Hur länge håller en högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Hur länge håller en högtalare?

Inläggav genstruktur » 2014-04-15 14:57

Med tanke på tråden i Ino-delen av forumet på samma ämne.

Ino-högtalare kanske är extra tåliga? Och sen vill de nog inte ha diskussion om andra högtalartillverkare där. Där av startade jag den här tråden :) .

Mina gamla Dalihögtalare hade jag i cirka 10 år innan jag gav dem till min bror. Enligt mig så fungerade de lika bra då som de gjorde när jag köpte dem. Mitt nyköp hade redan säkert en 8 år på nacken när jag köpte dem begagnat och fungerar strålande

Ja, hur länge kan man räkna med att en högtalare håller? Och vad är det som troligtvis kommer ge upp först? (Så länge man inte spelar sönder dem då, eller gör fysisk åverkan på högtalarna.)

Mvh

/Genis
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Hur länge håller en högtalare?

Inläggav PerStromgren » 2014-04-15 14:59

Jag tror inte att vi vet det! Jag har sett högtalare i gamla radioapparater från 40-talet i fint skick, åtminstone okulärt. Det vanliga är väl att kanterna ger upp, men papperskanter på gamla 9710:or är ju fortfarande fit for fight. Delningsfilters åldrande vet jag inte så mycket om, däremot.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-15 15:21

Mina DQ10a är från -78. Bytt skumkanter på basarna, i övrigt inga moddar ur hållbarhetssynvinkel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-15 15:25

genstruktur skrev:Med tanke på tråden i Ino-delen av forumet på samma ämne.

Ino-högtalare kanske är extra tåliga? Och sen vill de nog inte ha diskussion om andra högtalartillverkare där. Där av startade jag den här tråden :) .

Mina gamla Dalihögtalare hade jag i cirka 10 år innan jag gav dem till min bror. Enligt mig så fungerade de lika bra då som de gjorde när jag köpte dem. Mitt nyköp hade redan säkert en 8 år på nacken när jag köpte dem begagnat och fungerar strålande

Ja, hur länge kan man räkna med att en högtalare håller? Och vad är det som troligtvis kommer ge upp först? (Så länge man inte spelar sönder dem då, eller gör fysisk åverkan på högtalarna.)

Mvh

/Genis

Om högtalaren har skumkanter så brukar det vara svaga punkten. Sedan är det elektrolytkondensatorena.
Men om den inte har varken eller, så brukar den hänga med väldigt länge.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-04-15 19:10

Låter som 10 år är ungt för en högtalare, den är fortfarande bara tonåring kan man säga? :D

Papp eller skumkanter? :)

Bild

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-04-15 19:17

Bill50x skrev:Mina DQ10a är från -78. Bytt skumkanter på basarna, i övrigt inga moddar ur hållbarhetssynvinkel.

/ B

36 år, inte illa! :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-15 21:22

genstruktur skrev:
Bill50x skrev:Mina DQ10a är från -78. Bytt skumkanter på basarna, i övrigt inga moddar ur hållbarhetssynvinkel.

/ B

Popsnörets äldsta högtalare gör bruk i bakkanalerna. De är nog 44 år. KEF. Vet inte hur de är kantade. Solen tar också på kanter om man kör utan någon form av skydd vilket jag tidigare gjort på någon DIY. Skumkanter har jag dålig erfarenhet genom att går sönder.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-15 21:45

Kronkan skrev:
genstruktur skrev:

/ B

Popsnörets äldsta högtalare gör bruk i bakkanalerna. De är nog 44 år. KEF. Vet inte hur de är kantade. Solen tar också på kanter om man kör utan någon form av skydd vilket jag tidigare gjort på någon DIY. Skumkanter har jag dålig erfarenhet genom att går sönder.

Kef brukar väl ha gummikanter?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-04-15 21:59

Två upp!

Bild

Jag köpte Lumahögtalarna ovan 1968 och absolut ingenting är gjort på dem av den enkla anledningen att de är fanerade på 6 sidor och inte kan öppnas utan förstöra fanéret.
Undrar hur delningsfiltret ser ut?
De låter fortfarande som jag minns att de alltid har gjort.
"Baselementens" kanter ser ut att vara av oljat tyg, typ oljerock, och har förvånande nog inte torkat eller spruckit.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-16 00:01

Mina stackare från ca 1980+-1 är "still going strong"(även om jag på tidigt 80-tal gjorde
en del misslyckade mod-försök som snabbt återställdes) . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

JM

Inläggav JM » 2014-04-16 00:31

Bra fråga!
Jag har en Lansing 15XS 15 tums elektrodynamisk högtalare från 1930-talet från Lansingfabriken i LA med intakt pappkonsupphängning.
Lansing högtalaren utvecklades under 1930-talets första hälft som ersättare till Western Electric högtalarna. Filmindustrin i Hollywood var missnöjda med ljudet hos Western Electric o hjälpte Lansing gänget med utvecklingen. Altec Lansing bildades 1941 då service firman Altec ( ALl TEChnical ) en avknoppning från Western Electric köpte konkurmässiga Lansing MFG. CO.. Mr Lansing var missnöjd med att bli uppköpt o lämnade fiman 1946 för att starta James B. Lansing Sound Inc. - JBL. Där utvecklade han återigen kopior på högtalare från sitt tidigare företag.
Har haft/har flera JBL D130 15" o Altec Lansing 604E med intakta pappkoner o bra ljud från 1940-50-talet.
Således har flera högtalarna från USA samma bakgrund o har goda egenskaper map koner o upphängning.
Hade jag varit lite snabbare hade jag kunnat säga att Western Electric högtalare från 1920-1930-talet har intakta koner. Jag missade att köpa ett av de få exemplaren Western Electric originalhögtalare som fanns i landet med 4 timmar. Enligt Åberg som hade ägt högtalaren var pappkonen intakt o lät ok.

Åberg hade i sin källare på Svalvägen på Lidingö en komplett verkstad att tillverka alnicohögtalare. Åberg var en av AGA Baltics utvecklingsingenjörer med flera patent (1940-talet o framåt) på olika utvecklingar av AGA Baltics Alteckopior. Han visade mig hur han kunde av magnetisera 15 tums högtalare o därefter åter magnetisera alnicomagneterna. Han tillverkade även AGA Baltics 4" aluminium domer till kompressionsdrivern.

Så min fråga blir hur känsliga är magneterna?
Hur är det med alnico-, ferrit- o neodymium-magneter. Har för mig att olika materiel har olika plus o minus.
Håller magnetfältet samma B-fältstyrka under hela högtalarens livslängd

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-16 01:24

JM skrev:Bra fråga!
Jag har en Lansing 15XS 15 tums elektrodynamisk högtalare från 1930-talet från Lansingfabriken i LA med intakt pappkonsupphängning.
Lansing högtalaren utvecklades under 1930-talets första hälft som ersättare till Western Electric högtalarna. Filmindustrin i Hollywood var missnöjda med ljudet hos Western Electric o hjälpte Lansing gänget med utvecklingen. Altec Lansing bildades 1941 då service firman Altec ( ALl TEChnical ) en avknoppning från Western Electric köpte konkurmässiga Lansing MFG. CO.. Mr Lansing var missnöjd med att bli uppköpt o lämnade fiman 1946 för att starta James B. Lansing Sound Inc. - JBL. Där utvecklade han återigen kopior på högtalare från sitt tidigare företag.
Har haft/har flera JBL D130 15" o Altec Lansing 604E med intakta pappkoner o bra ljud från 1940-50-talet.
Således har flera högtalarna från USA samma bakgrund o har goda egenskaper map koner o upphängning.
Hade jag varit lite snabbare hade jag kunnat säga att Western Electric högtalare från 1920-1930-talet har intakta koner. Jag missade att köpa ett av de få exemplaren Western Electric originalhögtalare som fanns i landet med 4 timmar. Enligt Åberg som hade ägt högtalaren var pappkonen intakt o lät ok.

Åberg hade i sin källare på Svalvägen på Lidingö en komplett verkstad att tillverka alnicohögtalare. Åberg var en av AGA Baltics utvecklingsingenjörer med flera patent (1940-talet o framåt) på olika utvecklingar av AGA Baltics Alteckopior. Han visade mig hur han kunde av magnetisera 15 tums högtalare o därefter åter magnetisera alnicomagneterna. Han tillverkade även AGA Baltics 4" aluminium domer till kompressionsdrivern.

Hur är det med alnico-, ferrit- o neodymium-magneter. Har för mig att olika materiel har olika plus o minus.

JM

Just AlNiCo är mycket känsliga för mekaniska stötar. Om två AlNiCo magneter t.ex. bankar ihop så finns det risk för viss avmagnetisering. Dessutom kan det i vissa fall finnas risk för avmagnetisering pga åldring.

Ferrit är därvidlag okänsligt, likaså Neodym. Men Neodym är temperaturkänsligt och tål inte höga temperaturer. Det skiljer därvidlag en del mellan olika typer av Neodym.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-04-16 07:32

Kronkan skrev:
genstruktur skrev:

/ B

Jo det där med solen skall man nog ta på allvar. Har märkt här hemma att ena fronten, som står i lite mer sol, har bleknat något där inte frontskyddet täcker högtalaren. Högtalaren står dock inte i någon brännande sol dygnet runt, och jag själv blev lite förvånad när jag märkte det. Hade jag inte haft frontskyddet på så hade väl element och kantupphängningar tagit mer skada kan man tänka också.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-04-16 07:37

lennartj skrev:Två upp!

Jag köpte Lumahögtalarna ovan 1968 och absolut ingenting är gjort på dem av den enkla anledningen att de är fanerade på 6 sidor och inte kan öppnas utan förstöra fanéret.
Undrar hur delningsfiltret ser ut?
De låter fortfarande som jag minns att de alltid har gjort.
"Baselementens" kanter ser ut att vara av oljat tyg, typ oljerock, och har förvånande nog inte torkat eller spruckit.

Då är vi på 46 år då! :)

De är fina högtalarna lennart! Kanske bra med något "oljigt" material för livslängden, det torkar inte ut?

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-04-16 08:35

Stora delar av Kef:s referensserie från 1980-talet hade diskant med magnetisk olja som torkar ut. På mina 104/2 har just detta hänt och jag tappade diskanten nästan helt på ena sidan. Det går dock att ta isär, rengöra med isopropanol och återmontera, men eftersom diskanten är ihopsatt med mycket stark dubbelhäftande tejp krävs tålamod och försiktighet. Ny olja finns på ebay. Mellanregisterna med sina gummikanter är hela och även basarna. Basarna fanns både med gummi eller skumgummikant, mina har gummi, utom dammskyddet som är skum, men även det har klarat sig. Troligen borde jag renovera delningsfilterna också eftersom de är fulla av elektrolyter.

Köpte för skojs skull ett par gamla Heybrook HB3 där mellanregisterna alltid brukar ha trasiga kanter, men tydligen hade de förvarats rätt, för de är som nya fortfarande.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-16 09:31

... Filmindustrin i Hollywood var missnöjda med ljudet hos Western Electric o hjälpte Lansing gänget med utvecklingen. Altec Lansing bildades 1941 då service firman Altec ( ALl TEChnical ) en avknoppning från Western Electric köpte konkurmässiga Lansing MFG. CO.. Mr Lansing var missnöjd med att bli uppköpt o lämnade fiman 1946 för att starta James B. Lansing Sound Inc. - JBL. Där utvecklade han återigen kopior på högtalare från sitt tidigare företag.
...
JM

Även TAD bildades väl senare av avhoppare från JBL?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-16 10:22

TAD startades av Pioneer på 70-talet som ett exklusivare varumärke för högtalare till den professionella marknaden där deras största feature var berylliummembran. Då var det kompression drivers som konkurrerade med JBL. I början på 80-talet köpte jag både TAD 2001 1" och TAD 4001 2" kompressionsdrivare med berylliummembran. TAD är fortfarande ägt av Pioneer och berylliummembran är deras kännetecken. Jag undrar dock om inte Yamaha var först med beryllium i högtalarmembran, åtminsone i större industriell skala.

Däremot hade Pioneer en serie högtalare med beteckning HPM som utvecklades av ingenjörer som kom från JBL. HPM-100 var ett exempel.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-16 10:57

petersteindl skrev:TAD startades av Pioneer på 70-talet som ett exklusivare varumärke för högtalare till den professionella marknaden där deras största feature var berylliummembran. Då var det kompression drivers som konkurrerade med JBL. I början på 80-talet köpte jag både TAD 2001 1" och TAD 4001 2" kompressionsdrivare med berylliummembran. TAD är fortfarande ägt av Pioneer och berylliummembran är deras kännetecken. Jag undrar dock om inte Yamaha var först med beryllium i högtalarmembran, åtminsone i större industriell skala.

Däremot hade Pioneer en serie högtalare med beteckning HPM som utvecklades av ingenjörer som kom från JBL. HPM-100 var ett exempel.

Mvh
Peter

Men TAD är väl en del av Pioneer North America?

Så här såg det ut i ledningen:
Bart Locanthi
1960-1970 Vice President, JBL
1975-1986 Vice President, Pioneer North America
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2014-04-16 11:07

"Bartholomew Nicholas Locanthi II (White Plains, New York, 1919 – Glendale, California, January 9, 1994) was an audio engineer and leading expert in the US pro-audio industry in the 1970s and 1980s.

Bart Locanthi graduated from California Institute of Technology in 1947 with a B.S. degree in physics.

From 1947–1960, he mostly contributed to analog computers.[1][2]

In the late 1960s, Bart Locanthi developed the "T circuit", an output configuration for solid-state power amplifiers that became a standard in the industry.[3][4] He received three US patents for his pioneering work on transistor amplifiers.[5][6][7]

Bart Locanthi became the Vice President of Engineering at JBL in 1960. It was under his tenure that the JBL L-100 Century, the world’s most popular loudspeaker in its day, was manufactured.[8] In 1975, he was named a Vice President of Pioneer North America Development. While at Pioneer, he and his team of engineers designed the HPM-100 loudspeaker as an "improved" JBL L-100 Century. It was also at Pioneer that he was deeply involved in digital development during the early years of the compact disc."

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-16 11:51

petersteindl skrev:

JM

Just AlNiCo är mycket känsliga för mekaniska stötar. Om två AlNiCo magneter t.ex. bankar ihop så finns det risk för viss avmagnetisering. Dessutom kan det i vissa fall finnas risk för avmagnetisering pga åldring.

Ferrit är därvidlag okänsligt, likaså Neodym. Men Neodym är temperaturkänsligt och tål inte höga temperaturer. Det skiljer därvidlag en del mellan olika typer av Neodym.

Mvh
Peter

Man kan lägga till att ferritmagneter faktiskt kan ta skada av extremt låga temperaturer, t ex vid tågtransport.

Och när det gäller alnico så är det största hotet mot deras hälsa faktiskt inte stötar utan dagens stora förstärkare. Problemet med dem är nämligen att de i många fall är beroende av en sluten magnetkrets för att inte tappa magnetiseringen. De har mycket lägre coercivitet än dagens magnetmaterial.

Ett element dimensionerat för en 25 W-förstärkare som plötsligt koppas till en 200 W-förstärkare kan helt enkelt få se sitt magnetsystem utsatt för en avmagnetisering med vissa dimensioneringar. Om det drabbar högtalare med plug-magnet så går de att revitalisera utan att plockas isär, men W-strukturer som tappat kraften är knepigare att sätta liv i igen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-04-16 12:13

Det låter lite som att AlNiCO-magneter kanske inte är bästa valet för ett högtalarelement (?). Finns det någon rationell anledning att välja AlNiCo framför ferritmagneter?
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-16 13:55

Micke23 skrev:"Bartholomew Nicholas Locanthi II (White Plains, New York, 1919 – Glendale, California, January 9, 1994) was an audio engineer and leading expert in the US pro-audio industry in the 1970s and 1980s.

Bart Locanthi graduated from California Institute of Technology in 1947 with a B.S. degree in physics.

From 1947–1960, he mostly contributed to analog computers.[1][2]

In the late 1960s, Bart Locanthi developed the "T circuit", an output configuration for solid-state power amplifiers that became a standard in the industry.[3][4] He received three US patents for his pioneering work on transistor amplifiers.[5][6][7]

Bart Locanthi became the Vice President of Engineering at JBL in 1960. It was under his tenure that the JBL L-100 Century, the world’s most popular loudspeaker in its day, was manufactured.[8] In 1975, he was named a Vice President of Pioneer North America Development. While at Pioneer, he and his team of engineers designed the HPM-100 loudspeaker as an "improved" JBL L-100 Century. It was also at Pioneer that he was deeply involved in digital development during the early years of the compact disc."

TAD Timeline

1975 - Pioneer Electronics forms Technical Audio Devices (TAD) hiring ex JBLengineer Bart Locanthi to design state of the art drivers for professional applications. Amongst other things, TAD drivers are over built and pioneer the use of advanced materials such as vapor deposited beryllium diaphragms.

1980's - TAD speaker components become recognized as the best of their kind for use in studio monitoring and sound reinforcement. The general public listens to music made in recording studios or reproduced at concerts over TAD speakers with out knowing the TAD name.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-17 00:48

Komorok skrev:Det låter lite som att AlNiCO-magneter kanske inte är bästa valet för ett högtalarelement (?). Finns det någon rationell anledning att välja AlNiCo framför ferritmagneter?

Njae, egentligen tycker jag väl inte att det gör det, men med det sagt måste jag väl nämna att
det finns åtskilliga exempel på att högtalare med alnico-system som "moderniserades" med ferrit-
motor, blev sämre.

Det har i normalfallet dock inte mest med magnetens egenskaper att göra, utan med med själva
urformningen av poldelarna. I vissa fall så gav alnico-strukturen som bieffekt fördelar ljudmässigt.

Det där är väl rätt ofta ett problem, och det kan uppkomma både på grund av att bieffekten var
just en bieffekt - som man inte reflekterar över förrän den försvinner. Men det kan även bero på
att de ursprungliga systemet konstruerades av en skarpare konstruktör, medan omkonstruktionen
görs av någon med mindre kunskap och som kanske inte känner till alla de hänsyn som kom med i
bilden när originalkonstruktionen gjordes.

Men allt som allt ser jag ett flertal fördelar men inga riktiga nackdelar med ferritmagneter jämfört
med alnico-, bara en del skillnader (läs respektive material har sina egenskaper) som man kan och
bör ta hänsyn till när man konstruerar, om man vill att produkten skall bli så bra som möjligt.

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2014-04-17 07:21

Om jag minns rätt kan en alnico-magnet generera högre B-fält (magnetfält) i en given högtalarkonstruktion (identiska ploskoareor o avstånd) än en en ferrit-magnet. Med ökande magnetfält blir plosko materialet den begränsande faktorn. Gjorde inte Lowther, i det då mycket dyra, PM4 elementet polskor med andra egenskaper än vanliga mjukjärnsvarianten och fick ännu högre B-fält gapet för högtalarspolen.

Lowther PM4A 2.40 Tesla Alnico
Lowther PM2A 2.10 Tesla Alnico
Lowther PM6A 1.95 Tesla Alnico
Lowther PM6C 1.75 Tesla Ferrit

Om jag har förstått rätt är PM6A o PM6C identiska förutom magnetmaterialet.

http://www.lowtherloudspeakers.com/a-series.html
http://www.lowtherloudspeakers.com/c-series.html

JM
Senast redigerad av JM 2014-04-17 07:37, redigerad totalt 2 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-04-17 07:30

Ahh, Lowther minns jag. Byggde Voight-horn med någon 8-tummare. Det lät väldigt, väldigt mycket. Ruskigt lättdrivet. :D

JM

Inläggav JM » 2014-04-17 07:44

PM4 använder en coboltlegering i polskorna istället för vanligt mjukjärn.

http://www.lowthervoigtmuseum.org.uk/LowtherPM4A.html

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-17 13:16

Då det begav sig var Ticonal-G magnetmaterialet i Lowthers högtalarelement med permanentmagnet. På den tiden var det Mullard som gjorde magnetmaterialet Ticonal. Ticonal är av Alnicotyp, men det var något litet som skilde. Alnico var det starkaste magnetmaterial som tillverkades då och Ticonal var bäst. Mullard köptes sedan upp av Philips. Så har jag fått höra.

De ännu tidigare Lowtherelementen var med elektromagnet. Jag har ett sådant som är helt intakt, ungefär som nytt. Den är från 1929 eller 1930 d v s strax efter patenten på den dynamiska högtalaren. Högtalarelementet är egentligen en original Paul Voigt. Högtalarelementet är alltså 84-85 år gammalt och helt intakt. :) Upphängningen är i läder.

I PM4 hade man en legering närmast gapet som heter permendur. Det har en högre gräns för mättnad som ligger kring 23000-24000 Gauss. man fräste alltså 2 bitar, den ena utgör toppen på pole piece och den andra var en ring i front plate närmast gapet och därmed runt pole piece. ursäkta min svengelska. Jag har haft 6-8 st PM4 och bl a konstruktörens (Donald Chave) egna personliga PM4 som jag kände mycket väl.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-17 15:07

Njae...

"Starkaste" magnetmaterialet är en väldigt tveksam beteckning. Saken är ju den att magneter
har många olika egenskaper och skall man sammanföra dem alla i det lite ofysikaliskt använda
begreppet "starkast" så är det väl rimligt att se till alla egenskapens energibyggande produkt,
och alltså ange energi per volym.

Gör med det så finner man att Neodymium är det material som har högst energi per volym, och
därefter kommer ferritmagneter.

Sämst av de tre är alnico. Av alnicotyperna är dock den "minst sämsta" ticonal.

- - -

Men de har väldigt olika "magnetisk impedans" (kallar det så för att alla de som har en fungerande
förståelse av elektrisk, mekanisk och allra bäst akustisk impedanser, skall förstå) och överlägset
lägst impedans (i betydelsen högt flödestäthet per fältstyrka) har alnicosystem. Därför måste man
"seriekoppla mycket magnetmaterial".

Det betyder att de behöver vara väldigt långa för att orka driva upp en skapligt hög flödestäthet
över en spalt. Men de behöver inte ha så stor tvärsnyttsarea. Allt som allt blir de dock STORA per
spaltenergi, men i gengäld är det den sortens magnet som är lättast att gå till en stor magnetisk
verkningsgrad med. Trots detta gör den lägre volymenergin att en alnicomagnet som ger en given
spaltenergi kommer att behöva vara större och tyngre än en ferritmagnet. Men är vikten inte en
faktor så är alnico ett möjligt val, även när målet är extremt hög spaltenergi (Lowther hade hos de
högenergiskaste elementen (PM4) poldelar med kobolt, för att tillåta högre flödestäthet än vad som
är möjligt men järn, och de använde även en teknik som ibland kallas fokuserat fält, som medger att
flödestätheter större än mättnadsgränsen för materialet kan nås).

Betydligt hanterbarare är ferritmagneter som förvisso inte når lika många tesla, men de har betydligt
högre volymenergi än alnico. Och att de har lägre intrinsisk flödestäthet kan man kompensera genom
att ge magneten en för egenskaperna passande geometri, läs en mycket större tvärsnittsarea än spalt-
arean. Därför kan man nå samma spaltenergi med betydligt mindre magnetvolym med ferritmagneter
jämfört med alnico.

Neodymiummagneter slutligen har skapligt hög flödestäthet (högre än ferritmagneter) och MYCKET
större fältstyrka, vi talar inte om småpotatis, produkten (vilket ger volymenergin) är runt 80 gånger
högre hos neodymmagneter än hos ferritmagneter! Men då fältstyrkan är så kolossal så blir magneten
kort om man vill ge den så hög magnetisk verkningsgrad* som möjligt, och därför blir även vägen för
läckande fältlinjer kort, och läckfältet (vid normalkonfigurationer**) blir stort. Så i praktiken får man
om man utgår ufrån ett väldimensionerat ferritsystem och bara byter till en neodymiummagnet bara
typ 60-80% högre spaltenergi, trots att själva magneten har 8000% högre remanent energi. Att järndel-
arna sätter gränsen vid typ 2T hjälper till att göra det svårt att få hög magnetisk verkningsgrad med
neodymiummagneter, och vill man optimera denna parameter snarare än spaltenergin som sådan, så
landar man på förhållandevis små (tunna/korta) neodymiummagneter. Men när man börjar närma sig
en anständig magnetisk verkningsgrad så har man som regel inte väsentligt högre spaltenergi än med
ferritsystem, bara en mycket mindre och lättare magnet.

Vh, iö

- - - - -

*Den magnetiska verkningsgraden, eller rättare sagt magnetkretsens verkningsgrad, beskriver hur stor
del av magnetens remanenta energi som hamnar i spalten. Spaltenergin är produkten av magnetens
remanenta energi och magnetkretsens verkningsgrad.

**Man kan även göra specialkonfigurationer som ger hög magnetisk verkningsgrad även för neodymium-
system, men då är man som regel begränsat till den intrinsiska flödestätheten från magneterna själva,
som inte är så hög (inte i närheten av 2T). Det kan fungera i underhängda konstruktioner, men nackdelen
är förstås att man inte alltid kan tillgodoräkna sig någon stabiliserande effekt av mättat järn nära spalten,
och att det blir konstruktioner där man exponerar neodymmaterialet för hettan från talspolen.

Allt som allt är det som alltid - ju mer man vet om alla de saker man använder när man konstruerar, desto
lättare är det att åstadkomma en optimal konstruktion.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-17 15:47

petersteindl skrev:....
Alnico var det starkaste magnetmaterial som tillverkades då och Ticonal var bäst. .....

Så dä så . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-17 16:36

IngOehman skrev:Njae...

"Starkaste" magnetmaterialet är en väldigt tveksam beteckning. Saken är ju den att magneter
har många olika egenskaper och skall man sammanföra dem alla i det lite ofysikaliskt använda
begreppet "starkast" så är det väl rimligt att se till alla egenskapens energibyggande produkt,
och alltså ange energi per volym.

Gör med det så finner man att Neodymium är det material som har högst energi per volym, och
därefter kommer ferritmagneter.

Sämst av de tre är alnico. Av alnicotyperna är dock den "minst sämsta" ticonal.

- - -

Men de har väldigt olika "magnetisk impedans" (kallar det så för att alla de som har en fungerande
förståelse av elektrisk, mekanisk och allra bäst akustisk impedanser, skall förstå) och överlägset
lägst impedans (i betydelsen högt flödestäthet per fältstyrka) har alnicosystem. Därför måste man
"seriekoppla mycket magnetmaterial".

Det betyder att de behöver vara väldigt långa för att orka driva upp en skapligt hög flödestäthet
över en spalt. Men de behöver inte ha så stor tvärsnyttsarea. Allt som allt blir de dock STORA per
spaltenergi, men i gengäld är det den sortens magnet som är lättast att gå till en stor magnetisk
verkningsgrad med. Trots detta gör den lägre volymenergin att en alnicomagnet som ger en given
spaltenergi kommer att behöva vara större och tyngre än en ferritmagnet. Men är vikten inte en
faktor så är alnico ett möjligt val, även när målet är extremt hög spaltenergi (Lowther hade hos de
högenergiskaste elementen (PM4) poldelar med kobolt, för att tillåta högre flödestäthet än vad som
är möjligt men järn, och de använde även en teknik som ibland kallas fokuserat fält, som medger att
flödestätheter större än mättnadsgränsen för materialet kan nås).

Betydligt hanterbarare är ferritmagneter som förvisso inte når lika många tesla, men de har betydligt
högre volymenergi än alnico. Och att de har lägre intrinsisk flödestäthet kan man kompensera genom
att ge magneten en för egenskaperna passande geometri, läs en mycket större tvärsnittsarea än spalt-
arean. Därför kan man nå samma spaltenergi med betydligt mindre magnetvolym med ferritmagneter
jämfört med alnico.

Neodymiummagneter slutligen har skapligt hög flödestäthet (högre än ferritmagneter) och MYCKET
större fältstyrka, vi talar inte om småpotatis, produkten (vilket ger volymenergin) är runt 80 gånger
högre hos neodymmagneter än hos ferritmagneter! Men då fältstyrkan är så kolossal så blir magneten
kort om man vill ge den så hög magnetisk verkningsgrad* som möjligt, och därför blir även vägen för
läckande fältlinjer kort, och läckfältet (vid normalkonfigurationer**) blir stort. Så i praktiken får man
om man utgår ufrån ett väldimensionerat ferritsystem och bara byter till en neodymiummagnet bara
typ 60-80% högre spaltenergi, trots att själva magneten har 8000% högre remanent energi. Att järndel-
arna sätter gränsen vid typ 2T hjälper till att göra det svårt att få hög magnetisk verkningsgrad med
neodymiummagneter, och vill man optimera denna parameter snarare än spaltenergin som sådan, så
landar man på förhållandevis små (tunna/korta) neodymiummagneter. Men när man börjar närma sig
en anständig magnetisk verkningsgrad så har man som regel inte väsentligt högre spaltenergi än med
ferritsystem, bara en mycket mindre och lättare magnet.

Vh, iö

- - - - -

*Den magnetiska verkningsgraden, eller rättare sagt magnetkretsens verkningsgrad, beskriver hur stor
del av magnetens remanenta energi som hamnar i spalten. Spaltenergin är produkten av magnetens
remanenta energi och magnetkretsens verkningsgrad.

**Man kan även göra specialkonfigurationer som ger hög magnetisk verkningsgrad även för neodymium-
system, men då är man som regel begränsat till den intrinsiska flödestätheten från magneterna själva,
som inte är så hög (inte i närheten av 2T). Det kan fungera i underhängda konstruktioner, men nackdelen
är förstås att man inte alltid kan tillgodoräkna sig någon stabiliserande effekt av mättat järn nära spalten,
och att det blir konstruktioner där man exponerar neodymmaterialet för hettan från talspolen.

Allt som allt är det som alltid - ju mer man vet om alla de saker man använder när man konstruerar, desto
lättare är det att åstadkomma en optimal konstruktion.

Ingvar, jag skrev
petersteindl skrev:Alnico var det starkaste magnetmaterial som tillverkades och Ticonal var bäst.

Det betyder av det som tillverkades på den tiden. Neodym och Samarium-Cobolt kom senare. Med starkaste menar jag mest Gauss i gapet. :)

Mvh
Peter

Nästa

Återgå till Generellt om hifi