shifts skrev:Strmbrg skrev:Jag kan tycka att det är trivsamt med lite dricka under vaxspisningen. Men jag tycker nog att min perception försämras. Annorlunda uttryckt, så tycker jag att det låter sämre med alkohol i kroppen.
Sitter jag hemma i soffan (eller i någons annans soffa) håller jag med dig, är jag ute på en klubb med livespelning är jag däremot gärna påverkad av mer eller mindre mänga alkohol.

De flesta verkar vara överrens om att det "kritiska" eller "HiFi"-lyssnandet försämras vid
märkbar påverkan av alkohol, föga förvånande egentligen. Trots detta så är det många
som gärna dricker ngt alkoholhaltigt till musiken där hemma. Njutning som förstärkter
en annan som Calisto skrev. Men hur är det ute på lokal där ljudet sällan kan mäta sig
med en hygglig hemanläggning vad det gäller detaljrikedom?  Ljudtrycket ligger däremot
ofta högre än i hemmet och, enligt studien JM länkade, verkar få unga kvinnor att dricka
mer. Skulle bli förvånad om det inte också gäller de flesta människor.
Tarzan skrev:Varför är det ingen som spinner vidare på det som Woodsists ljudsnubbe håller i sin högerhand?
Det får i alla fall mig att vilja sänka volymen, annars känns det för påträngande. Bra som fan låter det då också. Det i hans vänstra hand har ingenting med ensamfinmusiklyssning att göra för min del, man hör sämre och kan inte koncentrera sig. Dessutom behöver man avbryta lyssningen för att gå på toa, om det inte är starksprit förstås, men det kan ju ingen normal människa tycka smakar gott. Eller?
Jag gillar en hel del sorter straksprit i alla fall... normal är jag kanske inte i och för sig.
För övrigt kan jag inte hålla med mer. Misstänker att långt ifrån alla har rökt grönt för att
enbart njuta av sina kära fonogram. Något som innebar en revolution för mitt lyssnande.
Det är nästan lönlöst att försöka förklara vad det innebär för någon som inte har den
erfarenheten men om jag ska sätta ord på det så upplever jag att min hörsel förbättras
eller förvrängs, till det positiva. Kännsligheten för ljud ökar rejält. Jag skulle säga att jag
kanske inte så kritiskt, snarare fokuserat lyssnar på musiken eller musikens beståndsdelar.
Jag upplever den snarare än ifrågasätter den. Det är inte sällan hör jag detaljer jag tidigare
inte lagt märke till. Vad allt detta beror på kan jag inte spekulera i men jag misstänker att
det har att göra med att musik till stor del handlar om timing och upplevelsen av tid,
perceptionen av detta är något som hamparökning påverkar. Men jag skulle aldrig jämföra
eller föredra det framför att lyssna i nyktert tillstånd. Det ena förutsätter det andra.
Kronkan skrev:Nu vet jag inte vem och vilken tråd som trådskaparen syftar på. Men måste erkänna att jag haft den dåliga smaken att nämna alkoholhaltiga drycker i mina inlägg om skivor jag köpt av mitt närmaste bibliotek.
Jag syftade på tråden "alkohol" i Öppen diskussion. Sen tycker jag inte att det alls var
någon dålig smak av dig att berätta om du druckigt ngt med alkohol i. Jag hoppas att
vi kan undvika moraliserandet runt droger i denna tråd. Jag inser ju att de flesta vet
att ha respekt för rusmedel.
Kronkan skrev:Egentligen tar jag avstånd från mig själv. Men tar upp det eftersom jag tänker vissa tillfällen  i vårt hem som en helhet i livet. Då ingår hur vi använder musik. Tre gånger i år har jag kört ryskt tema vid någon bjudning varav två också innehöll musik och omslag. 
Då ingår musik och dryck i temat. Ibland. Förra veckan fick jag ett mätglas i plast av en före detta kvinnlig medarbetare. I plast så man kan ta med sig det. Då kan man dosera så att det inte blir för mycket och grabbigt. 
Men alltså ibland så syr jag ihop ett tema. Då väljer jag musik och även omslag som visas och som passar ihop till mat och drycken. Även för oss i vår kultur oväntade kombinationer kan det bli. Hon vet väl hur jag tänker och att jag saknade ett enkelt mobilt mätglas.
Så för mig handlar det om att berika livet med nya erfarenheter och då även ibland med vänner. Även bild och tyger kan ingå i temat. Inte bara på omslagen utan vid något tillfälle hade jag exempelvis lånat in en äldre rysk banderoll med något budskap om fred fast på ryska eller vad det var. 
Så min ambition är inte att någon skall bli berusad utan att det vi gör blir totalt sett något mera totalt. Snarare begränsar med mätglas. Så att ingen på en fest skall må dåligt. Om möjligt.
Visst går det utmärkt att förhöja musiknjutningen med en holistisk filosofi, absolut.