Strmbrg skrev:För egen del är det bristande upplösning som är det största felet. Inbillar jag mig.
Det talas ofta om tonkurvefel i våra diskussioner, men dem tror jag inte att jag störs av så mycket.
Hm, upplösning är kanske en svårdefinierad och svårförklarad "grej".
Det är en vanligt förekommande hifiterm, där det är positivt om det finns mycket av den varan. Tror att den ibland slängs med, så där lite på vana, när man ska beskriva det braiga hos något. För mig blir det stundtals ett väldigt tomt och betydelselöst ord, nära på en floskel. Ibland – inte alltid.
I den digitala världen känns termen upplösning hyfsad lättbegriplig, men när vi sitter i lyssningsrummets analoga soffa är den mer undflyende.
Mängd information per måttenhet eller något liknande tänker jag mig. Däremot är ett ljud ett ljud och där varken ökar eller minskar upplösningen för mig. Ungefär som att titta på ett löv. Ska ett ljud återges så kan det så klart förvanskas och då sjunker kanske upplösningen. Men det känns svårt att säga något om, så till vida att man inte känner inspelningen väldigt väl.
Vad betyder upplösning i den analoga/digitala världen?
Vad betyder upplösning för dig när du använder ordet?