Moderator: Redaktörer
Conan skrev:I all välmening skulle jag fundera på om "fin-anläggningen" är så bra på riktigt om den endast duger att spela mäss-jazz på...
sprudel skrev:Noterar att mycket av musikproduktionen passar bättre; eller låter mindre illa, i ett par Koss-lurar, eller enkel bilstereo än i fin-anläggningen.
Så mycket kul musik som hade varit kul att få ta del av med bättre produktion.
Har man lur-lyssning som mål när man mastrar? Någon insatt som vet?
Almen skrev:sprudel skrev:Noterar att mycket av musikproduktionen passar bättre; eller låter mindre illa, i ett par Koss-lurar, eller enkel bilstereo än i fin-anläggningen.
Så mycket kul musik som hade varit kul att få ta del av med bättre produktion.
Har man lur-lyssning som mål när man mastrar? Någon insatt som vet?
Somliga mastrar i bilen.
Conan skrev:I all välmening skulle jag fundera på om "fin-anläggningen" är så bra på riktigt om den endast duger att spela mäss-jazz på...
MichaelG skrev:Conan skrev:I all välmening skulle jag fundera på om "fin-anläggningen" är så bra på riktigt om den endast duger att spela mäss-jazz på...
Om mässjazz är alternativet du ser till idiotmastrad listmusik, har du en hel värld av musik att upptäcka!![]()
Hälsn. Michael
sprudel skrev:Defekterna som jag vill kalla denna idiotmastring, presenteras ju inte lika tydligt i en sämre upplösande anläggning, ganska enkelt!
Du hör inte skiten helt enkelt, och då var min fundering om man medvetet mastrar för lurar. Thats it!
bassman skrev:Den enda gruppen som gynnas är den unga bärbara lur-konsumenten som sitter i buss, T-bana och liknande. Dom gynnas av denna företeelse och applåderar säkert..
sprudel skrev:Defekterna som jag vill kalla denna idiotmastring, presenteras ju inte lika tydligt i en sämre upplösande anläggning, ganska enkelt!
Du hör inte skiten helt enkelt, och då var min fundering om man medvetet mastrar för lurar. Thats it!
sprudel skrev:Ja, jösses som man kan dra växlar på inlägg! Rolling Eyes
Defekterna som jag vill kalla denna idiotmastring, presenteras ju inte lika tydligt i en sämre upplösande anläggning, ganska enkelt!
Conan skrev:sprudel skrev:Ja, jösses som man kan dra växlar på inlägg! Rolling Eyes
Defekterna som jag vill kalla denna idiotmastring, presenteras ju inte lika tydligt i en sämre upplösande anläggning, ganska enkelt!
Det är en "huvudfråga" - jag förstår: Mastrar man "listmusiken" medvetet för att låta så bra som möjligt på enklare musikuppspelare & lurar?
Jag gissar att nej- det gör man nog inte. Man mixar & mastrar musiken att den ska låta så "hot" och med så hög medelnivå som möjligt. I andra hand kommer att få ett visst generellt "sound" på musiken. Huruvida den låter si eller så i lurar struntar man nog i. Hur "låter" förresten ett par lurar är ju ungefär som att fråga vilken färg det är på en häst...![]()
Men jag anade en "bifråga" också och det var att du tyckte musiken lät bättre via lurar än via "fin-anläggningen", och det tycker jag är intressant i sig, men vi kan skita i det om du inte vill utveckla det spåret...
Bill50x skrev:Denna enda grupp är nog ganska stor. Synd bara att de inte betalar för sin musik...
Bagaget skrev:Antar att du inte menar stax, grado eller dyra sennheiser med "lurar" ?
PontusEriksson skrev:Bill50x skrev:Denna enda grupp är nog ganska stor. Synd bara att de inte betalar för sin musik...
Hur menar du? De flesta i denna kategori vågar jag påstå använder spotify och betalar alltså antingen genom reklam eller genom sitt spotify-abonnemang
opethic skrev:PontusEriksson skrev:Bill50x skrev:Denna enda grupp är nog ganska stor. Synd bara att de inte betalar för sin musik...
Hur menar du? De flesta i denna kategori vågar jag påstå använder spotify och betalar alltså antingen genom reklam eller genom sitt spotify-abonnemang
Nu är ju Spotify helt lagligt,(använder det själv ibland) men artisterna får inte ens fikapengar därifrån så jag räknar det som "gratismusik".
Att betala för musiken är att köpa skivor och gå på konserter.
PontusEriksson skrev:Bill50x skrev:Denna enda grupp är nog ganska stor. Synd bara att de inte betalar för sin musik...
JB skrev:Jag mixar musiken jag gör 98% med hörlurar (Sennheiser HD650)
Problemet är att man har lite dålig koll på stereobilden, reverb osv med lurar, och chorus samt detune effekter blir mindre märkbara med hörlurar har jag märkt och kan låta överdrivna när man lyssnar i högtalare efteråt
Bill50x skrev:PontusEriksson skrev:Bill50x skrev:Denna enda grupp är nog ganska stor. Synd bara att de inte betalar för sin musik...
Det är en helt annan diskussion och det finns ju de som inte gillar att vi svävar ut (hint hint)
Ärligt talat VET jag inte var de flesta får sin musik ifrån. Det lyssnas ganska mycket men inte speciellt fokuserat. De som lyssnar i sin mobil på lokalresor har väl förmodligen musiken med sig men jag har faktiskt dålig koll på var den kommer ifrån.
Men vad jag förstått är försäljningen av fysisk media extremt låg till ungdomar.
/ B
Bagaget skrev:Det lyssnas otroligt mycket och koncentrerat på texter, känslor och musik väldigt lite på hifi. De flesta betraktar hifi-klubben som high end.
(Utifrån min uppfattning av småsyskonas bekanta...)
Bill50x skrev:bassman skrev:Den enda gruppen som gynnas är den unga bärbara lur-konsumenten som sitter i buss, T-bana och liknande. Dom gynnas av denna företeelse och applåderar säkert..
Denna enda grupp är nog ganska stor. Synd bara att de inte betalar för sin musik...
/ B
Harryup skrev:Bill50x skrev:bassman skrev:Den enda gruppen som gynnas är den unga bärbara lur-konsumenten som sitter i buss, T-bana och liknande. Dom gynnas av denna företeelse och applåderar säkert..
Denna enda grupp är nog ganska stor. Synd bara att de inte betalar för sin musik...
/ B
Fast jag tror dom gör det till stor utsträckning sen Spotify fungerar bra i smartphones.
Mvh/Harryup
Conan skrev:JB skrev:Jag mixar musiken jag gör 98% med hörlurar (Sennheiser HD650)
Problemet är att man har lite dålig koll på stereobilden, reverb osv med lurar, och chorus samt detune effekter blir mindre märkbara med hörlurar har jag märkt och kan låta överdrivna när man lyssnar i högtalare efteråt
Varför mixar du i lurar då? Målgruppen för musiken kan ju knappast vara personer som lyssnar med Sennheiser HD650? Vad har du för mål med mixningen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster