Vad krävs för hög kvalitet för uppspelning av LP-skivor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Vad krävs för hög kvalitet för uppspelning av LP-skivor?

Inläggav eljulio » 2014-04-13 13:09

Med tanke på hur denna tråd utvecklade sig, viewtopic.php?f=9&t=57759 så undrar jag lite över vad ni här inne anser krävs av en vinylrigg av hög kvalitet? Jag tänker mig att ni i första hand anger nypriser för jämförelsens skull. Vilka är de vanligaste fällorna? Kan man köpa en allt i ett produkt? Eller ska man plocka ihop prylarna var för sig?

Mvh

el julio
Senast redigerad av eljulio 2014-04-13 20:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Vinylriggens kvalitet

Inläggav Perfector » 2014-04-13 17:00

eljulio skrev:Med tanke på hur denna tråd utvecklade sig, viewtopic.php?f=9&t=57759 så undrar jag lite över vad ni här inne anser krävs av en vinylrigg av hög kvalitet för att matcha CD. Jag tänker mig att ni i första hand anger nypriser för jämförelsens skull. Vilka är de vanligaste fällorna? Kan man köpa en allt i ett produkt? Eller ska man plocka ihop prylarna var för sig?

Mvh

el julio

Länge leve HPD (Hopplockade delar). Finns nog ingen som kan tillverka alla delar med absolut kvalitet. Antagande baseras på att summan av lasterna är konstant och att ju fler olika nischer man arbetar i desto mer sprider man kunnandet över dessa områden.
Det fanns en gång spelverk från Dual (701) som var ett av de första direktdrivna verken med mycket hög kvalitet.
Pickup rekommenderar i alla fall jag en Grado med nålgeometrier 7x3 um .
Ett rörsteg som kan spela både vackert och högt med högtalare som tyvär blir ruggans dyra om man vill ha neutralt och vackert ljud.
Men smaken är som baken delad och jag blir säkert motsagd av nästa inlägg :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-13 17:31

Yepp, det blir du :-)

Det finns flera tillverkare som klarar av att producera såväl drivverk, som tonarm och pickup. För att nämna någon i rimlig prisklass, tex Rega. Man kan säkert hitta en bättre skivspelare, en bättre tonarm och en bättre pickup men det kan man ju göra oavsett vilken tillverkare man väljer. I andra änden på skalan finns ju tex Clearaudio med sitt mästerverk för mer än miljonen... Linns skivspelare finns i alla möjliga varianter, den maxade versionen kostar drygt 200 tusen.
För mig, som är gammal och lat, så var det enklast att köpa allt från samma tillverkare och låta en välrenommerad handlare skruva ihop det hela. För många är dock pillandet och justerandet själva grejen med det hela och då är det naturligtvis roligare att experimenter med olika produkter. Men det växte jag ifrån redan i mitten på 80-talet...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-13 17:55

Har inte växt färdigt men sitter gärna i soffan.

Köpte en begagnad Empire 598 för ett tag sedan. Kostade 5000 kr. Vilket var ett risky köp enligt Popsnöret. Den var ju inte helt funktionsduglig. Säljaren sökte sälja något annat. Då visste jag inte att en mycket duglig vinylist haft hem den. Men gjorde en enkel bedömning att det skulle kunna gå att fixa. Vilket med turens hjälp gick.
Men köper man en äldre modell av ett välkänt märke så är det ju också så att man kan få svårt med reservdelar o s v. Så man måste ju försöka kunna hantera detta.
En enklare modell av Empire 208 modas och ses över och säljs som ny under nytt märke.
http://www.6moons.com/audioreviews/anal ... g/208.html
Recensionen tar upp olika sätt att se på sin skivspelare och vad den skall tänkas göra.
Men vad levererar en Empire oavsett modell. En tallrik relativt tung av aluminium. Den är balanserad på samma sätt som man gör med däck på bilar. Lagret är tillverkat med stor precision. En urstark motor driver med kraft och tvekar inte när spåret blir lite tyngre. Det är så mycket energi så att spelaren faktiskt blir varm . Inte het med man känner värmen.
Sedan kan man se att en sådan lite äldre spelare inte är så vibrationsdämpad eller massiv som en modern variant. Ovan så gör man en helt ny ovansida i aluminium. Och dämpar. Så inte ovanligt att man dämpar en äldre spelare. Förekommer i alla fall. Kan göras utan större insatser. Om man så önskar. Jag gör så för att få spelaren mera neutral och att saker och ting från lager och motor skall störa så lite som möjligt. Så tänker jag. Men den kanske inte blir som ett kassaskåp. Då måste man nog köpa en nyare modell.
En begagnad spelare kan alltså vara något att börja med. Men man måste vara medveten om att det en äldre sak som man inte så lätt kan lämna tillbaka till handlaren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-13 18:08

eljulio skrev:Med tanke på hur denna tråd utvecklade sig, viewtopic.php?f=9&t=57759 så undrar jag lite över vad ni här inne anser krävs av en vinylrigg av hög kvalitet för att matcha CD.

Någon måste ju skriva det. Du kan inte - CDformatet är överlägset.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-13 18:17

Kronkan skrev:Har inte växt färdigt men sitter gärna i soffan.

Köpte en begagnad Empire 598 för ett tag sedan. Kostade 5000 kr. Vilket var ett risky köp enligt Popsnöret. Den var ju inte helt funktionsduglig. Säljaren sökte sälja något annat. Då visste jag inte att en mycket duglig vinylist haft hem den. Men gjorde en enkel bedömning att det skulle kunna gå att fixa. Vilket med turens hjälp gick.
Men köper man en äldre modell av ett välkänt märke så är det ju också så att man kan få svårt med reservdelar o s v. Så man måste ju försöka kunna hantera detta.
En enklare modell av Empire 208 modas och ses över och säljs som ny under nytt märke.
http://www.6moons.com/audioreviews/anal ... g/208.html
Recensionen tar upp olika sätt att se på sin skivspelare och vad den skall tänkas göra.
Men vad levererar en Empire oavsett modell. En tallrik relativt tung av aluminium. Den är balanserad på samma sätt som man gör med däck på bilar. Lagret är tillverkat med stor precision. En urstark motor driver med kraft och tvekar inte när spåret blir lite tyngre. Det är så mycket energi så att spelaren faktiskt blir varm . Inte het med man känner värmen.
Sedan kan man se att en sådan lite äldre spelare inte är så vibrationsdämpad eller massiv som en modern variant. Ovan så gör man en helt ny ovansida i aluminium. Och dämpar. Så inte ovanligt att man dämpar en äldre spelare. Förekommer i alla fall. Kan göras utan större insatser. Om man så önskar. Jag gör så för att få spelaren mera neutral och att saker och ting från lager och motor skall störa så lite som möjligt. Så tänker jag. Men den kanske inte blir som ett kassaskåp. Då måste man nog köpa en nyare modell.
En begagnad spelare kan alltså vara något att börja med. Men man måste vara medveten om att det en äldre sak som man inte så lätt kan lämna tillbaka till handlaren.

Den kan bara ha kommit från Gale of London :-)
steglöst 10-99 varv minut
Svajet går inte att mäta
Rumblenivån är lägre än testinstrumentets inre störnivå.
Där har du en Vinyspelare som är absolut
Till den kan man montera en Stax UA-7 om man vill minimera vinkelfelen.
(mycket personlig åsikt)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-04-13 18:23

Nattlorden skrev:
eljulio skrev:Med tanke på hur denna tråd utvecklade sig, viewtopic.php?f=9&t=57759 så undrar jag lite över vad ni här inne anser krävs av en vinylrigg av hög kvalitet för att matcha CD.

Med en perfekt gravyr och en rigg som kostar en arm och ett ben så vete fåglarna :lol: .

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-13 18:35

Nattlorden skrev:

Men nattis har du vaknat :wink:

Håll gärna denna debatt i den tråden där vi diskuterar frågan om cd kontra vinyl. Finns väl ingen som jag kan se hävdar vinylens tekniska överlägsenhet över cd. MEn det finns ju saker som gör att det blir högst intressant att äga en vinylrigg.

Då är ju frågan vad kan jag ställa för krav för att få så lite destruktion av signalen som man vill ha. Alltså i en skivspelare.

Finns ju många som verkar duktiga på detta. Säkert kan många som inte har eller önskar en sådan bidra posistivt.

Vi noterar din protest, avslår densamma, men antecknar i protokollet att vi förstår den digitala världens fördelar men ser också att den möjligtvis inte används så klokt. Alltid.

Vi vill dock undersöka hur vi klokt kan avspela ett enkelt vax. Förhoppningsvis i hygglig ton och ordning :) :) :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-13 18:47

[quote="Perfector
Svajet går inte att mäta
(mycket personlig åsikt)[/quote]

Nej, svarvad i New York. Myten säger att någon tog med sig tallriken till en fabrik för jetmotorer för att se om balanseringen kunde förbättras. Den kom tillbaka utan att någon kunde göras. Säkert en myt men ok som berättelse.

I en tidning från 1972 anges wow och flutter till 0,01 och rumble till - 90 dB. Mätvärdena har egentligen inget att säga mig men spelaren har ett stabilt och positivt rykte om sig.

Hörde någon kalla mätningen kreativ. Ingen aning själv. Låter bra. Troligtvis bättre än min moderna spelare. Eller lika bra efter en viss moddning.
Den är inte längre steglöst inställningsbar. Detta beroende på att nuvarande remm är för bred för att konstruktionen skall verka helt som det är tänkt. Men som sagt var så får man ju försöka fixa detta någon gång i framtiden. När soffan inte drar eller att hastighetsinställnigen blir ett stort upplevt problem. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-13 19:05

Kronkan skrev:[quote="Perfector
Svajet går inte att mäta
(mycket personlig åsikt)

Nej, svarvad i New York. Myten säger att någon tog med sig tallriken till en fabrik för jetmotorer för att se om balanseringen kunde förbättras. Den kom tillbaka utan att någon kunde göras. Säkert en myt men ok som berättelse.

I en tidning från 1972 anges wow och flutter till 0,01 och rumble till - 90 dB. Mätvärdena har egentligen inget att säga mig men spelaren har ett stabilt och positivt rykte om sig.

Hörde någon kalla mätningen kreativ. Ingen aning själv. Låter bra. Troligtvis bättre än min moderna spelare. Eller lika bra efter en viss moddning.
Den är inte längre steglöst inställningsbar. Detta beroende på att nuvarande remm är för bred för att konstruktionen skall verka helt som det är tänkt. Men som sagt var så får man ju försöka fixa detta någon gång i framtiden. När soffan inte drar eller att hastighetsinställnigen blir ett stort upplevt problem. :)[/quote]

QL.
Då kör jag vidare med min Sonab 85S som i min tappning heter Inertia BDT-2 med den långa Jelcoarmen som har samma data som Stax UA-7. Dock är min maskinsatt och efterkalibrerad. Det blev billigare så men inte sämre
Mer vinyldrag är av nöden :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-13 19:58

Kronkan skrev:
Nattlorden skrev:

Men nattis har du vaknat :wink:

Håll gärna denna debatt i den tråden där vi diskuterar frågan om cd kontra vinyl. Finns väl ingen som jag kan se hävdar vinylens tekniska överlägsenhet över cd. MEn det finns ju saker som gör att det blir högst intressant att äga en vinylrigg.

Då är ju frågan vad kan jag ställa för krav för att få så lite destruktion av signalen som man vill ha. Alltså i en skivspelare.

Finns ju många som verkar duktiga på detta. Säkert kan många som inte har eller önskar en sådan bidra posistivt.

Vi noterar din protest, avslår densamma, men antecknar i protokollet att vi förstår den digitala världens fördelar men ser också att den möjligtvis inte används så klokt. Alltid.

Vi vill dock undersöka hur vi klokt kan avspela ett enkelt vax. Förhoppningsvis i hygglig ton och ordning :) :) :)

Självklart. Det stod dock "för att matcha CD", det var därför ett poängterande var på sin plats. Med rätt frågeställning hade det ju inte behövts. :wink: Diskuttera på nu, fortsätter kompressionshysterin på CD kan ju även jag slutligen tvingas skaffa en Dual eller Rega eller nå't...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2014-04-13 20:19

Kändes i den länkade tråden som att allt under 20 000 är skräp. Själv har jag denna: http://www.referenceaudio.se/vinylspela ... /rega-rp3/
Då med Rega Elys2 - arm, så strax under 7 000 för allt. Finns det något på denna skivspelare ni skulle uppgradera och i så fall varför?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-13 20:25

Tack för fint svar!

Titeln på tråden kan ju vara lite olycklig. Så ditt påpekande kan ju vara helt OK.

Men hoppas att det blir fler inlägg som handlar om ett kloka sätt att tänka kring en vinylspelare.

En liten kommentar är att kablarna till riaat är viktiga. Det är ju en relativt svag signal som skall nå riaat. Där blir om jag förstått saken rätt signalen något förstärkt och därmed lite mera rustik. Så inte för lång kabel. Men finns mycket här som ligger över min mera enkla nivå.

Nattlorden kanske kan något om detta?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-04-13 20:27

Vinyl som system kan aldrig matcha CD, rent tekniskt. Det spelar inte någon roll vad du betalar eftersom systemet i sig lägger krokben för dig.
Men det hindrar inte att man kan skaffa sig en mycket trevlig vinylrigg, till stor glädje för lyssnaren!
Jag föreslår att man börjar med en god grammofon. En technics 1200a mk2 eller någon av dess derivat. Den tillverkas inte längre, men det finns gott om begagnde att köpa.
På med en lämplig pick up. Jag kör med en Ortofon Concorde med OM20 nål, men det finns många andra varianter att välja på som är snäppet bättre. Var noga med att välja en som passar med technics'ens arm (massa, rörlighet).

Sedan måste du har förstärkeri. Stort fett är alltid bra här. Se till att ha förstärkare som inte klipper med dom högtalare du skall ha.

Högtalare: Stort och fett gäller här också. Små högtalare klarar helt enkelt inte av att ge bra återgivning med vettigt ljudtryck. Begräningarna kommer mycket snabbare än man tror.
Kodord: Memranarea (bör vara stor), spridning (skall passa i rummet, dom flesta högtalare sprider enligt mig för mycket).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Vad krävs för hög kvalitet för uppspelning av LP-skivor?

Inläggav eljulio » 2014-04-13 20:29

Så, nu är trådrubriken uppdaterad och lite annat. Det blev för otydligt jämfört med vad jag var ute efter.

Mvh

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-13 20:36

Perfector skrev:Till den kan man montera en Stax UA-7 om man vill minimera vinkelfelen.
(mycket personlig åsikt)

Vinkelfelen är rent geometrisk betingade, och en 9" lång arm kan inte ge mindre vinkelfel än en annan 9" lång arm.
Man kan laborera lite med geometrier (armens vinkling och överhäng för nålspetsen, när armen tänks svänga över tallrikens centrum) som ger mindre vinkelfel över en större del av skivan, men då får man mer vinkelfel i ytterändan. Hur man än vänder sig har man ändan bak.
Men sen är det väl så att 9" trots allt räcker till för att det inte ska bli någon katastrof.
Vinkelfel med rätt justerad arm och pickup är säkert inte det största problemet med en vinylrigg.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-04-13 21:33

Är det bortkastat att sitta med lurar till en vinylrigg?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-13 22:06

eljulio skrev:Kändes i den länkade tråden som att allt under 20 000 är skräp. Själv har jag denna: http://www.referenceaudio.se/vinylspela ... /rega-rp3/
Då med Rega Elys2 - arm, så strax under 7 000 för allt. Finns det något på denna skivspelare ni skulle uppgradera och i så fall varför?

Här en länk om någon som tänkt till om din skivspelare. Artikeln någon lång för mig i sin helhet.
Men några saker är helt enligt min egen erfarenhet.
http://www.stereotimes.com/acc010708.shtml
Bilden visar en mjuk matta på tallriken. Jag har själv testat olika typer av sådana mattor. Jag vill ju gärna ha en något hårdare underlag. Om det passar just din spelare vet jag inte men artikeln tolkar jag så. Alltså ett hårdare underlag. Min erfarenheter att man får ett tydligare ljud med ett fastare underlag. En filt bidrar nog också dåligt till dämningen av tallriken. Vad som helst kan ju vara bättre.
Kolla efter gamla skivspelare som inte längre är dugliga. Titta efter en gammal i gummi. En idé som inte kostar något.
Sedan är kopplingen till underlaget man kan fundera över. En sådan spelare skulle jag nog tänka att den behöver en mjuk koppling som hindrar låga vibrationer att grumla ljudet.
Något tänk.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2014-04-13 22:09

Kronkan skrev:
eljulio skrev:Kändes i den länkade tråden som att allt under 20 000 är skräp. Själv har jag denna: http://www.referenceaudio.se/vinylspela ... /rega-rp3/

Här en länk om någon som tänkt till om din skivspelare. Artikeln någon lång för mig i sin helhet.
Men några saker är helt enligt min egen erfarenhet.
http://www.stereotimes.com/acc010708.shtml
Bilden visar en mjuk matta på tallriken. Jag har själv testat olika typer av sådana mattor. Jag vill ju gärna ha en något hårdare underlag. Om det passar just din spelare vet jag inte men artikeln tolkar jag så. Alltså ett hårdare underlag. Min erfarenheter att man får ett tydligare ljud med ett fastare underlag. En filt bidrar nog också dåligt till dämningen av tallriken. Vad som helst kan ju vara bättre.
Kolla efter gamla skivspelare som inte längre är dugliga. Titta efter en gammal i gummi. En idé som inte kostar något.
Sedan är kopplingen till underlaget man kan fundera över. En sådan spelare skulle jag nog tänka att den behöver en mjuk koppling som hindrar låga vibrationer att grumla ljudet.
Något tänk.

Tack, kändes inte som svettiga test att göra. Mvh.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-13 23:38

Du kan köpa eller göra en vägghylla. Du kan prova med en matta av läder som är garvat på ena sidan. Det har jag gjort. Sadelmakarn tog 200 kr. Kolla så att det blir samma höjd och att mattan inte bygger för mycket/litet. Själv tror jag inte att alla halvdyra eftermarknadsmotviker etc för ca. 2 000 kr styck är värt det. Då är det bättre att gå på en bättre spelare.

Lycka till :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-13 23:49

Den här artikeln är grundläggande, om man ska kombinera ihop en vinylrigg:
http://www.theanalogdept.com/images/spp ... nances.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-14 07:18

Säkert bra artikel Paa! Hinner inte läsa den nu mer än att läsa rubrikerna. Jobba, jobba först.

Men skulle själv prova bitumen under plinten. Den verkar redan vara tillverkad av någon som dämpar. Ingen enkel MDF. Men prova att göra den något styvare och minska motorns och lagrets/tallrikens påverkan tonarmen.

En bit 4 mm bitumen är så billigt att man kan prova. Tänk på att inte göra den fyrkantig. Skär hörnen där fötterna på plinten är. Tanken med att jobba så är att försvåra för att vissa resonanser blir dominerande.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 10:19

paa skrev:
Perfector skrev:Till den kan man montera en Stax UA-7 om man vill minimera vinkelfelen.
(mycket personlig åsikt)

Vinkelfelen är rent geometrisk betingade, och en 9" lång arm kan inte ge mindre vinkelfel än en annan 9" lång arm.
Man kan laborera lite med geometrier (armens vinkling och överhäng för nålspetsen, när armen tänks svänga över tallrikens centrum) som ger mindre vinkelfel över en större del av skivan, men då får man mer vinkelfel i ytterändan. Hur man än vänder sig har man ändan bak.
Men sen är det väl så att 9" trots allt räcker till för att det inte ska bli någon katastrof.
Vinkelfel med rätt justerad arm och pickup är säkert inte det största problemet med en vinylrigg.

Jag menade att om man ser till andra kortare tonarmar med annan S-vinkel så är en Stax mycket bättre. Tror priset på över 5000:- för en tonarm är beskrivande. Min Jelco är en maskinsatt kopia på stax'en men har samma låga vinkelfel över skivytan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-14 10:23

Perfector skrev:Jag menade att om man ser till andra kortare tonarmar med annan S-vinkel så är en Stax mycket bättre. Tror priset på över 5000:- för en tonarm är beskrivande. Min Jelco är en maskinsatt kopia på stax'en men har samma låga vinkelfel över skivytan.

Inte alls. En 9" arm är en 9" arm och de har samma förutsättningar för minimalt vinkelfel. Detta oavsett om de har en rak eller svängd arm. En kortare arm får ett större vinkelfel och en längre ett mindre.

Men du kanske tänker på något annat?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 10:40

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Jag menade att om man ser till andra kortare tonarmar med annan S-vinkel så är en Stax mycket bättre. Tror priset på över 5000:- för en tonarm är beskrivande. Min Jelco är en maskinsatt kopia på stax'en men har samma låga vinkelfel över skivytan.

Inte alls. En 9" arm är en 9" arm och de har samma förutsättningar för minimalt vinkelfel. Detta oavsett om de har en rak eller svängd arm. En kortare arm får ett större vinkelfel och en längre ett mindre.

Men du kanske tänker på något annat?

/ B

Nix, du har skrivit precis vad jag menar, och många tonarmar är kortare än 239 mm effektiv längd.
Därav min skrivklåda :-)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-04-14 11:39

Bill50x m.fl.
om man komplicerar bilden lite behöver inte vinkelfelet vara direkt avhängigt tonarmslängden :roll:

Bild

http://www.tonarm.ch/
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 11:44

lennartj skrev:Bill50x m.fl.
om man komplicerar bilden lite behöver inte vinkelfelet vara direkt avhängigt tonarmslängden :roll:

Bild

Instämmer, men då ser jag en tangental tonarm framför mig. Annars blir väl vinkeln inte rak utan haltar?
dessutom kostar en sån där rackare skjortan tror jag

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-04-14 12:52

Thales kostar ungefär som 100 Stenströmsskjortor.
Jag har sett prisuppgifter mellan 8.000 och 12.500 Euro 8O
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-14 12:54

Bild

Har vi inte sett den där mekanismen implementerad i en mycket billigare maskin?
Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-14 12:57

PerStromgren skrev:

Bild

Har vi inte sett den där mekanismen implementerad i en mycket billigare maskin?
Bild

Intet nytt under solen mao.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi