Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Okay, kan du utveckla resonemanget? Gärna med hänsyn till exempelvis ljudets hastighet, väggavstånd och att lådhögtalare låter bakåt.
Strmbrg skrev:Okay, kan du utveckla resonemanget? Gärna med hänsyn till exempelvis ljudets hastighet, väggavstånd och att lådhögtalare låter bakåt.
PerStromgren skrev:Som jag skrev i din tråd, jag tror det beror på studsen i väggen bakom högtalaren.
sprudel skrev:Riktat eko.
Kraniet skrev:Men jag kan förstå den som gillar ljudet. Drar ju mot tidiga carlsson där man får en "ljudsmet" snarare än en exakt ljudbild. Så upplever jag det iaf och det är ingen som faller mig i smaken.
Strmbrg skrev:Vill gärna veta vad de som påstår det grundar det på.
PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:Okay, kan du utveckla resonemanget? Gärna med hänsyn till exempelvis ljudets hastighet, väggavstånd och att lådhögtalare låter bakåt.
Nej, inte egentligen. Men jag kan ju alltid gissa litet!![]()
Jag har 9 m extra gångväg från baksidan på högtalarna. Detta ger 26 ms "efterklang". För de frekvenser där lådhögtalare strålar lika mycket bakåt som framåt betyder det inte så mycket - tror jag - men för mellanregistret (som våra högtalare strålar bakåt) kanske det påverkar ljudbilden?
Strmbrg skrev:Om jag skall tro något så är både påståendet och upplevelsen baserat på resonemang om hur det JU BORDE BLI. Jag har ALDRIG upplevt att "torra" inspelningar får ett djup med dipoler som uteblir med lådhögtalare. Kan det vara så att det handlar om "teknisk placebo"? Om någon är HELT ÖVERTYGAD om att det blir ett konstlat djup så "hör" vederbörande det.
Strmbrg skrev:Om jag skall tro något så är både påståendet och upplevelsen baserat på resonemang om hur det JU BORDE BLI. Jag har ALDRIG upplevt att "torra" inspelningar får ett djup med dipoler som uteblir med lådhögtalare. Kan det vara så att det handlar om "teknisk placebo"? Om någon är HELT ÖVERTYGAD om att det blir ett konstlat djup så "hör" vederbörande det.
Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Om jag skall tro något så är både påståendet och upplevelsen baserat på resonemang om hur det JU BORDE BLI. Jag har ALDRIG upplevt att "torra" inspelningar får ett djup med dipoler som uteblir med lådhögtalare. Kan det vara så att det handlar om "teknisk placebo"? Om någon är HELT ÖVERTYGAD om att det blir ett konstlat djup så "hör" vederbörande det.
Frågan är ju vad man menar med "konstlat djup". De allra flesta högtalare har ju inget djup som ens kommer i närheten av verkligheten. Vid något tillfälle var det någon som påstod att mina högtalare (Dahlqvist DQ10a) hade en överdrivet stor ljudbild jämfört med andra högtalare. När jag då frågade om ljudbilden var överdriven med verkligheten fick jag inget svar.
Vad jag vill ha sagt, jämför inte med andra högtalare, jämför med verkligheten.
/ B
Kraniet skrev:Med "konstlat" avser jag en karaktär som är där oavsett programmaterial.
Bill50x skrev:Vad jag vill ha sagt, jämför inte med andra högtalare, jämför med verkligheten.
/ B
JM skrev:Kan det bero på att dipol-ljudet bakåt har omvänd fas relativt verklig ljudkälla och monopol?
JM
Strmbrg skrev:Lokalklang i en inspelning består av smådetaljer, eller ljuddetaljer med liten amplitud i förhållande till det övriga ljudet.
Om ljudet grumlas till efter vaxet så är det rimligtvis smådetaljerna som får stryka på foten i första hand.
När smådetaljerna grumlats bort så försvinner mycket av lokalklangen.
Jag skulle säga att vissa system (rummet inkluderat) DÖLJER smådetaljer som tex rumsklangsljud, snarare än att andra system LÄGGER TILL rumsklang.
Strmbrg skrev:Jag skulle säga att vissa system (rummet inkluderat) DÖLJER smådetaljer som tex rumsklangsljud, snarare än att andra system LÄGGER TILL rumsklang.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster