Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Fast illusionen försvinner ju direkt så fort du rör på huvudet.
Så du menar att de orkestrar du normalt lyssnar till följer dina huvudrörelser?PerStromgren skrev:Rydberg skrev:Fast illusionen försvinner ju direkt så fort du rör på huvudet.
Inte för mig! Har du provat?
Rydberg skrev:Så du menar att de orkestrar du normalt lyssnar till följer dina huvudrörelser?PerStromgren skrev:Rydberg skrev:Fast illusionen försvinner ju direkt så fort du rör på huvudet.
Inte för mig! Har du provat?Kan de flyga också?
Rydberg skrev:Yxskaft!
Vi talade väl om återgivning av en verklig akustik händelse? Vad har faktumet att du aldrig haft en orkester i ditt lyssningsrum med saken att göra?
Rydberg skrev:Med rätt högtalare o akustik kan man med rätt inspelningar(inspelade med tidsskillnadsteknik) nå nästan holografisk återgivning. En uppöppning till ljudbilden och man kan rör sig, inom vissa gränser, i förhållande till ljudbilden.
PerStromgren skrev:Rydberg skrev:Yxskaft!
Vi talade väl om återgivning av en verklig akustik händelse? Vad har faktumet att du aldrig haft en orkester i ditt lyssningsrum med saken att göra?
Jag ville ge exempel på en annan illusion som borde vara hopplös, och ändå låter jag mig luras. Det är lika när jag vrider på mitt huvud, jag låter mig luras till att jag inte gör det. Är det så svårt att förstå?
Fast spela in alla saker med ens egna öron blir ju dyrt som tusan!PerStromgren skrev:Rydberg skrev:Med rätt högtalare o akustik kan man med rätt inspelningar(inspelade med tidsskillnadsteknik) nå nästan holografisk återgivning. En uppöppning till ljudbilden och man kan rör sig, inom vissa gränser, i förhållande till ljudbilden.
Visst, det vet jag. Men priset är högt: det kräver mycket på både inspelningssida och avspelningssida. Och jag ville visa på att allt blir så mycket enklare KH-stereo.
Rydberg skrev:PerStromgren skrev:Rydberg skrev:Yxskaft!
Jag ville ge exempel på en annan illusion som borde vara hopplös, och ändå låter jag mig luras. Det är lika när jag vrider på mitt huvud, jag låter mig luras till att jag inte gör det. Är det så svårt att förstå?
Ja det är märkligt i kontextet "perfekt återgivning" som du skriver i första inlägget.Fast spela in alla saker med ens egna öron blir ju dyrt som tusan!PerStromgren skrev:Rydberg skrev:Med rätt högtalare o akustik kan man med rätt inspelningar(inspelade med tidsskillnadsteknik) nå nästan holografisk återgivning. En uppöppning till ljudbilden och man kan rör sig, inom vissa gränser, i förhållande till ljudbilden.
Visst, det vet jag. Men priset är högt: det kräver mycket på både inspelningssida och avspelningssida. Och jag ville visa på att allt blir så mycket enklare KH-stereo.
celef skrev:Finns det några jäkligt bra konsthuvudinspelningar lätt tillgängliga här och nu, typ youtube?
Rydberg skrev:Fast illusionen försvinner ju direkt så fort du rör på huvudet.
Rydberg skrev:Yxskaft!
phloam skrev:Rydberg skrev:Fast illusionen försvinner ju direkt så fort du rör på huvudet.
Ta det inte personligt, men den här argumentationen tycker jag är _oerhört_ fjantig och får mig att tappa tron på allt vad HiFi heter.
bomellberg skrev:För att inte tala om denna:Rydberg skrev:Yxskaft!
Snacka om tafflig argumentationsteknik.
Strmbrg skrev:Men via lurar försvinner ju/väl effekten av alla olika infallsvinklar mot ytterörat.(?)
Alltså helt oavsett om det spelats in med konsthuvud eller inte.
Den tidmässiga aspekten finns kvar men inte den ljudvågsriktningsfysiska.
Väl?
Rydberg skrev:Tycker du? Ja, då får du tycka det!Ljudbilden rör ju sig med huvudet och det är i min värld inte alls naturligt, vi är alla olika.
Piotr skrev:Ljudet kodas med infallsvinklar vid upptagningen. Det är ju det som gör att det funkar.
Och det är just det som gör att det blir en kompromiss om Per spelar in med sina öron och Strmbrg lyssnar med sina. Hjärnan lär sig tolka det ljud som vi utsätts för genom uppväxten och livet.
edit: Och det blir fel om det kodas en gång till vid uppspelning.
/Peter
Strmbrg skrev:Piotr skrev:Ljudet kodas med infallsvinklar vid upptagningen. Det är ju det som gör att det funkar.
Och det är just det som gör att det blir en kompromiss om Per spelar in med sina öron och Strmbrg lyssnar med sina. Hjärnan lär sig tolka det ljud som vi utsätts för genom uppväxten och livet.
/Peter
Jo, men när jag lyssnar live så hör jag ju reflexer från alla möjliga håll.
Hur kan hörlurens membran återge det? Tidsmässigt, ja. Men riktningsmässigt har jag svårt att förstå. Hela membranet får ju samma signal.
twotackter skrev:celef skrev:Finns det några jäkligt bra konsthuvudinspelningar lätt tillgängliga här och nu, typ youtube?
http://www.holophonic.ch/archivio/testa ... phonic.mp3
PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:Piotr skrev:Ljudet kodas med infallsvinklar vid upptagningen. Det är ju det som gör att det funkar.
/Peter
Jo, men när jag lyssnar live så hör jag ju reflexer från alla möjliga håll.
Hur kan hörlurens membran återge det? Tidsmässigt, ja. Men riktningsmässigt har jag svårt att förstå. Hela membranet får ju samma signal.
... vilket alltså ska vara samma som dina trumhinnor, om jag förstått saken rätt. Dina trumhinnor kan ju heller inte känna riktning.
bomellberg skrev:För att inte tala om denna:Rydberg skrev:Yxskaft!
Snacka om tafflig argumentationsteknik.
phloam skrev:Rydberg skrev:Tycker du? Ja, då får du tycka det!Ljudbilden rör ju sig med huvudet och det är i min värld inte alls naturligt, vi är alla olika.
Hörlurar är ju konstruerade för att sitta på huvudet och för att ljudbilden SKA följa med huvudet...! Det enda onaturliga vore att ljudbilden inte stannade kvar - precis som det vore onaturligt att ljudbilden följde med huvudet när man lyssnar på högtalare. Hörlurens rum ligger "i huvudet" och ska göra det. Med högtalare ligger den utanför huvudet och ska göra det. Ingetdera är fel på nåt sätt, det är två olika system.
Ljudbilden i huvudet är den ljudbild som är avsedd för det systemet (hörluren) och den ska naturligtvis vara fixerad till det systemet som avsett. Ev huvudrörelser med hörlurar motsvarar naturligtvis INTE de huvudrörelser man gör i en yttre ljudbild. Är inte det självklart?
Att säga att det ena är ett "fel" är lika fjantigt som om en hörlurslyssnare skulle klaga på att "ljudet följer ju inte med när jag rör på huvudet när jag använder högtalare, fan va kass" typ. Sandlådenivå imho.
IngOehman skrev:Att man som Per och kanske andra inte reflekterar över det är en helt
annan sak. Och jag tror att Per missförstod vad den som skrev det
menade med att musikerna sitter fast i huvudet, eller hur personen nu
uttryckte sig. Med det menas inte att de inte kan ha distans, bara att
det är i samma position i förhållande till huvudet hela tiden. Som om de
satt fast i huvudet visa långa oböjliga trådar.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster