Marten Coltrane Supreme 2

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Marten Coltrane Supreme 2

Inläggav shifts » 2013-12-22 10:00

Marten lanserar en ny värstingmodell. Visuellt ser den helt fantastisk ut tycker jag. Skulle vara hur kul som helst att få spendera några timmar själv med den där i ett trevligt rum. Särskilt om de lyckats med detta:

"The crossover is an entirely new approach. This technique, based on the joint venture with Accuton and their CELL technology, creates a sound which is 100% time and phase coherent. […] Very few loudspeakers are capable of this." - Martens hemsida

http://marten.se/coltrane/supreme2.htm

En tråd på Euphonia om högtalaren:
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... opic=10544
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-12-22 10:59

Häftiga! Tror det kan gå, mycket p.g.a. många delningar relativt tätt så att membranen överlappar varandra i den ofiltrerade frekvensgången. Men passiva radiatorerna skruvar ju till fasen i botten jämfört med en sluten konstruktion...
MEK - MetallElementKlubben

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-12-22 11:46

3 miljoner för en högtalare....Leif har fått en rejäl släng av hybris. Är rent bedrägeri enligt min åsikt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-12-22 12:01

Vet inte om jag håller med. De får väl sikta in sig på vilken nisch av marknaden de vill. Vid en anblick är det rätt lätt att lista ut att bara materialet till högtalarna är svindyrt. Det är inte så konstigt att prislappen blir något alldeles hutlöst högt och onåbart för oss vanliga dödliga.

Läs nu inte in att dyra material borgar för en bra högtalare, men det ger åtminstone en hög prislapp och det har vi här.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-12-22 12:05

shifts skrev:Vet inte om jag håller med. De får väl sikta in sig på vilken nisch av marknaden de vill. Vid en anblick är det rätt lätt att lista ut att bara materialet till högtalarna är svindyrt. Det är inte så konstigt att prislappen blir något alldeles hutlöst högt och onåbart för oss vanliga dödliga.

Läs nu inte in att dyra material borgar för en bra högtalare, men det ger åtminstone en hög prislapp och det har vi här.

Ja, och de har sålt ett par redan så att hybris skulle vara med i bilden tror jag inte. De är nog bara extremt dyra helt enkelt.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2013-12-22 12:05

Priset är en del av kvaliteten. Dessutom är de nog som sagt inte gratis att bygga.

Användarvisningsbild
Panelguy

Re: Marten Coltrane Supreme 2

Inläggav Panelguy » 2013-12-22 12:22

shifts skrev:Marten lanserar en ny värstingmodell. Visuellt ser den helt fantastisk ut tycker jag. Skulle vara hur kul som helst att få spendera några timmar själv med den där i ett trevligt rum.

Ett förslag på trevligt rum är deras eget level-3 rum i götet. Är nog svårt att hitta ett mer optimalt rum.

Callisto skrev:3 miljoner för en högtalare....Leif har fått en rejäl släng av hybris. Är rent bedrägeri enligt min åsikt.

Visst är det fruktansvärt mycket pengar men varför skulle det här vara mer bedrägeri än många andra dyra produkter. Du har väl ett eget val om du tycker de är värda att köpa eller inte.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2013-12-22 14:21

Jäklar vad läckra :)

Men vilket pris sen 8O

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-22 14:23

Det är coolt med hiendhögtalare, och det är kul att det är en svensk sådan, men tyvärr tycker jag formen är väldigt ocoolt

Det vore fantastiskt om marten tog steget och anlitade en extern formgivare, gärna en arkitekt men absolut inte en industridesigner, det skulle kunna bli fantastiskt bra
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-12-22 14:29

celef skrev:Det är coolt med hiendhögtalare, och det är kul att det är en svensk sådan, men tyvärr tycker jag formen är väldigt ocoolt

Det vore fantastiskt om marten tog steget och anlitade en extern formgivare, gärna en arkitekt men absolut inte en industridesigner, det skulle kunna bli fantastiskt bra

Lyssna inte på någon som gillar nya Mercedes.
Högtalarna är skitsnygga. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-12-22 15:01

De får in en hel årslön som är ganska god genom att bara sälja ett par av dessa skapelser. För en bråkdel av de pengarna som de här kostar kan man få ett bättre ljud. Kallar det för pen.. förlängare av dyrare mått.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-22 15:10

Callisto skrev:De får in en hel årslön som är ganska god genom att bara sälja ett par av dessa skapelser. För en bråkdel av de pengarna som de här kostar kan man få ett bättre ljud. Kallar det för pen.. förlängare av dyrare mått.

Hur vet du det? Har du lyssnat på dessa?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-22 15:44

Callisto skrev:De får in en hel årslön som är ganska god genom att bara sälja ett par av dessa skapelser. För en bråkdel av de pengarna som de här kostar kan man få ett bättre ljud. Kallar det för pen.. förlängare av dyrare mått.

Först och främst måste de ju betala av på kostnaderna som de dragit på sig för att konstruera dem, både till utveckling av element och ren personalkostnad under tiden. Det hittils sålda exemplaret lär säkerligen inte ha täckt upp det, så det krävs nog några exemplar till innan projektet ens går plus.

Sen är det väl så i high-end-världen att det är viktigt att ha en rejäl toppmodell för att dra intresse till sig för att sedan sälja de mindre modellerna...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-22 15:54

KarlXII skrev:
celef skrev:Det är coolt med hiendhögtalare, och det är kul att det är en svensk sådan, men tyvärr tycker jag formen är väldigt ocoolt

Lyssna inte på någon som gillar nya Mercedes.
Högtalarna är skitsnygga. 8)

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-12-22 16:03

Man köper inte sådana här produkter för att få bästa ljud per krona. Man köper dom för att man gillar dom. Kunderna som köper högtalare för 3 miljoner skiter i vad dom kostar. Dom behöver inte bry sig om dom kostar 3M eller 3k. Det är fortfarande en blygsamma summa.

Sedan är dom ju knappast gratis att tillverka heller. Räkna med ett par manmånader per par med kolfiberjobb och lackering. Skall man ha något tillverkat industriellt i enstyck så blir det svindyrt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-12-22 17:24

Hade dom kostat 2,9 mille hade jag köpt ett par utan att tveka.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2013-12-22 18:42

Objektivisten skrev:Hade dom kostat 2,9 mille hade jag köpt ett par utan att tveka.

Jag tror de går med på 2.9 mille vid snabb affär :wink:

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-12-22 18:52

Går ju alltid att finansiera med sms-lån?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-12-22 18:53

I min värld är de inte värda 3 miljoner i alla fall. Ni andra som tycker de är värda det får väl börja spara till ett par :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-22 18:59

Pampiga, Focal Grande Utopia verkar plötsligt prisvärda, och de låter bara bättre än mina 52-or när man drar på extremt starkt. Det gör säkert de här också, men jag skulle inte kunna, knappt ens vilja, utnyttja den kapaciteten. Men nog ser de betydligt pampigare ut, inte tu tal om det. Kul när svenska högtalare säljer, oavsett pris :-) Precis som vi är jäkligt bra på att göra musik i det här lilla landet tycker jag vi är duktiga på att producera högtalare också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-12-22 19:00

Callisto skrev:I min värld är de inte värda 3 miljoner i alla fall. Ni andra som tycker de är värda det får väl börja spara till ett par :wink:

Bild
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-22 19:00

Callisto skrev:I min värld är de inte värda 3 miljoner i alla fall. Ni andra som tycker de är värda det får väl börja spara till ett par :wink:

Var o varannan människa vinner ju drömvinster nuförtiden, det handlar om hundratals miljoner, nog kan man sätta av ett dussin millar till en ljudanläggning som, en gång för alla, tystar polarna *s*

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-12-22 19:04

hifikg skrev:

Var o varannan människa vinner ju drömvinster nuförtiden, det handlar om hundratals miljoner, nog kan man sätta av ett dussin millar till en ljudanläggning som, en gång för alla, tystar polarna *s*

Går ju alltid att komba med Magicos nya subbar för extra prisvärdhet :)

Skämt åsido, det är kul att svenskar vågar ta ut svängarna lite. Värdet ligger i betraktarens plånbok och uppenbarligen har de redan hittat köpare.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-12-22 19:06

Om jag tycker de är värda tre miljoner, betyder det automatiskt att jag kan tänka mig lägga tre miljoner för att få tag i dem? Är det vad "vara värda" betyder, att du måste ha råd?

Finns det i så fall några högtalare du tycker är värda tre miljoner?
Senast redigerad av shifts 2013-12-22 19:10, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-22 19:09

JockeX skrev:
hifikg skrev:

Går ju alltid att komba med Magicos nya subbar för extra prisvärdhet :)

Skämt åsido, det är kul att svenskar vågar ta ut svängarna lite. Värdet ligger i betraktarens plånbok och uppenbarligen har de redan hittat köpare.

Exakt, låt Jante vila i en omärkt grav :-)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-12-22 19:25

Jag anser bara att de inte är värda sitt pris och det får jag inte tycka tydligen. Direkt så måste flera "försvara" att de är värda priset, trist.

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2013-12-22 19:29

Callisto skrev:Jag anser bara att de inte är värda sitt pris och det får jag inte tycka tydligen. Direkt så måste flera "försvara" att de är värda priset, trist.

Nej självklart inte, nu får du bocka och be så mycket om ursäkt och lova bättring.
Men glöm inte de tio ave Maria!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-22 19:42

Callisto skrev:Jag anser bara att de inte är värda sitt pris och det får jag inte tycka tydligen. Direkt så måste flera "försvara" att de är värda priset, trist.

Njae, så har i alla fall jag inte skrivit.

petersteindl skrev:
Callisto skrev:... För en bråkdel av de pengarna som de här kostar kan man få ett bättre ljud. ...

Hur vet du det? Har du lyssnat på dessa?

Mvh
Peter

Jag bara undrar med vilka högtalare för en bråkdel av dessa pengar som du anser ger ett bättre ljud. Du bör ju ha lyssnat på dessa Maarten för att kunna ge ett sådant lyssningsomdöme.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-12-22 20:16

Eh jo, det får du tycka, men att jag tror de är värda tre miljoner betyder inte att jag tycker det är rimligt att spara ihop till ett par – vilket du antydde. Nu undrar jag om det finns några högtalare du tycker är värda tre miljoner?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-22 20:39

Aldrig hört några Mårten, någe bra?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Nästa

Återgå till Generellt om hifi