Hörselsinnet och musikupplevelser under berusning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Hörselsinnet och musikupplevelser under berusning

Inläggav jeff_belowski » 2014-11-21 23:54

Då det verkar vara populärt att diskutera rusmedel och hur de ska förtäras i en granntråd
så tänkte jag att det kunde vara intressant att fråga forummedlemmarna hur de upplever
sin hörsel och den musik de lyssnar på "under the influence".

Jag har inte läst någon forskning angående detta men jag misstänker att det finns och att
någon på forumet har tagit del av sådan. Hur fungerar hörseln då? Dela gärna med dig!

Finns det kanske några som inte tycker om ett förändrat tillstånd till musklyssningen?
Finns det de som känner att de nästan måste vara påverkade för att det ska löna sig?
osv.

OCH:

Hur mycket mer måste du cranka upp volymen för att det ska låta bra igen? ;)

Jag hoppas det blir en intressant diskussion!

(Bild: Woodsists ljudsnubbe)
Bild
Senast redigerad av jeff_belowski 2014-11-22 00:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Re: Hörselsinnet och musikupplevelser under berusning

Inläggav jeff_belowski » 2014-11-21 23:59

Liverapportering uppmuntras givetvis!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-11-22 00:02

En liten whisky, eller två, alternativt dito öl eller ett glas gott vin förhöjer känslan av lyxig tillvaro och ökar njutningen till gränsen för det uthärdliga. Jag kan ibland tycka att jag har det bättre än jag förtjänar med tanke på hur lite jag begriper av hur det braiga ljudet egentligen uppstår i mitt rum.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-22 00:02

Jag har länge närt tanken att ha ett litet alkoholintag vid "finlyssning" istället för att lägga en massa pengar på apparater. I alla fall för mig låter det absolut bättre efter ett par glas vin eller en whisky. En anledning är säkert att sinnena blir lite avtrubbade men även att man lättare kan bortse från störande faktorer. Och nej, jag tänker inte på partnern :-) Men dist, knaster från vinyl och liknande. Vid större mängder alkohol, då åker volymen upp och där tror jag det är avtrubbningseffekten som spelar in.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-11-22 00:03

jeff_belowski skrev:Liverapportering uppmuntras givetvis!

Ha, ha, det ska jag ta fasta på någon kväll :-)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-23 12:27

Musikupplevelser under berusning är väl ungefär som när man är dragen och träffar ett fruntimmer.
Som musiken blir vacker, häftig och köpvärd så blir mannen vacker, begåvad, språkkunnig och välklädd.
Illusioner är det som för världen framåt. :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-23 13:16

Jag kan tycka att det är trivsamt med lite dricka under vaxspisningen. Men jag tycker nog att min perception försämras. Annorlunda uttryckt, så tycker jag att det låter sämre med alkohol i kroppen.

Min lilla filosofi är att det måste till en hel del "processning" i hjärnan för att stereoanläggningens ljud skall upplevas som realism. Nu snackar jag enbart om akustisk musik. När jag påverkas av alkohol så försämras den där "processningen" och jag upplever en sämre eller rent dålig realism.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

JM

Inläggav JM » 2014-11-23 13:18

Musik + alkohol ökar drickandet o ger psykologiska oväntade effekter hos unga kvinnor.

Previous field research has shown that individuals consumed more alcohol and at a faster rate in environments paired with loud music. Theoretically, this effect has been linked to approach/avoidance accounts of how music influences arousal and mood, but no work has tested this experimentally. In the present study, female participants (n = 45) consumed an alcoholic (4% alcohol-by-volume) beverage in one of three contexts: slow tempo music, fast tempo music, or a no-music control. Results revealed that, compared with the control, the beverage was consumed fastest in the two music conditions. Interestingly, whereas arousal and negative mood declined in the control condition, this was not the case for either of the music conditions, suggesting a downregulation of alcohol effects. We additionally found evidence for music to disrupt sensory systems in that, counterintuitively, faster consumption was driven by increases in perceived alcohol strength, which, in turn, predicted lower breath alcohol level (BrAL). These findings suggest a unique interaction of music environment and psychoactive effects of alcohol itself on consumption rate. Because alcohol consumed at a faster rate induces greater intoxication, these findings have implications for applied and theoretical work.

Stafford LD1, Dodd H.
Centre for Comparative & Evolutionary Psychology, Department of Psychology, University of Portsmouth.
Exp Clin Psychopharmacol. 2013 Oct;21(5):408-15. doi: 10.1037/a0034020

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-23 13:20

Musik + alkohol ökar drickandet hos unga kvinnor.

Den där drinken satt fint sa flickan.
Nu skulle jag vilja göka åxå, åh förlåt röka åxå
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-11-23 13:30

Jag gillar att vara riktigt berusad och lyssna på musik. Jag tycker att musiken blir bättre då. Om du menar välljudet och sådant, så uppfattar jag ju sådant så klart mycket sämre, men det gör ingenting. Det är musiken som är i centrum och den blir bättre.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-11-23 13:32

Perfector skrev:Musikupplevelser under berusning är väl ungefär som när man är dragen och träffar ett fruntimmer.
Som musiken blir vacker, häftig och köpvärd så blir mannen vacker, begåvad, språkkunnig och välklädd.
Illusioner är det som för världen framåt. :-)

Behöver inte vara så. Alkohol hjälper mig att sjunka in i enbart musik och släppa funderingar på "den där jobbiga grejer på jobbet jag måste ta tag i" och annat tjafs.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-11-23 14:00

Strmbrg skrev:Jag kan tycka att det är trivsamt med lite dricka under vaxspisningen. Men jag tycker nog att min perception försämras. Annorlunda uttryckt, så tycker jag att det låter sämre med alkohol i kroppen.

Sitter jag hemma i soffan (eller i någons annans soffa) håller jag med dig, är jag ute på en klubb med livespelning är jag däremot gärna påverkad av mer eller mindre mänga alkohol.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-11-23 15:18

Varför är det ingen som spinner vidare på det som Woodsists ljudsnubbe håller i sin högerhand?
Det får i alla fall mig att vilja sänka volymen, annars känns det för påträngande. Bra som fan låter det då också. Det i hans vänstra hand har ingenting med ensamfinmusiklyssning att göra för min del, man hör sämre och kan inte koncentrera sig. Dessutom behöver man avbryta lyssningen för att gå på toa, om det inte är starksprit förstås, men det kan ju ingen normal människa tycka smakar gott. Eller?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-11-23 15:25

Tarzan skrev:Varför är det ingen som spinner vidare på det som Woodsists ljudsnubbe håller i sin högerhand?
Det får i alla fall mig att vilja sänka volymen, annars känns det för påträngande. Bra som fan låter det då också. Det i hans vänstra hand har ingenting med ensamfinmusiklyssning att göra för min del, man hör sämre och kan inte koncentrera sig. Dessutom behöver man avbryta lyssningen för att gå på toa, om det inte är starksprit förstås, men det kan ju ingen normal människa tycka smakar gott. Eller?

Begriper inte vad det är ;-)
Fast gå på toa medan ljudet ljuder e ju inget problem, det hörs dit också...

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-23 17:09

Nu vet jag inte vem och vilken tråd som trådskaparen syftar på. Men måste erkänna att jag haft den dåliga smaken att nämna alkoholhaltiga drycker i mina inlägg om skivor jag köpt av mitt närmaste bibliotek.

Egentligen tar jag avstånd från mig själv. Men tar upp det eftersom jag tänker vissa tillfällen i vårt hem som en helhet i livet. Då ingår hur vi använder musik. Tre gånger i år har jag kört ryskt tema vid någon bjudning varav två också innehöll musik och omslag.

Då ingår musik och dryck i temat. Ibland. Förra veckan fick jag ett mätglas i plast av en före detta kvinnlig medarbetare. I plast så man kan ta med sig det. Då kan man dosera så att det inte blir för mycket och grabbigt.

Men alltså ibland så syr jag ihop ett tema. Då väljer jag musik och även omslag som visas och som passar ihop till mat och drycken. Även för oss i vår kultur oväntade kombinationer kan det bli. Hon vet väl hur jag tänker och att jag saknade ett enkelt mobilt mätglas.

Så för mig handlar det om att berika livet med nya erfarenheter och då även ibland med vänner. Även bild och tyger kan ingå i temat. Inte bara på omslagen utan vid något tillfälle hade jag exempelvis lånat in en äldre rysk banderoll med något budskap om fred fast på ryska eller vad det var.

Så min ambition är inte att någon skall bli berusad utan att det vi gör blir totalt sett något mera totalt. Snarare begränsar med mätglas. Så att ingen på en fest skall må dåligt. Om möjligt.

Alkohol och andra droger är ett gissel för många familjer och för de individer som kommer bortanför missbruket utan blir riktigt beroende.

http://alcoholrehab.com/drug-addiction- ... iotherapy/

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-11-23 17:26

En njutning förstärker en annan njutning. Måttlig mängd alkohol förstärker många intryck.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-23 17:31

Det går bra att kröka till det även utan musik :lol: :lol: :lol: :lol:
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-23 18:37

ErikAndersson skrev:Det går bra att kröka till det även utan musik :lol: :lol: :lol: :lol:

Klart att det går. Tvärtom också alltså att endast lyssna på musik.

Om man nu glömmer min egen varningstext till mina egna små inlägg om vin och drinkar så har jag ingen behållning att stilla lyssna på musik med för mycket alkohol i kroppen. Dock kan det vara gott med en liten pinne av någon dryck när man sitter i mörkret och kopplar av. Inget emot whisky som nog är den vanligaste till HIFI men jag zippar lika gärna en calvados eller en mörk rom.

Däremot kan alkohol vara till hjälp till att skapa hög stämning vid fester m m. Men som hjälp vid musiklyssning är nyttan begränsad och enligt egen mening begränsad till en mindre mängd som dricks långsamt.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-11-25 03:20

shifts skrev:
Strmbrg skrev:Jag kan tycka att det är trivsamt med lite dricka under vaxspisningen. Men jag tycker nog att min perception försämras. Annorlunda uttryckt, så tycker jag att det låter sämre med alkohol i kroppen.

Sitter jag hemma i soffan (eller i någons annans soffa) håller jag med dig, är jag ute på en klubb med livespelning är jag däremot gärna påverkad av mer eller mindre mänga alkohol.

De flesta verkar vara överrens om att det "kritiska" eller "HiFi"-lyssnandet försämras vid
märkbar påverkan av alkohol, föga förvånande egentligen. Trots detta så är det många
som gärna dricker ngt alkoholhaltigt till musiken där hemma. Njutning som förstärkter
en annan som Calisto skrev. Men hur är det ute på lokal där ljudet sällan kan mäta sig
med en hygglig hemanläggning vad det gäller detaljrikedom? Ljudtrycket ligger däremot
ofta högre än i hemmet och, enligt studien JM länkade, verkar få unga kvinnor att dricka
mer. Skulle bli förvånad om det inte också gäller de flesta människor.

Tarzan skrev:Varför är det ingen som spinner vidare på det som Woodsists ljudsnubbe håller i sin högerhand?

Jag gillar en hel del sorter straksprit i alla fall... normal är jag kanske inte i och för sig.
För övrigt kan jag inte hålla med mer. Misstänker att långt ifrån alla har rökt grönt för att
enbart njuta av sina kära fonogram. Något som innebar en revolution för mitt lyssnande.
Det är nästan lönlöst att försöka förklara vad det innebär för någon som inte har den
erfarenheten men om jag ska sätta ord på det så upplever jag att min hörsel förbättras
eller förvrängs, till det positiva. Kännsligheten för ljud ökar rejält. Jag skulle säga att jag
kanske inte så kritiskt, snarare fokuserat lyssnar på musiken eller musikens beståndsdelar.
Jag upplever den snarare än ifrågasätter den. Det är inte sällan hör jag detaljer jag tidigare
inte lagt märke till. Vad allt detta beror på kan jag inte spekulera i men jag misstänker att
det har att göra med att musik till stor del handlar om timing och upplevelsen av tid,
perceptionen av detta är något som hamparökning påverkar. Men jag skulle aldrig jämföra
eller föredra det framför att lyssna i nyktert tillstånd. Det ena förutsätter det andra.

Kronkan skrev:Nu vet jag inte vem och vilken tråd som trådskaparen syftar på. Men måste erkänna att jag haft den dåliga smaken att nämna alkoholhaltiga drycker i mina inlägg om skivor jag köpt av mitt närmaste bibliotek.

Jag syftade på tråden "alkohol" i Öppen diskussion. Sen tycker jag inte att det alls var
någon dålig smak av dig att berätta om du druckigt ngt med alkohol i. Jag hoppas att
vi kan undvika moraliserandet runt droger i denna tråd. Jag inser ju att de flesta vet
att ha respekt för rusmedel.

Kronkan skrev:Egentligen tar jag avstånd från mig själv. Men tar upp det eftersom jag tänker vissa tillfällen i vårt hem som en helhet i livet. Då ingår hur vi använder musik. Tre gånger i år har jag kört ryskt tema vid någon bjudning varav två också innehöll musik och omslag.

Då ingår musik och dryck i temat. Ibland. Förra veckan fick jag ett mätglas i plast av en före detta kvinnlig medarbetare. I plast så man kan ta med sig det. Då kan man dosera så att det inte blir för mycket och grabbigt.

Men alltså ibland så syr jag ihop ett tema. Då väljer jag musik och även omslag som visas och som passar ihop till mat och drycken. Även för oss i vår kultur oväntade kombinationer kan det bli. Hon vet väl hur jag tänker och att jag saknade ett enkelt mobilt mätglas.

Så för mig handlar det om att berika livet med nya erfarenheter och då även ibland med vänner. Även bild och tyger kan ingå i temat. Inte bara på omslagen utan vid något tillfälle hade jag exempelvis lånat in en äldre rysk banderoll med något budskap om fred fast på ryska eller vad det var.

Så min ambition är inte att någon skall bli berusad utan att det vi gör blir totalt sett något mera totalt. Snarare begränsar med mätglas. Så att ingen på en fest skall må dåligt. Om möjligt.

Visst går det utmärkt att förhöja musiknjutningen med en holistisk filosofi, absolut.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-11-26 00:22

jeff_belowski skrev:Jag gillar en hel del sorter straksprit i alla fall... normal är jag kanske inte i och för sig.
För övrigt kan jag inte hålla med mer. Misstänker att långt ifrån alla har rökt grönt för att
enbart njuta av sina kära fonogram. Något som innebar en revolution för mitt lyssnande.
Det är nästan lönlöst att försöka förklara vad det innebär för någon som inte har den
erfarenheten men om jag ska sätta ord på det så upplever jag att min hörsel förbättras
eller förvrängs, till det positiva. Kännsligheten för ljud ökar rejält. Jag skulle säga att jag
kanske inte så kritiskt, snarare fokuserat lyssnar på musiken eller musikens beståndsdelar.
Jag upplever den snarare än ifrågasätter den. Det är inte sällan hör jag detaljer jag tidigare
inte lagt märke till.
Vad allt detta beror på kan jag inte spekulera i men jag misstänker att
det har att göra med att musik till stor del handlar om timing och upplevelsen av tid,
perceptionen av detta är något som hamparökning påverkar. Men jag skulle aldrig jämföra
eller föredra det framför att lyssna i nyktert tillstånd. Det ena förutsätter det andra.

Jag tyckte du lyckades fånga fenomenen ganska bra där ändå.

Men man måste komma ihåg att det är en farlig drog. Man ska till exempel akta sig för att premiärlyssna på en
skiva eller låt som man har höga förväntningar på "under the influence". Om man sedan lyssnar på skivan eller
låten igen i nyktert tillstånd är det lätt hänt att den inte lever upp till förväntningarna skapade av första
genomlyssningen. Det är verkligen hemskt.

(Min avsikt är inte att förringa risker med hamparökning, men detta är det mest fasansfulla sättet på vilket den drabbat mig.)

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-11-26 07:11

Håller med, förstår hur du menar och visst är det lätt att bli imponerad. Men samtidigt tänker jag att
du kan fråga dig om du verkligen tycker skivan är så bra när den gör dig besviken i nyktert tillstånd?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-11-26 09:17

jeff_belowski skrev:Håller med, förstår hur du menar och visst är det lätt att bli imponerad. Men samtidigt tänker jag att
du kan fråga dig om du verkligen tycker skivan är så bra när den gör dig besviken i nyktert tillstånd?

Det som gjorde mig besviken var ju jämförelsen med upplevelsen från första lyssningen. Egentligen tycker jag skivan är ganska bra.

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2014-11-26 09:51

Hej!

Jag upplever nästan jämt att jag tenderar att lyssna på mycket lägre volym då jag är påverkad.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-11-26 19:31

Tjena Pjo!

Menar du röka eller dricka? Eller var det något annat du tänkte på?

Jag kommer ihåg en gång då jag satt och lyssnade på musik ur en vanlig köksstereo,
inge vidare bra placerad heller. Satt och rökte tobak (händer i princip aldrig) och åt
en bit choklad. Vid just det tillfället visade sig den kombinationen göra ett starkt
intryck på mig. Blev lite förvånad men väldigt lycklig.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-11-28 00:01

Det var många år sedan som jag ofta var påverkad av olika substanser i musiksammanhang. Då var syftet inte att lyssna på välljud är väl viktigt att tillägga dessutom, utan att festa, dansa och att ha kul :).

Idag händer det väl att det avnjuts en whisky, ett par bärs eller ett glas rött i sweetspot. Fram tills man blir lite sådär salongsberusad tycker jag ofta att det är rätt trevligt. Volymen vill gärna åka upp och jag lyssnar mindre hifi utan diggar bara mest den grymma musiken. Kan nog tycka att jag blir lite mer avslappnad kring min anläggning också, jag utvärderar inte i lika stor utsträckning hur det låter. Vilket kanske inte är så konstigt, eftersom alkohol brukar ha den effekten generellt. Att man blir avslappnad alltså :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-28 00:14

Jag minns inte.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-11-28 00:23

Du får ta det lite lugnt med BN.

Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-11-28 00:43

Undrar om de positiva effekterna av alkohol har att göra med avslappning, som för mig verkar göra susen för subjektivt välljud.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-28 00:45

Jag har inte studerat saken så mycket eller noga, men några saker har jag ändå tittat på.

En intressant sak har jag funnit när jag tittat på folk med överaktiv stapedius-muskel (alltså den som drar i stapes, hörselbenet som på svenska kallas stigbygeln), alltså en som rycker spastiskt redan i samband med måttliga ljudtryck, ofta till stort besvär för den drabbade.

Nämligen att denna typ av stapedius-(och/eller tensor-tympany-)syndrom, alltsom oftast påverkas signifikant av alkoholintag, till det bättre närmare bestämt. Den som lider av konstigheter av det slaget från mellanörat blir som regel mycket bättre eller till och med helt besvärsfri redan av att få i sig bara lite alkohol. Jag skall tillägga att jag bara studerat (fått göra experiment på/med) 5 personer med sådana besvär, så underlaget är inte stort, men de har allihopa blivit av med problemen redan vid rätt så låg dos.

Nu påverkas även t ex stapedius normalfunktion av alkohol, och av detta skäl så ökar risken för hörselskador om man lyssnar på musik starkt under "den influens"... Så allt som allt måste jag ju avråda. Tinnitus är inte kul, har jag hört. Jag lider verkligen med dem som berättat hur det varit för dem att leva med åkomman. :?

- - -

Rent generellt verkar redan måttliga intag av alkohol påverka förmågan att fokusera på EN sak, positivt. Jag skall kanske inte skriva "redan måttliga", för det är bara sant vid måttliga intag. Vid större intag så försämras förmågan igen.

Det kan hur som helst göra att folk med (för dem själva) besvärande fokus på apparaterna, kanske en lätt audiophilia neurosa - det vill säga de som har svårt att "sluta lyssna på apparaterna" - får lättare att glömma apparaterna och bara höra musiken, med lite sprit i kroppen.

Vh, iö

- - - - -

PS. Vad mig själv anbelangar så har de största musikupplevelserna jag haft allihopa varit i helt nyktert tillstånd. Men jag njuter i normalfallet av god musik nästan lika mycket om jag inte är helt nykter, så skillnaden skall inte överdrivas. Jag tycker inte att det låter bättre eller sämre som funktion av alkohol, bara att det är roligare att lyssna på det allra bästa när man är superklar i knoppen. Musikens förmåga att berusa slipper konkurrera med något annat helt enkelt.

Däremot tycker jag det betyder mera om jag är hungrig eller mätt. Skall musik vara som bäst så skall man vara antingen mätt eller äta! Något som är lätt att äta. Men mätt är bäst.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-11-28 07:08

Det här var spännande för mig som inte har några som helst förkunskaper om detta.

IngOehman skrev:En intressant sak har jag funnit när jag tittat på folk med överaktiv stapedius-muskel (alltså den som drar i stapes, hörselbenet som på svenska kallas stigbygeln), alltså en som rycker spastiskt redan i samband med måttliga ljudtryck, ofta till stort besvär för den drabbade.

Hur märker man en överaktiv stapedius-muskel vid lyssning?

IngOehman skrev:Nu påverkas även t ex stapedius normalfunktion av alkohol, och av detta skäl så ökar risken för hörselskador om man lyssnar på musik starkt under "den influens"... Så allt som allt måste jag ju avråda. Tinnitus är inte kul, har jag hört. Jag lider verkligen med dem som berättat hur det varit för dem att leva med åkomman. :?

Så det drickandet som är vanligt på lokal i Sverige (jo, jag tycker att många, inte alla,
super till rätt ordentligt) skulle kunna öka riskerna för hörselskador när man tänker på
det taskiga ljud och framförallt den dåliga akustiken som ofta möter en ute på röj?

Ibland hör jag att man ökar risken att skada sin hörsel när höga ljudnivåer kombineras
med fysisk aktivitet. Träningsledare för aerobics, spinning osv ska tydligen vara utsatta.
Vet du något om det?

IngOehman skrev:Rent generellt verkar redan måttliga intag av alkohol påverka förmågan att fokusera på EN sak, positivt. Jag skall kanske inte skriva "redan måttliga", för det är bara sant vid måttliga intag. Vid större intag så försämras förmågan igen.

Det kan hur som helst göra att folk med (för dem själva) besvärande fokus på apparaterna, kanske en lätt audiophilia neurosa - det vill säga de som har svårt att "sluta lyssna på apparaterna" - får lättare att glömma apparaterna och bara höra musiken, med lite sprit i kroppen.

Ett gammalt Dart-trick. En cider hjälper koncentrationen, men inte två!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi