Det stora intresset för (små)sakerna, vad beror det på...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Det stora intresset för (små)sakerna, vad beror det på...

Inläggav Strmbrg » 2013-11-17 09:35

...tror ni?

Det poppar regelbundet upp nya trådar kring detta:
Det kan handla om skillnader mellan olika sätt att skicka data mellan apparater.
Det kan handla om vilket slags mellanlägg man skall ha mellan högtalare och golv.
Det kan handla om skillnader mellan CD-spelning och hårddisk-spelning.
Sladdar, naturligtvis...
Är "elen" bättre på natten?..

Listan kan göras väldigt lång, men gemensamt för flertalet av de frågor som avhandlas, diskuteras och tillägnas nya trådar, är att det handlar om småsaker.
Saker som är såpass små, att det inte ens råder samsyn kring huruvida det ens blir någon hörbar skillnad oavsett vad man väljer för metod.

-Det som fångar mitt intresse är inte alls om skillnaderna existerar. (De verkar ju vara så små, att eventuell existens är ointressant.)
Det intressanta tycker jag är ATT och VARFÖR intresset för dessa saker är såpass stort som det uppenbarligen är.
Senast redigerad av Strmbrg 2013-11-19 07:49, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-11-17 09:44

Därför att de stora sakerna är snabbt avhandlade?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-17 09:55

Bagaget skrev:Därför att de stora sakerna är snabbt avhandlade?

Tänkte faktiskt på just detta.
Det kan vara en möjlig förklaring. Åtminstone en förklaring till varför det ägnas väldigt mycket tid och text åt småsakerna jämfört med storsakerna.

Fast, ur ett annat perspektiv - det resultatinriktade - så borde det väl vara betydligt mer meningsfullt att fokusera på åtgärder som ger UPPENBARA resultat.

Eller, ÄR det så (tror vi) att vi har så himla bra anläggningar och rum att de stora sakerna redan är fixade?

Eller, handlar småsaksdiskussionerna EGENTLIGEN snarast om någonting helt ANNAT än välljudsskapandet?
Handlar småsaksfokuset kanske EGENTLIGEN om intresset för hur små skillnader jag förmår att höra?
Eller kan det till del handla om intresset för argumentationsteknik?
Eller hur elektronik, data och akustik FUNGERAR, snarare än vad det konkreta resultatet av "fungerandet" blir.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-11-17 10:00

Tvärtom, tror jag. De stora sakerna (akustik, högtalare, inspelningarna, förväntanseffekter mm) kräver stor förståelse eller stora insatser (ekonomi, ingrepp i boendemiljön, åsikter om estetiken från ev. bättre hälfter, självrannsakan mm).

Det är då enklare att "underhålla" hifi-intresset med småprylar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-17 10:09

Conan skrev:Tvärtom, tror jag. De stora sakerna (akustik, högtalare, inspelningarna, förväntanseffekter mm) kräver stor förståelse eller stora insatser (ekonomi, ingrepp i boendemiljön, åsikter om estetiken från ev. bättre hälfter, självrannsakan mm).

Också en mycket intressant infallsvinkel.
Ju mer jag tänker på det, desto väsentligare känns förklaringen.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-17 10:10

Conan skrev:Tvärtom, tror jag. De stora sakerna (akustik, högtalare, inspelningarna, förväntanseffekter mm) kräver stor förståelse eller stora insatser (ekonomi, ingrepp i boendemiljön, åsikter om estetiken från ev. bättre hälfter, självrannsakan mm).

Tror också detta. Sen är det väl så att även om skillnaderna objektivt är försvinnande små så kan väl den upplevda skilladen vara större, och det är ju också en form av verklighet.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-17 10:21

Intresse för små detaljer kan ju helt enkelt bero på nyfikenhet. I en annan tråd frågar jag om det finns några skillnader mellan hdmi o spdif helt enkelt för att jag tyckte mig höra sådana skillnader. Jag blev helt enkelt nyfiken på om någon visste något om detta. Vilket åtminstone ingen som skrivit i den tråden gjorde. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-17 10:27

MichaelG skrev:Intresse för små detaljer kan ju helt enkelt bero på nyfikenhet. I en annan tråd frågar jag om det finns några skillnader mellan hdmi o spdif helt enkelt för att jag tyckte mig höra sådana skillnader. Jag blev helt enkelt nyfiken på om någon visste något om detta. Vilket åtminstone ingen som skrivit i den tråden gjorde. :)

Hälsn. Michael

Nyfikenhet, absolut!
Och vissa saker är ju dessutom väldigt enkla att skifta, som exempelvis en kabel, ett underlägg eller som i ditt fall olika data-utgångar.
Det blir ju extremt mycket bökigare att skifta mellan ett normalmöblerat rum och ett akustikbehandlat, tex.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-17 10:31

Strmbrg skrev:

Det kan vara en möjlig förklaring. Åtminstone en förklaring till varför det ägnas väldigt mycket tid och text åt småsakerna jämfört med storsakerna.

Fast, ur ett annat perspektiv - det resultatinriktade - så borde det väl vara betydligt mer meningsfullt att fokusera på åtgärder som ger UPPENBARA resultat.

Tror som ni att det stora sakerna är enkla att greppa o klara av/ut.
Men de små kräver mer pill/tid o eftertanke. Även intellektuellt. Som någon skrev, nyfikenheten väcks.

MEN, även småsaker kan ge UPPENBARA resultat! bra rack stående på rätt ställe, kablar inte i ormbo, bra el, noggrant uppställda högtalare, programvaror, rippningar mm.

Och även små skillnader i ljudet kan ge stora upplevda förbättringar för den enskilde.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-17 10:45

sportbilsentusiasten skrev:
Strmbrg skrev:

Tror som ni att det stora sakerna är enkla att greppa o klara av/ut.
Men de små kräver mer pill/tid o eftertanke. Även intellektuellt. Som någon skrev, nyfikenheten väcks.

MEN, även småsaker kan ge UPPENBARA resultat! bra rack stående på rätt ställe, kablar inte i ormbo, bra el, noggrant uppställda högtalare, programvaror, rippningar mm.

Och även små skillnader i ljudet kan ge stora upplevda förbättringar för den enskilde.

Ja, och något som jag brukar försöka intressera mig för lite extra, är enkla åtgärder som ger påtagliga förbättringar.
Enkelheten skall då både innebära en liten kostnad och ett litet arbete.

-Ju mindre kostnad OCH arbete, desto mindre krav på förbättringens storlek.
Jag tänker nu exempelvis på hur jag har ställt böckerna i sidoväggsbokhyllorna i sneda rader. Det var så enkelt, och alldeles kostnadsfritt, att det egentligen inte spelar någon roll om det blev någon förbättring.

:)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-17 11:16

Strmbrg skrev:
MichaelG skrev:Intresse för små detaljer kan ju helt enkelt bero på nyfikenhet. I en annan tråd frågar jag om det finns några skillnader mellan hdmi o spdif helt enkelt för att jag tyckte mig höra sådana skillnader. Jag blev helt enkelt nyfiken på om någon visste något om detta. Vilket åtminstone ingen som skrivit i den tråden gjorde. :)

Hälsn. Michael

Nyfikenhet, absolut!
Och vissa saker är ju dessutom väldigt enkla att skifta, som exempelvis en kabel, ett underlägg eller som i ditt fall olika data-utgångar.
Det blir ju extremt mycket bökigare att skifta mellan ett normalmöblerat rum och ett akustikbehandlat, tex.

Ja, och tänk om man sedan vill testa en helt annan akustikbehandling i samma rum. Blint. Jag törs knappt flytta en pinal i mitt lyssningsrum, rädd för att magin ska försvinna. Ren tur att det funkar som det gör, men det gör det, så jag har bara smådetaljer kvar att fixa med :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-17 11:29

+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-11-17 11:40

Jag tänkte direkt "för att det är sådant hifitidningarna skriver om". Och det är ju genom den kolorerade hifipressen många håller sig 'uppdaterade' (dvs felinformerade) om hifi. Och varför det skrivs om sådant där småttigt i hifipressen är förstås för att det dels är där vi är som mest utsatta för förväntanseffekter (särskilt hifiskribenter förefaller drabbade), dels för att det är i småsakerna som de verkligt stora marginalerna ligger för hifitillverkare (där jag betraktar rätt många som rena bondfångare, särskilt de stora kabeltillverkarna och "tweaks"-månglarna), och därför just inom dessa områden mycket annonsintäkter kommer finnas att hämta.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-17 11:48

Morgan skrev:Jag tänkte direkt "för att det är sådant hifitidningarna skriver om". Och det är ju genom den kolorerade hifipressen många håller sig 'uppdaterade' (dvs felinformerade) om hifi. Och varför det skrivs om sådant där småttigt i hifipressen är förstås för att det dels är där vi är som mest utsatta för förväntanseffekter (särskilt hifiskribenter förefaller drabbade), dels för att det är i småsakerna som de verkligt stora marginalerna ligger för hifitillverkare (där jag betraktar rätt många som rena bondfångare, särskilt de stora kabeltillverkarna och "tweaks"-månglarna), och därför just inom dessa områden mycket annonsintäkter kommer finnas att hämta.

Ja, och dessutom kanske det inte finns så mycket annat att skriva om?
Det händer ju väldigt lite i den här "ankdammen" egentligen - plus att vattnet sjunker, och många av ankorna flyger iväg (till helt andra intressen och prioriteringar).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-11-17 11:49

Det är relativt enkelt och billigt att pyzzla med. Och gör man något fel så blir det inte heller någon större katastrof utan låte i princip likadant som innan. Lite annorlunda, kanske, men det är inte säkert.

Skall man ge sig på att mecka med akustiken och kanske rent av bygga om rummet, och gör fel, kan man snabbt gå från ont till värre. Dessutom kräver dom 2 faktorer som påverkar mest (rum och högtalare) mer kunnskap rent allmänt.
Men på den gamla goda tiden, med gramofoner, så var ju det här med pick-up, tonarm och verk och få dom att funka ihop lite mer pyzzligt och det var det väl många som höll på med? Hur mycket som gick på måfå vet jag inte, det var till stor del före min tid. Men på 60-70-talen så var vl Hifi mer folksport än nu, och intresset verkar haft en annan inrikting. Mer teknisk, så att säga.

Intressant också om HiFi-pressen, och det stämmer ju. Dom flesta som skriver där är mest intresserade av att lyssna och tycka. Hur saker fungerar har man sällan någon större insikt i. Eller intresse av. Men folk verkar ju gilla tidningarna, så det är väl OK. Alla kan ju inte vara roade av hur det fungerar, utan
Gamla High Fidelity (20-25 år sedan) var kanske ett undantag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-17 11:56

Med risk för att bli väldigt tjatig - it's a hobby!!!! Hur kul vore det om allt gick att förklara rakt av utan minsta utrymme för egna tankar och idéer? "Så här ska du göra, inget snack" Skitkul.

Jag tror att det här på faktiskt.se finns en del som borde respektera denna aspekten mer istället för att peka med hela handen hela tiden.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-17 12:08

Ja, jag har nog ganska tvivelsutan gått från hifi-hobbyist till att bli musikletare.
Har egentligen helt tappat intresset för att "hålla på med" hårdvaran.
Så har det varit nu i ganska många år. Så, det känns som ett hyfsat stabilt tillstånd.
(Tillståndet är allvarligt, men stabilt... :) )

Förr letade jag efter förbättringar i apparatur- och rumsdomänerna.
Nu letar jag efter förbättringar i musikdomänen.

Exemplvis letar jag för närvarande efter ljudmässigt tilltalande inspelningar av Sibelius symfonier.
Skall testa Chamber Orchestra of Europe med Berglund senare idag.
:)

Men, men. Även i detta letande så är det ljudet som är i fokus. Jag gillar ju Sibbes symfonier, men vill gärna hitta inspelningar såpass goda att jag kan ta till mig musiken utan att distraheras av att ljudet stör mig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-17 12:49

Det finns också ett stort intresse eller behov av att visa att man minsann inte är intresserad av andras "småsaker".
Personligen bryr jag mig inte om andras intressen.
Vill nån testa kablar, låt dom. Vill nån testa fötter, låt dom.
Däremot finns här ibland en messerbesserattityd att det inte kan göra skillnader. Klart det kan eller inte. Är man inte med i testen kan man ju inte bevisa att det inte gör skillnad just där och då av någon anledning.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-17 12:59

Harryup skrev:Det finns också ett stort intresse eller behov av att visa att man minsann inte är intresserad av andras "småsaker".
Däremot finns här ibland en messerbesserattityd att det inte kan göra skillnader. Klart det kan eller inte. Är man inte med i testen kan man ju inte bevisa att det inte gör skillnad just där och då av någon anledning.

Mvh/Harryup

+1
Respekt för andra,deras åsikter, erfarenheter och intresse - att det ska vara så svårt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-17 13:04

Jag tror att detta är en mycket möjlig anledning.

Personligen tycker jag att alla delar oavsett hur mycket de påverkar är intressanta att diskutera för att jag vill veta hur det ligger till.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-17 13:12

phloam skrev: "Så här ska du göra, inget snack" Skitkul.

Jag tror att det här på faktiskt.se finns en del som borde respektera denna aspekten mer istället för att peka med hela handen hela tiden.

Tror tyvärr att många i samhället är mer intresserade av att pracka på andra deras uppfattning än lyssna på andras tankar o erfarenheter!
Dessa individer har redan bestämt sig över vad som är rätt o fel - alla andra som tycker något annat "ska upplysas" och alla argument som talar för uppfattningen används som slagträ medan allt annat som talar emot förkastas. Dessutom är alla medel tydligen tillåtna att nyttja.
Ja man häpnar...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-17 14:13

Jag bryr mig inte så mycket om ifall det handpekas. Om det nu gör det. Har inte reflekterat så mycket över den där "sociala, positioneringsbiten".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-17 15:14

Harryup skrev:Det finns också ett stort intresse eller behov av att visa att man minsann inte är intresserad av andras "småsaker".

Mvh/Harryup

+1
Respekt för andra,deras åsikter, erfarenheter och intresse - att det ska vara så svårt.

Jag tycker det är trist att ni klankar ned på andra på det där sättet.

Vadan attityden?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-17 15:23

phloam skrev:Med risk för att bli väldigt tjatig - it's a hobby!!!! Hur kul vore det om allt gick att förklara rakt av utan minsta utrymme för egna tankar och idéer? "Så här ska du göra, inget snack" Skitkul.

Kommer osökt att tänka på ett avsnitt av Big Bang theroy, där Penny yttrar:

-Not knowing is part of the fun!

Och Sheldon svarar:

-Was that the motto of your community college?

(Ungefär, citerat ur minnet)

Vh, iö

- - - - -

PS, och för att undvika missförstånd, Penny hade självklart rätt, men VAD är
det som gör att hon hade rätt? Är hennes poäng att man inte VILL veta, eller
är det att något som man inte förstår är inspirerande att försöka lista ut?

Kort sagt - vad är målet?

Visst kan det vara kul att hitta saker man inte känner till, men finns det ett
egenvärde i att INTE söka svar - för att få fortsätta undra? :?
Senast redigerad av IngOehman 2013-11-18 02:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-18 01:21

IngOehman skrev:

Mvh/Harryup

+1

Jag tycker det är trist att ni klankar ned på andra på det där sättet.

Vadan attityden?

Vh, iö

Hur tänker du nu?
Att uppmana till respektfull hållning till andra, är det att att klanka ned?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-18 02:43

Era inlägg kommunicerar inget annat än den förakt ni känner för andra
människor, och att ni ser er som satta att tillrättavisa dem.

Vaddå "att det skall vara så svårt"? För vem då? Jag har inte sett att
några andra än ni har brustit med avseende på just respekt för andra.

Vh, iö

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-18 04:52

Mvh/Harryup

+1

Håller med men det är svårt att inte förolämpa någon om man påstår att denne hör hjärnspöken, och det finns en del udda grejer i denna hobby så jag tycker att faktiskt.se har en funktion. Hifi världens egen djävulens advokat, ett surt äpple som är värd sin vikt i guld.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 06:52

Kan vi inte försöka se på fenomenet lite mer sakligt och neutralt?
Att hålla på och angripa respektive gå i försvar, känns lite väl grunt för att det skall bli ett. intressant resonemang kring frågan.

Många tycks tro att en fråga av typen "Varför gör du sådär?" betyder "Det där du sysslar med är korkat!"

Visst, så kan jag också reagera, men det är ju inte alls säkert att frågeställaren menade så, utan frågade för att han var intresserad eller inte förstod.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-11-18 10:07

Det är ett manligt fenomen. En könslig egenskap.

Användarvisningsbild
Tony

Re: Det stora intresset för småsakerna, vad beror det på...

Inläggav Tony » 2013-11-18 12:10

Strmbrg skrev:...tror ni?

Det poppar regelbundet upp nya trådar kring detta:
Det kan handla om skillnader mellan olika sätt att skicka data mellan apparater.
Det kan handla om vilket slags mellanlägg man skall ha mellan högtalare och golv.
Det kan handla om skillnader mellan CD-spelning och hårddisk-spelning.
Sladdar, naturligtvis...
Är "elen" bättre på natten?..

Listan kan göras väldigt lång, men gemensamt för flertalet av de frågor som avhandlas, diskuteras och tillägnas nya trådar, är att det handlar om småsaker.
Saker som är såpass små, att det inte ens råder samsyn kring huruvida det ens blir någon hörbar skillnad oavsett vad man väljer för metod.

-Det som fångar mitt intresse är inte alls om skillnaderna existerar. (De verkar ju vara så små, att eventuell existens är ointressant.)
Det intressanta tycker jag är ATT och VARFÖR intresset för dessa saker är såpass stort som det uppenbarligen är.

For att parafrasera en god van till mig: "For att folk ar dumma i huvudet! Och nar man forklarar for dem att de ar dumma i huvudet sa begriper de inte det, for de ar dumma i huvudet!" :)
Eller om man inte ska vara sa politiskt okorrekt sa kan man val saga att det ligger i manniskans natur att forsoka hitta samband och losningar. Sen ar vi olika i vad vi tror pa, hur man ska hitta dit. En del av oss tror det ar en bra ide att lasa och kritiskt granska tidigare erkanda rön, andra av oss tycker det ar roligare att hoppa over den biten dar man forsoker forsta problemet innan man hoppar pa avsnittet att hitta en "lösning". Manga ganger sa tror folk att de har en chans att hitta pa den dar otroligt fantastiska snabba och enkla losningen pa komplexa problem, som ingen annan har lyckats hitta efter ar av forskning inom amnet.

Horoskop ar val ett ypperligt exempel pa hur "dumma" "folk" ar. Om "folk" inte kopte det tramset sa skulle det ha forsvunnit for lange sedan. Man tror det ar en bekvam och snabb "losning" pa ett komplicerat problem. (Hur man ska leva sitt liv.)

Manga med spelproblem har nog samma symptom: Man ar sa saker pa sin egna formaga att "överlista systemet" att man spenderar alla sina pengar pa att forsoka. Och misslyckas.

Lite samma sak med de som ar helt overtygade att kablar och andra sma saker med helt ovidkommande attribut (kan inte ens komma mig for att kalla manga av dem "egenskaper") har en sa stor paverkan att det overskuggar allt annat som ar matbart och erkant genom eoner av forskning och utveckling. Men hittar en enkel (och felaktig) snabb losning och man har överlistat systemet, bara for att man sjalv ar sa speciell.

Som jag ibland sager till folk med den installningen: Skillnaden mellan dig och mig ar att jag vill förstå problemet först, medans du vill hitta en losning utan att ha forstatt problemet. :-)

Tycker jag... Andra far tycka att det ar sa man ska tanka och gora. Men det ar bara for att de inte forstatt problemet an. :-)
__
/ony

Nästa

Återgå till Generellt om hifi