino, men testade ikväll dämpning bakom högtalaren och ställde den ganska nära väggen, och jag tycker att det funkar! Välartikulerat, ren och snygg ljudbild. Och det har det inte varit tidigare nära högtalarväggen. Funkar det med dämpning för alla typer av högtalare liksom för Inos modeller?
man bryr sig om att det skall låta trevlig. ........
???
Märkligt att jag då upplever en klar förbättring, eller att det i alla fall är funktionellt, och jag har då "bara" "inoskum" som dämpning.
Snarare märkligt svar av dig.
mx skrev:IngOehman skrev:eljulio:
Vh, iö
Hur är det med Ino i14. Dessa kan ju placera både långt från väggen och
nära väggen. Har jag för mig. Vad är skillnaden där?

Thump skrev:Är det någon som har lyssnat i ett korrekt* dämpat rum?
Inser folk hur mycket volym det krävs för att få ett bra akustiskt behandlat rum?
* Korrekt är att rum och högtalare är byggda för varandra. Vad folk sen skruvar på sina EQ är personlig preferens och har inget med det "korrekta rummet" att göra.
Thump skrev:Är det någon som har lyssnat i ett korrekt* dämpat rum?
Inser folk hur mycket volym det krävs för att få ett bra akustiskt behandlat rum?
* Korrekt är att rum och högtalare är byggda för varandra. Vad folk sen skruvar på sina EQ är personlig preferens och har inget med det "korrekta rummet" att göra.
zapanasta skrev:Så här ser det ut i mina hörn,utan dessa får jag en bumlig basåtergivning med hemska resonanser mellan 40-50hz och även högre upp.Mkt effektiva![]()
JonasW skrev:zapanasta skrev:Så här ser det ut i mina hörn,utan dessa får jag en bumlig basåtergivning med hemska resonanser mellan 40-50hz och även högre upp.Mkt effektiva![]()
Det är inte placebo när det gäller skillnad i nedre basregistret då... Att de skulle vara effektiva i 40Hz, påtagligt effektiva, tycker jag låter lite otroligt. Vad är de gjorda av?
Innan jag behandlade hela rummet så hade jag 4st corner superchunks från sofsci.com och de gav i princip ingen effekt alls vid 60Hz och nedåt. Mätte & verifierade detta.
Idag så har jag byggda spaltabsorbenter för 47Hz i mitt rum som är effektiva. Men då är de riktade absorbenter för ett hyffsat snävt frekvensområde med en sammanlagd volym på runt 2m3.
Därav min tveksamhet till dessa kuddar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster