Är dagens skvalmusik mixad för lurar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Är dagens skvalmusik mixad för lurar?

Inläggav sprudel » 2013-11-15 09:38

Noterar att mycket av musikproduktionen passar bättre; eller låter mindre illa, i ett par Koss-lurar, eller enkel bilstereo än i fin-anläggningen.
Så mycket kul musik som hade varit kul att få ta del av med bättre produktion.
Har man lur-lyssning som mål när man mastrar? Någon insatt som vet?
Fredrik mfl?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
opethic

Inläggav opethic » 2013-11-15 09:51

Nja, om man menar Populär musik så är den i väldigt hög grad mastrad för att låta "bra" i mobil/lurar, bilstereo, kompaktanläggningar osv...

De allra flesta "Svenssons" lyssnar idag enbart på musik med sin smartphone och medföljande hörlurar - tyvärr :(

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-11-15 10:27

I all välmening skulle jag fundera på om "fin-anläggningen" är så bra på riktigt om den endast duger att spela mäss-jazz på...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-15 10:36

Conan skrev:I all välmening skulle jag fundera på om "fin-anläggningen" är så bra på riktigt om den endast duger att spela mäss-jazz på...

Ja, jösses som man kan dra växlar på inlägg! :roll:

Defekterna som jag vill kalla denna idiotmastring, presenteras ju inte lika tydligt i en sämre upplösande anläggning, ganska enkelt!
Du hör inte skiten helt enkelt, och då var min fundering om man medvetet mastrar för lurar. Thats it!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-11-15 10:56

Jag tror att det är så.. Bolagen skyller på att radio vill ha hårt mastrad musik men dom har ju sina "burkar" som allt passerar och gör pellets av all musik :?

Den enda gruppen som gynnas är den unga bärbara lur-konsumenten som sitter i buss, T-bana och liknande. Dom gynnas av denna företeelse och applåderar säkert..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Är dagens skvalmusik mixad för lurar?

Inläggav Almen » 2013-11-15 11:05

sprudel skrev:Noterar att mycket av musikproduktionen passar bättre; eller låter mindre illa, i ett par Koss-lurar, eller enkel bilstereo än i fin-anläggningen.

Somliga mastrar i bilen. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Är dagens skvalmusik mixad för lurar?

Inläggav sprudel » 2013-11-15 11:50

Almen skrev:
sprudel skrev:Noterar att mycket av musikproduktionen passar bättre; eller låter mindre illa, i ett par Koss-lurar, eller enkel bilstereo än i fin-anläggningen.

Somliga mastrar i bilen. :)

Herre J-s! 8O

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-15 12:40

Conan skrev:I all välmening skulle jag fundera på om "fin-anläggningen" är så bra på riktigt om den endast duger att spela mäss-jazz på...

Om mässjazz är alternativet du ser till idiotmastrad listmusik, har du en hel värld av musik att upptäcka! :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-15 13:05

MichaelG skrev:

Om mässjazz är alternativet du ser till idiotmastrad listmusik, har du en hel värld av musik att upptäcka! :)

Hälsn. Michael

Ja! Det var väl ett mycket bättre svar än mitt morgonsura inlägg. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-15 13:52

sprudel skrev:Defekterna som jag vill kalla denna idiotmastring, presenteras ju inte lika tydligt i en sämre upplösande anläggning, ganska enkelt!
Du hör inte skiten helt enkelt, och då var min fundering om man medvetet mastrar för lurar. Thats it!

Jag tycker detta är en felsyn. Det är inte frågan om att inte höra "skiten", utan det är en mixning för att det ska låta bättre i enkla spelare och hörlurar.

Om jag får gissa, ja jag tror att mixning i hög grad är gjorda för dessa enkla avspelare.

bassman skrev:Den enda gruppen som gynnas är den unga bärbara lur-konsumenten som sitter i buss, T-bana och liknande. Dom gynnas av denna företeelse och applåderar säkert..

Denna enda grupp är nog ganska stor. Synd bara att de inte betalar för sin musik...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-15 14:17

sprudel skrev:Defekterna som jag vill kalla denna idiotmastring, presenteras ju inte lika tydligt i en sämre upplösande anläggning, ganska enkelt!

Det är inte ljudet/upplösning som är problemet* utan musiken är mixad för MILJÖN man vistas i (som bassman sa, t-bana, pendeltåg, joggingtur osv) då väldigt många vill ha litet popmusik de få tillfällen det är praktiskt att lyssna på musik, d.v.s. on the go. Hemma kanske man mest ser på TV och film. T.ex. Apple originallurar är alldeles adekvata för dynamisk musik - men inte miljön man använder dem i.

* såvida man inte är totalt hjärndöd och köper ett par balla Roxcore skosnörelurar (eller varför inte blixtlåssladd! asballt) för 99:- till sin 5000-kronors smartphone.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ers-p23044

Det är folk som köper produkter typ ovan som är målgruppen för tokmastrad pop, de bryr sig knappast om ljudkvalitén alls.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-11-15 21:25

sprudel skrev:Ja, jösses som man kan dra växlar på inlägg! Rolling Eyes

Defekterna som jag vill kalla denna idiotmastring, presenteras ju inte lika tydligt i en sämre upplösande anläggning, ganska enkelt!

Det är en "huvudfråga" - jag förstår: Mastrar man "listmusiken" medvetet för att låta så bra som möjligt på enklare musikuppspelare & lurar?

Jag gissar att nej- det gör man nog inte. Man mixar & mastrar musiken att den ska låta så "hot" och med så hög medelnivå som möjligt. I andra hand kommer att få ett visst generellt "sound" på musiken. Huruvida den låter si eller så i lurar struntar man nog i. Hur "låter" förresten ett par lurar är ju ungefär som att fråga vilken färg det är på en häst... :wink:

Men jag anade en "bifråga" också och det var att du tyckte musiken lät bättre via lurar än via "fin-anläggningen", och det tycker jag är intressant i sig, men vi kan skita i det om du inte vill utveckla det spåret... :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-15 21:37

Conan skrev:
sprudel skrev:Ja, jösses som man kan dra växlar på inlägg! Rolling Eyes

Det är en "huvudfråga" - jag förstår: Mastrar man "listmusiken" medvetet för att låta så bra som möjligt på enklare musikuppspelare & lurar?

Jag gissar att nej- det gör man nog inte. Man mixar & mastrar musiken att den ska låta så "hot" och med så hög medelnivå som möjligt. I andra hand kommer att få ett visst generellt "sound" på musiken. Huruvida den låter si eller så i lurar struntar man nog i. Hur "låter" förresten ett par lurar är ju ungefär som att fråga vilken färg det är på en häst... :wink:

Men jag anade en "bifråga" också och det var att du tyckte musiken lät bättre via lurar än via "fin-anläggningen", och det tycker jag är intressant i sig, men vi kan skita i det om du inte vill utveckla det spåret... :)

Skulle nog vilja uttrycka det som att det låter mindre illa i bilen, eller via lurar. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-11-15 22:02

Antar att du inte menar stax, grado eller dyra sennheiser med "lurar" ?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-11-15 22:11

Jag skulle nog påstå att anledningen att modernt mixad musik låter bättre i billigare anläggningar/lurar är att dom grejerna oftast har höjd discobas och diskant som faller en del i toppen medans musiken är mixad precis tvärtom
(man offrar bas för att få upp medelnivån samt boostar diskanten), så slutresultatet blir ganska neutralt medans det låter basfattigt och diskanthöjt i en neutral anläggning.

Som exempel så tycker jag nog att mina Sennheiser HD595 lurar jag hade förut lät bättre med modernt mixad musik än mina Sennheiser HD650 som jag har nu (utan EQ, men man kan såklart EQa lite så HD650 låter minst lika bra med modernt mixad musik också)

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2013-11-15 22:31

Bill50x skrev:Denna enda grupp är nog ganska stor. Synd bara att de inte betalar för sin musik...

Hur menar du? De flesta i denna kategori vågar jag påstå använder spotify och betalar alltså antingen genom reklam eller genom sitt spotify-abonnemang :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-15 23:47

Bagaget skrev:Antar att du inte menar stax, grado eller dyra sennheiser med "lurar" ?

Åh nä! Koss porta pro gör sig utmärkt med söndertrasad musik som är värd ett bättre öde. :P

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
opethic

Inläggav opethic » 2013-11-15 23:54

PontusEriksson skrev:
Bill50x skrev:Denna enda grupp är nog ganska stor. Synd bara att de inte betalar för sin musik...

Hur menar du? De flesta i denna kategori vågar jag påstå använder spotify och betalar alltså antingen genom reklam eller genom sitt spotify-abonnemang :)

Nu är ju Spotify helt lagligt,(använder det själv ibland) men artisterna får inte ens fikapengar därifrån så jag räknar det som "gratismusik".
Att betala för musiken är att köpa skivor och gå på konserter.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2013-11-15 23:58

opethic skrev:
PontusEriksson skrev:

Nu är ju Spotify helt lagligt,(använder det själv ibland) men artisterna får inte ens fikapengar därifrån så jag räknar det som "gratismusik".
Att betala för musiken är att köpa skivor och gå på konserter.

Visst, men det är frivilligt att finnas på spotify. :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-11-16 00:16

Stim är ju en central och viktig inkomstkälla för musikindustrin. Ökar.

http://www.stim.se/sv/OM-STIM/Fragor--s ... undsmusik/

Det handlar om musik i radio, tv, butiker, pubar m m. Min förklaring är att den produceras för att konkurrera i de miljöer där musiken spelas och ger inkomster. I vissa situationer som alla här känner till kan komprimerad musik göra bättre ifrån sig.

Finns säkert också andra delförklaringar

Men vinyl tillverkas ju för att spela hemma. En gång i tiden fanns det vinylavspelar tillverkade för bilar men det är väl 45 år sedan jag såg/hörde en sådan.

Vinyl produceras ju därför på andra villkor. För en marknad för en publik som betalar för skivan och spelar den hemma. Därför vanligtvis inte så komprimerad.

I radio så komprimeras väl musiken för att okomprimerad musik i praktiken upplevs såsom lägre i volym vilket ju straffar sig. I butik, restauranter så är ju musiken bara en bakgrund som är till för att skapa en stämning men inte för att väcka uppmärksamhet.

Ungefär så

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-16 00:27

PontusEriksson skrev:

Det är en helt annan diskussion och det finns ju de som inte gillar att vi svävar ut (hint hint :-))

Ärligt talat VET jag inte var de flesta får sin musik ifrån. Det lyssnas ganska mycket men inte speciellt fokuserat. De som lyssnar i sin mobil på lokalresor har väl förmodligen musiken med sig men jag har faktiskt dålig koll på var den kommer ifrån.

Men vad jag förstått är försäljningen av fysisk media extremt låg till ungdomar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-16 02:22

Om man med dagens musik menar den musik som ges ut från 2010 till dagsläget så kan det nog vara så. Hörlursmarknaden dominerar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-11-16 03:35

Jag mixar musiken jag gör 98% med hörlurar (Sennheiser HD650)

Problemet är att man har lite dålig koll på stereobilden, reverb osv med lurar, och chorus samt detune effekter blir mindre märkbara med hörlurar har jag märkt och kan låta överdrivna när man lyssnar i högtalare efteråt

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-11-16 07:27

JB skrev:Jag mixar musiken jag gör 98% med hörlurar (Sennheiser HD650)

Problemet är att man har lite dålig koll på stereobilden, reverb osv med lurar, och chorus samt detune effekter blir mindre märkbara med hörlurar har jag märkt och kan låta överdrivna när man lyssnar i högtalare efteråt

Varför mixar du i lurar då? Målgruppen för musiken kan ju knappast vara personer som lyssnar med Sennheiser HD650? Vad har du för mål med mixningen?

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-11-16 07:45

Bill50x skrev:
PontusEriksson skrev:

Det är en helt annan diskussion och det finns ju de som inte gillar att vi svävar ut (hint hint :-))

Ärligt talat VET jag inte var de flesta får sin musik ifrån. Det lyssnas ganska mycket men inte speciellt fokuserat. De som lyssnar i sin mobil på lokalresor har väl förmodligen musiken med sig men jag har faktiskt dålig koll på var den kommer ifrån.

Men vad jag förstått är försäljningen av fysisk media extremt låg till ungdomar.

/ B

Det lyssnas otroligt mycket och koncentrerat på texter, känslor och musik väldigt lite på hifi. De flesta betraktar hifi-klubben som high end.

Varför skulle de köpa fysisk media när de kan köpa musiken med en knapptryckning och få den direkt i telefonen på en minut?

Spotify fungerar dessutom på telefonen om man betalar för sig.

(Utifrån min uppfattning av småsyskonas bekanta...)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-16 09:21

Bagaget skrev:Det lyssnas otroligt mycket och koncentrerat på texter, känslor och musik väldigt lite på hifi. De flesta betraktar hifi-klubben som high end.

(Utifrån min uppfattning av småsyskonas bekanta...)

Låter ganska sunt tycker jag, men den sista parametern, välljudet, kan ju lyfta upplevelserna en del.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-16 11:26

Bill50x skrev:
bassman skrev:Den enda gruppen som gynnas är den unga bärbara lur-konsumenten som sitter i buss, T-bana och liknande. Dom gynnas av denna företeelse och applåderar säkert..

Denna enda grupp är nog ganska stor. Synd bara att de inte betalar för sin musik...

/ B

Fast jag tror dom gör det till stor utsträckning sen Spotify fungerar bra i smartphones.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-16 11:34

En trådparentes, men Spotify är nästan som att inte betala för sin musik. Nästan. ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-11-16 11:53

Harryup skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Fast jag tror dom gör det till stor utsträckning sen Spotify fungerar bra i smartphones.

Mvh/Harryup

+1 Det tror jag oxå, så de så!

Att sedan Spotify har bisarrt låg ersättning till musikerna är en helt annan sak!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-11-16 13:21

Conan skrev:
JB skrev:Jag mixar musiken jag gör 98% med hörlurar (Sennheiser HD650)

Varför mixar du i lurar då? Målgruppen för musiken kan ju knappast vara personer som lyssnar med Sennheiser HD650? Vad har du för mål med mixningen?

Fast nästan all musik mixas ju med studiomonitorer och hur många lyssnar på musik via monitorer? :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi