Moderator: Redaktörer
Empa skrev:Jag funderar lite på att skaffa surround, har 6st MUPPS som ligger i källaren men det blir liksom aldrig av att de kommer upp på väggen.
Funderar på att kanske skaffa OA14 eller OA5 istället och ställa bakom soffan. Eller finns dte andra OA modeller som kan passa som jag har missat? Vad tror panelen, kommer det bli lika bra som 6st slutna MUPPS.
Fördelen är ju att man slipper borra i väggen och mycket mindre kabeldragning. Installationen blir osynligare också.
Nackdelen kanske är att surroundljudet inte blir lika omvälvande.
Empa skrev:Jag funderar lite på att skaffa surround, har 6st MUPPS som ligger i källaren men det blir liksom aldrig av att de kommer upp på väggen
zartok skrev:ge fan i genis! du har redan flera stycken.
sälj dina mupps till mig istället
bootstrap skrev:Jag har ju OA14 med dom senaste elementen om du vill provlyssna. Fast jag har dom inte som surroundhögtalare.
Har dessutom tänkt köra en hifiträff snart. Har inte tänkt på det så mycket men lördagen den 18 jan känns som ett bra datum.
genstruktur skrev:Vill du bli av dem så säg till.
Empa skrev:Jag funderar lite på att skaffa surround, har 6st MUPPS som ligger i källaren men det blir liksom aldrig av att de kommer upp på väggen.
Funderar på att kanske skaffa OA14 eller OA5 istället och ställa bakom soffan.
Fjonkalicious skrev:Här finns en tråd som kanske(eller ev inte) hjälper till?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =spridning
Empa skrev:Fjonkalicious skrev:Här finns en tråd som kanske(eller ev inte) hjälper till?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =spridning
Det verkar gå rätt bra alltså, eller?
Empa skrev:Tack Ingvar, jag har hört rätt mycket ur ditt sortiment men faktiskt aldrig surroundhögtalarna.
Varför tycker du OA5 och popboxen är bättre lämpade än OA14, pga spridningen?
Empa skrev:Hur klarar popboxarna / OA5 att hänga med när man ökar volymen?
Jag har kalibrerat så 0 på förstärkaren är enligt THX (max 105dB i topparna) och ligger aldrig mindre än -12 på stärkaren vilket borde ge max 93dB.
petersteindl skrev:På 70-talet kom 4-kanalsstereoi flera olika varianter. Då trodde man att 4-kanal skulle slå igenom för musikåtergivning.
För detta ändamål konstruerade Stig Carlsson OD-11. Rätt placerade och riktade tror jag OD-11 kan fungera bra som surrounder.
Det är väl så LennartJ använder sina OD-11.
Mvh
Peter

kasper skrev:petersteindl skrev:På 70-talet kom 4-kanalsstereoi flera olika varianter. Då trodde man att 4-kanal skulle slå igenom för musikåtergivning.
För detta ändamål konstruerade Stig Carlsson OD-11. Rätt placerade och riktade tror jag OD-11 kan fungera bra som surrounder.
Det är väl så LennartJ använder sina OD-11.
Mvh
Peter
Tja, det här är säkert knasigt både på bredden och tvären, men det funkar som (ortho)surround hos mig...
kasper skrev:petersteindl skrev::D Ser jag rätt om jag av bilden antar att takhöjden i rummet är högre än 2,5 meter?
Jomensnarare 4,5 meter på ena sidan och ca 3,5 på den andra. Jag antar att byggaren hade en dålig dag...
Nattlorden skrev:kasper skrev:petersteindl skrev::D Ser jag rätt om jag av bilden antar att takhöjden i rummet är högre än 2,5 meter?
Jomensnarare 4,5 meter på ena sidan och ca 3,5 på den andra. Jag antar att byggaren hade en dålig dag...
Du skall inte bygga in en extra våning?
Fjonkalicious skrev:Nattlorden skrev:kasper skrev:petersteindl skrev::D Ser jag rätt om jag av bilden antar att takhöjden i rummet är högre än 2,5 meter?
Du skall inte bygga in en extra våning?
Hur tänkte du där?

Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 23 gäster