Moderator: Redaktörer
tiaz skrev:kommer inte ihåg vad man kallar sådana här former, men vilken typ av rum bör man satsa på? kvadratiskt, brett rum eller långt rum?
i ett långt rum står alltså högtalarna långt från lyssningsplatsen och i ett brett sitter de närmre men har mer avstånd till sidoväggarna från lyssningsplatsen! har svårt att förklara detta men hoppas ni fattar vad jag menar.
nu pratar jag bara om utformning på rummet INGEN akustikbehandling av befintligt rum!
Komorok skrev:Jag tycker nog att det viktigaste är att det är ett stort rum. Det får gärna vara mer än 4,2m på minsta ledden.
petersteindl skrev:Komorok skrev:Jag tycker nog att det viktigaste är att det är ett stort rum. Det får gärna vara mer än 4,2m på minsta ledden.
Menar du takhöjden som minsta ledden?![]()
Mvh
Peter
Komorok skrev:petersteindl skrev:Komorok skrev:Jag tycker nog att det viktigaste är att det är ett stort rum. Det får gärna vara mer än 4,2m på minsta ledden.
Mvh
Peter
Ok... takhöjden behöver bara vara 2,5m, men lite till gör inte ont.
Strmbrg skrev:Komorok skrev:petersteindl skrev:Komorok skrev:Jag tycker nog att det viktigaste är att det är ett stort rum. Det får gärna vara mer än 4,2m på minsta ledden.
Mvh
Peter
Damned!
Då kan jag lägga ner projektet.
Komorok skrev:Strmbrg skrev:Komorok skrev:petersteindl skrev:Komorok skrev:Jag tycker nog att det viktigaste är att det är ett stort rum. Det får gärna vara mer än 4,2m på minsta ledden.
Mvh
Peter
Damned!
Då kan jag lägga ner projektet.
Ja, synd för dig.
Komorok skrev:petersteindl skrev:Komorok skrev:Jag tycker nog att det viktigaste är att det är ett stort rum. Det får gärna vara mer än 4,2m på minsta ledden.
Mvh
Peter
Maccis skrev:En annan sitter med väldigt litet rum...3.3x3.6x2m.....
Komorok skrev:Maccis skrev:En annan sitter med väldigt litet rum...3.3x3.6x2m.....
De är svåra att få bra.
Tyvärr.
Jag tycker vårt rum är för litet. Det är 4,2*11,6*2,5m. Proportionerna är inte heller de bästa, men det fungerar ju hyggligt ändå. Ett tomt betongrum på 6*10*3m hade varit ett fint utgångsläge tror jag.
HK430 skrev:Komorok skrev:Maccis skrev:En annan sitter med väldigt litet rum...3.3x3.6x2m.....
De är svåra att få bra.
Tyvärr.
Jag tycker vårt rum är för litet. Det är 4,2*11,6*2,5m. Proportionerna är inte heller de bästa, men det fungerar ju hyggligt ändå. Ett tomt betongrum på 6*10*3m hade varit ett fint utgångsläge tror jag.
fast 6 och 3 kanske inte blir super
ont: det viktigaste med rumsdimensionerna är nog att det inte är för smalt/lågt i tak sen att rumslängderna inte är multiplar av varandra, tex 2x4x8, hellre då 2.5x4x8.5
Komorok skrev:HK430 skrev:Komorok skrev:Maccis skrev:En annan sitter med väldigt litet rum...3.3x3.6x2m.....
De är svåra att få bra.
Tyvärr.
fast 6 och 3 kanske inte blir super
ont: det viktigaste med rumsdimensionerna är nog att det inte är för smalt/lågt i tak sen att rumslängderna inte är multiplar av varandra, tex 2x4x8, hellre då 2.5x4x8.5
Tanken är ju att ta ned takhöjden i olika steg. Bredden på rummet blir inte heller 6m efter alla rumsåtgärder är gjorda. Vi pratar ju om mått på ett tomt rum. Inte hur det ser ut när det är klart. Samtliga vägg-, golv- och takytor får olika egenskaper efter detta fantasirum är klart. Måtten blir typ 5,5-6*7,5-8,5*2,5-2,8m stort. Vissa ytor är membranabsirbenter, andra är spaltabsorbenter och andra är täckta med 50cm absorbent. Resonanser av hel- och halvvågstyp är helt borta. Endast efterklang i basområdet blir kvar.
Komorok skrev: Ett tomt betongrum på 6*10*3m hade varit ett fint utgångsläge tror jag.
Panelguy skrev:Komorok skrev: Ett tomt betongrum på 6*10*3m hade varit ett fint utgångsläge tror jag.
Ungefär lika realistiskt som att säga att ett par Alexandria XLF hade varit en bra start
BPM skrev:Kan ingen om detta..så vad kan man generellt anse om ett rum på 3.70x6.80 med högtalare utmed kortväggen och lyssningsplats vid ca 65% av rumslängden?
Komorok skrev:Generellt?
Det enda man kan säga generellt är att det beror på...
BPM skrev:Kan ingen om detta..så vad kan man generellt anse om ett rum på 3.70x6.80 med högtalare utmed kortväggen och lyssningsplats vid ca 65% av rumslängden?
Komorok skrev:Panelguy skrev:Komorok skrev: Ett tomt betongrum på 6*10*3m hade varit ett fint utgångsläge tror jag.
Ungefär lika realistiskt som att säga att ett par Alexandria XLF hade varit en bra start
Varför börja kompromissa innan villkoret "realistiskt" är satt? Det är som att säga att man vill bygga världens snabbaste bil och den får bara gå i hundra.
tiaz skrev:petersteindl skrev:Ungefär till 30 kHz kanske
och då menar jag i decibel.... baaaaaas
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster