Komorok skrev:Det låter lite som att AlNiCO-magneter kanske inte är bästa valet för ett högtalarelement (?). Finns det någon rationell anledning att välja AlNiCo framför ferritmagneter?
Njae, egentligen tycker jag väl inte att det gör det, men med det sagt måste jag väl nämna att
det finns åtskilliga exempel på att högtalare med alnico-system som "moderniserades" med ferrit-
motor, blev sämre.
Det har i normalfallet dock inte mest med magnetens egenskaper att göra, utan med med själva
urformningen av poldelarna. I vissa fall så gav alnico-strukturen som bieffekt fördelar ljudmässigt.
Det där är väl rätt ofta ett problem, och det kan uppkomma både på grund av att bieffekten var
just en bieffekt - som man inte reflekterar över förrän den försvinner. Men det kan även bero på
att de ursprungliga systemet konstruerades av en skarpare konstruktör, medan omkonstruktionen
görs av någon med mindre kunskap och som kanske inte känner till alla de hänsyn som kom med i
bilden när originalkonstruktionen gjordes.
Men allt som allt ser jag ett flertal fördelar men inga riktiga nackdelar med ferritmagneter jämfört
med alnico-, bara en del skillnader (läs respektive material har sina egenskaper) som man kan och
bör ta hänsyn till när man konstruerar, om man vill att produkten skall bli så bra som möjligt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).